[Enquete]Wat vindt Nederland van Chinese EV's?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-01 14:43
Mede-auteur:
  • Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Ik ben tijdens mijn studie geïnteresseerd geraakt in hoe wij in Nederland de kwaliteit van Chinese elektrische voertuigen (EV's) ervaren en wat hierbij de belangrijkste overwegingen zijn voor consumenten. In dit topic wil ik het graag hebben over verschillende aspecten die van invloed zijn op onze perceptie van deze voertuigen:

- Hoe kijk jij naar de kwaliteit van Chinese EV’s vergeleken met andere merken?

- Wat is volgens jou het belang van de herkomst van een EV, en beïnvloedt dit je keuze?

- Hoe belangrijk is merkbekendheid voor jou bij het kopen van een EV?

- Hoe vertrouw je op de veiligheid en betrouwbaarheid van Chinese EV’s ten opzichte van Westerse merken?

- Wat vind je van de prijsstelling van Chinese EV’s? Is het een belangrijke factor voor je?

Naast deze discussie heb ik ook een enquête opgesteld die voor iedereen geschikt is (je hoeft dus geen elektrische auto te hebben of te willen). Ik heb toestemming van de moderators om deze te plaatsen, en zal later de bevindingen met jullie delen. Het zou geweldig zijn als jullie de enquête willen invullen; het kost ongeveer 5 minuten. Eventuele vragen of opmerkingen over de enquête ontvang ik graag via een privébericht, zodat de discussie hier overzichtelijk blijft.

Modbreak:Er is goedkeuring van de moderators voor deze enquete en de bijbehorende discussie. Let er wel op dat de bovenstaande vragen een afkadering zijn van het doel van het topic. Probeer binnen deze kaders ook de discussie te voeren.

[ Voor 186% gewijzigd door Notna op 21-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Lees eerst even:

Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Chinezen lopen qua elektrische autos nog wel achter in marktaandeel, maar zijn voor zo ver ik weet wel bezig met een inhaalslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
welkom op tweakers,

Ik verwijs je graag naar bovenstaande link als het gaat om je enquete. ik doe dit topic dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
En bij deze weer open, met goedkeuring. Zie de TS voor afkadering aub

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:03
Ik heb geen zin in een auto die wel of niet werkt al naar gelang Xi de schakelaar zet, en ik heb de indruk dat meer mensen hier zo over denken.
Dat aspect zie ik nergens terugkomen in de enquete.
Ik geloof best dat de Chinezen prima auto's maken, maar ik vertrouw ze niet met mijn auto en mijn data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:01
ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:38:
Ik heb geen zin in een auto die wel of niet werkt al naar gelang Xi de schakelaar zet, en ik heb de indruk dat meer mensen hier zo over denken.
En als je al ziet wat men met piepers kan doen. Dan moet je maar hopen dat ze dat soort dingen niet met auto's gaan uithalen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
LordSinclair schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

En als je al ziet wat men met piepers kan doen. Dan moet je maar hopen dat ze dat soort dingen niet met auto's gaan uithalen.
Haha, met 130 tegen een betonnen brugpijler omdat persoon X in het voertuig zit, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Het gaat vast gebeuren, omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

-tom-562

Oliesjeik

Leuk, enquete ingevuld als als een rijder van een Chinese EV (MG).
Mechanisch, rijtechnisch en qua afwerking is het allemaal een dikke prima en zit zeker op Europees/Aziatisch niveau. Alleen merk je het aan de kleine dingen; brakke vertalingen, softwarefoutjes (alhoewel die natuurlijk ook gewoon bij Europese merken voorkomen), beroerde app (maar dat is een bijzaak).
Het zijn allemaal kleine dingetjes waar je aan merkt dat de Chinezen nog niet zo veel ervaring hebben als de andere grote jongens. Maar dat is een kwestie van tijd vermoed ik, exact hetzelfde had je natuurlijk ook bij de eerste Japanners en Koreanen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:10
ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Haha, met 130 tegen een betonnen brugpijler omdat persoon X in het voertuig zit, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Het gaat vast gebeuren, omdat het kan.
Negatieve review achtergelaten op Aliexpress? Oeps, je rempedaal werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Anton2610 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Negatieve review achtergelaten op Aliexpress? Oeps, je rempedaal werkt niet meer.
Je kunt er grappig over doen, maar China stevent af op annexatie van Taiwan en daarmee een groot conflict met het Westen. Bedrijven, overheden en burgers worden nu al bespioneerd op ongekende schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
ASW1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Je kunt er grappig over doen, maar China stevent af op annexatie van Taiwan en daarmee een groot conflict met het Westen. Bedrijven, overheden en burgers worden nu al bespioneerd op ongekende schaal.
zeker, maar je wordt ook als een malle afgeluisterd door Facebook, Google, Apple en Microsoft. Niet dat het daarmee ineens minder erg is, maar wel dat het op meer plekken gebeurt.

Mijn grootste punt met Chinese EVs is de ondersteuningsduur: ik vind het spanned of er over 5 of 10 jaar nog onderdelen voor een BYD te krijgen zijn in NL. Natuurlijk moet iedereen een keer beginnen en kost dat gewoon tijd om op te bouwen maar het is voor mij een wezenlijke reden om naar reeds bekende/aanwezige merken te kijken. Ik wil een auto die over 10 jaar nog te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:17

Umbrah

The Incredible MapMan

Het privacy aspect is een ding, maar voor mij is er ook een ander ding (en laten we vooral niet vergeten dat Geely ook bestaat, en met Lync & Co, Polestar, en Volvo ook wat dingen doet):

Materiaal verantwoordelijkheid en afkomst. EV's associeer je altijd met duurzaamheid, en vanuit inkoop/persoonlijk belang kan je stellen dat er ook echt een zekere mate van verantwoordelijkheid bij hoort.

Een van de charmes van EV's is dat je voor hun energiebehoefte niet afhankelijk bent van regimes die zich twijfelachtig opstellen (zoals vandaag wat woede over het feit dat de FIFA voor vrouwenvoetbal saudi aramco als sponsor aanstelt... zowel niet duurzaam áls met vrouwenrechten bezig). Door afhankelijk te worden van China voor je EV's, verander je niks aan die situatie.

Bovendien, en het is nu zo'n 2jr geleden dat ik m'n tweede EV kocht, kon geen enkel Chinees bedrijf met een materialen/herkomst lijst komen. En er gaat in China nogal veel mis. Kabel/soldeer sweatshops naast "heropvoedingskampen", handige materiaal bronnen langs het belt & road initiative waarbij hele landen in schulden worden gestoken of artisinale mijnen aan meedoen, ga zo maar door.

