Geen garantie op Asus laptop met kapot beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IrisH
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
Beste leden,

Paar weken geleden pakte ik mijn Asus laptop uit de hoes en zette hem nietsvermoedend aan, want er was niets vreemds mee gebeurd. Het beeldscherm was opeens nog maar gedeeltelijk te zien en er liepen ook paarse en groene strepen doorheen. Gelijk gebeld naar Asus voor advies en er werd verteld dat ik hem kon opsturen voor operatie en dat het onder de garantie viel (ik heb hem sinds februari dit jaar). Nu raden jullie het al, de operationservice heeft "onderzoek" gedaan en zij vinden dat het ik geen garantie krijg, dat het mijn eigen schuld is of dat het toch een fout is vanuit een externe factor. Heb al duidelijk bij ze aangegeven, dat ik er niets aan kan doen. Ik sluit mijn laptop altijd goed af , doe hem rustig dicht en gaat altijd mijn hoes in.

Wat vinden jullie? Is het geven van GEEN garantie terecht of niet? Hebben jullie dit soort problemen zelf ook al eens meegemaakt?

Ik zie het vooral als geldklopperij, want zo kun je van alles verzinnen, om geen garantie te hoeven geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Tja mijn glazen bol ligt ook net bij de reparateur, had ook geen beeld.

Maar wat geven ze dan precies aan als oorzaak?

Want als er zichtbare stoot schade is dan heb je dat niet opgemerkt of is het bij het verzenden wellicht wat fout gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

sus

is druk :+

Uit eigen ervaring: de schermen in laptops zijn erg kwetsbaar en ik zie ze dan ook veel voorbij komen in m’n winkel dat ze gebroken zijn. En in de 21 jaar heb ik nog niet 1x meegemaakt dat een scherm van zichzelf breekt en de schade vertoont die jij aangeeft.

Het kan al gebeuren doordat je het scherm een keer in de hoek open doet ipv middenin (bij de webcam) en daardoor het scherm tordeert. Vaak is het een schade die al eerder ontstaan is (bv een duw terwijl hij in een schooltas zit) en die dan “doorslaat” als je er nog een keer wat druk op zet of als hij bv in het zonnetje ligt en er door de warmte wat spanning op komt te staan. Nee, een scherm breekt niet van “in de zon liggen”, maar dat kan wel net dat extra zetje geven door uitzettende materialen.

Reparatie via de fabrikant zal flink geld kosten, je kan hier prima zelf een scherm in klussen of dit bij een lokale reparateur laten doen. Beetje afhankelijk van je scherm-specs; een Full-HD schermpje komt incl arbeid zo rond een 120–150 euro op normale refreshrate. 120/144Hz zijn wat duurder, maar dan ben je alsnog snel de helft goedkoper uit dan via de fabriek.

[ Voor 19% gewijzigd door sus op 20-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:15
Vraag naar het bewijsmateriaal uit het onderzoek. ASUS staat er om bekend dat ze klanten opzadelen met schuld en garantie weigeren, vaak onterecht. Als er geen enkele schade aan je apparaat is, dan zie ik geen reden om de RMA niet in behandeling te nemen. Bel even met je rechtsbijstandverzekering.

En een tip: voordat je opstuurt, altijd veelvuldig foto's maken van je apparaat

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@IrisH
Dekar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:45:
Vraag naar het bewijsmateriaal uit het onderzoek. ASUS staat er om bekend dat ze klanten opzadelen met schuld en garantie weigeren, vaak onterecht. Als er geen enkele schade aan je apparaat is, dan zie ik geen reden om de RMA niet in behandeling te nemen.
Klopt, ASUS heeft geen goede naam, tegenwoordig.
Bel even met je rechtsbijstandverzekering.
Of, als je die niet hebt, wellicht even consuwijzer of het juridisch loket. Maar vooraf vooral gewoon zelf je onderzoek (deze partijen hebben ook veel informatie online staan)!
En een tip: voordat je opstuurt, altijd veelvuldig foto's maken van je apparaat
Altijd goed, inderdaad.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is geen technische vraag maar een consumenten issue. Schopje naar SF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Hoe oud is de laptop?
Heb je bij Asus zelf gekocht of een reguliere winkel? Indien het laatste, waarom niet bij de winkel zelf gemeldt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Na 8 maanden is je scherm kapot, lijkt mij terecht van Asus om te twijfelen of dit een productiefout kan zijn, dan zou je verwachten dat het veel eerder al kapot gegaan zou zijn.

