Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 15:33
Hallo,

Over een tijd verhuis ik naar een nieuw huis. Om goed voor te bereiden wil ik al enkele van mijn nieuwe lampen gaan koppelen. Het zijn namelijk erg veel GU10 spotjes welke altijd al de nodige moeite kosten om in 'pairings' mode te krijgen.

Maakt het uit in welke volgorde, en op welke plek deze lampen via z2mqtt worden gekoppeld? Ik vraag me dus ook af of de routing van ieder apparaat éénmalig bepaald wordt of dat deze continue zoekt naar de beste weg via het mesh netwerk.

Ik zou het liefst de spotjes één voor één koppelen, labelen, en weer terug in de verpakking doen zodat ik deze in het nieuwe huis gemakkelijk kan installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je bent het belangrijkste detail juist vergeten, welke lampen?

In theorie zou het niet uit moeten maken waar en hoe je koppelt. Maar in praktijk zijn er toch merken die wat minder makkelijk op zoek gaan naar een betere route. Dus mijn voorkeur zou zijn om ze op locatie te pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:08
jacky123 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:10:
Maakt het uit in welke volgorde, en op welke plek deze lampen via z2mqtt worden gekoppeld? Ik vraag me dus ook af of de routing van ieder apparaat éénmalig bepaald wordt of dat deze continue zoekt naar de beste weg via het mesh netwerk.

Ik zou het liefst de spotjes één voor één koppelen, labelen, en weer terug in de verpakking doen zodat ik deze in het nieuwe huis gemakkelijk kan installeren.
In principe kan je Zigbee lampen vooraf instellen en dan direct in je nieuwe huis ophangen en gebruiken.. Ik ben momenteel met hetzelfde bezig zoor een nieuw huis, met Philips Hue. Ik heb ook geen zin om straks als alles aan plafond hangt die lampen toe te voegen aan de installatie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Aqara sensoren houden zich vast aan de originele route tijdens het pairen, maar dat is voor zover ik weet wel een uitzondering op de regel. Voor de zekerheid kan je het op de website van zigbee2mqtt checken bij de omschrijving van de devices die je gaat gebruiken.

Als er niets staat dan zal een nieuwe route wel goed komen :)

Van klussen krijg je grijze haren