Ik heb niks tegen China, of de Chinezen, maar in zaken doen met china kun je helaas niet om de CCP heen, en met de complexiteit van een auto, kun je dus helaas ook vrij lastig de "goede individuen" er uit filteren (zoals dat bij 3D printers bijvoorbeeld wel kan, daar zijn bedrijven die letterlijk jatten van de open source gemeenschap, maar ook goede bedrijven en mensen).

Maar de onzekerheden over materieel (herkomst, kwaliteit en keten), de afhankelijkheid van een regime wat VRIJ transparant is in hun slechte bedoelingen, EN het doel dat een EV een "onafhankelijkeid" iets is van traditionele bedrijven of twijfelachtige geografieën, doet mij beslissen dat dit niet verenigbaar is met het huidige China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Fr33z schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

zeker, maar je wordt ook als een malle afgeluisterd door Facebook, Google, Apple en Microsoft. Niet dat het daarmee ineens minder erg is, maar wel dat het op meer plekken gebeurt.

Mijn grootste punt met Chinese EVs is de ondersteuningsduur: ik vind het spanned of er over 5 of 10 jaar nog onderdelen voor een BYD te krijgen zijn in NL. Natuurlijk moet iedereen een keer beginnen en kost dat gewoon tijd om op te bouwen maar het is voor mij een wezenlijke reden om naar reeds bekende/aanwezige merken te kijken. Ik wil een auto die over 10 jaar nog te repareren is.
Dat is wel spannend ja. Ik rij mijn MG via private lease, dus geen last van dat soort problemen, idem met afschrijving. Ik vind het daarom ook best wel dapper dat mensen een Chinese EV kopen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik heb de enquete ingevuld, maar miste wel een duidelijk onderscheid tussen Chinese EVs en EVs die in China zijn geproduceerd. Ik heb er namelijk best vertrouwen in als gerenommeerde merken een deel van de productie in China laten uitvoeren. Maar in Chinese EV merken heb ik weinig vertrouwen. Het enige waar ik vertrouwen in heb, is dat ze veilig genoeg zijn voor de westerse markt. Niet zo veilig als westerse auto’s, maar voldoende om de weg op te mogen. Verder vrees ik privacyschending door Chinese merken en geloof ik niet dat zij eerlijk concurreren met Westerse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
-tom-562 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:48:
Leuk, enquete ingevuld als als een rijder van een Chinese EV (MG).
Mechanisch, rijtechnisch en qua afwerking is het allemaal een dikke prima en zit zeker op Europees/Aziatisch niveau. Alleen merk je het aan de kleine dingen; brakke vertalingen, softwarefoutjes (alhoewel die natuurlijk ook gewoon bij Europese merken voorkomen), beroerde app (maar dat is een bijzaak).
Het zijn allemaal kleine dingetjes waar je aan merkt dat de Chinezen nog niet zo veel ervaring hebben als de andere grote jongens. Maar dat is een kwestie van tijd vermoed ik, exact hetzelfde had je natuurlijk ook bij de eerste Japanners en Koreanen.
Bedankt voor het invullen van de enquête en het delen van je ervaring als rijder van een Chinese EV! Het is interessant om te horen dat je over het algemeen tevreden bent over de mechanische en rijtechnische aspecten, en dat deze op een vergelijkbaar niveau zitten met andere merken. Je opmerking over de kleine verbeterpunten zoals de software en vertalingen is waardevol en past goed binnen mijn onderzoek naar hoe Chinese merken door Nederlandse consumenten worden ervaren. Zoals je aangeeft, kan ervaring over tijd een groot verschil maken, en het is inderdaad vergelijkbaar met wat we eerder hebben gezien bij Japanse en Koreaanse automerken. Nogmaals bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Umbrah schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:10:
Het privacy aspect is een ding, maar voor mij is er ook een ander ding (en laten we vooral niet vergeten dat Geely ook bestaat, en met Lync & Co, Polestar, en Volvo ook wat dingen doet):

Materiaal verantwoordelijkheid en afkomst. EV's associeer je altijd met duurzaamheid, en vanuit inkoop/persoonlijk belang kan je stellen dat er ook echt een zekere mate van verantwoordelijkheid bij hoort.

Een van de charmes van EV's is dat je voor hun energiebehoefte niet afhankelijk bent van regimes die zich twijfelachtig opstellen (zoals vandaag wat woede over het feit dat de FIFA voor vrouwenvoetbal saudi aramco als sponsor aanstelt... zowel niet duurzaam áls met vrouwenrechten bezig). Door afhankelijk te worden van China voor je EV's, verander je niks aan die situatie.

Bovendien, en het is nu zo'n 2jr geleden dat ik m'n tweede EV kocht, kon geen enkel Chinees bedrijf met een materialen/herkomst lijst komen. En er gaat in China nogal veel mis. Kabel/soldeer sweatshops naast "heropvoedingskampen", handige materiaal bronnen langs het belt & road initiative waarbij hele landen in schulden worden gestoken of artisinale mijnen aan meedoen, ga zo maar door.

Ik heb niks tegen China, of de Chinezen, maar in zaken doen met china kun je helaas niet om de CCP heen, en met de complexiteit van een auto, kun je dus helaas ook vrij lastig de "goede individuen" er uit filteren (zoals dat bij 3D printers bijvoorbeeld wel kan, daar zijn bedrijven die letterlijk jatten van de open source gemeenschap, maar ook goede bedrijven en mensen).

Maar de onzekerheden over materieel (herkomst, kwaliteit en keten), de afhankelijkheid van een regime wat VRIJ transparant is in hun slechte bedoelingen, EN het doel dat een EV een "onafhankelijkeid" iets is van traditionele bedrijven of twijfelachtige geografieën, doet mij beslissen dat dit niet verenigbaar is met het huidige China.
Dank je wel voor je uitgebreide en genuanceerde reactie. Je raakt hier een belangrijk thema aan dat veel consumenten tegenwoordig bezighoudt, namelijk de balans tussen duurzaamheid en ethische overwegingen in de productie- en toeleveringsketens van elektrische voertuigen. Het klopt dat EV’s vaak worden gezien als een duurzame keuze, maar zoals je aangeeft, gaat duurzaamheid verder dan alleen de uitstootvrijheid van het voertuig zelf. De herkomst van materialen, de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen, en de geopolitieke context zijn allemaal factoren die steeds vaker meewegen in de overwegingen van kopers.