Wat voor een hoes gebruik je; en gaat hij vervolgens mee in een rugzak of waarom heb je überhaupt een hoes nodig?
Het beste is om je laptop helemaal niet open/dicht te doen.

Na een halfjaar moet jij bewijzen/aantonen dat jij het apparaat juist gebruikt hebt, maar bij een kapot scherm heb je eigenlijk sowieso alle schijn tegen.

Klinkt alsof het LCD gebarsten is, heb je daar fotos van?

Vaak komen de scheuren vanuit een punt, bijvoorbeeld als d'r iets tussen de klep en toetsenbord had liggen.

Of komen de scheuren allemaal vanuit één hoek, wellicht zit er in de hoes niet veel schuim op de zijkanten en heeft een hoek iets geraakt.

Of loopt de grootste scheur diagonaal door het beeld? Heb je het scherm geopend vanuit een hoek?
Altijd openen vanuit het midden, anders trek je het scherm krom en gaat hij stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:04
Mijn bijna instinctieve reactie was ook scherm gebarsten.

Maar we hebben geen foto's gezien. Omdat de TS het specifiek heeft over paarse en groene strepen en niets anders, heb ik het idee dat het iets anders kan zijn.

Specifiek groen en paars samen met uitval is wat je vaak ziet als de kabel kapot is.

Datzelfde effect kan ook door een kleine barst aan de rand komen, maar ik heb foto's nodig voordat ik daar iets over kan zeggen.

Als er geen foto's zijn: @IrisH kun je zoeken op zoektermen als de volgende en een aantal foto's posten die in de buurt komen? Geef ook aan welke details je die foto doen kiezen.
- Screen artifacts
- Screen cracked
- lcd broken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:55
Er zijn instanties waar schermen strepen vertonen, maar nog wel gewoon binnen garantie vallen.
Zie onderstaand als voorbeeld. ASUS doet hier gewoon ook aan. Het is wachten op foto's van TS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cFGiytWrfbKzHIpyaPHWySDgMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPWoDTiT7Rk49zbVhbpnKU5x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Haruhi op 21-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Accretion schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:34:
Na een halfjaar moet jij bewijzen/aantonen dat jij het apparaat juist gebruikt hebt, maar bij een kapot scherm heb je eigenlijk sowieso alle schijn tegen.
Is inmiddels twaalf maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IrisH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvRMFxljcQO2lUGML1UbfC3o_Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8Pq2pQ5zZK4VluiTPHLw6PU.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is een foto (van de desbetreffende laptop). Laptop open ik altijd vanuit het midden, ik heb een hoes die er bij hoort en gaat gewoon netjes in de laptopvak van mijn rugzak (die de juiste afmeting heeft voor mijn laptop, omdat ik de rugzak daarop heb uitgezocht. Er heeft ook niets op het toetsenbord gelegen bij het dichtdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:27
Heb je iets op de hoes laten vallen? Dit is namelijk mechanische schade.
Of de hoes in een tas getransporteerd waar ook bijvoorbeeld een boek of agenda in zat.

[ Voor 37% gewijzigd door 99ruud99 op 21-10-2024 09:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:58
IrisH schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:22:
[Afbeelding]

Hier is een foto (van de desbetreffende laptop). Laptop open ik altijd vanuit het midden, ik heb een hoes die er bij hoort en gaat gewoon netjes in de laptopvak van mijn rugzak (die de juiste afmeting heeft voor mijn laptop, omdat ik de rugzak daarop heb uitgezocht. Er heeft ook niets op het toetsenbord gelegen bij het dichtdoen.
Als ik het goed zie, zie ik meerdere breuklijnen in de rechter bovenhoek van het zwarte vlak. Dat gebeurd nagenoeg alleen met impact schade (dus externe schade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:54

OmeJoyo

This is me

Er zijn vooral meer foto's nodig om hier uberhaupt een eerste oordeel over te geven.

Zonder het kunnen zien van de behuizing van het scherm aan beide kanten is het sowieso al onbegonnen werk. Vanuit mijn ervaring, als ik kijk naar hoe de breuklijnen lopen neig ik wel te zeggen dat het externe schade is, maar nogmaals, daar zouden meer foto's voor nodig zijn om het uit te sluiten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:11
Dekar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:45:
Vraag naar het bewijsmateriaal uit het onderzoek. ASUS staat er om bekend dat ze klanten opzadelen met schuld en garantie weigeren, vaak onterecht.
Dat is een issue met de outsourcing van 't USA office. Daar hebben we hier niets mee te maken.

