Share niet te zien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-06 14:18
Mijn vraag
...Hallo Mensen,
Ik heb pas een ASUS PRIME B70M-A WIFI D4 moederbord geintalleerd als ASUS-PCnr1.
Op deze ASUS-PCnr1 zie ik dus wel MSI-OCnr2.
En ik ondanks de juiste Netwerkinstellingen niet om m'n andere (ASUS-PCnr1) zien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win11 Pro NL Build 26100.2033
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Firewall al eens volledig uitgeschakeld, maar zelfs dát bracht geen share op MSI-PCnr2.
En ook in Apps en verbindingen in Windows Defender aan- en afzetten, staat naar mijn weten alles correct.

Wat kan ik nu nog meer doen, om die share van ASUS-PCnr1 op het scherm van MSI-PCnr2 te krijgen 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het eens op IP ipv hostname.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:38
Network discovery, file en printer sharing moeten aan staan, daarnaast moet je firewall profile in private staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43
Dommel1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:16:
Ik heb pas een ASUS PRIME B70M-A WIFI D4 moederbord geintalleerd als ASUS-PCnr1.
En ik ondanks de juiste Netwerkinstellingen niet om m'n andere (ASUS-PCnr1) zien.
Kan je wel bij de shares als je deze direct invoert/intypt of krijg je geen toegang?
Dat PC/shares wel/niet automatisch zichtbaar zijn in het netwerk herken ik wel bij Windows 10/11.
Mijn Windows 7 systeem hier laat altijd wel alles in het netwerk zien.

Maar kijk hier eens:

Microsoft: Windows 11 24H2 and Insecure Guest Logins settings
ElevenForum: Win11 24H2 Installed, now no network sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:40
Dommel1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:16:
Mijn vraag
...Hallo Mensen,

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win11 Pro NL Build 26100.2033
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de Firewall al eens volledig uitgeschakeld, maar zelfs dát bracht geen share op MSI-PCnr2.
En ook in Apps en verbindingen in Windows Defender aan- en afzetten, staat naar mijn weten alles correct.

Wat kan ik nu nog meer doen, om die share van ASUS-PCnr1 op het scherm van MSI-PCnr2 te krijgen 8)7
"En ik ondanks de juiste Netwerkinstellingen "
....en die zijn volgens jou?
Noem eens je netwerksettings op van beide pc's.
ipconfig /all (in een DOSbox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo Mensen
De Netwerk instellingen op beide PC's zijn het liefst van het type: Particulier Netwerk

Als ik dit type Netwerk op beide PC's uitvoer zie ik geen share op MSI-PCnr2

Als ik echter Openbaar Netwerk uitvoer op ASUS-PCnr1 , dan zie ik op beide PC wel de share's staan.

Maar aangezien ik een grote voorkeur heb om op beide PC's een Particulier Netwerk te hebben, heb ik een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:38
Openbaar netwerk zou standaard restrictiever moeten zijn omdat die bedoeld is voor openbare netwerken die je niet vertrouwd.

Had je zoals eerder gezegd al de network discovery en file en printer sharing setting gecontroleerd?
Ik zit nog op Windows 10 maar de uitleg staat op deze site onder punt 5 Share drives, folders, and files on a local network en dan moet je het stukje Turn on network discovery and sharing (Windows 11) uitklappen door op het plusje te klikken.
https://support.hp.com/hk-en/document/ish_9600853-9600897-16

Voor particulier netwerk moet network discovery en file en printer sharing aanstaan en voor openbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo mensen
Vanmorgen beide PC's opgestart --> geen share/verbinding op MSI-PCnr2
Beide PC's bleken opgestart te zijn in de Particlier of Private Netwerk

Wel stond er een Share/verbinding op ASUS-PCnr1 te staan.(afkomstig van MCI-PCnr2)

Nadat ik ASUS=PCnr1 in het Openbare Netwerk had gezet, had ik een share/verbinding op MS-PCnr2

Maar ASUS-PCnr1 zou toch ook in het Particulier- of PrivateNetwerk een share/verbinding met MSI-PCnr2 moeten hebben?
Zou er iets in de Firewall (gedeelte: uitgaande verbindingen Netwerkverbindingen) verkeerd staan.
En welke omschrijving zou dat dan moeten wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07 11:39
Waarom wil je dat beide PC's een shared folder aanbieden die op beide PC's toegankelijk zijn?

