Advies ivm speaker(opstelling)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 20:18
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar wat advies. Ik woon in een lange smalle rijwoning waarvan de gelijkvloers één open ruimte is. Naast de TV staan 2 eenvoudige bookshelves. Als je echter tijdens het koken of eten muziek/radio wil luisteren dan is dit natuurlijk niet ideaal. Ik ben geen audiofiel, maar ik wil wel graag iets meer geld uitgeven als ik daarmee echt kwaliteit kan winnen. De bron van de muziek zijn vooral CD's, webradio en spotifiy 320 kbps

Speakers
Tijdens de verbouwing heb ik op alle paarse punten in de plafond luidsprekerkabels klaargelegd. Ik zou nu in de eetplaats en keuken graag ook luidsprekers plaatsen. Ik had nog 2 kleine sattelites liggen van een oude 5.1 set en had die op punten 2 en 3 gemonteerd. De kwaliteit hiervan is echt heel slecht en luidspreker 3 staat wel heel dichtbij als je aan het koken bent. De WAF speelt hier heel erg mee en ik dacht zelf om nu op plaats 2 en 4 de Dali Oberon On wall speakers te monteren. Doordat deze ondiep zijn, vallen deze minder op en zouden toch zeer goed geluid geven voor hun prijs als ik de reviews mag geloven. Ik ben alleen bang dat omdat ik ze niet kan richten, de speaker op plaats 2 niet zo ideaal gaat staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnXsC7e3g-aYeMB0bdcpeXpUhCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xU7dCpEhe6khP9ep07CODM7L.png?f=fotoalbum_large
  • Zouden plaats 2 en 4 de meest ideale zijn?
  • Zou ik de ruimte met de Dali's mooi met geluid kunnen vullen, of zou het een probleem zijn dat die niet te richten zijn?
  • Zijn er andere speakers die jullie aanbevelen?
CD-speler / versterker
Ik heb nu een oude JVC RX-230R versterker voor de bookshelves aan de tv en dat ik voorlopig zo behouden. Ik kan daar een tweede set speakers aanhangen en wou al eens horen hoe dat klonk. Ik zie namelijk de bomen door het bos niet meer. Zeker met het oog op de toekomst, als ik bv een soundbar zou willen bijzetten bij de tv ofzo.
De CD-speler heeft net zijn geeft gegeven en was aan het kijken naar iets niet te duur. Ik kom de Marantz CD6007 dikwijls tegen, maar aangezien we dat niet zoveel gebruiken, vind ik dat eigenlijk wat aan de dure kant.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Hathie Aankoopadvies mag in Beeld en geluid koopadvies Bij dezen is je topic daarnaartoe verplaatst.

Wat overwegingen:

Wat wil je in de toekomst met die eventuele soundbar bereiken? Wil je die integreren met de JVC en bookshelves? Dat gaat niet in elk geval.

Plafondspeakers zijn mijns inziens geschikt voor 2 dingen: achtergrondmuziek en/of Dolby Atmos. Stel dat je ze wilt integreren in een gewone 5.1 (of 7.1) opstelling of wilt gebruiken als belangrijkste speakers voor muziek luisteren, dan zijn ze een stuk minder geschikt.

[ Voor 41% gewijzigd door Jorgen op 20-10-2024 15:45 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 20:18
Excuses, ik zag het te laat dat er daarvoor een specifiek gedeelte was.

Het is de bedoeling om in de keuken en eethoek voornamelijk achtergrondmuziek te spelen, maar liefst dan van zo'n hoog mogelijke kwaliteit. Het is totaal niet de bedoeling om deze achteraf te integreren in een opstelling voor de TV. De reden waarom ik dit aanhaal en de link let met een eventuele soundbar naar de toekomst toe, is omdat ik had gelezen over multizone amp's. Als het dan bijvoorbeeld een sonos arc zou worden, dan is misschien ook een sonos amp interessant. Een echte surround opstelling is niet echt aan de orde, dan krijg ik hier thuis niet verkocht.

In de eerste plaats is het nu de bedoeling om speakers te kopen voor de keuken en eethoek en deze zo goed mogelijk te plaatsen. Als de JVC amp hier niet voldoet, dan is dat een tweede stap om aan te kopen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 21:22
Je zou eens kunnen denken aan B&W m1 (mk2) met muurbeugels. Als je dan op positie 2 en 4 plaatst kun je ze in de juiste richting draaien en geven volgens mijn voor hun formaat en prijs een prima geluid zeker als achtergrond luidsprekers. Zijn compact en zien er goed uit (geluid en uiterlijk allebei uiteraard persoonlijke mening ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hathie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
Excuses, ik zag het te laat dat er daarvoor een specifiek gedeelte was.

Het is de bedoeling om in de keuken en eethoek voornamelijk achtergrondmuziek te spelen, maar liefst dan van zo'n hoog mogelijke kwaliteit. Het is totaal niet de bedoeling om deze achteraf te integreren in een opstelling voor de TV. De reden waarom ik dit aanhaal en de link let met een eventuele soundbar naar de toekomst toe, is omdat ik had gelezen over multizone amp's. Als het dan bijvoorbeeld een sonos arc zou worden, dan is misschien ook een sonos amp interessant. Een echte surround opstelling is niet echt aan de orde, dan krijg ik hier thuis niet verkocht.

In de eerste plaats is het nu de bedoeling om speakers te kopen voor de keuken en eethoek en deze zo goed mogelijk te plaatsen. Als de JVC amp hier niet voldoet, dan is dat een tweede stap om aan te kopen.
Een 5.1 kán groot zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd De WAF (wife acceptance factor) is vaak heel belangrijk. Hoe het klinkt ook ;) In dat geval is het altijd goed om deze checklist eens te volgen in de Pricewatch. Dat werkt voor versterkers, receivers en soundbars precies hetzelfde: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Dan kan je eenvoudig zien welke apparaten voldoen aan je wensen voor nu en de nabije toekomst. Vergeet dan in elk geval je wens voor meerdere zones niet en om bij de shortlist ook altijd even bij de fabrikant te checken of alle opties exact zo werken als je hoopt.

Your Friendly Neighborhood Moderator