Ritmisch piepend geluid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:39
Hey allen,
Sinds de grote beurt van mijn auto (of kort erna) hoor ik bij het optrekken een piepend geluid bij mijn opel astra sports tourer.

Het geluid matcht met mijn toerental (dus tikt/piept) langzaam rond de 800 toeren en versneld als het toerental stijgt.
Het geluid verdwijnt als ik de koppeling indruk en wordt heel zacht als ik constante snelheid rij.

De monteur heeft onder de auto gekeken.
Heeft stationair daaiend onder de auto geluisterd.
We hebben opgetrokken tot 2000 toeren in de 2 en 3 met de banden opgetild met hem onder de brug.

Het geluid is er dan niet, dus alleen onder tractie.

Geluid matcht niet met snelheid.

We weten het beide niet, de monteur neigde naar een versnellingsbak probleem.

Heeft iemand hier nog een idee wat dit zou kunnen zijn? Of een test die ik kan doen om het te lokaliseren?

Bram

Beste antwoord (via Bramtweakers op 26-10-2024 20:46)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:37
Bramtweakers schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:35:
Het probleem is inmiddels verergerd en lijkt bij de motor weg te komen. Ik hoor het inmiddels ook bij motorstart en dan is de koppeling ingedrukt (dus geen koppeling en geen transmissie toch?)
Wie o wie weet raad??
Kan aan de Multiriem of spanrol liggen weet niet of die vervangen is?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43
Als het geluid verdwijnt bij het intrappen van de koppeling verdenk ik het druklager.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Het probleem is inmiddels verergerd en lijkt bij de motor weg te komen. Ik hoor het inmiddels ook bij motorstart en dan is de koppeling ingedrukt (dus geen koppeling en geen transmissie toch?)
Wie o wie weet raad??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is wel een beetje dramatisch. :o Daarbij had je een antwoord waar je niks mee gedaan hebt (ogenschijnlijk).

Ben je al teruggegaan nu het erger wordt (en dus hopelijk makkelijker te vinden) of zelfs even ergens 2nd opinion gevraagd?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Zeker wel, maar de druklager moest symptomen geven die ik zelf niet herkende in de auto.
Maandag ga ik in ieder geval terug naar de garage maar mijn hoop was dat iemand hier ervaring heeft met dit probleem

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Bramtweakers schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:35:
Wie o wie weet raad??
Kan aan de Multiriem of spanrol liggen weet niet of die vervangen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
(Nog) niet. Kan het kwaad om daarmee door te rijdende auto zit nu op 178k km. Is dat niet zo' standaard reparatie rond deze tijd?

[ Voor 42% gewijzigd door Bramtweakers op 26-10-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het niet vertrouwt, bel de anwb en laat die een diagnose stellen. Weet je ook of je er mee door kunt rijden of niet.
Meen dat woonplaats service tegenwoordig standaard is, maar pin me er niet op vast (dus check even zou ik zeggen).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Top! Dan doe ik dat morgen even. Dan sta ik toch de hele dag thuis.
Goeie tip om de WW te bellen.
Ik had woonplaatsservice al in mijn abbonement zitten dus dat zal geen probleem zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43
Het kan zelfs nog aan de dynamo liggen die heeft het na de start iets zwaarder dan normaal. Laat , zoals eerder vermeld, de anwb er even naar kijken, zo blijft het helaas gissen.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Bramtweakers schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:23:
(Nog) niet. Kan het kwaad om daarmee door te rijdende auto zit nu op 178k km. Is dat niet zo' standaard reparatie rond deze tijd?
Om de 6 jaar of rond de 150.000 kilometer is het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Volgens de ANWB (25 jaar ervaring) medewerker kwam het geluid uit de drukgroep (druklager). Zal wel een dure reparatie worden maar goedkoper sldan een nieuwe auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Bramtweakers schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:40:
Volgens de ANWB (25 jaar ervaring) medewerker kwam het geluid uit de drukgroep (druklager). Zal wel een dure reparatie worden maar goedkoper sldan een nieuwe auto
Zeker goedkoper dan een nieuwe auto :) maar wel een duur geintje als dat het is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bramtweakers
Vandaag naar de garage geweest. De garage kon zich niet vinden in de diagnose van drukgroep. Het bleek een loszittende bougie te zijn. Dit suggereerde ik omdat iemand op een obscuur forum bij een volkswagen polo dit probleem had.
Garage heeft een half uurtje getest en daarna de bougies nog een keer aangedraaid.
Geluid weg en 0 euro armer!!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Bramtweakers schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:20:
Vandaag naar de garage geweest. De garage kon zich niet vinden in de diagnose van drukgroep. Het bleek een loszittende bougie te zijn. Dit suggereerde ik omdat iemand op een obscuur forum bij een volkswagen polo dit probleem had.
Garage heeft een half uurtje getest en daarna de bougies nog een keer aangedraaid.
Geluid weg en 0 euro armer!!

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
Mooi dat het is opgelost en gelukkig geen kosten vaak zijn het de kleine dingen die moeilijk te vinden zijn dat zie je nou wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
Nog een laatste toevoeging:
Sinds de beurt had ik ook een sterke olielucht in de auto hangen. Deze was volgens de garage vanwege een te vervangen rubber. Nadat de bougie is aangedraaid is de geur echter helemaal weg.

Ik weet niet of iemand dit nog gaat lezen en of iemand er ooit wat aam gaat hebben. Maar mocht je auto dezelfde symptomen hebben, succes!
Pagina: 1