Zekering nodig na 12v adapter ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 09:02
Sinds kort heb ik een wall mounted tablet met Home Assistant draaien.
Deze hangt nabij de thermostaat.
In de thermostaatkabel zijn nog 2 kabels over, en deze heb ik gebruikt om de tablet met 5volt te voeden om op te laden.
Gezien de afstand tussen cv-ketel en tablet (zo'n 6 meter kabel), heeft deze teveel spanningsverlies en laadt de tablet heel traag op.

Na wat Googlen een dc-dc 12v naar 5v usb gevonden, die ik dan achter de thermostaat in de wand plaats, en hier overga van 12v naar 5v voor de tablet, om zo voldoende spanning te hebben om op te laden.
Bij de cv-ketel komt dan een 12v adapter op de 2 ongebruikte draden van de thermostaatkabel.
Moet ik dan een zekering plaatsen vlak na de 12v adapter, of is dit in de adapter zelf al aanwezig ?
En hoe sterk moet deze zekering zijn ?
De tablet zal laden met 5v en 2 ampere.

Beste antwoord (via MuTTLeYs op 21-10-2024 11:31)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Dat hangt er vanaf hoeveel vermogen die adapter kan leveren en hoeveel de thermostaatdraden aankunnen.
Als de adapter minder kan leveren dan de draden aankunnen heb je geen zekering nodig, bij een kortsluiting zal dan de adapter uitschakelen.

Ka de adapter meer vermogen leveren en is er dus kans op oververhitting als er een kortsluiting is dan heb je een zekering nodig.

Je hebt dus 10W nodig (5V 2A), op 12V is dat net onder 1A. Online vind ik thermostaatdraad van 0.8mm2.
0.8mm kan je max zo'n 5A overheen sturen, dus dat gaat goed, als je dan een 12V adapter hebt bijv max 2A kan leveren is een zekering niet nodig.

Heb je een zwaardere voeding zou ik het afzekeren met bijv 1.6A (standaardmaat zekering), je kan tot 5A zekeren maar beter is zo klein mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Dat hangt er vanaf hoeveel vermogen die adapter kan leveren en hoeveel de thermostaatdraden aankunnen.
Als de adapter minder kan leveren dan de draden aankunnen heb je geen zekering nodig, bij een kortsluiting zal dan de adapter uitschakelen.

Ka de adapter meer vermogen leveren en is er dus kans op oververhitting als er een kortsluiting is dan heb je een zekering nodig.

Je hebt dus 10W nodig (5V 2A), op 12V is dat net onder 1A. Online vind ik thermostaatdraad van 0.8mm2.
0.8mm kan je max zo'n 5A overheen sturen, dus dat gaat goed, als je dan een 12V adapter hebt bijv max 2A kan leveren is een zekering niet nodig.

Heb je een zwaardere voeding zou ik het afzekeren met bijv 1.6A (standaardmaat zekering), je kan tot 5A zekeren maar beter is zo klein mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagerpils
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:36
Misschien kun je het probleem oplossen door een 6v adapter bij de ketel te plaatsen, dan compenseer je het spanningsverlies.

Door wat hierboven staat zou ik inderdaad een laag wattage voeding gebruiken zodat je draden niet het probleem worden. Als de tablet er constant aan hangt heb je aan 500mA waarschijnlijk genoeg om hem geladen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Lagerpils schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:11:
Als de tablet er constant aan hangt heb je aan 500mA waarschijnlijk genoeg om hem geladen te houden.
Ik heb hier ook een tablet (Galaxy TAB A) als extra (TV) scherm bij mijn PC staan die permanent gevoed wordt door een USB2 poort.
Dat werkt helemaal prima.
Eventueel kan je nog batterijbesparing instellingen activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Lagerpils schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:11:
Misschien kun je het probleem oplossen door een 6v adapter bij de ketel te plaatsen, dan compenseer je het spanningsverlies.
Dat werkt alleen als je een constante stroom verbruikt. Als de stroom lager wordt zal de eindspanning omhoog gaan en of dat wenselijk is....

Het idee Van zo'n USB voedinkje heeft 2 voordelen. De stroom over de lange kabel zal lager worden, eventuele spanningsfluctuaties op de kabel zal niet door de 5v uitgang komen.
Of je een zekering nodig hebt is een keuze. Kwaad kan het zeker niet

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:58
Ff een vraagje. Ik weet ook niet of ik hier goed zit maar probeer het toch.
Ik heb een adapter 12 Volt 500 mha nodig gelijk stroom, kan ik dan deze gebruiken.?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/720k31wq8A8pX_akVruEziTK12s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLficegdy8l91I811p6X87Qi.jpg?f=fotoalbum_large.

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, ten eerste is die 15v en ten 2e geeft dat golftekentje bij de 15v een wisselspanning aan.
En je geeft aan 500mA (niet mAh) te willen hebben, terwijl je adapter maar 140mA is.

Overigens als je praat over 500mAh, gaat het dan om een lader? Indien zo, er zijn verschillen tussen een adapter en een lader.

[ Voor 53% gewijzigd door memphis op 15-02-2025 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 14:04
memphis schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:06:
Nee, ten eerste is die 15v en ten 2e geeft dat golftekentje bij de 15v een wisselspanning aan.
En je geeft aan 500mA (niet mAh) te willen hebben, terwijl je adapter maar 140mA is.

Overigens als je praat over 500mAh, gaat het dan om een lader? Indien zo, er zijn verschillen tussen een adapter en een lader.
Vermogen is 1A op 15 volt, niet 140 mA.

@Gerrya Volt moet altijd overeen komen. Output vermogen mag hoger zijn dat het apparaat nodig heeft.
Maar bij een eigen project dan wel een zekering er tussen als het vermogen hoger is dan nodig.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:58
Oep😂, ik heb er 1 nodig voor de camera voordeur bel.
En zij vertelde mij dat ik een 12 volt met 500 milliampère (mA) nodig had, tja ik ben wel handig maar niet dat ik alles weet, weten jullie waar ik die zou kunnen bestellen dan en welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

De keuze is reuze :P

https://www.conrad.nl/nl/...o_availabilityColor=green

Zoek er eentje die meer dan 0.5A of 6W kan leveren.

Ali heeft er ook zat, in de gehele range van super solid tot "vliegt zeker niet in de eerste 5 seconden in de fik"

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 15-02-2025 13:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Christoxz schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Vermogen is 1A op 15 volt, niet 140 mA.

@Gerrya Volt moet altijd overeen komen. Output vermogen mag hoger zijn dat het apparaat nodig heeft.
Maar bij een eigen project dan wel een zekering er tussen als het vermogen hoger is dan nodig.
Je hebt gelijk, keek even snel verkeerd. Maar dan blijven de 2 andere argumenten gewoon staan.

Je kunt ook hier kijken
https://www.allekabels.nl...vormer/ac-dc-adapter.html

Of je loopt gewoon even een winkel binnen, bij de Action, Hema of de lokale audio/video winkel moet je wel wat kunnen scoren.

Pagina: 1