Je punt over de afhankelijkheid van China is interessant, vooral in de context van hoe de EV-markt zich ontwikkelt. We zien inderdaad een verschuiving van afhankelijkheid van olieproducerende landen naar landen die dominant zijn in de productie van batterijen en de winning van essentiële grondstoffen, zoals China. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van transparantie en verantwoorde productie, iets waar veel consumenten zich bewust van worden.

Tegelijkertijd, zoals je zelf ook aangeeft, zijn er in de loop van de tijd altijd veranderingen geweest in hoe we naar nieuwe markten en fabrikanten kijken. In het verleden zagen we vergelijkbare scepsis ten aanzien van Japanse en later Koreaanse autofabrikanten. Deze landen hebben echter bewezen in staat te zijn om op lange termijn hun productieprocessen en ethische standaarden te verbeteren. De vraag is dan ook of we eenzelfde ontwikkeling bij Chinese EV-producenten kunnen verwachten, of dat de geopolitieke context een blijvende drempel vormt.

Wat betreft het ontbreken van transparantie over de herkomst van materialen, is dit inderdaad een zorgwekkende kwestie, en ik ben benieuwd of je denkt dat dit in de toekomst zal verbeteren. We zien namelijk dat er steeds meer druk komt op bedrijven om volledige transparantie te bieden over hun toeleveringsketen, vooral op het gebied van duurzaamheid en ethiek. Denk je dat consumenten, overheden of marktontwikkelingen genoeg invloed kunnen uitoefenen om verandering te forceren, of verwacht je dat de afhankelijkheid van China dit proces zal vertragen?

Het is een complexe discussie, en je punten brengen belangrijke overwegingen aan het licht die zeker verdere discussie verdienen, vooral binnen de context van een wereld die steeds meer streeft naar verantwoorde en duurzame keuzes. Nogmaals bedankt voor je waardevolle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 13:02
- Hoe vertrouw je op de veiligheid en betrouwbaarheid van Chinese EV’s ten opzichte van Westerse merken?
Wat bedoel je met Westerse merken? We zien Japanse auto's nogal snel als de meest betrouwbare auto's op de weg. Bedoel je dan eigenlijk tegenover de merken welke in Nederland een substantieel marktaandeel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Montaner schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Wat bedoel je met Westerse merken? We zien Japanse auto's nogal snel als de meest betrouwbare auto's op de weg. Bedoel je dan eigenlijk tegenover de merken welke in Nederland een substantieel marktaandeel hebben?
Juist, het gaat om de merken die in Nederland wel een substantieel marktaandeel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svensson097
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-05 11:46
Ingevuld en BYD bestuurder (lease, dus officieel geen eigenaar ;)).
Een meer dan prima auto, waar de Europese concurrentie simpelweg niet tegenop kan. Een soortgelijke auto van een Europees merk zou zo 7 tot 10k duurder zijn. Daarbij kan je met lease immers wel een gokje wagen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Svensson097 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:36:
Ingevuld en BYD bestuurder (lease, dus officieel geen eigenaar ;)).
Een meer dan prima auto, waar de Europese concurrentie simpelweg niet tegenop kan. Een soortgelijke auto van een Europees merk zou zo 7 tot 10k duurder zijn. Daarbij kan je met lease immers wel een gokje wagen toch?
Bedankt voor het invullen! Fijn om te horen dat je tevreden bent met BYD. Voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om de auto te leasen, begrijp ik dat ze wat voorzichtiger zijn. Maar zoals je zegt, bij leasing kun je die kans zeker nemen! Heb je specifieke punten wat je erg fijn vindt aan BYD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kan ik niet over oordelen, mijn subjectieve oordeel gebaseerd op ervaringen is dat de kwaliteit minder is dan vergelijkbare EVs (ik heb het dan over E-segment auto's). Zeker de hulpsystemen van de Duitse merken lopen voor op de Chinese.
- Wat is volgens jou het belang van de herkomst van een EV, en beïnvloedt dit je keuze?
Het is ontzettend belangrijk, door de duur van leasecontracten kan ik niet gedurende de gehele duur vertrouwen op non-westerse auto's.
Niet.
Ik ben van mening dat de correcte werking van Chinese apparatuur met een internetverbinding onder zeer grote druk komt te staan bij verdere geo-politieke conflicten tussen het westen en China, met name Taiwan. Als dit tot een echte oorlog of koude-oorlog uit zal breken heb ik per direct geen vertrouwen meer in Chinese auto's en bijvoorbeeld PV-installaties met Chinese omvormers.
Ik vind het aannemelijk dat dit soort zaken ingezet kunnen worden als drukmiddel om macht te krijgen vanuit China én als het er op aan zou komen ze zelfs gebruikt zouden kunnen worden als wapen: uitschakelen van delen van infrastructuur (dus auto's, PV-installaties e.d.) of zelfs ondermijnen van veiligheid van gebruikers: bewust overvoltage van PV-installaties of op hetzelfde moment gas geven tijdens de spits zonder mogelijkheid tot remmen. Als je al ziet dat Huawei/ZTE verbannen is van core netwerk delen in landen in de EU zul je net een Chinese EV hebben die camerabeelden naar China stuurt waardoor je niet meer die auto op de openbare weg mag parkeren of in de buurt van rijkspanden mag komen.
- Wat vind je van de prijsstelling van Chinese EV’s? Is het een belangrijke factor voor je?
Oneerlijke concurrentie door de Chinese subsidies om de westelijke markt over te nemen. Dit is op lange termijn een ondermijning van onze huidige geo-politieke positie.

Maar de keuze voor een EV wordt wel lastig, in de praktijk kom je dan uit op Europees: BMW, Mercedes, VAG-merken, Citroën en Renault/Dacia. Aziatisch: Kia, Hyundai, Toyota/Lexus of Amerikaans: Ford. Dan is de spoeling -gebaseerd op het segment waar je naar kijkt- dun.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svensson097
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-05 11:46
meesorriens schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Bedankt voor het invullen! Fijn om te horen dat je tevreden bent met BYD. Voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om de auto te leasen, begrijp ik dat ze wat voorzichtiger zijn. Maar zoals je zegt, bij leasing kun je die kans zeker nemen! Heb je specifieke punten wat je erg fijn vindt aan BYD?
Het vertrouwen in de BYD komt vooral door de importeur (Louwman). Een grote speler als Louwman neemt volgens mij niet zomaar een merk in de portefeuille. Zo hebben zij dit vroeger ook ooit bij Toyota gedaan (en zie nu).

