Medion PC met eigen BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:54
Op mijn Medion PC zit een 'Medion BIOS'. Daarin is veel minder dan normaal aan te passen. Ik wil eigenlijk een 'gewone' BIOS terugflashen, maar ik weet niet of dat kan. Iemand hier enig idee?

Dit is mijn PC: https://www.medion.com/nl/service/product-detail/10025173

MB: GIGABYTE B660M DS3H AX DDR4

Laatste BIOS versie is van 30-09-2024
https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Maar Medion brengt geen updates uit |:(

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
Zonder daadwerkelijk te flashen. Wat zegt Q-flash als je die laatste BIOS probeert te selecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ja tricky. Als er echt op het moederbord exact dezelfde product type staat, zou ik het wel aandurven. Heeft GB geen flashtool die voor je checkt?

Kun je er overigens achter komen welke bios je nu hebt, en komt dat overeen qua versie en build datum met wat er op de GB site staat?

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 20-10-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Tja waarom zou je dat willen? Je hebt toch een kant en klare doos gekocht?

Vroeger hadden ze echt wel afwijkende versies van het moederbord. Dus als je pech hebt mag je lekker klussen om er een nieuw moederbord in te zetten. En dan hopen dat er wel normale aansluitingen zijn gebruikt zodat je m in de kast kan lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Wow dat ga ik zeker checken! Thanks @pennywiser

@Barrycade omdat BIOS updates doorgaans veel verbeteringen meebrengen zoals performance, stabiliteit, verbruik en vulnerabilities. In dit geval is er al bijna 3 jaar geen BIOS update uitgebracht door MEDION, maar wel 11 door Gigabyte. En er is geen reden voor een systeembouwer om er een eigen BIOS op te zetten ipv origineel. Het is altijd kut voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Meeste BIOS zaken worden uitgebracht omdat dat moederbord ook andere processoren en grafische kaarten aan moet kunnen.

Je hebt een standaard doos gekocht dus voor Medion is het dan klaar. Die repareren wellicht nog wat zaken die onderweg opduiken. Maar die gaan er niet vanuit dat je er de nieuwste CPU in drukt.

Dan had je andere keuzes moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Dat is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Allereerst zijn er maar al te vaak grote verbeteringen in performance en stability te meten tussen verschillende BIOS versies. Daarnaast ben je gewoon wettelijk eigenaar van de hardware die je koopt en je zou er altijd alle nieuwste firmware op moeten kunnen draaien.

*knip* offtopic

[ Voor 21% gewijzigd door br00ky op 20-10-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dekar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:57:
Dat is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Allereerst zijn er maar al te vaak grote verbeteringen in performance en stability te meten tussen verschillende BIOS versies. Daarnaast ben je gewoon wettelijk eigenaar van de hardware die je koopt en je zou er altijd alle nieuwste firmware op moeten kunnen draaien.

*knip* offtopic
Oh sorry je weet het wel allemaal zo goed. Sorry dacht dat je een Medion koper was die wel wist hoe het zat.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 20-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Oh sorry je weet het wel allemaal zo goed. Sorry dacht dat je een Medion koper was die wel wist hoe het zat.
Nou kennelijk loopt jouw kennis dus achter, en daar heeft niemand wat aan, als je namelijk even zoekt, er zitten tegenwoordig gewone Gigabyte moederborden in deze PC's, en geeft Medion zelf aan Qflash te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:30
Dekar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:57:

*knip* offtopic
Rustâgh! Hij zegt alleen maar dat je een Medion doos hebt gekocht en dat Medion daar de low budget ondersteuning bij geeft die je van zo'n bodemmerk mag verwachten.

De reden dat Medion zo goedkoop kan leveren is omdat ze kant en klaar zonder variaties levert zodat elk geleverde doos zo goedkoop en uniform mogelijk is. Een dichtgetimmerd bios is daar een symptoom van.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 20-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 13:24

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
@The Reeferman thanks man. Zeer behulpzaam!

@__R__ dat zegt hij niet. Hij zegt dat ik geen recht heb op de nieuwste BIOS omdat de PC van Medion afkomstig is. Dat is wettelijk onjuist, want het moederbord is mijn eigendom. Ook zegt hij dat het niks uitmaakt qua performance, maar dat doet het wel. Stabiliteitsissues en vulnerabilities worden gepatcht en die heb ik niet. Ook kan ik evt undervolten en overklokken voor extra performance.

Overigens kost een eigen BIOS ontwikkelen en flashen meer dan het origineel er op laten staan. Dus die onzin gaat er bij mij ook niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Bios revisies lossen ook regelmatig automagisch problemen op met installeren van nieuwe Windows versies of builds. Dus niet zoals aangegeven wordt alleen om CPU en graka compatibiliteit op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:30
*knip* je hoeft niet te reageren

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 20-10-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Heb het met qflash geprobeerd, maar dat werkt niet. Het systeem sluit na enkele seconden af. Mogelijk is dit ook dichtgetimmerd door Medion. Ik heb een post geplaatst op medion community

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekar
Toch gelukt! Enkele dingen die naar mijn mening erg onduidelijk zijn en die dus bij mij niet direct goed gingen
USB drive moet in de BIOS USB port van het moederbord
Filename van de te flashen BIOS moet zijn GIGABYTE.bin
RAM en CPU hoeven er niet per se uit
CMOS batterij er uit halen en er terug in hielp bij mij uiteindelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Furmark en Cinebench gedraaid op de oude en nieuwe BIOS versies
Furmark Oud 8113 vs nieuw 8122
CB Oud 673 vs nieuw 678
Zal ongetwijfeld binnen de foutmarge zijn, maar ik ben content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoepic
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Ja het klopt medion heeft 104 van maart dat is de laatste ik zelf heb hem via gigabyte.bin gedaan de orgenele nooit problemen ze garandAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOL82VcDY29GncbnsSGOLWCL-zE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ESZiMc3QAgAkK1jezcfjKJei.png?f=user_largeeren niet snel nieuwe updates maar ze kwamen bij mij pas na 1 jaar ofz

[ Voor 29% gewijzigd door Remcoepic op 29-10-2024 13:10 ]

Pagina: 1