Nieuw netwerk aanleggen in woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:30
Hallo allemaal,

Binnenkort trek ik in een nieuw huis met mijn familie.
Ik heb inmiddels diverse kabels liggen door het huis heen.

In de woonkamer is een netwerk aansluiting in de muur gemaakt en ook op de 1e verdieping zat een dubbele isdn verbinding met een netwerk kabel erachter.
Op de 2e verdieping hebben we in de wasruimte een kabel getrokken die naar de 2 thuiskantoren gaan.
Aangezien op de 2e verdieping de stroom beperkt is wil ik het netwerk daar voeden met behulp van POE.

Mijn 1e gedachte was om een POE switch in de gangkast te plaatsen om de zolder te voeden en de muur accesspoints in de woonkamer en 1e verdieping te plaatsen. (op die manier heb ik wifi en kan ik de playstation met een kabel aansluiten) als het bereik van een wandversie te klein is kan ik altijd een kleine switch plaatsen en een accesspoint (of een accesspoint met een paar extra connectoren)

Ik neig in eerste instantie naar de tp link omada lijn, maar ik zie ubiquiti ook vaak langskomen in het forum.

Wat ik zelf al had gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1005P-PD€ 34,-€ 34,-
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008MP€ 97,84€ 97,84
1AccesspointsTP-Link EAP620 HD€ 134,35€ 134,35
2AccesspointsTP-Link EAP655-Wall€ 127,07€ 254,14
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 87,10€ 87,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,43

in dit geval zal ik de kleine switch en het accesspoint op zolder plaatsen, of is in dat geval een router in bridge modus net zo makkelijk (als die met POE gevoedt kan worden)

Beste antwoord (via Dreamert op 04-11-2024 22:56)

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 11:58

joeri1

Cloud Engineer

Geen idee of je nog advies nodig hebt maar bij deze:

Paar zaken die mij opvallen:
  • EAPs met 'HD' in de naam zijn bedoeld voor omgevingen met heel veel apparaten, dit heb je écht niet nodig voor thuissituaties. Een goede allround WiFi 6 EAP is de 653. Dit is ook meteen een 'slim' uitvoering waardoor die lekker compact is. Let op, hier zit geen PoE adapter bij.
  • De switches die je hebt gekozen zijn 'non-Omada', an sich geen probleem maar weet dus dat je deze niet centraal kunt beheren.
  • De TL-SG1005P-PD verwacht PoE++ op de in-poort, als je deze aansluit op de TL-SG1008MP gaat het niet (goed) werken gezien deze maximaal PoE+ als uit-poort heeft.
Wat bedoel je met:
of is in dat geval een router in bridge modus net zo makkelijk
Mijn situatie:

Ik heb op iedere verdieping een EAP653 en SG2008P of SG2016P. De EAPs en OC200 krijgen stroom van de switches via PoE+. In de meterkast staat een ER605 welke direct verbonden is met de media converter van Odido, hiervoor was dat een modem van Ziggo in bridge-mode.

[ Voor 7% gewijzigd door joeri1 op 01-11-2024 12:23 . Reden: Extra toevoeging aan 'mijn situatie' ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

Geen idee of je nog advies nodig hebt maar bij deze:

Paar zaken die mij opvallen:
  • EAPs met 'HD' in de naam zijn bedoeld voor omgevingen met heel veel apparaten, dit heb je écht niet nodig voor thuissituaties. Een goede allround WiFi 6 EAP is de 653. Dit is ook meteen een 'slim' uitvoering waardoor die lekker compact is. Let op, hier zit geen PoE adapter bij.
  • De switches die je hebt gekozen zijn 'non-Omada', an sich geen probleem maar weet dus dat je deze niet centraal kunt beheren.
  • De TL-SG1005P-PD verwacht PoE++ op de in-poort, als je deze aansluit op de TL-SG1008MP gaat het niet (goed) werken gezien deze maximaal PoE+ als uit-poort heeft.
Wat bedoel je met:
of is in dat geval een router in bridge modus net zo makkelijk
Mijn situatie:

Ik heb op iedere verdieping een EAP653 en SG2008P of SG2016P. De EAPs en OC200 krijgen stroom van de switches via PoE+. In de meterkast staat een ER605 welke direct verbonden is met de media converter van Odido, hiervoor was dat een modem van Ziggo in bridge-mode.

