Fundering voor hal vraag Zoetermeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [x]
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-04 11:48
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van een kleine uitbouw van ongeveer 5.5m² (1.54x3.75m) aan mijn huis. De uitbouw komt onder de bestaande luifel bij het huis en ik vraag me af wat voor fundering hiervoor het meest geschikt is.

Situatie:

• De uitbouw wordt een simpele constructie met voornamelijk glas
• De ondergrond bestaat uit klei/vn.
• Het huis is een vrijstaande woning van 50 jaar oud, en de rest van de fundering is op palen gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt4sxi9MXVoY8OTZfFyC_3lYT1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ZFetS0PxQxp56SgOcKleaDf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhTWEFsW_xl1nuDzW9wzKqyB9Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bwb2Cqhj9mLsrdKC5vvitd4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik me afvraag:

1. Is het bij zo’n kleine uitbouw nodig om de fundering ook op palen te zetten, of zou een andere fundering (zoals een betonnen plaat of strokenfundering) voldoende zijn?
2. Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten gezien de grondsoort en mogelijke verzakkingen?
3. Wat zijn de kosten en moeilijkheden waar ik rekening mee moet houden bij de verschillende funderingsopties?

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 08:46
Geen idee, maar zou vooral niet op Tweakers expertise afgaan en gewoon wat offertes opvragen bij aannemers. Doe je wellicht ook in parallel, maar just saying.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Hoe lang moet de hal blijven staan?
Korter dan 50 jaar - betonplaat fundering is top.
Langer, dan denk je toch aan palen, zodat het gelijk met de rest van het huis zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wat ga je doen met deze meter extra? Je kunt al droog naar de schuur.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
voorkant woning? Dan hoogstwaarschijnlijk ook vergunning plichtig

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je het bouwkundig beschouwd als appart gebouwtje kan je een beton plaat overwegen, maar als je het 1 wil laten zijn met je huis heb je heipalen nodig. de vuistregel is: fundering gelijk aan het hoofdgebouw. Eigenlijk al het andere geeft probelemen of is beperkend. Dit omdat het ongelijk gaat zakken en in jouw omgeving is het niet de vraag of het gaat zakken , maar wanneer het zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:11
Kan je het niet met ankers in de bestaande fundering verankeren :? Dat zie je wel vaker bij kleine stukjes. Wel even laten berekenen :Y
Pagina: 1