Verder de auto:
De camera's rondom (inclusief 360 graden) zijn echt top. Collega's met duurdere/andere elektrische auto's kijken met volle verbazing naar het camerasysteem en de hoeveelheid opties. De software hier omheen werkt ook super.
De auto's hebben daarnaast standaard een warmtepomp terwijl je hier bij andere merken extra voor moet betalen. De LFP accu kan je gerust elke dag leeg rijden en opladen tot 100%, terwijl bij veel merken (door de NMC accu) wordt geadviseerd om tot 80% op te laden.

De auto doet het ook goed op de zomerse vrijdagmiddagborrel, met de Vehicle to Load kan je overal een frituurpan aanzetten voor een schaaltje bittergarnituur :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Svensson097 op 23-10-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe kijk jij naar de kwaliteit van Chinese EV’s vergeleken met andere merken?
In principe prima, het handje vol wat ik van binnen heb gezien zijn geen luxe BMW's, maar niveautje afwerking zoals dat we bij Tesla zien is het gelukkig ook niet. Vooral de software is matig, iets wat je vaker ziet bij apparaten met vertaalde Chinese software.
Hoe belangrijk is merkbekendheid voor jou bij het kopen van een EV?
Ik wil zeggen 'niet', maar de realiteit is natuurlijk wel dat ik meer oog heb voor merken welke ik ken en waar ik anderen om mij heen positief over hoor zijn dan merken welke ik niet ken of waar men negatief over is.
Wat is volgens jou het belang van de herkomst van een EV, en beïnvloedt dit je keuze?
Hoe vertrouw je op de veiligheid en betrouwbaarheid van Chinese EV’s ten opzichte van Westerse merken?
Wat vind je van de prijsstelling van Chinese EV’s? Is het een belangrijke factor voor je?
Belangrijk, slecht en ongezond voor onze markt.

Ik wantrouw de Chinese overheid en haar vinger hand in de pap.

En dat komt voort uit zowel onderbouwde redenen als de slechte herleidbaarheid van grondstoffen, regelmatig barre arbeidsomstandigheden, de subsidies om andere (westerse) fabrikanten uit de markt te drukken, als onderbuikgevoelens wat betreft spionage en vormen van digitale oorlogsvoering.

Ik verwacht echt niet dat een Chinese EV plots met 120 tegen een betonpaal aan rijd als Xi Jinping een knop om draait, maar het platleggen van een hele vloot auto's om druk uit te voeren op westerse overheden behoort absoluut wel tot de mogelijkheden.

Bij thuiskomst zal ik de enquête ook even invullen. :)

[ Voor 53% gewijzigd door D4NG3R op 23-10-2024 15:46 . Reden: Nuance. ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesorriens
Svensson097 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Het vertrouwen in de BYD komt vooral door de importeur (Louwman). Een grote speler als Louwman neemt volgens mij niet zomaar een merk in de portefeuille. Zo hebben zij dit vroeger ook ooit bij Toyota gedaan (en zie nu).

Verder de auto:
De camera's rondom (inclusief 360 graden) zijn echt top. Collega's met duurdere/andere elektrische auto's kijken met volle verbazing naar het camerasysteem en de hoeveelheid opties. De software hier omheen werkt ook super.
De auto's hebben daarnaast standaard een warmtepomp terwijl je hier bij andere merken extra voor moet betalen. De LFP accu kan je gerust elke dag leeg rijden en opladen tot 100%, terwijl bij veel merken (door de NMC accu) wordt geadviseerd om tot 80% op te laden.

De auto doet het ook goed op de zomerse vrijdagmiddagborrel, met de Vehicle to Load kan je overal een frituurpan aanzetten voor een schaaltje bittergarnituur :*)
Bedankt voor je reactie! Het is interessant om te horen hoe belangrijk de rol van de importeur, zoals Louwman, is bij het opbouwen van vertrouwen in een merk als BYD. Zoals je aangeeft, is het geen kleine stap voor een gevestigde speler als Louwman om een nieuw merk in hun portefeuille op te nemen, en dit wekt zeker vertrouwen bij consumenten. De vergelijking met hun eerdere samenwerking met Toyota is inderdaad treffend – dat merk heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
True schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:49:
Kan ik niet over oordelen, mijn subjectieve oordeel gebaseerd op ervaringen is dat de kwaliteit minder is dan vergelijkbare EVs (ik heb het dan over E-segment auto's). Zeker de hulpsystemen van de Duitse merken lopen voor op de Chinese.
Het is ontzettend belangrijk, door de duur van leasecontracten kan ik niet gedurende de gehele duur vertrouwen op non-westerse auto's.
Niet.
Ik ben van mening dat de correcte werking van Chinese apparatuur met een internetverbinding onder zeer grote druk komt te staan bij verdere geo-politieke conflicten tussen het westen en China, met name Taiwan. Als dit tot een echte oorlog of koude-oorlog uit zal breken heb ik per direct geen vertrouwen meer in Chinese auto's en bijvoorbeeld PV-installaties met Chinese omvormers.
Ik vind het aannemelijk dat dit soort zaken ingezet kunnen worden als drukmiddel om macht te krijgen vanuit China én als het er op aan zou komen ze zelfs gebruikt zouden kunnen worden als wapen: uitschakelen van delen van infrastructuur (dus auto's, PV-installaties e.d.) of zelfs ondermijnen van veiligheid van gebruikers: bewust overvoltage van PV-installaties of op hetzelfde moment gas geven tijdens de spits zonder mogelijkheid tot remmen. Als je al ziet dat Huawei/ZTE verbannen is van core netwerk delen in landen in de EU zul je net een Chinese EV hebben die camerabeelden naar China stuurt waardoor je niet meer die auto op de openbare weg mag parkeren of in de buurt van rijkspanden mag komen.
Oneerlijke concurrentie door de Chinese subsidies om de westelijke markt over te nemen. Dit is op lange termijn een ondermijning van onze huidige geo-politieke positie.