Meer ontopic, breuk in 't schemr wordt bijna altijd afgedaan als user abuse.

[ Voor 10% gewijzigd door PROnline op 21-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IrisH schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:22:
[Afbeelding]

Het soort artifacts dat @Haruhi laat zien is typisch het soort beeld dat je krijgt als de kabel tussen scherm en moederbord slecht contact maakt of als er een probleem is met de GPU.

Jouw scherm vertoont tekenen van fysieke schade helaas. Op basis hiervan begrijp ik wel dat men snel oordeelt dat het gebruikersschade is.

Als je in België woont zou je je nog wel kunnen beroepen op de bewijslast bij wettelijke garantie. De eerste zes maanden van de wettelijke garantieperiode is het aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek niet bestond bij levering. Dat bewijs is moeilijk te leveren (in een rechtbank) maar in de praktijk is het gewoon erg moeilijk als de verkoper niet meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uit interesse: hoeveel moet je hiervoor betalen, als je het op eigen kosten laat repareren?

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
kamerplant schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:58:
Uit interesse: hoeveel moet je hiervoor betalen, als je het op eigen kosten laat repareren?
Kan ik opzoeken als ik het model heb van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Heb hetzelfde gehad met een Lenovo laptop in 2015, scherm opeens inwendig defect maar geen garantie. Heb toen zelf een OEM replacement scherm gevonden op internet voor 6tientjes en die zelf ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:04
Dit scherm lijkt kapot door externe schade en een breuklijn. Een kapotte interne aansluiting/kabel laat niet zo'n prachtige ronde uitwaaier zien maar zou resulteren in strakke lijnen.

Je laptop heeft ergens onder druk gestaan of er is iets op gevallen. Wellicht is je tas aan één hoek opgetild waardoor je het scherm toch diagonaal hebt belast (het optillen van de tas aan één hengsel bvb.). Het kan van alles zijn, maar een hard-/softwarefout waar garantie op van toepassing is lijkt dit inderdaad niet.

Heb je toevallig een inboedelverzekering met een 'eigen schuld' module? Wellicht dat je daar nog een (deel van) de kosten kunt verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De winkel waar je de laptop kocht heeft een plicht jou een deugdelijk product te leveren. Of heb je de laptop direct bij Asus gekocht? Geen idee of Asus direct aan consumenten levert.

Maar gezien de schade / het defect dat je hebt, twijfel ik of het hard- of softwarematig is ontstaan.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 21-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:10
Ouch, ja lijkt erop dat er iets met het scherm gebeurd is en dat het paneel gescheurd is. Check je inboedelverzekering even, grote kans dat die je voor dit soort onheil schadeloos stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik inzoom zie ik volgens mij een flinke diagonale breuklijn, dat moet bijna wel zijn ontstaan door val- of stootschade.. Ik vrees dat je kan fluiten naar garantie. Maar betere foto's vanuit meerdere hoeken zijn welkom. Het is nu lastig in te schatten wat reflectie is of eventueel viezigheid/vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 23:17

LankHoar

Langharig tuig

Er zijn er een paar belangrijke vragen die wel belangrijk zijn maar nog onbeantwoord:
  • Heb je deze laptop rechstreeks bij ASUS gekocht?
  • Indien nee op bovenstaande, heb je dan contact opgenomen met ASUS op aanraden van de verkoper?
Verder is er volgens mij veel ruis in dit topic over algemene situaties waarin je scherm problemen hebt. Allemaal interessante speculaties, maar verder op dit moment niet het belangrijkste voor TS. ASUS stelt dat het door of jouzelf komt, of een externe reden heeft dat dit scherm kapot is. @IrisH Indien je van bovenstaande vragen 1 vraag met "ja" hebt beantwoord: wat voor bewijs voeren ze daar voor aan? Ze hebben zoals genoemd bewijsplicht, gezien dit is gebeurd binnen een jaar van aankoop. Ik zou dat eerst eens vragen, en aan de hand van hun reactie daarop kun je dan besluiten hoe te reageren.

Indien je nog geen contact met de verkoper hebt gehad, dan zou ik daar eens mee beginnen. In principe is dan namelijk alles wat ASUS je bied coulance, want ze zijn niets verplicht naar je als je deze laptop bij een tussenpartij hebt aangeschaft. Dus dan zou ik ook niet onnodige discussies met ze gaan voeren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 22:14
Jij bent misschien wel zuinig op je laptop. Maar anderen dan?
Als je tas met laptop op de grond staat en een medebewoner gooit zijn tas er op, schopt er tegen aan of gaat er zelfs op staan, ontstaan dit soort schades ook.
Je ziet het niet van buitenaf, maar op het moment van "impact" knapt het scherm intern waarna de behuizing etc. terugveert.

