E-mail komt niet meer aan (blocked by spamhaus)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:54
Goedemorgen allemaal,

Sinds gisteren, +/- rond het middaguur, komt de e-mail die ik vanuit mijn eigen e-mailadres (eigen domein) stuur niet meer aan c.q. krijg ik de volgende melding (even een voorbeeld als ik een e-mail stuur naar een mailadres bij hotmail):
This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

XXXXXX@hotmail.com
host hotmail-com.olc.protection.outlook.com [52.101.73.17]
SMTP error from remote mail server after pipelined sending data block:
550 5.7.1 Service unavailable, Client host [145.131.15.41] blocked using Spamhaus. To request removal from this list see https://www.spamhaus.org/query/ip/145.131.15.41 (AS3130). [Name=Protocol Filter Agent][AGT=PFA][MxId=11B9E14B37B0D017] [AMS0EPF0000019D.eurprd05.prod.outlook.com 2024-10-20T04:02:35.149Z 08DCF0A59BE7B968]
Als achtergrond, ik heb mijn eigen domein en neem bij Argeweb de e-mailhosting af. Het is dus niet zo dat ik zelf een server of dergelijke draai. Verzending van e-mail gaat via Outlook (IMAP). Heb om uit te sluiten dat het daaraan ligt ook de mail app van IOS geprobeerd, zelfde effect/melding.

Voor mijn gevoel ligt het probleem dus niet bij mij maar bij de afhandeling van de e-mails op één van de servers van Argeweb c.q. zijn deze opgenomen bij Spamhaus. ik zie namelijk in bovenstaande meldingen de volgende IP-adressen terugkomen:

145.131.15.41
145.131.15.42
145.131.15.44

Als ik die traceer zie ik dat ze bij Accenture staat en gekoppeld zijn aan arg-plspam-c1n1.mailshover.nl, dat is volgens mij de mailserver van argeweb.

Concluderend, klopt mijn conclusie dat dit probleem buiten mijn eigen omgeving zit c.q. ik afhankelijk ben van Argeweb in deze? Of mis ik zelf iets en zou het probleem toch aan mijn kant kunnen liggen?

PS: twijfel even of deze hier moet staan (ivm hosting via Argeweb) of bij internet & hosting, mocht die verkeerd staan dan graag verplaatsen!

[ Voor 3% gewijzigd door Delium86 op 20-10-2024 06:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
Het probleem is gewoon dat de ips blacklisted zijn bij spamhaus en Microsoft daar naar kijkt

Gewoon een removal request doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

boyette schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:00:
Het probleem is gewoon dat de ips blacklisted zijn bij spamhaus en Microsoft daar naar kijkt

Gewoon een removal request doen
Nee, dit is onverstandig. Er kan een misconfiguratie zijn waardoor de server op de lijst staat. Je wilt immers ook niet dat de server in no time er weer op staat. De hoster dus contacteren en die het allemaal laten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
CH4OS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:14:
[...]

Nee, dit is onverstandig. Er kan een misconfiguratie zijn waardoor de server op de lijst staat. Je wilt immers ook niet dat de server in no time er weer op staat. De hoster dus contacteren en die het allemaal laten oplossen.
Dat wil je idd niet maar toch is dat wel het snelste

Ondertussen kan je ook de host contacteren om de spammer te vinden

Dat kan je ook nog aan spamhaus vragen evt en doorgeven aan de host

Hoewel het natuurlijk eigenlijk hun werk is

Dit krijg je met shared ips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 21:36

MJV

Ik zou ook de provider vragen, het komt regelmatig voor bij shared hosting dat die IPs daar met een reden (door misbruik van andere klant bijvoorbeeld) op terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

boyette schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Ondertussen kan je ook de host contacteren om de spammer te vinden

Dat kan je ook nog aan spamhaus vragen evt en doorgeven aan de host

Hoewel het natuurlijk eigenlijk hun werk is

Dit krijg je met shared ips
Wat het snelste is lijkt me niet heel belangrijk. Het is belangrijker dat de hoster de problemen éérst oplost, om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd en het wellicht moeilijker wordt om van de blocklist af te komen of op de daadwerkelijke blacklist te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
CH4OS schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:19:
[...]

Wat het snelste is lijkt me niet heel belangrijk. Het is belangrijker dat de hoster de problemen éérst oplost, om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd en het wellicht moeilijker wordt om van de blocklist af te komen of op de daadwerkelijke blacklist te komen.
Het is een keuze en een manier
Een afweging

Ik zal er vanaf blijven dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:54
Helder, gisteren al een ticket aangemaakt maar nog geen respons op. Vooralsnog dus maar even geduld hebben en hopen dat ze snel actie ondernemen... Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:41

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

boyette schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Het snelste maar mogelijk niet het beste resultaat. Wanneer er een achterliggende oorzaak is die niet wordt weggenomen kan je een removal request doen maar sta je zo weer op de blacklist (en vervolg removal requests gaan vast niet zo makkelijk).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hwellema
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-10-2024
Zelfde probleem. Ook argeweb. Denk dat ze het daar moeten oplossen.
Ip adres is inmiddels van de lijst gehaald bij Spamhouse.
Zal even duren voordat alle mailservers de lijst hebben geupdate

[ Voor 48% gewijzigd door Hwellema op 21-10-2024 10:51 ]

Pagina: 1