Waarom gebruik je niet de shared folder van "MCI-PCnr2" als shared folder?
Die open je vanaf je Asus PC en op de MCI pc is het gewoon een folder..

Of beter, je neemt een NAS :)

Je wilt niet te veel rommelen met Openbare Netwerken en shared drives, dit is hoe mensen hun data zelf op het internet lekken doordat het openbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo Duke of Savage

Ik wil gewoon op een normale manier, dus zonder Poes Pas, kunnen beschikken over een Share op MSI-PCnr2 d.m.v. een Share. en via een Particulier of Private Netwerk
Voorts beschik ik al jaren over een goedwerkende NAS.

Nu kan ik alleen over een deugdelijke share op MSI-PCn2 beschikken,
als ik AUS-PCnr1 opstart via het Openbare Netwerk, en dat is een doorn in mijn oog. Ik blijf net zo lang doorgaan met dit probleem tot het volledig is opgelost
Want mijnsinziens is dit een fout in mijn ASUS moederbord, of in de Drivers die ASUS hierbij levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

franssie

Save the albatross

@Dommel1 Dit probleem heerst een beetje.

Welke versie van Win 11?

23H2 of 24H2?

Die laatste geeft dit probleem in meerdere topics.

edit: optie is natuurlijk ook om een ander moederbord te kopen om er zelf achter te komen dat daar het probleem niet in zit :+

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 24-10-2024 00:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo TERWan_DAN en 3 anderen

als ik AUS-PCnr1 opstart via het Openbare Netwerk, en dat is een doorn in mijn oog. Ik blijf net zo lang doorgaan met dit probleem tot het volledig is opgelost
Want mijnsinziens is dit een fout in mijn ASUS moederbord, of in de Drivers die ASUS hierbij levert.

Het behoort n.l. zo te wezen, dat het niet uitmaakt, in welk Netwerk je ook opstart, of het nu Particulier- of het Openbaar Netwerk is, die share moet in beide gevallen op een elk andere PC in het Netwerk te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dommel1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:36:
Hallo TERWan_DAN en 3 anderen

Het behoort n.l. zo te wezen, dat het niet uitmaakt, in welk Netwerk je ook opstart, of het nu Particulier- of het Openbaar Netwerk is, die share moet in beide gevallen op een elk andere PC in het Netwerk te zien zijn.
los van dat je mijn bericht niet gelezen hebt waarschijnlijk, je hebt geen benul van netwerken lijkt het. En prima dat je het tot de bodem wil uitzoeken maar hoe je dat zonder hulp gaat doen ... dat vraag ik mij wel af.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo franssie

Ik gebruik Win11 24H2 NL Build 26100.2033
Voorts heb ik 3 PC's waar deze Windows type opdraait,

2 stuks met een MSI moederbord (Die werken beide perfect, daar zijn de Shares dus altijd op te zien)
of in nu het Particulier- of het Openbaar Netwerk gebruik

en 1 stuks met een ASUS moederbord (Deze levert alleen een share op de andere PC's als ik opstart via het Openbare Netwerk)

[ Voor 8% gewijzigd door Dommel1 op 24-10-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

als al je PC's op 24H2 draaien (echt zeker weten double check cross check ???)
Dan heb je hier wellicht nog een topic waar het ook speelt.
ManS-H in "Windows 11 24H2, NTLM-authenticatie is uitgeschakeld"

tldr lijkt te zijn, zonder authenticatie worden shares lastig in windows 11 (wat na alle schandalen met het kapen van data is gebeurd begrijpelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-07 13:37
Ik zag eerst ook de shares niet op de computer waarop ik ze deelde onder "Netwerk". Na het doorlopen van deze stappen, zag ik de mappen wel onder "Netwerk".
https://learn.microsoft.c...ared-folder-file-explorer