Ik heb exact de zelfde schade gehad onlangs, veroorzaakt door een andere bewoner in het huis.
Even het frame van de laptop los gemaakt. Typenummer scherm opgezocht. Nieuw aangeschaft en terug geplaatst. Koste in totaal nog geen 100 euro.

Dus ook als Asus het niet gaat repareren (Zoals het er nu naar uit ziet) kun je de laptop vrij goedkoop en eenvoudig weer oplappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IrisH
Hallo,

Bedankt voor de tips en antwoorden

Ik zal proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden

1. Ik heb niet meer foto's
2. Bedrag is zo rond de €170,-
3. Als het inderdaad komt door val of stootschade is dat door iemand anders veroorzaakt, gezien ik zelf altijd er zuinig mee omga
4. Laptop heb ik niet rechtstreeks bij Asus gekocht, maar via *knip* Naam webwinkel (online). Heb zelf meteen gebeld naar Asus toen ik de schade zag, die hebben mij weer doorverwezen naar de operationservice van ze.

Ik lees hier en daar over zelf repareren, dat is natuurlijk een optie, maar mocht dat misgaan zijn we nog verder van huis en kost die reparatie waarschijnlijk nog meer + het bedrag dat ik al moet betalen voor het onderzoek dat ze al hebben verricht wanneer ze hem ongerepareerd terugsturen.

Ik weet in ieder geval, dat als ik ooit weer een nieuwe laptop ga kopen, ik niet meer voor een Asus ga. Lees inderdaad op internet dat Asus niet meer zo goed aangeschreven staat en dat ik niet de enige ben met garantie problemen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 21-10-2024 18:30 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30

DataGhost

iPL dev

IrisH schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:20:
Ik weet in ieder geval, dat als ik ooit weer een nieuwe laptop ga kopen, ik niet meer voor een Asus ga. Lees inderdaad op internet dat Asus niet meer zo goed aangeschreven staat en dat ik niet de enige ben met garantie problemen.
I hate to burst your bubble, maar er is volgens mij geen enkele fabrikant die de schade zoals zichtbaar op jouw foto onder garantie gaat herstellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik zie niet zo goed wat Asus hier verkeerd doet.

Je hebt de laptop bij de Winkel gekocht. Daar moet je heen voor garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 21-10-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:43
4. Laptop heb ik niet rechtstreeks bij Asus gekocht, maar via de winkel (online). Heb zelf meteen gebeld naar Asus toen ik de schade zag, die hebben mij weer doorverwezen naar de operationservice van ze.
En wat zei de winkel die je eigenlijk had moeten helpen?

zoals hier al eerder is gegeven, heb je in deze niks direct met Asus te maken, en mag je je probleem bij Winkel neerleggen, maar ook bij hun zal t niet onder de garantie gaan vallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Perkouw op 22-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
JWL92 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

En wat zei de winkel die je eigenlijk had moeten helpen?

zoals hier al eerder is gegeven, heb je in deze niks direct met Asus te maken, en mag je je probleem bij [mbr]Winkel[/] neerleggen, maar ook bij hun zal t niet onder de garantie gaan vallen.
Dat laatste is maar de vraag. De winkel moet dan bewijzen dat het door TS zelf stuk is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

sus

is druk :+

Dit is een LCD kabel die niet goed aangesloten zit of een breukje heeft en zal garantie zijn. Of een redelijk goedkope reparatie; die kabeltjes zijn 15-20 euro en dan wat arbeid.
Dit is 100% drukschade en 100% geen garantie. Je scherm is gebroken en dat onstaat niet spontaan vanzelf. Daar is dus iets tegenaan geduwd, gedrukt of heeft klemgezeten.

Zoals ik al eerder schreef, dit kan een paar dagen ervoor zijn geweest, waarna hij wel spontaan doorspringt op een later moment.

Een keer wegleggen met wat boeken erop, iets te hard neergezet terwijl hij in de hoes zit, toch een keer in de hoek open gedaan.

Maar dat dit geen garantie is, dat klopt.

