Demeyere RVS koekenpan op gas (kromtrekken?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Hi Tweaks,

Ik overweeg al een tijdje een RVS koekenpan aan te schaffen. Ben echt klaar met die antiaanbaklag pannen die almaar beschadigen en heb gewoon het gevoel dat een RVS pan gezonder is. Mijn passie is koken en ik kan uren in de keuken staan. Nou weet ik dat ik graag een Proline 7 24cm van Demeyere wil. Ik kook momenteel op gas, maar de kans bestaat dat we met een jaar of 2/3 verhuizen. Ik weet natuurlijk niet waar ik dan op kook (al hoop ik op een gasfornuis). Maar ik weet ook dat pannen krom kunnen trekken op gas en ze daarna dus soms niet meer te gebruiken zijn op inductie doordat de onderkant dan niet geheel vlak meer is.

Heeft iemand ervaring met deze pannen en hoe ze zich gedragen op gas? Trekken ze inderdaad erg krom? Is er iemand die ze wellicht op zowel gas en inductie gebruikt en me meer info kan geven?

Groetjes!

[ Voor 11% gewijzigd door SmartHomer1993 op 20-10-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 00:00
Ik heb de BK conical (RVS) pannenset, die heb ik ca 10 jaar op gas gebruikt en toen overgegaan op inductie. Ik had ook gehoord dat pannen op gas zouden vervormen, maar daar heb ik geen last van gehad en de bodems zijn nog steeds even vlak en presteren zonder problemen op inductie. Het meeste waar ik bij inductie last van heb is van het kromtrekken van aluminium (koeken)pannen, waarbij ik geen verschil zie tussen goedkope of dure pannen. Deze zijn duidelijk kromgetrokken, maar ondanks dat, werken ze nog maar doordat ze bol staan blijft b.v. de olie niet in het midden blijft liggen, waardoor dat wat minder lekker werkt.

Mijn vermoeden is dat het mogelijke kromtrekken graag als excuus gebruikt wordt door fabrikanten om nieuwe pannen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb 3 jaar inductie gehad, daarna 6 jaar gas en nu gelukkig weer inductie. Al m'n huidige pannen heb ik op zowel gas als inductie gebruikt (7 kookpannen, 1 wok, 4 koekenpannen, 2 hapjespannen) en ze zijn allemaal naar mijn weten niet krom.. werken gewoon perfect op inductie, ook op de boost functie. Ik zou me er geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:20
Vooral de Proline 7 zal niet snel krom trekken aangezien die erg dik is. Maar het ligt ook puur aan je gebruik, ga jij de pan oververhitten dan is er bij iedere soort pan wel een kans op vervorming. Het zal even wennen zijn om de temperatuur onder controle te krijgen bij een RVS pan, zeker een dikkere zoals die Demeyere, maar zodra je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders meer.

Ik gebruik nu een jaar of 2 een Proline 7 dagelijks vrij intensief, ook in de oven of op het gas en op een inductiekookplaat (bij anderen thuis) werkt ie nog perfect.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
Die waarschuwing moet je eerder zien voor die dunne pannen met anti aanbak laag die met hitte makkelijker krom trekken.

Met een goede RVS pan zal je hier niet zo snel last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en gewoon rustig van temperatuur laten veranderen. Niet een koude pan op een kanonhete wokbrander zetten, of koud water in een hete pan kwakken.

Heb hier Demyere pannen van gas naar inductie verhuisd, geen centjes pijn.
Op zich is iets vervormde pannen ook werkbaar, de inductie werkt er prima door (leg maar eens een dun houtje onder je pan), maar de boel wiebelt een beetje bij het roeren. In mijn geval waren de pannen nog prima vlak.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Volgens mij kan deze vraag prima in Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2. Daarom gaat dit topic op slot. Mocht ik hiermee voorbarig zijn, stuur me even een DM.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.