Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Ik woon pas sinds februari 2023 in dit huis. Vorig jaar heb ik 850m3 gestookt voor alleen de beneden verdieping. Boven draaide een aparte cv ketel voor de radiatoren op de boven verdieping. Die ging bij de twee keer aanzetten kapot en dus heb ik hier en daar met een elektrisch kacheltje verwarmd.

ik houd rekening met hoger gasverbuik als ik ook boven ook zou gaan verwarmen, ik hoop met een schatting van 1250 redelijk veilig te zitten (slaapkamer 12m2 17 graden, werkkamer 10 m2 19 graden).

koevlaas: 1250x8 / 1650 = 6,06
Afgiftesysteem:
- 40m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH (Weet ik niet) , 1 groep voor. vvw, staat altijd open
- er zijn vanuit de cv ketel beneden bij het leggen van de vvw in 2010 naar twee van de drie slaapkamers leidingen getrokken, diameter 16mm. Ik hoop deze op fan coil units aan te sluiten voor verwarming en koeling. Voor nu viel mij oog op Vasco Niva ventilo FC95 (x2)
SWW:
Voorlopig dus een hybride opstelling
Warmtepompvoorkeur:
L/W is een must, want vvw beneden. integratie met een smart thermostaat en app bediening zou prettig zijn.
Wie gaat het installeren?
Ik ga voor nu uit van uitbesteding

Voor nu heb ik dus de amber mono 6.5kwh op het oog, mooie prijs met regelunit voor circa 4100 incl (voor subsidie). Wat denken jullie? Is deze setup goed doordacht, het topic is vrij nieuw voor me. Ik ben me wel zo goed als ik kan aan het inlezen. Het zou prettig zijn als deze setup geschikt is om in een toekomstige situatie all ectric te draaien. Ik neigde daarom naar een 9.5 kWh unit maar ben daarop terugkomen door het modulerend vermogen.

Wat heb ik verder behalve leidingen van buitenunit naar binnen nodig om dit te laten werken? Wat mis ik eventueel nog? Het liefst zou ik de buitenunit hem boven de deur hangen aan een beugel, dan steekt hij een paar cm uit boven de dakrand. Anders zou hij op het plat dak komen (zie foto's)

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bfNO0KAqyrgU-68jTKeH4PhhPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ak3PDOzwLufO5iVI7ZERpQ6v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8ZU6i5To4372D9Er1rMgJ24D_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0ekByZLmoqk2C0ODzbZv2sh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I6-Kvi4xMQUS51JUok8phg_Ta8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUV23VYk1M595H7lhpj4cdgV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk dat de 65 te licht is voor jouw woning. Deze doet maar 4 je als het goed koud is.

Met 850 kuub vervangt de 65 dus alleen de beneden verdieping volgens Koevlaas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Ronald schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:53:
Ik denk dat de 65 te licht is voor jouw woning. Deze doet maar 4 je als het goed koud is.

Met 850 kuub vervangt de 65 dus alleen de beneden verdieping volgens Koevlaas.
Bedankt voor je antwoord Ronald, welke WP zou jij aanraden? ene 9,5 lijkt me weer wat zwaar ook omdat de minimale output van de Amber dan rond de 3Kwh is waardoor ik bang ben dat hij veel zal gaan pendelen.

[ Voor 41% gewijzigd door SalmonAce op 20-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@SalmonAce Voor de beeldvorming: Hoeveel van het gasverbruik gaat naar het warme tapwater?
De koevlaasformule gaat van een normaal percentage uit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@dunklefaser

Ik heb gemiddeld in de zomermaanden zo'n 12 m3 gas gestookt, 144/850 = 17 % ongeveer aan gas dat niet voor de verwarming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die Ambers zijn mooi product alleen de cijfers zijn wat verwarrend. Ze leveren bij koude buitentemperaturen veel minder warmte en dus heb je eigenlijk altijd een grotere nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@Sethro
Kom je dan dus niet in de problemen met het minimale vermogen bij een 9.5 kwh versie in mijn geval? Ik las ergens dat dit 2.9 kwh is bij die versie. Dat lijkt me bij gematigde temperaturen wat hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

SalmonAce schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:32:
@dunklefaser

Ik heb gemiddeld in de zomermaanden zo'n 12 m3 gas gestookt, 144/850 = 17 % ongeveer aan gas dat niet voor de verwarming is.
In de winter verbruik je altijd meer gas voor warm water:

1) het koude water is meestal wat kouder
2) het warmteverlies in de ketel is vaak ook wat groter
(afhankelijk van de temperatuur in het verwarmingshok)

Ik zou dus eerder met ca. 20% rekenen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SalmonAce schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:57:
@Sethro
Kom je dan dus niet in de problemen met het minimale vermogen bij een 9.5 kwh versie in mijn geval? Ik las ergens dat dit 2.9 kwh is bij die versie. Dat lijkt me bij gematigde temperaturen wat hoog?
Je kan kiezen tussen beetje pendelen of warme trui aan in voor- en naseizoen of het hartje winter niet warm krijgen. Ik zou het wel weten.