[edit - na bekijken foto]
Overigens, op de foto zie je flink wat vlekken van vingerafdrukken. Dat is een eerste aanwijzing dat je met openen van je laptop je vingers op het LCD hebt. Daarmee is het aannemelijk dat je dus je scherm kapot hebt gedrukt met openen van je laptop.
Blommie01 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Dat laatste is maar de vraag. De winkel moet dan bewijzen dat het door TS zelf stuk is gemaakt.
Dat is in dit geval een no-brainer als je met deze schade en in deze staat (vingerafdrukken) binnenkomt.

Als laatste, even ingaand op ASUS en hun service:
Vanuit mijn winkel heb ik ervaring met alle merken. Lenovo, HP, Asus, noem ze op. Wij nemen ook werk aan wat niet bij ons gekocht is, dus kom alles wel tegen.

Er zijn precies 2 merken die altijd snel zijn en waar ik echt nooit gedoe heb rondom kwaliteit van reparaties: ASUS en Acer. Vaak binnen een week retour en 0 gezeik.

Daarna komt Lenovo, die zijn in de regel ook vrij snel, maar 2 weken is daar redelijk normaal. MSI zit/zat ook in deze categorie, maar neigt steeds vaker richting ASUS en Acer te gaan. Snel en goed, geen gedoe.

Ik werk het liefst niet met HP. Het aanmeldproces is al een gedoe, de reparatietijden zijn vrij lang en zij doen er echt alles aan om geen garantie te hoeven geven. Hoe vaak ik daar dingen moet escaleren is bizar.

[ Voor 35% gewijzigd door sus op 21-10-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Tsjah, HP en Dell hebben het dan ook meer voor de zakelijke markt, maar dan betaal je ook weer extra voor de ondersteuning. Die technieker komt meermaals per week bij ons langs voor herstellingen uit te voeren.

Maar inderdaad, in dit geval gaat het om schade die niet onder garantie valt, maakt niet uit of je het aan de fabrikant danwel de verkoper gaat voorleggen. Het is misschien spijtig van het geld, maar voor die 170 Euro zou ik het laten herstellen. Als je het niet doet betaal je waarschijnlijk ook weer enkele tientallen Euro onderzoekskosten, en dat is ook weer zonde van dat geld.

Ongelukjes gebeuren nu eenmaal.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Mr. Stom schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:05:
Dit scherm lijkt kapot door externe schade en een breuklijn. Een kapotte interne aansluiting/kabel laat niet zo'n prachtige ronde uitwaaier zien maar zou resulteren in strakke lijnen.

Je laptop heeft ergens onder druk gestaan of er is iets op gevallen. Wellicht is je tas aan één hoek opgetild waardoor je het scherm toch diagonaal hebt belast (het optillen van de tas aan één hengsel bvb.). Het kan van alles zijn, maar een hard-/softwarefout waar garantie op van toepassing is lijkt dit inderdaad niet.

Heb je toevallig een inboedelverzekering met een 'eigen schuld' module? Wellicht dat je daar nog een (deel van) de kosten kunt verhalen?
Poe.

(Ik pak deze er ff uit maar andere Posts hadden gelijke strekking)

Mijn laptop heeft wat abuse gezien. Ik werk ermee in industriële omgevingen en hij gaat dus ook mee op buitenlandse reizen. Hij is inmiddels 5 jaar oud (heb allang recht op een nieuwe maar ik ben te lui). Tas gevallen, dingen tussen scherm, hij heeft het allemaal gezien…

Nog geen centje pijn qua scherm. Wel is sinds deze week de NIC kapot dus het wordt nu echt tijd voor een nieuwe.

Denk dat ik geluk heb ofzo…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:30
FreakNL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 01:28:
[...]

Poe.

(Ik pak deze er ff uit maar andere Posts hadden gelijke strekking)

Mijn laptop heeft wat abuse gezien. Ik werk ermee in industriële omgevingen en hij gaat dus ook mee op buitenlandse reizen. Hij is inmiddels 5 jaar oud (heb allang recht op een nieuwe maar ik ben te lui). Tas gevallen, dingen tussen scherm, hij heeft het allemaal gezien…

Nog geen centje pijn qua scherm. Wel is sinds deze week de NIC kapot dus het wordt nu echt tijd voor een nieuwe.