Toen was het het uitzetten van de Firewall van Windows de reden dat ze benaderbaar waren. Niet ideal, maar het werkt. Ben nog aan het uitzoeken welke Firewall regel ik moet instellen om wel toegang te hebben én dat de Firewall aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 22:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het is echt heel simpel en het heeft NIETS te maken met je moederbord.
In de eigenschappen van je netwerkkaart zet je file en printerservice aan en kijk je bij services of de server service draait.

Je moet weten welke ip adressen je machines hebben en dan typ je in een Dos prompt (start>> uitvoeren >> cmd)

net use K: \\<ip adres>\C$ /persistent:yes

Daarmee maak je een schijf K: aan die de de hele C schijf laat zien van de machine met ip adres: <ip adres>

net use K: \\ AUS-PCnr1\C$ /persistent:yes

mapped effectief de C: schijf op AUS-PCnr1.
Dit zijn "ADMINISTRATIVE" shares. (door het $ teken)

Volgens mij is het niet zo dat je automatisch je schijf moet delen om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07 11:39
Dommel1 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:46:
Hallo franssie

Ik gebruik Win11 24H2 NL Build 26100.2033
Voorts heb ik 3 PC's waar deze Windows type opdraait,

2 stuks met een MSI moederbord (Die werken beide perfect, daar zijn de Shares dus altijd op te zien)
of in nu het Particulier- of het Openbaar Netwerk gebruik

en 1 stuks met een ASUS moederbord (Deze levert alleen een share op de andere PC's als ik opstart via het Openbare Netwerk)
Ik denk dat je een beetje blind staart op de MoBo's. Dit is net zo iets als "Op de PC's met de blauw monitoren werken de shares wel, maar op de PC met de rode monitor werkt het niet omdat de monitor rood is".

Het antwoord is al reeds gegeven in dit topic. Het probleem zit in de authenticatie. Geen authenticatie = geen toegang = niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo Duke of Savage

Je stelt: Het probleem zit in de authenticatie, daar kan ik inkomen.
Hoe stellen we de juiste authenticatie dan in?

En wat die MoBo betreft: Ik had eerst (vorige maand) 3 stuks MSI MoBo, en daar tussen kon ik via normale shares op alle HDD's van de MoBo komen.
Nu heb ik 1 stuks MSI MoBo vervangen door een ASUS MoBo en nu kan ik nog steeds op alle HDD's van de MSI MoBo komen, maar niet vanaf de MSI MoBo op HDD's van mijn nieuwe ASUS.
Is dat fustrerend of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo Kabouterplop01

Quote: "Het is echt heel simpel en het heeft NIETS te maken met je moederbord.
In de eigenschappen van je netwerkkaart zet je file en printerservice aan en kijk je bij services of de server service draait" unQuote.

Op moderne MoBo's gebruik je geen netwerkkaart meer, dat zit allemaal ingebouwd.
En het MoBo behoord dit zelf te kunnen regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dommel1 op 26-10-2024 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 22:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

semantiek, netwerkmodule dan... Een Mobo regelt niets zelf .
veel plezier ermee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dommel1
Hallo Duke of Savage en Kabouterplop01

Door het aanhalen van @Kabouterplop01 aangaande "Een MoBo regelt niets zelf"
heb ik op mijn ASUS-PCnr1 een schone installatie van Win11 24H2 NL Build 26100.2161 gegeven,
zonder de door ASUS geleverde Drivers te installeren.

