Hoe vlak moet de vloer zijn bij infrezen vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-04 22:11
Hallo allemaal,

Binnenkort wordt er bij ons vloerverwarming ingefreesd.
De vloerverwarming komt in een vloer waar parket en tegels op lagen. Het parket en de tegels zijn verwijderd en de betonvloer waar het parket op lag is mooi vlak en waar de tegels op lagen is wat hobbelig. Zie de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9lm9xZzM9vwIXeTYmvPbceGivw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sE8qisOtLcIaKMwyMzjxY99l.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe vlak moet de vloer zijn voor het infrezen? Kan de iets hobbelige vloer waar de tegels gelegen hebben problemen geven bij het infrezen?

Gezien het niet zo zeer over de installatie zelf gaat een schopje naar BK

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 21-10-2024 11:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:23

martijn v o

Certified by Enphase.

voor het frezen maakt dat niet uit, of het moet echt heel gek zijn, maar de hoogte wel voor de afwerking.
Komen er tegels op die in cement worden gelegd geen probleem. Wil je PVC dan moet er geëgaliseerd worden waarbij de meesten maximaal 3 mm overbruggen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
Dank voor de reactie.

Deze betonvloer ligt in de woonkamer. Er komt PVC op die in hoogte aan moet sluiten op de bestaande tegelvloer die in de hal ligt. Het verschil in hoogte tussen deze betonvloer in de woonkamer en de tegelvloer in de hal is nu ongeveer 20mm.
Voor de dikte van de PVC vloer inclusief egalisatie reken ik 5mm. De betonvloer in de woonkamer moet dus na het infrezen van de vloerverwarming opgehoogd worden met 15mm beton. Daarna komt er ongeveer 2mm egsalisatie en 3mm PVC.
Is dit een goede manier? Of is het misschien beter om eerst de vloer met 15mm op te hogen en daarna de vloerverwarming in te frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bert72 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:10:
Dank voor de reactie.

Deze betonvloer ligt in de woonkamer. Er komt PVC op die in hoogte aan moet sluiten op de bestaande tegelvloer die in de hal ligt. Het verschil in hoogte tussen deze betonvloer in de woonkamer en de tegelvloer in de hal is nu ongeveer 20mm.
Voor de dikte van de PVC vloer inclusief egalisatie reken ik 5mm. De betonvloer in de woonkamer moet dus na het infrezen van de vloerverwarming opgehoogd worden met 15mm beton. Daarna komt er ongeveer 2mm egsalisatie en 3mm PVC.
Is dit een goede manier? Of is het misschien beter om eerst de vloer met 15mm op te hogen en daarna de vloerverwarming in te frezen?
Als je nú de slangen in laat frezen en pas achteraf gaat egaliseren, hoeveel afstand heb je dan tussen de VVW en je PCV?

:*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
Ik weet helemaal wat je bedoeld maar de situatie is nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfMyEPXumIXzM8VhkEMh5bdgZ7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBMQHHx010DiSKzxa18WRXrK.jpg?f=fotoalbum_large

En ik zou het graag als volgt willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcEgjn8nCkakEBGS8xUhafok2wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgHPVLd2N2wrepbEccgcOotT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10
Ik heb in mijn woning dezelfde situatie met een 20mm lagere vloer waar parket heeft gelegen. Hier wordt binnenkort ook vloerverwarming ingefreesd.

Deze 20mm hoogte is te weinig voor beton of zandcement om een goed hechtende vloer te krijgen (is mij door enkele bedrijven aangegeven). Hier wordt na het infrezen op dit deel van de vloer 20mm egaline aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Is 20mm ophogen met egaliseren niet erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Will_M schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Als je nú de slangen in laat frezen en pas achteraf gaat egaliseren, hoeveel afstand heb je dan tussen de VVW en je PCV?

