onkl schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:45:
Ik zou er iemand bijhalen, om twee redenen:
1: Een goede zinkwerker kan meteen de rest van je goot bekijken. Als het tapeind er zo uitziet, is er een redelijk risico dat er op andere plekken in de goot ook geprutst is, of het zink simpelweg op begint te raken. Een lek in een bakgoot is nogal irritant, omdat je het vaak veel te laat doorhebt, waardoor je ook nog een deel van het houtwerk moet vervangen (of er zelfs water in de muur slaat).
2: (enigszins afhankelijk van de locatie): Wanneer je zelf gaat prutsen heb je gereedschap nodig. En dat is niet goedkoop. En je zal, om er goed aan te kunnen werken, vermoedelijk een steiger moeten regelen, want met een soldeerapparaat een ladder op is slecht voor de soldeerkwaliteit en vooral voor je gezondheid. Wanneer je het nog nooit gedaan hebt gaat het meestal de eerste keer fout. Op zich geen probleem, gewoon nog een keer proberen en je leert het vanzelf. Maar dan moet de steiger vaak ook weer een weekje langer blijven staan (en gehuurd worden), etc. Het zou best kunnen dat een professional inhuren nauwelijks duurder is dan het zelf doen.
(Tip: Mocht je in een rijtje wonen, vraag dan even aan de anderen in het rijtje of zij toevallig ook nog problemen met hun dakgoot hebben. Beetje afhankelijk van de omvang van het geheel uiteraard, maar bij ons gaf de dakdekker een leuke korting omdat hij een aantal huizen in ons rijtje in één keer kon doen.)
Dank voor de uitgebreide reactie!
Op dit moment staat er een steiger om het huis, dus het zou een mooi moment zijn om dit aan te pakken. Ik zal de dakdekker vragen hiernaar te kijken over een paar weken als hij toch voor iets anders bezig is (schoorsteen lood).
Dan toch maar niet zelf proberen

. Ik zat nog te denken aan een EPDM dakdoorvoer erin te plakken, maar dat is ook maar een beun oplossing.
De goot ziet er verder wel redelijk goed uit. Ik zie geen gekke dingen. Hij zal al wel oud zijn.
Als de goot wordt vervangen is het sowieso een goed idee om dat met de buren te doen. Niet alleen om de prijs, maar ook omdat als hun goot lek is, dat ook in mijn hout kan lopen... Wat een matig ontwerp overigens zo'n houten bak zonder enige ventilatie. Ziet er mooi uit, dat wel
Wat ik ook wel vervelend vindt is dat de goot (ook het hout niet) niet mooi afloopt, maar gewoon recht loopt. En de goot is wat verzakt op sommige plekken, waardoor er water blijft staan en veel zooi blijft liggen.
Kortom; ik zal de zinkwerker vragen wat hij adviseert; hele goot vervangen of toch enkel tapeind repareren.