En jullie raden het zeker al? De diverse shares op de 2 MSI-PCnr2 ,MSI-PCnr3 en op de ASU-PCnr1 staan en perfect op, ook na diverse reboots (tijdens het installatie proces)

Ik dank beide heren, in ieder geval voor hun interesse
waardoor ik zo te zien toch uiteindelijk op de goede weg ben beland.
Met vriendelijke groet
Dommel1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dommel1 Dus het lijkt er op dat de Asus drivers dit probleem ook veroorzaken. Dank voor het delen en ik zal eens kijken welke ik op mijn asus mobo draai (al gebruik ik geen shares zonder wachtwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
@Dommel1 of het komt door de herinstallatie :)
Maar 1 manier om erachter te komen en dat is even die drivers installeren en kijken of t blijft werken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:58:
@Dommel1 of het komt door de herinstallatie :)
Maar 1 manier om erachter te komen en dat is even die drivers installeren en kijken of t blijft werken
of het juist weer kapot gaat en je alsnog een herinstallatie moet doen. If it ain't broken.

Uit nieuwsgierigheid zou ik dat zelf overigens wel kunnen doen als ik teveel tijd over had :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Das zeker waar maarja de ene schone installatie vervangen door de andere kost je miss een uurtje?

Ik zou het iig niet kunnen laten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@laurens0619 gaat wat off-topic maar bij mij lopen die dingen soms toch uit tot ergens in de nacht. Laatst een nieuwe PC, USB start disk gemaakt van Windows, crash na crash, dus alles opnieuw gedaan met een nieuwe disk ook. Ben ik 5 uur verder, en dan achteraf uitgaan zoeken welke stap in de schakel het was? Dan ben ik mijn zaterdagochtend al kwijt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
franssie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:08:
@laurens0619 gaat wat off-topic maar bij mij lopen die dingen soms toch uit tot ergens in de nacht. Laatst een nieuwe PC, USB start disk gemaakt van Windows, crash na crash, dus alles opnieuw gedaan met een nieuwe disk ook. Ben ik 5 uur verder, en dan achteraf uitgaan zoeken welke stap in de schakel het was? Dan ben ik mijn zaterdagochtend al kwijt :+
Ha, heel herkenbaar dit wel. :P
Veel image/backups maken tijdens testen/debuggen helpt dan wel om tijd te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
franssie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:35:
@Dommel1 Dus het lijkt er op dat de Asus drivers dit probleem ook veroorzaken. Dank voor het delen en ik zal eens kijken welke ik op mijn asus mobo draai (al gebruik ik geen shares zonder wachtwoord)
Daarom deelde ik dit ook met jullie allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommel1
laurens0619 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:04:
Das zeker waar maarja de ene schone installatie vervangen door de andere kost je miss een uurtje?

Ik zou het iig niet kunnen laten ;)
Een uurtje voor Win11 24H2 NL Build 26100.2161 incl. Office365 + dan natuurlijk nog je eigen programmatuur
zeg maat 2,5 uur totaal. als je alles tenminste op een rijtje hebt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dommel1 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Een uurtje voor Win11 24H2 NL Build 26100.2161 incl. Office365 + dan natuurlijk nog je eigen programmatuur
zeg maat 2,5 uur totaal. als je alles tenminste op een rijtje hebt. :*)
Dat is geen schone installatie meer vervangen voor de ander he ;)

Een clean install testen en daarna direct de drivers op. Gaat t stuq? Dan opnieuw beginnen.
Daarna pas office zaken etc

Ik mis de tijd van ghost pe. Vroegah moest je windows zo vaak opnieuw installeren dat ik diverse images had in het installatieproces O+

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 26-10-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
laurens0619 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:57:
Een clean install testen en daarna direct de drivers op. Gaat t stuq? Dan opnieuw beginnen.
Daarna pas office zaken etc

Ik mis de tijd van ghost pe. Vroegah moest je windows zo vaak opnieuw installeren dat ik diverse images had in het installatieproces O+
Dat kan nu toch ook nog natuurlijk
Voor elke ingrijpende installatie stap eerst een image/snapshot maken. :)
En ook Ghost bestaat nog steeds.
Er zijn nu natuurlijk veel meer alternatieve opties beschikbaar.
Pagina: 1