Denk dat ik geluk heb ofzo…
Ik had hetzelfde idee. Ik heb een Lenovo Thinkpad en ik ga ermee naar het buitenland. Stapel vaak laptops op elkaar. Zet het in een laptoptas met andere spullen erbij etc. Nooit problemen. Maar dat je scherm kapot kan gaan, omdat je het met een verkeerde hoek optilt of opent via de hoek ipv het midden, te gek voor woorden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Mediamarkt heeft ook een eigen reparatieservice
Die willen misschien uit coulance wel meedenken

Besef ook dat de fabrikant je helemaal geen garantie hoeft te geven maar alleen de verkoper indien het een eigen gebrek is

Had je verder geen schadeverzekering op de aankoop? Of inboedel allrisk?

[ Voor 26% gewijzigd door boyette op 22-10-2024 05:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dabbel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 04:08:
Ik had hetzelfde idee. Ik heb een Lenovo Thinkpad en ik ga ermee naar het buitenland. Stapel vaak laptops op elkaar. Zet het in een laptoptas met andere spullen erbij etc. Nooit problemen. Maar dat je scherm kapot kan gaan, omdat je het met een verkeerde hoek optilt of opent via de hoek ipv het midden, te gek voor woorden…
Tja, zo'n ThinkPad zijn professionele laptops die er op gebouwd zijn.

Nieuwere laptops hebben ook steeds dunnere beeldschermen e.d.

Bijvoorbeeld als je de laptop in een rugzak doet met het beeldscherm naar je rug toe (en je 'm strak aantrekt), kan het zijn dat je ruggengraat zorgt voor een puntbelasting.
Of andersom, als je een kleine agenda midden op het beeldscherm hebt liggen met een stapel boeken er bovenop.

Ik zeg ook niet dat ze in 100% van de gevallen dan direct kapot gaan.
3. Als het inderdaad komt door val of stootschade is dat door iemand anders veroorzaakt, gezien ik zelf altijd er zuinig mee omga
Tja, hij is dus kapot gegaan tijdens transport?
Of sterker nog, je hebt geen idee wat anderen met de laptop hebben gedaan in de tussentijd?
Voor 't zelfde geld hebben ze met je tas overgegooid en snel teruggezet voordat je terug was?

Het is dus niet zo dat je rustig aan het typen was en je scherm ineens uitviel?
In dat geval zou ik het namelijk wel met je eens zijn.

Het wordt wel heel moeilijk om na 8 maanden nog te claimen dat het een fabrikagefout is.
Je zou kunnen proberen te stellen dat het beeldscherm niet 'stevig genoeg' is. Maar bewijs dat maar eens.

Werd het geadverteerd als 'schoollaptop'? Dan zou je kunnen stellen dat de laptop ook een normale schooldag moet kunnen overleven.

Als je zoekt op dit type laptop, kom je dan veel verschillende topics tegen van mensen met een vergelijkbaar probleem?

I.i.g bij de aankoop op zoek naar iets waarvan de deksel niet flexeert of indrukt.
Of de laptop in een hardcase met schuim e.d. vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 16:24
Accretion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:31:
[...]
Tja, hij is dus kapot gegaan tijdens transport?
Of sterker nog, je hebt geen idee wat anderen met de laptop hebben gedaan in de tussentijd?
Voor 't zelfde geld hebben ze met je tas overgegooid en snel teruggezet voordat je terug was?
...
Werd het geadverteerd als 'schoollaptop'? Dan zou je kunnen stellen dat de laptop ook een normale schooldag moet kunnen overleven.
Is dat stiekem met een tas overgooien (oid) niet wat vergezocht? Mij lijkt het vervoer in en tas, met wat spullen er in, normaal gebruik. Als die dat niet overleefd dan is het een non conform product wat mij betreft. Maar, zoals je ook aangeeft, dit is niet te bewijzen. Hier garantie op krijgen lijkt mij niet realistisch/gemakkelijk.

TS kan nog bij de verkoper checken wat een reparatie kost, maar 170 euro klinkt ook niet absurd als je het vergelijkt met een andere Tweaker die het voor net geen 100 euro zelf heeft gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bumpy_NL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Is dat stiekem met een tas overgooien (oid) niet wat vergezocht?
TS geeft aan:
Als het inderdaad komt door val of stootschade is dat door iemand anders veroorzaakt, gezien ik zelf altijd er zuinig mee omga
Tja, als je geen idee hebt wat d'r met de laptop gebeurd is in de tussentijd, hoe kun je dan claimen dat het onder garantie moet vallen?

