Radiatorkranen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 07:42
Beste tweakers,

recent heb ik een huis gekocht en ben van plan om de oude radiatorkranen te vervangen door debiet instelbare (heiemeir eclipse, Danfoss dynamic valve etc) kranen. Probleem is nu dat alle moderne kranen allemaal een 15mm pijp verbinding hebben, echter heb ik overal nu 12mm pijpen (zie afbeelding). Nu vraag ik me af wat het handigste is om te doen wil ik die kranen erop krijgen. Liefst vervang ik de onderblokken niet anders wordt het een "wat" duurdere grapje.

Wat denken jullie dat het makkelijkste is om te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYOggmQiKE6hw1J0BAi2jPKQAgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLLpZHb8kXlIdMdeQTmbnnhp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Verloopring in de knelset plaatsen.

Met snelle Google kom ik deze tegen:

https://www.bouwmaat.nl/b...0RSTDgEAQYASABEgKnFPD_BwE

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 19-10-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Wow bedankt voor snelle reactie. Dus als ik goed begrip kan ik kan ik deze verloopring in de knelset plaatsen, daarin de 12mm pijp met een 12mm knelring om heen en dan de set aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ga je dan de 12mm pijp tussen het onderblok en de kraan geheel vervangen voor nieuw? dan moet je ook kijken of je wel de juiste knelring voor bij het onderblok nog kan scoren

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Nee zou zo weinig mogelijk willen vervangen, als die 12mm pijp kan blijven zitten dan graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:28
Sethro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:33:
Verloopring in de knelset plaatsen.

Met snelle Google kom ik deze tegen:

https://www.bouwmaat.nl/b...0RSTDgEAQYASABEgKnFPD_BwE
De aansluiting op radiatorkranen/onderblokken zijn meestal afwijkend van een normale knel verbindingen, de verloopringen waar je naar linkt passen enkel in de reguliere knel koppelingen.

Zelf zou ik kijken of je exact kan vinden welk onderblok er op dit moment gemonteerd zit om dan te kijken of je hier een 15mm knelset voor kan bestellen, vaak (dus niet altijd) is de knelset naar 12mm al vernauwend uitgevoerd. Die paar stukjes dunwandig stalen CV buis 15 mm zijn daarna dan ook de kosten niet om aan te schaffen/te monteren.

Als je aansluiting op het onderblok 3/8" is kan je ook nog zoiets als Schroefbus 3/8" erop fitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Gotenx op 20-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-05 23:10
@RusFighter kleine kans dat deze erin past. https://www.viawww.nl/her...9ywGspL266NcB9UiQr8uXRWry
of je bestelt hem in de 12 mm uitvoering. er bestaan diverse knelsets voor 12 mm en voor 15 mm.
voor op dit betreffende onderblok. echter ik zie ook de grote D van het merk dual wat een drama is.
waar je helaas geleimteerd bent aan problemen. maar dit ziet er vrij nieuw uit. ik weet het even niet.

als het echt niet past kan beter overal 20/25/30 centimeter pijp laten zitten en een knelsokje erop.
en dan een nieuwe thermostaatkraan. daarvoor bestaan knelsetjes in 12 en 15 mm. maar als het
echt dual is dan is het onderblok ook een stukje korter. dus dan moet overal een verzetje in gaan buigen.
van 1/2 a 1 centimeter. een beetje flauw buigen dus geen 45 graden maar 30 graden en dan weer terug.
anders verkloot je het bochtje. je begrijpt ik had ruimte voor een nieuw onderblok dus had dit probleem niet. (onee was andersom. ik moest het onderblok vervangen ivm lekkages, en kwam daarna tot de conclusie dat de kraan korter was. stond toen voor de keuze buigen of een nieuwe kraan dat laatste was makkelijker)
wil je ook even een staatstuk sleutel en een potje locttie 55 bestellen om je staartstukken te verpakken.
als er geen rubber ring inzit. bij voorbaat dank. de staartstukken van dual en andere merken zijn verschillend. dual is eurocounus 1/2 terwijl we tegenwoordig de populaire merken euoconus 3/4 gebruiken.

ja ik kan je of laten etteren en wachten tot je terug komt of ik vertel gelijk de problemen in 1 dezelfde post.
scheelt mij gewoon weer tijd :+ dual. das uw elende, kort samen gevat. (ik weet dat de letters niet kloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Heimeier heeft gewoon 12mm knelsets voor de Eclipse kranen, even op hun website de pdf vinden voor de Eclipse kranen en naar de toebehoren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Gotenx schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

De aansluiting op radiatorkranen/onderblokken zijn meestal afwijkend van een normale knel verbindingen, de verloopringen waar je naar linkt passen enkel in de reguliere knel koppelingen.

Zelf zou ik kijken of je exact kan vinden welk onderblok er op dit moment gemonteerd zit om dan te kijken of je hier een 15mm knelset voor kan bestellen, vaak (dus niet altijd) is de knelset naar 12mm al vernauwend uitgevoerd. Die paar stukjes dunwandig stalen CV buis 15 mm zijn daarna dan ook de kosten niet om aan te schaffen/te monteren.

Als je aansluiting op het onderblok 3/8" is kan je ook nog zoiets als Schroefbus 3/8" erop fitten.
Owh als de aansluitingen op de radiatorkranen anders zijn en "eigen" knelringen verreisen gaat het idd niet werken. Ik heb nog naar gekeken maarkan nergens iets over het merk vinden, wellicht heeft @miciel gelijk en gaat het "dual" merk. Hier kan ik niks voor vinden online. Mij lijkt het sterk dat er een 15mm buis in de onderblok zomaar met een andere knelring werkt. Ben wel benieuwd hoe zo schroefbuis werkt, snap niet helemaal hoe je de schroefbuis aan de onderblok vast moet maken (met ptfe tape?)
miciel schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:21:
maar als het
echt dual is dan is het onderblok ook een stukje korter. dus dan moet overal een verzetje in gaan buigen.
van 1/2 a 1 centimeter. een beetje flauw buigen dus geen 45 graden maar 30 graden en dan weer terug.
Ik hoop het toch echt niet, waarom moet dit weer zo lastig zijn |:( |:(
Naliya schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:42:
Heimeier heeft gewoon 12mm knelsets voor de Eclipse kranen, even op hun website de pdf vinden voor de Eclipse kranen en naar de toebehoren kijken.
Hier heb ik even naar gekeken en ze hebben idd een 3/8"" knelset, echter zijn ze stuk duurder en veel schaarser....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je echt een sokje moet gebruiken zou ik kijken of je een perssokje 12/15 kan vinden...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:28
RusFighter schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Owh als de aansluitingen op de radiatorkranen anders zijn en "eigen" knelringen verreisen gaat het idd niet werken. Ik heb nog naar gekeken maarkan nergens iets over het merk vinden, wellicht heeft @miciel gelijk en gaat het "dual" merk. Hier kan ik niks voor vinden online. Mij lijkt het sterk dat er een 15mm buis in de onderblok zomaar met een andere knelring werkt. Ben wel benieuwd hoe zo schroefbuis werkt, snap niet helemaal hoe je de schroefbuis aan de onderblok vast moet maken (met ptfe tape?)
Ja met tape of loctite55 draad. Moet wel bekennen dat dit dan een beetje een beunhazen oplossing is maar het bespaart je wel de kosten van een nieuw onderblok. (En ook gezien die grijze 16x2 slangen op je huidige onderblok is vrij lastig om nieuwe onderblokken aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
Gewoon puntstuk 1/2x12mm gebruiken, die in de kraan fitten
Pagina: 1