Douche: alweer lekkage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
We hebben sinds een paar maanden een de badkamer laten vernieuwen, maar nu hebben we alweer lekkage in de douche. :'(

Even een korte achtergrond. We hebben 20 jaar geleden dit huis uit begin jaren 60 gekocht. Daar zat aanvankelijk een kleine doucheruimte in het midden van de bovenverdieping. Na een paar jaar hebben we de kleinste slaapkamer omgebouwd tot badkamer en de oude doucheruimte vervangen door een vaste trap naar de zolder. Meer mensen in de buurt hebben het op deze manier aangepakt. Dit houdt wel in dat er in de betonvloer van de nieuwe badkamer geen afvoer in de bodem zit, maar in plaats daarvan een afvoer door de buitenmuur. Aanvankelijk hadden we een hoekbad laten plaatsen. Voor een paar honderd euro meer kon je er een met jets krijgen. Maar na een aantal jaren begon het bad bij een van die jets te lekken. (Onder de badkamer is de trap naar de bovenverdieping, dus daar zagen we het lekken). Afijn bad laten vervangen. Maar uiteindelijk vele jaren later hetzelfde euvel. Dit keer niet alleen een lekke jet, maar ook de houten ondersteuning was aan het wegrotten.

Afijn, dit keer maar besloten de hele badkamer te vernieuwen nu gekozen voor een douche ipv een bad.

Zie hier het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_8Ml9UjMlJUcfBf3YX8vZ_bOjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pef74JKtT2gIad3B1xjqa2RA.png?f=fotoalbum_large

Maar nu zien we momenteel wateralweer druppels in de gang. En na een nadere inspectie wat kieren in de kit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHDstfa7Wms_Dz9fimt_mQ3Ijpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jt9JpEMTPy11XGSvdVORNZLy.png?f=fotoalbum_large

En nadat ik de sierrand onder de douchebak heb verwijderd zag ik het inderdaad in die hoek druppelen.

Nu vragen we ons af: hoe kan dit?
Is het gewoonweg slecht gekit?
Of ligt het aan het feit dat puberzoon te snel de douche heeft gebruikt, ondanks dat de bouwvakkers hadden gezegd dat we het nog even moesten laten rusten?
Of is de ondersteuning van de douchebak niet helemaal jofel, waardoor het materiaal zou kunnen gaan bewegen??

Als ik bv onderstaande video kijk en zie hoe het zou moeten gebeuren, dan valt er bij ons wel wat op af te dingen:

Om te beginnen de Kimband. In de video smeert bouwvakker Anouar er een lekker dikke laag op. En in de spullen die de bouwvakkers hebben achtergelaten zie ik ook wel dit spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG7spI1sKU8vhviwj9lNtDSQuUQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jASos1GtAnLO8DvsOP5rckoC.png?f=user_large
Volgens mij is dat hetzelfde. Al is de band wel wat aan de smalle kant.

Maar ter plekke zie ik dat denk ik niet terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu4X5jzkNvqAylHS-CizKyB3yJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPYKDQU3xmTmwO6PeBlh0iEr.png?f=fotoalbum_large

Dan die regels. Die zie ik hier ook niet. Kan het dan wel stevig genoeg zitten? Ik zie wel iets van kit er vanonder komen, dus het lijkt geplakt. Maar dat is dus ook niet zo'n mooie dikke laag als in de video.

En dan de overige pootjes. Ze lijken een beetje lukraak onder de douchebak neergezet. Plus hier en daar wat houten blokjes die inmiddels ook al hier en daar zwart beginnen te verkleuren. De douchebak heeft langs de rand op sommige plekken ook blokjes, maar juist daar zitten de pootjes dan weer niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyZM_wMddj7BLVOzU_-at2ovOKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/91bmcOmdK2aW4YTNRf8UVzrE.png?f=fotoalbum_large

Bovendien, als ik een beetje google zie ik ook dit soort ondersteuningen voorbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SDry5QwqK8sYf4DHY4YYt2EvGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QOkYTHuqH1m1M9CHq0DsyvdG.png?f=user_large
Had hier ook niet zoiets gemoeten?

Kortom: zit het wel goed met die douchebak? Als we die opnieuw gaan kitten krijgen we dan binnen de kortste keren niet weer opnieuw lekkage? Of kunnen we het beter beter opnieuw laten doen?

In de video is er in feite sprake van 3 'verdedigingslinies' tegen lekkage (de kimband, de kit op de regels en de kitrand in de douche). Wij hebben er nu maar 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:29
De ondersteuning onder de douchebak lijkt niet heel top, al zit er (in mijn ervaring) altijd wel heel iets beweging in een douchebak. De kitrand moet gewoon in z'n geheel opnieuw worden gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Gewoon bij de badkamer installateur melden dat je lekkage hebt en het bedrijf dit laten oplossen. Dat mag binnen een paar maanden wel kosteloos opgelost worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:34
Die opgefrommelde witte afvoerslang is ook recept voor verstopping.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:14
President schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:38:
Gewoon bij de badkamer installateur melden dat je lekkage hebt en het bedrijf dit laten oplossen. Dat mag binnen een paar maanden wel kosteloos opgelost worden.
Het gaat hier echter niet om een paar maanden, maar "vele jaren" staat in de TS.