Maar de keuze voor een EV wordt wel lastig, in de praktijk kom je dan uit op Europees: BMW, Mercedes, VAG-merken, Citroën en Renault/Dacia. Aziatisch: Kia, Hyundai, Toyota/Lexus of Amerikaans: Ford. Dan is de spoeling -gebaseerd op het segment waar je naar kijkt- dun.
Interessant dat je zegt dat de kwaliteit van Chinese EV's, vooral in het E-segment, volgens jouw ervaring wat achterloopt vergeleken met de hulpsystemen van bijvoorbeeld Duitse merken. Denk je dat deze kloof in de toekomst kleiner zou kunnen worden naarmate Chinese fabrikanten meer ervaring opdoen en investeren in technologie, of zie je dit als een fundamenteel verschil dat blijft bestaan? Het is duidelijk dat Duitse merken een sterke reputatie hebben opgebouwd op het gebied van technologie en rijhulpsystemen, maar met de snelheid waarmee Chinese merken zoals BYD en NIO zich ontwikkelen, ben ik benieuwd of je daar mogelijkheden voor verbetering ziet.

Wat betreft het belang van herkomst en de invloed van geopolitiek op je vertrouwen in Chinese merken, begrijp ik je zorgen heel goed. Het idee dat geopolitieke spanningen, zoals die rondom Taiwan, de betrouwbaarheid van Chinese apparatuur kunnen beïnvloeden, is zeker een zorg die steeds meer consumenten hebben. Denk je dat Europese of westerse overheden in de nabije toekomst specifieke maatregelen zouden kunnen nemen om consumenten hiertegen te beschermen? En zo ja, zou dat je houding ten opzichte van Chinese merken kunnen veranderen als er duidelijke waarborgen zijn voor de continuïteit en veiligheid van die technologieën, zelfs in tijden van conflict?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
D4NG3R schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

In principe prima, het handje vol wat ik van binnen heb gezien zijn geen luxe BMW's, maar niveautje afwerking zoals dat we bij Tesla zien is het gelukkig ook niet. Vooral de software is matig, iets wat je vaker ziet bij apparaten met vertaalde Chinese software.

[...]

Ik wil zeggen 'niet', maar de realiteit is natuurlijk wel dat ik meer oog heb voor merken welke ik ken en waar ik anderen om mij heen positief over hoor zijn dan merken welke ik niet ken of waar men negatief over is.

[...]

Belangrijk, slecht en ongezond voor onze markt.

Ik wantrouw de Chinese overheid en haar vinger hand in de pap.

En dat komt voort uit zowel onderbouwde redenen als de slechte herleidbaarheid van grondstoffen, regelmatig barre arbeidsomstandigheden, de subsidies om andere (westerse) fabrikanten uit de markt te drukken, als onderbuikgevoelens wat betreft spionage en vormen van digitale oorlogsvoering.

Ik verwacht echt niet dat een Chinese EV plots met 120 tegen een betonpaal aan rijd als Xi Jinping een knop om draait, maar het platleggen van een hele vloot auto's om druk uit te voeren op westerse overheden behoort absoluut wel tot de mogelijkheden.

Bij thuiskomst zal ik de enquête ook even invullen. :)
Bedankt voor je bericht, en alvast voor het invullen!

Je maakt een sterk punt over het wantrouwen richting de Chinese overheid, zeker als het gaat om transparantie rond grondstoffen en subsidies. Denk je dat internationale druk of strengere regelgeving die situatie zou kunnen verbeteren, of blijft dat wantrouwen hoe dan ook bestaan?

Wat betreft de veiligheid, je zorgen over geopolitieke invloeden zoals het platleggen van een vloot auto's zijn begrijpelijk. Zie je dit vooral als een theoretisch risico, of verwacht je dat westerse overheden hier meer actie op zouden moeten ondernemen om dat vertrouwen te vergroten?

De prijsstelling door Chinese subsidies is inderdaad een probleem voor eerlijke concurrentie. Denk je dat de Europese markt zich moet aanpassen of moeten er maatregelen komen zoals importheffingen om westerse merken te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

meesorriens schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Interessant dat je zegt dat de kwaliteit van Chinese EV's, vooral in het E-segment, volgens jouw ervaring wat achterloopt vergeleken met de hulpsystemen van bijvoorbeeld Duitse merken. Denk je dat deze kloof in de toekomst kleiner zou kunnen worden naarmate Chinese fabrikanten meer ervaring opdoen en investeren in technologie, of zie je dit als een fundamenteel verschil dat blijft bestaan? Het is duidelijk dat Duitse merken een sterke reputatie hebben opgebouwd op het gebied van technologie en rijhulpsystemen, maar met de snelheid waarmee Chinese merken zoals BYD en NIO zich ontwikkelen, ben ik benieuwd of je daar mogelijkheden voor verbetering ziet.
De rijhulpsystemen in een zeekr 001 lopen niet wat achter t.o.v. de Duitse, ze zijn regelrecht gevaarlijk.
Maar de kloof zal zeker nauwer worden, Chinese bedrijven zullen gewoon zaken kopiëren en reverse engineren. Of zoals eerder duizenden documenten stelen van Volkswagen door een state actor.
Wat betreft het belang van herkomst en de invloed van geopolitiek op je vertrouwen in Chinese merken, begrijp ik je zorgen heel goed. Het idee dat geopolitieke spanningen, zoals die rondom Taiwan, de betrouwbaarheid van Chinese apparatuur kunnen beïnvloeden, is zeker een zorg die steeds meer consumenten hebben. Denk je dat Europese of westerse overheden in de nabije toekomst specifieke maatregelen zouden kunnen nemen om consumenten hiertegen te beschermen? En zo ja, zou dat je houding ten opzichte van Chinese merken kunnen veranderen als er duidelijke waarborgen zijn voor de continuïteit en veiligheid van die technologieën, zelfs in tijden van conflict?
Ja tuurlijk kan dat; je stelt wel sturende vragen zeg.
Maar hoe ik dat zie: aan banden leggen, conflicteert duidelijk met jouw idee dat het 'veilig' kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
True schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

De rijhulpsystemen in een zeekr 001 lopen niet wat achter t.o.v. de Duitse, ze zijn regelrecht gevaarlijk.
Maar de kloof zal zeker nauwer worden, Chinese bedrijven zullen gewoon zaken kopiëren en reverse engineren. Of zoals eerder duizenden documenten stelen van Volkswagen door een state actor.

[...]

Ja tuurlijk kan dat; je stelt wel sturende vragen zeg.
Maar hoe ik dat zie: aan banden leggen, conflicteert duidelijk met jouw idee dat het 'veilig' kan.
Bedankt voor je reactie, maar ik ben het niet helemaal met je eens en ook niet dat ik sturende vragen stel. Ik zie niet hoe het nemen van beschermende maatregelen door Europese overheden per definitie zou conflicteren met de veiligheid van technologie uit China. Het idee achter zulke maatregelen is juist om de risico’s te minimaliseren en ervoor te zorgen dat consumenten, zelfs in geopolitiek uitdagende tijden, toegang blijven hebben tot betrouwbare en veilige technologieën. In mijn ogen gaat het erom dat we voorbereid zijn op verschillende scenario’s, zonder dat we per se alles 'aan banden moeten leggen' zoals jij dat zegt.

