Onlangs heb ik een nieuw systeem gebouwd dat vlekkeloos en stabiel werkt tijdens desktopgebruik, maar zodra ik een spel opstart, gaat het mis. Meestal crasht het spel na 5 tot 10 minuten en wordt het scherm zwart, terwijl de PC nog wel blijft draaien. Behalve een enkele keer kan ik geen log- of dumpbestanden vinden. De crash geeft meestal ook geen BSOD. De BSOD dumpfiles die ik wel vind, wijzen vaak naar ntoskrnl.exe.
Na veel geklooi met drivers en het uitvoeren van tests ontdekte ik dat het probleem verdwijnt als ik XMP uitschakel. Mijn vraag is nu: is het prestatieverlies zonder XMP significant? Is het de moeite waard om alles handmatig te tweaken, of kan ik het net zo goed zo laten? Ik vind die timings en voltages namelijk nogal ingewikkelde materie. Zonder XMP blijft het geheugen nog steeds draaien op 3200mhz, 1.2v (i.p.v. 1.35v) en slechtere timings.
• Ik heb twee keer MemTest86 uitgevoerd: één keer met XMP ingeschakeld en één keer zonder. Beide keren werden er geen fouten gevonden.
• Bios is up-to-date net als de rest.
• De RAM sticks staan niet in de validated memory support list van het moederbord. Weet niet of dat wat uitmaakt?
• Is XMP aanlaten en spelen met de voltage een noob friendly optie?
Na veel geklooi met drivers en het uitvoeren van tests ontdekte ik dat het probleem verdwijnt als ik XMP uitschakel. Mijn vraag is nu: is het prestatieverlies zonder XMP significant? Is het de moeite waard om alles handmatig te tweaken, of kan ik het net zo goed zo laten? Ik vind die timings en voltages namelijk nogal ingewikkelde materie. Zonder XMP blijft het geheugen nog steeds draaien op 3200mhz, 1.2v (i.p.v. 1.35v) en slechtere timings.
• Ik heb twee keer MemTest86 uitgevoerd: één keer met XMP ingeschakeld en één keer zonder. Beide keren werden er geen fouten gevonden.
• Bios is up-to-date net als de rest.
• De RAM sticks staan niet in de validated memory support list van het moederbord. Weet niet of dat wat uitmaakt?
• Is XMP aanlaten en spelen met de voltage een noob friendly optie?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Tray | € 125,92 | € 125,92 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 155,76 | € 155,76 |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200 Wit | € 101,59 | € 101,59 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Voedingen | Corsair SF600 | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Lexar NM710 500GB | € 37,30 | € 37,30 |
Totaal | € 533,37 |
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zs3I8isdOK12LdCKgwiyr1wK.jpg?f=user_large)