[ Voor 7% gewijzigd door joeri1 op 01-11-2024 12:23 . Reden: Extra toevoeging aan 'mijn situatie' ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
Dreamert schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:59:
in dit geval zal ik de kleine switch en het accesspoint op zolder plaatsen, of is in dat geval een router in bridge modus net zo makkelijk (als die met POE gevoedt kan worden)
Je hebt in deze setup nog geen router opgenomen, bridge modus gaat in dit geval niet werken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
Ik heb momenteel de router van de isp in gebruik. (In mijn geval odido)

Op de zolder verdieping waar de kabel vanuit de gangkast uitkomt heeft geen stroompunt in de buurt, vandaar dat ik naar een PoE oplossing zocht.

Ik zal eens naar jouw opstelling kijken @joeri1

Vanaf het zolder punt is een extra accesspoint voor de bovenverdieping wenselijk en er lopen. 2 kabels voor de thuis werkplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

Extra aanvulling op mijn eerdere bericht:

Goed om te weten is dat je verschillende PoE standaarden hebt: PoE, PoE+ en PoE++. Het verschil? Hoger wattage.

In jouw geval zal de PoE++ switch gevoed moeten worden door een andere (minimaal) PoE++ switch. De SG1008MP kan de SG1005P niet van voldoende stroom voorzien. De TL-SG105PP-M2 kan dit wel. Als alternatief zou je ook alleen voor een PoE++ injector kunnen gaan, dan kun je gewoon een normale switch aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door joeri1 op 04-11-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
Bedankt voor de tip.
De PoE heb ik voornamelijk nodig voor het Ap en kleine switch op zolder nodig.
Zolang ik die van stroom kan voorzien is het goed genoeg om het huis te voorzien van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
Als ik het goed heb begrepen kan ik met onderstaande lijst de 2.5G in de gangkast aansluiten op de Odido router.
Die zal de SG-1005P-PD op zolder van stroom en netwerk voorzien,
Waar ik vervolgens m'n pc's en een EAP653 aan kan hangen (die door de SG-1005P-PD van voeding wordt voorzien)
en een OC 200 kan erbij in de gangkast. Then again, je had het erover dat de switches non-omada zijn, dan is het minder hard nodig om een controller erbij te hebben als die alleen voor het AP werkt.

Waarbij ik nog mogelijk ruimte heb voor een poe videodeurbel.
(ik overwoog een Reolink POE, na jaren een Ring te hebben gehad, lijkt een bekabelde deurbel me wel wat)

dan zou het wenslijstje hierop uitkomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link 5-Port 2.5G Desktop Switch with 4-Port PoE++€ 122,15€ 122,15
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1005P-PD€ 35,35€ 35,35
1AccesspointsTP-Link EAP653 - AX3000 Ceiling Mount WiFi 6 Access Point, per stuk€ 93,73€ 93,73
2AccesspointsTP-Link EAP655-Wall€ 123,90€ 247,80
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 83,25€ 83,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,28

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamert op 04-11-2024 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

Als ik het goed heb begrepen kan ik met onderstaande lijst de 2.5G in de gangkast aansluiten op de Odido router.
Die zal de SG-1005P-PD op zolder van stroom en netwerk voorzien,
Waar ik vervolgens m'n pc's en een EAP653 aan kan hangen (die door de SG-1005P-PD van voeding wordt voorzien)
Correct.
Then again, je had het erover dat de switches non-omada zijn, dan is het minder hard nodig om een controller erbij te hebben als die alleen voor het AP werkt.
Als je niet van plan bent meerdere omada-compatible apparaten aan te schaffen is de OC200 niet heel nuttig. Ik zou je in overweging willen geven om misschien voor TP-Link Deco te kiezen gezien deze makkelijker te configureren zijn. De X50-PoE lijkt mij een goed alternatief. Ook deze zou je later altijd nog kunnen uitbreiden, hier heb je geen aparte controller voor nodig.
Waarbij ik nog mogelijk ruimte heb voor een poe videodeurbel.
Daarvoor heb je voldoende 'PoE-budget'.
Pagina: 1