Advies nodig voor uitbreiding installatie met laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-03 23:25
Aan mijn huidige elektrische installatie wil ik een 3-fase laadpaal toevoegen.
Hierbij wil ik een load balancing module via P1 op de slimme meter gaan gebruiken.
Het is mij alleen niet geheel duidelijk of en hoe ik mijn groepenkast moet uitbreiden.

Onderstaande is een schets van mijn huidige situatie.
(Hierin heb ik voor het gemak de aarde en nul weggelaten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myi9AZZ5Gg7_UI2b6beLPtrvfck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D12hQcr8MhunlQ2sGurpG2Ey.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal moet in de groepenkast in de gang (meterkast) aangesloten worden (links op de schets).

Nu zie ik zelf hiervoor drie opties:
  1. Het toevoegen van een extra krachtgroep automaat van 16A en deze op de 3-fase aardlekschakelaar (nummer 4 linksonder) aansluiten.
    (De huidige krachtgroep (nummer 13) is alleen voor de inductiekookplaat)
  2. Het toevoegen van een extra 3-fase aardlekautomaat van 16A direct op de hoofdschakelaar.
  3. Het toevoegen van een extra krachtgroep automaat op de 3-fase aardlekautomaat van 25A..
Mogelijk zie ik wat zaken over het hoofd, dus daarom zou ik graag jullie advies voor deze situatie willen.

[ Voor 15% gewijzigd door Marcel_23 op 19-10-2024 19:48 ]

Beste antwoord (via Marcel_23 op 21-10-2024 18:48)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:08

DjVe

Hatsaflats!

Een 11kW (16A) laadpaal hoort achter een 20A zekering. Om het jezelf wat makkelijker te maken zou je ook een aardlekautomaat B20/30mA kunnen gebruiken. Dat scheelt weer ruimte in je kast.

Ah wacht: De B16 3F automaat is voor het koken. Op zich mag je de aardlekbeveiling daar wel voor delen inderdaad, maar ik zou een "buitengroep" en "binnengroep" niet onder dezelfde aardlekbeveiling willen hebben. Dus dan blijf ik alsnog bij mijn advies van een aardlekautomaat.

[ Voor 42% gewijzigd door DjVe op 20-10-2024 18:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Ik vermoed dat ik het antwoord inmiddels gevonden heb.
Aangezien er 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar mogen, lijkt oplossing 1 de meest voor de hand liggende.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:08

DjVe

Hatsaflats!

Een 11kW (16A) laadpaal hoort achter een 20A zekering. Om het jezelf wat makkelijker te maken zou je ook een aardlekautomaat B20/30mA kunnen gebruiken. Dat scheelt weer ruimte in je kast.

Ah wacht: De B16 3F automaat is voor het koken. Op zich mag je de aardlekbeveiling daar wel voor delen inderdaad, maar ik zou een "buitengroep" en "binnengroep" niet onder dezelfde aardlekbeveiling willen hebben. Dus dan blijf ik alsnog bij mijn advies van een aardlekautomaat.

[ Voor 42% gewijzigd door DjVe op 20-10-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Dank voor je reactie, dus het zou een variant met een 20A (aardlek)automaat zijn op optie 1 en 2.
Ik snap je overweging voor een aparte binnen en buitengroep.

Je geeft aan 20 Ampère te gebruiken.
Na wat verder lezen op Internet lees ik dat dat inderdaad nodig is in verband met warmteontwikkeling door langdurige belasting.