Daarnaast denk ik dat wij op dit moment, zonder het nadrukkelijk te weten, al heel veel gebruik maken van technologieën die onder meer uit China komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Uit de discussie hierboven zie ik veel mensen het hebben over privacy. Dit roept de vraag op wat het zou betekenen als andere autofabrikanten, ook uit westerse landen, vergelijkbare praktijken zouden hanteren met betrekking tot dataverzameling. Wat gebeurt er met ons vertrouwen in technologie als we ontdekken dat privacy-issues niet alleen beperkt zijn tot Chinese merken?

Bovendien speelt er een vooroordeel ten opzichte van Chinese fabrikanten. Waarom is er zoveel achterdocht jegens hun privacypraktijken, terwijl er vaak weinig bewijs is dat westerse bedrijven het beter doen? Is het een kwestie van geopolitieke spanningen, of is het de angst voor een onbekende technologie?

Het is belangrijk om te erkennen dat privacyzorgen niet exclusief zijn aan één land of cultuur. Deze vragen stellen ons in staat om kritisch te kijken naar hoe we wereldwijd omgaan met persoonlijke gegevens, ongeacht de herkomst van de fabrikant. Hoe kunnen we als consumenten eisen stellen aan transparantie en verantwoording, ongeacht waar een auto vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@meesorriens wordt jij betaald door de Chinezen voor het marketingwerk wat je voor ze doet?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Juup schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:35:
@meesorriens wordt jij betaald door de Chinezen voor het marketingwerk wat je voor ze doet?
Het is spijtig dat je het zo ervaart. Ik deel gewoon mijn mening en probeer een discussie te starten om de standpunten van anderen beter te begrijpen en dit in mijn onderzoek mee te nemen.
Ik ben enkel geïnteresseerd in hoe mensen naar Chineze merken kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door meesorriens op 24-10-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zie een goede Chinese EV niet als mindere kwaliteit, de kwaliteit van b.v BYD komt mij goed over, dit is voor mij geen reden om niet Chinees te kiezen.

Niet heel erg van belang, ik kijk meer naar de ervaringen van het model in kwestie.

Alleen van belang voor beschikbare dealers/garages. Te klein marktaandeel betekend weinig garages waar je terecht kan, wonend buiten de randstad is dat wel een dingetje.

Westerse merken zijn lang niet meer zo betrouwbaar als dat het eens was, dus is voor mij geen kwestie.

Prima, erg fijn dat "instap"modellen al redelijk rijk zijn uitgerust. Je ziet wel dat westerse merken nu mee gaan in deze prijsstellingen.

Wat ik mis:
Waarom koop ik toch geen Chinees:
Design! Voor mij is het design het net niet, vaak vind ik de wielen te ielig ogen onder de modellen en ik mis een beetje stoere uitstraling. (Polestar 2 vind ik de mooiste EV die er is, discussie of dit Chinees is kan gevoerd worden. Chinese eigenaar, europees team).
Dat is voor mij de reden dat BYD en Zeekr van de lijst is gevallen.

Het privacy-gedeelte vind ik niet zo enorm boeiend. Ik rij altijd met Google Maps, dus jan en alleman weet toch wel waar ik ben. En als Xi Jinping graag wil weten waar ik ben, nou, hij mag me bellen hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad-Matt op 24-10-2024 13:08 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Mad-Matt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:07:
Ik zie een goede Chinese EV niet als mindere kwaliteit, de kwaliteit van b.v BYD komt mij goed over, dit is voor mij geen reden om niet Chinees te kiezen.

Niet heel erg van belang, ik kijk meer naar de ervaringen van het model in kwestie.

Alleen van belang voor beschikbare dealers/garages. Te klein marktaandeel betekend weinig garages waar je terecht kan, wonend buiten de randstad is dat wel een dingetje.

Westerse merken zijn lang niet meer zo betrouwbaar als dat het eens was, dus is voor mij geen kwestie.

Prima, erg fijn dat "instap"modellen al redelijk rijk zijn uitgerust. Je ziet wel dat westerse merken nu mee gaan in deze prijsstellingen.

Wat ik mis:
Design! Voor mij is het design het net niet, vaak vind ik de wielen te ielig ogen onder de modellen en ik mis een beetje stoere uitstraling. (Polestar 2 vind ik de mooiste EV die er is, discussie of dit Chinees is kan gevoerd worden. Chinese eigenaar, europees team).

Het privacy-gedeelte vind ik niet zo enorm boeiend. Ik rij altijd met Google Maps, dus jan en alleman weet toch wel waar ik ben. En als Xi Jinping graag wil weten waar ik ben, nou, hij mag me bellen hoor.
Leuk uw mening op deze manier te lezen! Over het design ben ik het wel met u eens! Wat minder uitstraling dan een ieder andere EV.
En over het privacy aspect, ik denk dat niemand weet wat wij eigenlijk allemaal aan privacy informatie van onszelf online zetten. Maar toch moet hier wel op een manier naar gekeken worden, want het blijkt dat de consument daar toch wel zn vraagtekens bij heeft (richting Chinese EVs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik snap dat er richting China zo naar gekeken wordt. Google weet alles van je, maar Google is Amerikaans en die zijn toch wat vrijer dan de Chinese regering. China wordt toch gezien als de grote communistische vijand.

Maar ik als simpele burger heeft echt niets boeiends voor andere regeringen. Ik heb geen interessante baan, geen interessante bezigheden buiten werk, geen bijzondere vrienden. Dus onderaan de streep "Ben ik interessant?" Nee, ik denk het niet. Dus het zal mij een worst wezen (kan goed zijn dat ik hier een uitzondering in ben)

(En zeg maar je)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mad-Matt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:15:
Ik snap dat er richting China zo naar gekeken wordt. Google weet alles van je, maar Google is Amerikaans en die zijn toch wat vrijer dan de Chinese regering. China wordt toch gezien als de grote communistische vijand.