En ja, het is een wat absurd voorbeeld, maar het feit dat TS geen idee heeft of dat gebeurd is (ofdat iemand 'm van tafel af gestoten had met z'n rugzak en daarna snel teruggezet heeft) geeft toch ook aan dat de casus niet heel sterk is.
Het is een beetje 'geen idee wat d'r mee gebeurd is, maar is niet mijn schuld en daarom garantie.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35
Ik heb de afgelopen jaren tientallen van dit soort schades in handen gehad. Vaak waren de gebruikers eerlijk: "Er lag een usb-stick/pen/ander voorwerp op mijn keyboard toen ik de laptop sloot". Soms werd de klacht eufemistisch omschreven: "Vlek op het scherm" terwijl er een reuze ster in het panel zat met een prachtige kleurenwaaier.

De schade aan deze Asus lijkt mij duidelijk panelbreuk, oorzaak kan ik niet inschatten.

Toch heb ik wel meegemaakt, misschien wel 15+ jaar geleden dat er door een ontwerpfout in een serie laptops panels spontaan sneuvelden. Was dit eenmaal onderkend door de fabrikant dan kwam er een "Engineering Change Announcement" en kon deze schade onder garantie gerepareerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:59
dirks schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:20:
Ik heb de afgelopen jaren tientallen van dit soort schades in handen gehad. Vaak waren de gebruikers eerlijk: "Er lag een usb-stick/pen/ander voorwerp op mijn keyboard toen ik de laptop sloot". Soms werd de klacht eufemistisch omschreven: "Vlek op het scherm" terwijl er een reuze ster in het panel zat met een prachtige kleurenwaaier.
Ik heb dit ooit gehad met een gebruiker die langskwam en waarschijnlijk echt van niets wist. "Mijn scherm is kapot, geen idee hoe het kan, ik ben er altijd zo voorzichtig mee."

Pakt daarna de laptop uit haar tas, geeft deze aan mij om te bekijken. Ik klap hem open en de pen die het probleem waarschijnlijk veroorzaakt heeft ligt nog steeds tussen de rijen toetsen..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sus schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:07:

Als laatste, even ingaand op ASUS en hun service:
Vanuit mijn winkel heb ik ervaring met alle merken. Lenovo, HP, Asus, noem ze op. Wij nemen ook werk aan wat niet bij ons gekocht is, dus kom alles wel tegen.

Er zijn precies 2 merken die altijd snel zijn en waar ik echt nooit gedoe heb rondom kwaliteit van reparaties: ASUS en Acer. Vaak binnen een week retour en 0 gezeik.

Daarna komt Lenovo, die zijn in de regel ook vrij snel, maar 2 weken is daar redelijk normaal. MSI zit/zat ook in deze categorie, maar neigt steeds vaker richting ASUS en Acer te gaan. Snel en goed, geen gedoe.

Ik werk het liefst niet met HP. Het aanmeldproces is al een gedoe, de reparatietijden zijn vrij lang en zij doen er echt alles aan om geen garantie te hoeven geven. Hoe vaak ik daar dingen moet escaleren is bizar.
Grappig, ik zit aan de zakelijke kant en heb dit juist precies andersom, ik werk juist het liefst met HP en Dell, juist vanwege hun vaak snelle (al dan niet onsite) service en gemak.

Asus is dan weer een probleemgeval, je komt het niet heel vaak tegen bij zakelijke gebruikers, maar in mijn ervaring is het uitval percentage flink hoger dan HP en Dell wanneer je het tegenkomt en ook de service valt dan vaak erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Dennism schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Grappig, ik zit aan de zakelijke kant en heb dit juist precies andersom, ik werk juist het liefst met HP en Dell, juist vanwege hun vaak snelle (al dan niet onsite) service en gemak.

Asus is dan weer een probleemgeval, je komt het niet heel vaak tegen bij zakelijke gebruikers, maar in mijn ervaring is het uitval percentage flink hoger dan HP en Dell wanneer je het tegenkomt en ook de service valt dan vaak erg tegen.
Met ASUS kan je onsite en zelfs schade pakket inkopen bij je asus machine. Hier geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door Haruhi op 22-10-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Haruhi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Met ASUS kan je onsite en zelfs schade pakket inkopen bij je asus machine. Hier geen last van.
Ook dat is geen garantie voor succes bij Asus helaas, juist bij een gebruiker waarbij je geen issues wil hebben (machine in gebruik bij een C-Level positie gebruiker) liep dat spaak en had de monteur niet de juiste onderdelen bij zich, en moest de gebruiker een op stel en sprong een andere laptop regelen voor een zakelijke reis.