Ik zou de kitrand idd vervangen, maar garantie na vele jaren lijkt me redelijk kansloos. Je kunt ook de ondersteuning zelf nog wat verbeteren door onder de douchebak uit te vullen.
Dit hoort naar mijn mening gewoon bij standaard sanitair onderhoud na "vele jaren", Maargoed, dat is slechts mijn mening. Kit is niet eeuwig houdbaar, en door wat flex in de douchebak door karige ondersteuning, zal het als je het oplost uiteindelijk ook wel weer gaan kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
GeeEs schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Het gaat hier echter niet om een paar maanden, maar "vele jaren" staat in de TS.

Ik zou de kitrand idd vervangen, maar garantie na vele jaren lijkt me redelijk kansloos. Je kunt ook de ondersteuning zelf nog wat verbeteren door onder de douchebak uit te vullen.
Dit hoort naar mijn mening gewoon bij standaard sanitair onderhoud na "vele jaren", Maargoed, dat is slechts mijn mening. Kit is niet eeuwig houdbaar, en door wat flex in de douchebak door karige ondersteuning, zal het als je het oplost uiteindelijk ook wel weer gaan kieren.
hneel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:26:
We hebben sinds een paar maanden een de badkamer laten vernieuwen, maar nu hebben we alweer lekkage in de douche. :'(
Sinds een paar maanden toch maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ah.. scherp!
Helder, ik heb koffie nodig... ;)

Na vele jaren idd de hele badkamer vervangen.

Vind de tegels en kitranden er nou niet echt bepaald fris uitzien voor een splinternieuwe badkamer van paar maanden oud, maar dat terzijde.

[ Voor 42% gewijzigd door GeeEs op 20-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ja, sinds een paar maanden.

Maar aan wie of wat ligt het nou? Is het toch de schuld van puberzoon dat de kit niet goed heeft kunnen drogen? Daar willen we wel eerst zekerheid over hebben voordat we de bouwvakkers gaan beschuldigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Kitten is geen simpel klusje. Ik zou dat sowieso opnieuw (laten) doen ja.
Wel eerst heel goed verwijderen en schoonmaken... Ontvetten, ontvetten, ontvetten!
En zorg dat alles droog is.

Er is wel siliconen gebruikt?? Ipv acrylaat kit??

[ Voor 13% gewijzigd door GeeEs op 20-10-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 20:47

flexje

got-father

Tegels óver je bak en dan afkitten

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
We zouden eigenlijk ook de hele vloer eronder waterdicht willen hebben. Ze hebben onder de douchebak helaas niet helemaal doorgetegeld. (Besparing was het niet, want nu hebben we gewoon die tegels over). Als er daar nu water komt gaat het door een scheurtje in de muur naar buiten, naar de gang. Dan heb ik veel liever dat het water naar de vloer van de badkamer gaat en we het daar dan weg kunnen sponzen. Maar ja, of dit dan nou echt een kwestie van 'slecht werk' is, of een extra wens van ons?
Is het een idee om de hele vloer eronder met van dat kimband spul vol te gooien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je een badkamer maakt is het van belang dat je eerst de hele bouwkundige vloer en wanden (in ieder geval bij natte gedeeltes) gaat behandelen met een pasta of impregmeermiddel die waterwerend is.

Op het filmpje van Ano zie je dat hij alleen de onderste rand doet, daar zijn zeker de meeste lekkages. Echter elk gaat je die je naderhand boort in de tegelwand voor bijvoorbeeld een kraan of douchescherm moet je dus weer goed siliconenkit bij gebruiken tijdens de montage! Bekend zwak punt is ook dat het achter de kraan lekt achter de tegelwand door.

Wat mij betreft de wanden tot 180 cm impregneren en dan pas tegelen / wandafwerking. Maak een overzicht van de te monteren zaken waarvoor geboord moet worden en doet dit met zorg.

De vloer heeft speciale aandacht nodig, ook rondom de leidingen en vooral de afvoer zorgen voor een waterdichte verbinding.

In principe zou een douchebak en tegelwand waterdicht moeten zijn maar dan vertrouw je wel alleen op een enkele laag bestaande uit de kitnaden en de voegen. Ik zou er altijd een schil omheen zetten in de vorm van een waterwerende laag achter de tegels. Uiteraard kost dit meer geld en meer droogtijd waardoor de verbouwing langer zal duren en duurder is, veel aannemers bieden dit niet aan en tegelen direct op (gips)wanden met alleen voorstrijk. Voorstrijk zorgt voor een goede hechting maar maakt het niet waterdicht.