:*)
Dat maakt toch niet uit? Dat is alleen aan het begin van het stookseizoen een uur extra massa opwarmen. Daarna hoeft het niet meer af te koelen of op te warmen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10
jeroen3 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:31:
Is 20mm ophogen met egaliseren niet erg duur?
Dat is het zeker. Maar bij gebrek aan een goed alternatief gaat het toch zo uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:06
Bert72 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:44:
Hoe vlak moet de vloer zijn voor het infrezen? Kan de iets hobbelige vloer waar de tegels gelegen hebben problemen geven bij het infrezen?
Ik zou even een foto naar de frezer sturen. Ik had er ook tegels uitgehaald en een ietwat gehavende vloer. Ik heb op verzoek van de frezer eerst zelf geëgaliseerd vóór het frezen van de leidingen.

Met een korrelige bovenlaag breken er ook meer stukken af en komen de leidingen daardoor minder strak in de vloer. Meer risico op drijvende leiding en het smeren van de sleuven nadien ook stuk lastiger.

Voornaamste argument was van de frezer dat zijn apparaat met kleine wieltjes maar heel beperkt overweg kon met ongelijke vloer.

Mijn vloer was er wel wat erger aan toe dan wat ik hier zie denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 20-10-2024 23:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
De betonvloer in de woonkamer moet dus na het infrezen van de vloerverwarming opgehoogd worden met 15mm beton. Daarna komt er ongeveer 2mm egsalisatie en 3mm PVC.
Dat zou dan iets van giervloermortel moeten zijn maar 15mm lijkt me ontzettend krap.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
Ik denk dat ik eens ga bekijken of ik zelf de vloer al enigszins kan egaliseren (wat assje ook zegt) voordat de frezer komt.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb weer veel geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
Waarom haal je de dekvloer er niet uit, dan slangen leggen op netten of noppen en een nieuwe dekvloer op het juiste peil erop. Dat scheelt freeskosten en dure egaline.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
20mm is misschien nog net krap maar je kan bijna vloerverwarming leggen zonder te frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hesselbeertje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 00:09:
Waarom haal je de dekvloer er niet uit, dan slangen leggen op netten of noppen en een nieuwe dekvloer op het juiste peil erop. Dat scheelt freeskosten en dure egaline.
Ik vind dat hier vaak wat makkelijk over gedaan wordt. Even dekvloertje eruit is stiekem een hoop werk en genereert hoop afval wat ook weer kosten heeft. Daarnaast krijg je ook weer met droogtijden te maken wat impact op tijdlijn kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Bert72 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:29:
Ik denk dat ik eens ga bekijken of ik zelf de vloer al enigszins kan egaliseren (wat assje ook zegt) voordat de frezer komt.
Bijvoorbeeld bij de Hornbach SAKRETE Egalisatiemortel EM30 25 kg (3-30mm)
Verbruik 1,6 kg/m² per mm laagdikte dus voor 20mm 32kg/m2
1,28 zak per m2 komt op ongeveer €35/m2

Online bestellen is er mogelijk nog optie in de richting €25/m2 uit te komen.

Bij deze laagdikte zou ik wel iets doen met kantafscherming. Kijk ook even naar de menger, er zijn speciale mengers voor egaline (brengen minder lucht in het materiaal geloof ik).

Als je op een TikTok link durft te klikken; een video van het egaliseren wat ik gedaan heb (m'n vrouw is van de socials):
https://vm.tiktok.com/ZIJWMQw48/

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 21-10-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
assje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Ik vind dat hier vaak wat makkelijk over gedaan wordt. Even dekvloertje eruit is stiekem een hoop werk en genereert hoop afval wat ook weer kosten heeft. Daarnaast krijg je ook weer met droogtijden te maken wat impact op tijdlijn kan hebben.
Uiteraard, iedere situatie is anders. Maar vaak wordt deze optie vergeten. Zeker als je de dekvloer zelf verwijdert. Puinbakje en breekhamer huren en gaan. 20mm egaline is een dure grap, en ook het frezen kun je zo uitsparen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4b0
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat Hesselbeertje zegt is waarschijnlijk het goedkoopste en meest veilige alternatief.

Je hebt maar 2cm te overbruggen. Als de pvc 2,5/3mm is heb je als alles supervlak vlak is minimaal 3mm egaline nodig. Van de 20mm heb je nog maar 14mm over die opgevuld moet worden.