Overigens is de Amber een mooi product maar met een Panasonic of LG monoblock is ook niets mis en die zijn toch wel heel stuk voordeliger. En leveren ook gewoon tot -20graden hetzelfde vermogen. En R32 is uiteindelijk wel iets zuiniger.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 20-10-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@SalmonAce Ik zou parallel met de selectie van een geschikte warmtepomp wat het vermogen betreft
ook checken of mijn warmteafgifte bij gebruikelijke warmtepomptemperaturen voldoende is.
Ongebruikelijk (en relatief duur) is een aanvoertemperatuur > 40°C.
Niet mengende (pomploze) verdeler voor de vloerverwarming regelen!

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 20-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@Sethro,

Ik overweeg ook zeker een LG therma, en zal ook eens kijken naar de panasonic. Zolang de cv ketel nog goed werkt vond ik het een prettig idee om met een hybride opstelling te beginnen. Wat lager initiële investering en de garantie van een systeem dat werkt ook als mijn inschatting in accuraat blijken. Ik neem aan dat dit in theorie ook mogelijk is met bijv LGs, maar die komen niet met een standaard regelunit dat maakt het voor mensen die relatief nieuw zijn in dit topic toch weer wat lastiger om het plaatje rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@dunklefaser
Ik heb vorig jaar niet constant gekeken maar als het goed is wordt het water in mijn cv slechts sporadisch boven de 45 graden. als het niet extreem koud is dan staat warmt hij ongeveer rond de 40-42 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Sethro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:39:
Die Ambers zijn mooi product alleen de cijfers zijn wat verwarrend. Ze leveren bij koude buitentemperaturen veel minder warmte en dus heb je eigenlijk altijd een grotere nodig.
Geen enkele machine kun je kopen zonder naar de data sheet te kijken… die je dat bij Vaillant dan koop je te zwaar

Bij sommige Panasonics verschilt het tussen de typenummers zelfs…

Drammen over de typenummers van de Amber begint een beetje 2022 te worden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
SalmonAce schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:57:
@Sethro
Als je het de 65 gaat nemen ga je de BUH gebruiken als het net het zwaarst belast is.

Zolang je afgifte systeem het minimum vermogen op kan nemen pendel je niet, dan krijg je thermostatische uitschakeling… dat heb je ook bij de 65 een heel groot deel van het seizoen… mijn beneden verdieping heeft bij -8 maar 3,5kW nodig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 17:04
Weet niet hoe de woning verder geïsoleerd is en hoeveel totaal oppervlakte de woning is. Op de foto lijkt het een rijtjeswoning.
Hier ook een rijtjeswoning uit 1920 betonvloer met 20cm eps vvw +- 50m2 bovenverdieping hoofddak met 7cm pir geisoleerd spouw hebben we niet.
Boven nog 1 radiator ben langzaamaan alles aan het vervangen naar jaga boven.
Heb hier ook een Amber 65 staan en ben nog nooit wat tekort gekomen.
Heb nog wel een cv hangen voor sww hiervoor komt in de toekomst ook een vat bij voor de sww.
Je kunt je vraag ook in het amber topic stellen dan krijg je meer fatsoenlijke antwoorden als zo in een los topic.

[ Voor 17% gewijzigd door camel1987 op 21-10-2024 09:41 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@camel1987
Ik heb een vergelijkbare huis, dakisolatie wil ik deze maand gaan aanbrengen. Geen spouw, wel geïsoleerde betonvloer. Circa 45m2, boven wil ik twee Jaga's hangen voor de slaapkamers a 12m2. Ik zal mijn vraag ook naar het amber forum verplaatsen. Tegelijkertijd wil ik ook open staan voor alternatieven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 17:04
SalmonAce schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:21:
@camel1987
Ik heb een vergelijkbare huis, dakisolatie wil ik deze maand gaan aanbrengen. Geen spouw, wel geïsoleerde betonvloer. Circa 45m2, boven wil ik twee Jaga's hangen voor de slaapkamers a 12m2. Ik zal mijn vraag ook naar het amber forum verplaatsen. Tegelijkertijd wil ik ook open staan voor alternatieven!
Dakisolatie zal je al een hoop gaan besparen.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de Amber.
Het enige wat ik jammer vind maar dat komt waarschijnlijk eind dit jaar staat iig wel in de planning volgens het amber topic een module die er al wel is van leejow om de Amber compleet uit te lezen. Dit gaat dan wel via home assistant waar ik me nu ook een beetje in aan het verdiepen ben.
Itho is van plan zelf ook met zo'n module te komen.
Denk zelf dat je met een Amber geen slechte aankoop doet maar zoek wel naar een fatsoenlijke installateur dat blijkt achteraf wel heel belangrijk.
In het amber forum zit bijvoorbeeld carboy deze installeert deze ook en heeft wel verstand van zaken.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Pagina: 1