Zeker als er al lekkage was had er wel bij de aannemer een belletje mogen rinkelen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:13
hneel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:01:
Ja, sinds een paar maanden.

Maar aan wie of wat ligt het nou? Is het toch de schuld van puberzoon dat de kit niet goed heeft kunnen drogen? Daar willen we wel eerst zekerheid over hebben voordat we de bouwvakkers gaan beschuldigen.
"beschuldigen" zo ik sowieso niet gebruiken. wel aanspraak maken op je garantie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01

paQ

(in)Verende douchebakken zijn funest voor je kitnaden.
Ik zet in op het gebrek aan stijfheid van de bak (op deze manier).
En/of kit niet diep genoeg.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:39
Als je puberzoon is gaan douchen terwijl de kit nog niet volledig droog was dan heeft dat vocht ivm met wat stress door vering zeker niet geholpen.
De vraag is wel is de bak voldoende ondersteund, of veert deze teveel zodat je sowieso teveel stress op je voegen krijgt.

Dus sowieso degene die de badkamer heeft gemaakt even laten kijken.

Hoe heb je de foto's gemaakt? Heb je daar al eea voor gesloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:07
Het is naar mijn ervaring toch wel vrij normaal dat er een latje of iets dergelijks tegen de muur wordt bevestigd zodat de douchebak daar 'vast' ligt en niet kan bewegen. Zolang de douchebak teveel kan blijven bewegen zal ook nieuwe kit vrij snel scheuren gaan vertonen.
De poten zitten vast geschroefd en lijken wel te passen bij de bak en geschikt om het gewicht van een douchend persoon te kunnen dragen. (Ze hebben alleen geen zin gehad om de borg moeren na het stellen van de hoogte te gebruiken)

Zoals ook al opgemerkt door @ThinkPad; Die afvoerslang is wachten op een verstopping en ook absoluut onnodig bij een douchebak waar je gewoon onder kan komen en dus met vaste pvc buis kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 23:27
Hebben ze echt gaasband voor gipsplaten gebruikt?
Dit spul in die emmer verwerk je met euroband 063.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LauPro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:11:
Als je een badkamer maakt is het van belang dat je eerst de hele bouwkundige vloer en wanden (in ieder geval bij natte gedeeltes) gaat behandelen met een pasta of impregmeermiddel die waterwerend is.

Op het filmpje van Ano zie je dat hij alleen de onderste rand doet, daar zijn zeker de meeste lekkages. Echter elk gaat je die je naderhand boort in de tegelwand voor bijvoorbeeld een kraan of douchescherm moet je dus weer goed siliconenkit bij gebruiken tijdens de montage! Bekend zwak punt is ook dat het achter de kraan lekt achter de tegelwand door.

Wat mij betreft de wanden tot 180 cm impregneren en dan pas tegelen / wandafwerking. Maak een overzicht van de te monteren zaken waarvoor geboord moet worden en doet dit met zorg.

De vloer heeft speciale aandacht nodig, ook rondom de leidingen en vooral de afvoer zorgen voor een waterdichte verbinding.

Uiterlijk zou in principe een douchebak en tegelwand waterdicht moeten zijn maar dan vertrouw je wel alleen op een enkele laag bestaande uit de kitnaden en de voegen. Ik zou er altijd een schil omheen zetten in de vorm van een waterwerende laag achter de tegels. Uiteraard kost dit meer geld en meer droogtijd waardoor de verbouwing langer zal duren en duurder is, veel aannemers bieden dit niet aan en tegelen direct op (gips)wanden met alleen voorstrijk. Voorstrijk zorgt voor een goede hechting maar maakt het niet waterdicht.

Zeker als er al lekkage was had er wel bij de aannemer een belletje mogen rinkelen.
Dit is wel een beetje de kern imho, gewoon, zoals zo vaak lekker beetje snel snel. Gaat in principe goed, tot het niet goed gaat. Wat ook een mogelijkheid is waar ik mee kan leven is: Hoeken en onderrand met Kimband en die waterdichte pasta, tegels vervolgens zetten met een zeer vocht bestendige tegellijm en natuurlijk niet te krap invoegen met een waterdichte voeg. Als ik het zelf zou doen, zou ik gewoon alles in en vlak rond de douche in de waterdichte pasta zetten. Kost beetje meer tijd en geld, maar goed voor de gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@hneel
Je zoon heeft echt niks verkeerd gedaan. Goede siliconenkit zou je al bijna direct met water kunnen belasten.

Maar een goed gebouwde badkamer zou nooit zo snel mogen gaan lekken. Zoals hierboven genoemd 3 lagen om het water tegen te houden. 1e laag, een kimlaag of ander membraan onder de tegels. Vervolgens de tegels die correct gevoegd en gekit zijn.
Tenslotte de douchebak die correct gekit is.

Blijkbaar is er niks van dit alles gedaan en zit jij nu met het probleem. Dus laat de installateur maar alles netjes maken.
Als je rechtsbijstandverzekering hebt, zeker inschakelen!
Pagina: 1