Zandcement is geen optie, die vloer komt los en breekt in verschillende stukken nadat je het opstookprotocol gaat uitvoeren. De dikte is gewoon te gering. Voor beton geldt hetzelfde.

Dan zijn er nog 2 opties over (naast het uitbreken van je dekvloer). Je vult de 14mm op met het sterkste type renovatie anhydrietvloer (iets goedkoper dan egaline) of je vult alles op met egaline.

De laatste optie lijkt mij nog de meest veilige, aangezien je dan een massieve laag creëert ipv 2 dunne lagen.

De “experts” hebben bij mij thuis in een vergelijkbare situatie (30mm ipv 20mm) de nieuw gestorte zandcement vloer na enkele weken moeten verwijderen ivm scheuren en loskomen, vervangen door anhydriet en hebben een extra dikke laag egaline aangebracht (5mm ipv 3), voordat het goed genoeg was voor de plaatsing van de verlijmde pvc vloer. Het deel waarbij de dekvloer wel volledig was verwijderd en de vloerverwarming op matten is gelegd gaf geen enkel probleem.

Als je de keuze hebt zou ik de dekvloer verwijderen en met een dikkere en solide laag zandcement of anhydriet werken, ipv proberen de 14mm op te vullen. Gezien de geringe dikte is de kans op problemen vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
S4b0 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:59:
Van de 20mm heb je nog maar 14mm over die opgevuld moet worden.
Zoals ik het begrijp komt overal dezelfde vloer en moet er dus daadwerkelijk 20mm opgevuld worden.

Edit bij nader inzien heb je gelijk en lijkt het dat in de hal de oorspronkelijke tegels blijven liggen.

Samengevat zie ik twee opties:
  • Vloerverwarming infrezen en partij die PVC legt 16mm laten egaliseren tegen meerprijs (20-4mm PVC)
  • Zelf 10mm "grof" egaliseren, vloerverwarming infrezen (op mooi glad opperlvakte) sleuven aansmeren en dan PVC leverancier 6mm egaliseren + 4mm PVC
Even een aanname dat PVC gelegd wordt en de wens is diezelfde partij egalisatie te laten doen ivm garantie. Zaken die goed zelf te doen zijn zouden de dikke laag egaline en het dichtsmeren van de sleuven zijn. Zeker het dichten van die sleuven is doorgaans relatief duur om uit te besteden aangezien het vaak een extra keer langskomen vereist.

[ Voor 65% gewijzigd door assje op 21-10-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hesselbeertje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:19:
Uiteraard, iedere situatie is anders. Maar vaak wordt deze optie vergeten. Zeker als je de dekvloer zelf verwijdert. Puinbakje en breekhamer huren en gaan. 20mm egaline is een dure grap, en ook het frezen kun je zo uitsparen.
Ik heb wel eens een 7cm dekvloer gesloopt, denk iets van 75m2 (dat was er wel een waar al vloerverwarming inlag met gietvloer erop dus wat moeizamer). Dat was met een aanhanger met hoge capaciteit compressor en twee pneumatische breekhamers. Dat was echt een serieuze dag beulen met 4 man.

Met een (gehuurd) elektrisch breekhamertje zou ik voor m'n plezier niet zomaar aan een dekvloer beginnen....

Dan een paar euro per m2 aan afvoeren puin en een nieuwe dekvloer die per cm een stuk minder kost maar nu wel 3 of 4x zo dik wordt (en daarmee misschien wel op dezelfde kosten komt als de egaline).

Financieel kan het misschien nog wel uit als je alles zelf doet maar dan hangt er er ook even vanaf welke waarde je toekent aan alle extra tonnen materiaal die door je handen gaan (verwijderen, afvoeren, nieuw aanbrengen).

Zeker als de gang gewoon de gewenste hoogte heeft dan is het echt best wel logisch de rest tot dat niveau op te hogen. Richting €25/m2 is dan wel geld maar daar kan je ook weer niet al te veel voor overhoop halen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 21-10-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
Ik ga in ieder geval zelf de sleuven aansmeren. Daarna ga ik denk ik eerst overleggen met de PVC leverancier hoe het egaliseren gedaan zou kunnen worden en wat het zou gaan kosten.

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
Pagina: 1