Daarnaast heeft natuurlijk iedere partij dat soort opties wel, vaak is het echter juist belangrijker hoe de service is wanneer zo'n pakket niet wordt afgenomen, krijg je dan wel waar je recht op hebt, of gaan ze dan moeilijk doen omdat in plaats van een verzekeringsmaatschappij ze zelf de kosten moeten dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:42
Je doet hem altijd in de hoes zeg je, maar dat zegt natuurlijk niets. Als je 'm daarna van de trap gooit, ziet je scherm er ook zo uit. Dit ziet er echt uit als 100% fysieke schade, dit valt niet onder garantie te claimen.

offtopic:
Doet me denken aan mijn tijd dat ik het beheer inhouse bij een fabriek deed. Er was 1 vertegenwoordiger die ongeveer iedere maand een nieuw scherm nodig had. "Maar ik doe hem altijd netjes in de hoes en ben er zuinig op!" Bleef een beetje een mysterie, tot ik hem rond 17:00 naar huis zag gaan: Laptop in de hoes, onder de snelbinders van de bagagedrager v/d fiets en de klinkerweg op richting huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Dennism schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Ook dat is geen garantie voor succes bij Asus helaas, juist bij een gebruiker waarbij je geen issues wil hebben (machine in gebruik bij een C-Level positie gebruiker) liep dat spaak en had de monteur niet de juiste onderdelen bij zich, en moest de gebruiker een op stel en sprong een andere laptop regelen voor een zakelijke reis.

Daarnaast heeft natuurlijk iedere partij dat soort opties wel, vaak is het echter juist belangrijker hoe de service is wanneer zo'n pakket niet wordt afgenomen, krijg je dan wel waar je recht op hebt, of gaan ze dan moeilijk doen omdat in plaats van een verzekeringsmaatschappij ze zelf de kosten moeten dragen.
Das met alle merken zo hoor. Onsite diagnose, oh het is toch niet x achteraf.
Mijn monteur van ASUS heeft een stock voorraad dus als die een "Scherm blijft op zwart" ziet neemt hij een Scherm, display kabel en mainboard mee. Vervangt alleen achteraf wat er stuk is na diagnose onsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Haruhi schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Das met alle merken zo hoor. Onsite diagnose, oh het is toch niet x achteraf.
Misschien dat het geluk is, maar dat is in mijn ervaring met (voornamelijk) Dell en HP toch anders, over de jaren heen bij klanten redelijk wat ervaringen met dit soort zaken gehad en ze zijn nog nooit onverrichterzake naar huis gegaan, een ontevreden klant achterlatend. Juist daarom dat die service via Asus zo tegenviel (en ook nog eens bij de verkeerde persoon), wij waren niet anders gewend dan dat het altijd goed gaat (niet alleen bij laptops trouwens, ook servers, enterprise storage en dat soort hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 16:24
Accretion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

TS geeft aan:

[...]

Tja, als je geen idee hebt wat d'r met de laptop gebeurd is in de tussentijd, hoe kun je dan claimen dat het onder garantie moet vallen?

En ja, het is een wat absurd voorbeeld, maar het feit dat TS geen idee heeft of dat gebeurd is (ofdat iemand 'm van tafel af gestoten had met z'n rugzak en daarna snel teruggezet heeft) geeft toch ook aan dat de casus niet heel sterk is.
Het is een beetje 'geen idee wat d'r mee gebeurd is, maar is niet mijn schuld en daarom garantie.'
Dat is te kort door de bocht. Hij zal de laptop in ieder geval niet continu onder zijn aandacht hebben dus hij kan niet zeker weten wat er mee is gebeurd. Bij mij zou ook iemand met mijn laptop kunnen gooien zonder mijn weten. Het is echter niet realistisch. De mensen met wie ik om ga zijn volwassen genoeg om niet van dat soort stomme dingen te doen. Een ongelukje kan gebeuren, maar dan zouden ze het mij vertellen. Als mijn laptop dit probleem zou hebben dan weet ik ook niet 100% zeker wat er mee is gebeurd, maar toch zou ik proberen garantie te krijgen.

Als dat ding in een aula van een middelbare school of bij een stel studenten op een donderdag avond wordt gezet is het wellicht een ander verhaal.

Maar dit tot op de bodem uitzoeken heeft waarschijnlijk geen nut. Ook al is de oorzaak een non-conformiteit dan heb je weinig kans dat dit onder garantie opgelost gaat worden, want dan moet Asus erkennen dat het een non-conformiteit is en dat zie ik niet gebeuren.
Pagina: 1