Maar ik als simpele burger heeft echt niets boeiends voor andere regeringen. Ik heb geen interessante baan, geen interessante bezigheden buiten werk, geen bijzondere vrienden. Dus onderaan de streep "Ben ik interessant?" Nee, ik denk het niet. Dus het zal mij een worst wezen (kan goed zijn dat ik hier een uitzondering in ben)

(En zeg maar je)
En als China wel geïnteresseerd zou zijn in ons kloppen ze bij Google (of een andere partij) aan en kopen ze die data in.

Maar ontopic:

Ik mis 1 vraag, of ik heb het te snel ingevuld; "Rijd u momenteel een Chinese auto" want dan kan een flinke invloed hebben op de response. Ik denk namelijk dat perceptie ver van de werkelijkheid ligt. Een beetje zoals in de begin jaren op Koreanse/Japanse autos neergekeken werd (want die waren toen ook gewoon niet goed) maar toen eenmaal de fatsoenlijke versies op de markt kwamen een hoop mensen nog de oude perceptie hadden dat het allemaal prut spul was.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
meesorriens schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:58:
Het is spijtig dat je het zo ervaart. Ik deel gewoon mijn mening en probeer een discussie te starten om de standpunten van anderen beter te begrijpen en dit in mijn onderzoek mee te nemen.
Ik ben enkel geïnteresseerd in hoe mensen naar Chineze merken kijken.
1. Je geeft geen antwoord op de vraag of je hiervoor betaald wordt
2. Je zegt nergens voor welke opleiding of werkgever je dit "onderzoek" doet, of heb ik er overheen gelezen?
3. In jouw replies geef je een "samenvatting" met de meest positieve dingen die iemand zegt en de negatieve dingen probeer je te downplayen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Juup schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

1. Je geeft geen antwoord op de vraag of je hiervoor betaald wordt
2. Je zegt nergens voor welke opleiding of werkgever je dit "onderzoek" doet, of heb ik er overheen gelezen?
3. In jouw replies geef je een "samenvatting" met de meest positieve dingen die iemand zegt en de negatieve dingen probeer je te downplayen.
1. Nee uiteraard krijg ik hier niet betaald voor! Zoals beschreven doe ik dit voor mijn masterscriptie.
2. Master International Business and Management, niet voor een bedrijf. Uit eigen interesse
3. Ik geef aan wat ik interessant vindt om te lezen, en hoe ik daar zelf naar kijk.

Niet echt de bedoeling om dit hier te bespreken lijkt me. Want u geeft alles behalve uw mening over het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Bezulba schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

En als China wel geïnteresseerd zou zijn in ons kloppen ze bij Google (of een andere partij) aan en kopen ze die data in.

Maar ontopic:

Ik mis 1 vraag, of ik heb het te snel ingevuld; "Rijd u momenteel een Chinese auto" want dan kan een flinke invloed hebben op de response. Ik denk namelijk dat perceptie ver van de werkelijkheid ligt. Een beetje zoals in de begin jaren op Koreanse/Japanse autos neergekeken werd (want die waren toen ook gewoon niet goed) maar toen eenmaal de fatsoenlijke versies op de markt kwamen een hoop mensen nog de oude perceptie hadden dat het allemaal prut spul was.
Thanks voor de feedback. Die vraag had ik inderdaad moeten opnemen in de enquête, alleen kan dat helaas achteraf niet meer.
Leer voor de volgende keer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zou je topicstart nog even aanpassen en de link naar de enquete iets duidelijker neerzetten (hij was mij niet opgevallen).

Trouwens, ik rij nu niet Chinees. (Frans, denk niet echt dat dit beter is)

Volgende leerpuntje:
1. Ik geloof dat Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen betrouwbare en duurzame auto's leveren

Deze vraag had je moeten splitsen, betrouwbaar ja, duurzaam nee. ik geloof niet dat er een Chinees woord is voor duurzaam als ik zie hoe ze overal mee om gaan.

Verder zou ik voor de volgende keer Youtube ook opnemen als een bron van informatie. Autoprogramma's op tv zijn er niet meer, maar er zijn genoeg gerenomeerde YT kanalen met autoreviews. (Bjorn Nyland z'n mening neem ik altijd hoog op). Verder is internet als bron sowieso wat meer van deze tijd. (Autoweek etc.)

[ Voor 65% gewijzigd door Mad-Matt op 24-10-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mad-Matt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:07:

Wat ik mis:

Design is natuurlijk heel erg persoonlijk. Een ID3 is nou ook niet echt een toonbeeld van schoonheid :P Juist de Polestar 2 vind ik weer gek qua design. Is het een sedan? Waarom staat die zo hoog op zijn poten? :P Maar er zijn idd een hoop rare gebakjes op de weg (BYD Dolphin b.v. die koplampen kloppen niet designtechnisch).
Bepaalde designkeuzes zijn ook behoorlijk beïnvloed door wettelijke veiligheidseisen of eisen m.b.t. efficiency

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Mad-Matt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:40:
Ik geloof niet dat er een Chinees woord is voor duurzaam als ik zie hoe ze overal mee om gaan.
Jawel hoor: 耐用的
En naast dat China nogal wat uitstoot is het ook 's werelds grootste investeerder in groene energie.
Dus dat overal mag je terugnemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

-tom-562 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Design is natuurlijk heel erg persoonlijk. Een ID3 is nou ook niet echt een toonbeeld van schoonheid :P Juist de Polestar 2 vind ik weer gek qua design. Is het een sedan? Waarom staat die zo hoog op zijn poten? :P Maar er zijn idd een hoop rare gebakjes op de weg (BYD Dolphin b.v. die koplampen kloppen niet designtechnisch).
Bepaalde designkeuzes zijn ook behoorlijk beïnvloed door wettelijke veiligheidseisen of eisen m.b.t. efficiency
Zeker waar! Id3 is inderdaad een hopeloos gebakje, Smaak is heel persoonlijk.
Ik kan veel waarderen qua design (ook bij de id3), maar te kleine wielen vind ik geen porum en je kan het ook niet oplossen omdat je aan de omtrek van het wiel vast zit.
(Polestar is eigenlijk een hatchback/liftback omdat de hele achteruit mee gaat met open doen, hij staat inderdaad wat hoog op z'n poten, ik vind het wel wat, maar snap dat anderen het niets vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De repareerbaarheid is vrijwel nul, zeker gezien de snelle iteraties en afschrijving van de auto's. In de basis kan de kwaliteit prima zijn, maar garantie tot aan de deur. Verhalen van auto's met een klein defect die total loss worden verklaard zijn er teveel
Voldoen aan duurzaamheids- en mensenrechteneisen. Eerlijke concurrentie zonder extreme sponsoring door een fout regime
Niet, zolang het merk de kwaliteit en bovenstaande op orde heeft
Zolang Xi op elk moment (bocht op de snelweg) je auto kan bedienen, niet.
Prijs is veel te laag door slavernij en arbeid in concentratiekampen, machtmisbruik en extreme sponsoring van een fout regime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pagani schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:
De repareerbaarheid is vrijwel nul, zeker gezien de snelle iteraties en afschrijving van de auto's. In de basis kan de kwaliteit prima zijn, maar garantie tot aan de deur. Verhalen van auto's met een klein defect die total loss worden verklaard zijn er teveel
Voldoen aan duurzaamheids- en mensenrechteneisen. Eerlijke concurrentie zonder extreme sponsoring door een fout regime
Prijs is veel te laag door slavernij en arbeid in concentratiekampen, machtmisbruik en extreme sponsoring van een fout regime
Heb je ook bronnen voor je beweringen (behalve je onderbuik dan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Mad-Matt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:40:
Ik zou je topicstart nog even aanpassen en de link naar de enquete iets duidelijker neerzetten (hij was mij niet opgevallen).

