Kalkzandsteen metsel of lijmblokken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
Mijn vraag
Binnenkort starten wij met het realiseren van een aanbouw.

De constructeur heeft o.a. een funderings plan gemaakt.

Wij gaan funderen op staal.
Dus uitgraven tot de harde laag en hier bekisting maken volgens specificaties en deze voorzien van betonnetten en vullen met beton.

Nu wordt vanaf de strook een laag kalkzandsteen opgezet en daarbovenop de constructie vloer (broodje ligger)

In de constructieberekening staat exact welke types kalkzandsteen toegepast dienen te worden qua breedtes en sterkte.

Nu heb ik bij een vorige verbouwing (andere woning) vanaf de strook deze opgemetseld met metselblokken.

Maar aangezien ik eind november begin december ga starten ben ik zeer afhankelijk van het weer en zou ik het liefst deze willen lijmen met lijmblokken.

Deze zijn gewoon te krijgen in de juiste afmetingen en sterktes.

Maar mag dit? Dit omdat je vaak ziet dat deze opgemetseld worden met metselblokken i.p.v lijmblokken.

Deze blokken zijn wel iets duurder, maar kan ik wel met lagere temperaturen doorwerken.
En gaat dit vele malen sneller dan metselen.

Tevens is de droogtijd hiervan wat korter.

De eerste laag wordt wel voorzien van een kim (cement) en daarna heb ik voor ogen om de rest te plakken. Circa 125cm hoog. De blokken die ik voor ogen heb zijn ongeveer 240mm hoog.

Kortom mijn vraag, mag ik dit toepassen? Of is het beter om metselblokken toe te passen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41
Het mág altijd..
Gelijmde kalkzandsteen blokken leveren zelfs vaak een sterkere muur op dan gemetselde... De druksterkte van de lijm is veelal minstens gelijk aan de druksterkte van de kalkzandsteen lijmblok zelf. (wat hoger is dan van metselcement). En de standaard druksterkte van kalkzandsteen is vaak CS12 of CS20, dan is méér dan ruim genoeg voor een normale aanbouw, zelfs als je het meerdere verdiepingen hoog maakt of met kanaalplaat betonvloeren gaat werken.
Mits je het wel allemaal correct verwerkt en opbouwt natuurlijk..

Ook bij lijm moet je overigens wel sterk rekening houden met het weer. Bij lagere temperaturen moet je speciale winterlijm gebruiken, maar die is maar bruikbaar bij een zeer kleine temperatuur-range (iets van 4-5 graden range uit mn hoofd).

Vraag me wel af welke blokken je dan precies voor ogen hebt met die hoogte van 240mm...
Vrijwel alle standaard kalkzandsteen lijmblokken in NL zijn namelijk 198mm hoog.

En waarom maar 125cm hoog? Is er nergens een muur die tot plafondhoogte doorloopt van die aanbouw?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
Bedankt voor het snelle antwoorden.

Die 125cm is tot onderkant constructievloer. Vanaf daar gaat we met hsb omhoog.

Constructeur heeft CS 12 opgeven en 3 breedtes. 100 - 120 - 214

Hoogte maat heb je gelijk in.
Verkeerd gezien, dat betrof een metselblok.

Ik hoop nog gewone lijm te kunnen gebruiken.
Maar dat kan ik pas bepalen als het zo ver is.
Ben bekend met de minimale range, en zou dit soms van dag tot dag moeten bekijken.

Hieronder het funderingsplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCSm4Nqy_SL_Bkcv2a5UvxMEiEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUUZkoqfA8lpeohCS3jC795V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door henkseegers op 19-10-2024 21:43 ]