Trouwens, ik rij nu niet Chinees. (Frans, denk niet echt dat dit beter is)

Volgende leerpuntje:
1. Ik geloof dat Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen betrouwbare en duurzame auto's leveren

Deze vraag had je moeten splitsen, betrouwbaar ja, duurzaam nee. ik geloof niet dat er een Chinees woord is voor duurzaam als ik zie hoe ze overal mee om gaan.

Verder zou ik voor de volgende keer Youtube ook opnemen als een bron van informatie. Autoprogramma's op tv zijn er niet meer, maar er zijn genoeg gerenomeerde YT kanalen met autoreviews. (Bjorn Nyland z'n mening neem ik altijd hoog op). Verder is internet als bron sowieso wat meer van deze tijd. (Autoweek etc.)
Thanks! Ga proberen de topic nog iets duidelijker te maken dat het om een enquete gaat!
Ik snap inderdaad wat je zegt mbt youtube als bron, alleen mag ik niet zomaar bronnen opnemen in mijn onderzoek. Dit moet namelijk feitelijk onderbouwd zijn, maar het zijn inderdaad wel leuke filmpjes met informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
pagani schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:
Thanks voor je bericht! Ik ben wel benieuwd naar de verhalen omtrent kwaliteit (total loss). Is dit ergens te vinden? Want dan kan dit namelijk wel een goede toevoeging zijn voor mijn onderzoek.
Zo ja, zou je dit in een pb met mij kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Heb je ook bronnen voor je beweringen (behalve je onderbuik dan)
Zeker (dat mag ook wel werkend in supply chain)

BYD (en een aantal Westerse automakers) sourcen door Oeigoerse slaven gemijnde aluminium:
https://www.hrw.org/news/...cated-uyghur-forced-labor

BYD Seal onverzekerbaar in de UK bij gebrek aan support en onderdelen:
https://www.autoexpress.c...-parts-and-repair-support

Stukje over de subsidies (toegespitst op BYD):
https://www.ifw-kiel.de/p...s-for-green-technologies/

Tuurlijk zijn er ook voor de Westerse/Japanse/Koreaanse autobouwers pijnpunten te vinden en is dit slechts een kleine greep uit alle berichtgeving.

Daarnaast nog het geopolitieke aspect: Wil je de kas spekken van een regime wat aan de kant van zeg Rusland en Iran staat?

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 24-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

meesorriens schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:50:
Uit de discussie hierboven zie ik veel mensen het hebben over privacy. Dit roept de vraag op wat het zou betekenen als andere autofabrikanten, ook uit westerse landen, vergelijkbare praktijken zouden hanteren met betrekking tot dataverzameling. Wat gebeurt er met ons vertrouwen in technologie als we ontdekken dat privacy-issues niet alleen beperkt zijn tot Chinese merken?

Bovendien speelt er een vooroordeel ten opzichte van Chinese fabrikanten. Waarom is er zoveel achterdocht jegens hun privacypraktijken, terwijl er vaak weinig bewijs is dat westerse bedrijven het beter doen? Is het een kwestie van geopolitieke spanningen, of is het de angst voor een onbekende technologie?

Het is belangrijk om te erkennen dat privacyzorgen niet exclusief zijn aan één land of cultuur. Deze vragen stellen ons in staat om kritisch te kijken naar hoe we wereldwijd omgaan met persoonlijke gegevens, ongeacht de herkomst van de fabrikant. Hoe kunnen we als consumenten eisen stellen aan transparantie en verantwoording, ongeacht waar een auto vandaan komt?
Het is niet puur dataverzameling door Chinese bedrijven, het is voor mij vooral het feit dat de Chinese staat altijd een dikke vinger in de pap heeft en dat totaal niet transparant is.
Als Volkswagen grove fouten maakt, worden ze in DE of in de EU op het matje geroepen. Daarentegen er is geen manier om bij Chinese bedrijven te handhaven anders dan ze de deur te wijzen. Maar de deur wijzen kan alleen op globaal EU-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
True schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Het is niet puur dataverzameling door Chinese bedrijven, het is voor mij vooral het feit dat de Chinese staat altijd een dikke vinger in de pap heeft en dat totaal niet transparant is.
Als Volkswagen grove fouten maakt, worden ze in DE of in de EU op het matje geroepen. Daarentegen er is geen manier om bij Chinese bedrijven te handhaven anders dan ze de deur te wijzen. Maar de deur wijzen kan alleen op globaal EU-niveau.
Ben ik het mee eens inderdaad! Dan moet je als gehele EU de chinezen boycotten, om op die manier wellicht meer transparantie af te dwingen bij hen. Alleen of dat haalbaar is weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Hey allemaal!

Denken jullie aan het invullen van de enquete? Het is volledig anoniem en wordt enkel gebruikt voor onderzoeksdoeleinden!

Het zou echt ontzettend helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Hey allemaal!

Is hier iemand die op dit moment een Chinese EV rijdt? En die open staat voor wat vragen in pm? Dan hoor ik dit graag door mij een privé bericht te sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesorriens
Hallo allemaal!

Is er iemand die een BYD, NIO of XPeng rijdt die open staat voor een kort telefoontgesprek (15min) waarin ik wat vragen kan stellen mbt tot uw auto?

Ik zoek namelijk nog 1 iemand die wat vragen kan beantwoorden deze week.

Mvg
Mees Orriens
Pagina: 1