Aanschaf macbook - Virtualisatie performance vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterenergy
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17-01 15:46
Goededag,

Ik zit in een 2-deling;

Er komt een macbook aanschaf aan, maar ik loop te frutten over het volgende.

Of ik ga voor een relatief simpele air m3 met 16gb ram en 512 storage ga voor in essentie gebrowse, software dev met wat docker containers en product ontwikkeling en wat drum-computer zaken.

Of, daar komen welgeteld nog 3 VM's bij, het liefst in x86 draaiend (parrot, linux en windows). Nu heb ik eerder een macbook pro gekocht van zo'n 3000 euro en daar draaide deze VM's via UTM als trage stront.
Dus dan is de vraag die overblijft: Als ik nog meer geld en resources die kant op smijt, bijvoorbeeld richting de duurste mb pro van ~5k, werkt het dan wel zinnig?

Want om 3000 euro extra richting een machine te gooien terwijl ik voor 2 tientjes per maand een parrot vm op amazon kan laten draaien en de rest via teamviewer op een desktop thuis kan draaien, dat is niet echt een vraag meer.

Wat er dan nog overblijft: gemakzucht. Virtualmachines en alles op 1 machine hebben draaien via macos tegenover "ductaperij" via teamviewer, amazon kosten en de resources die direct op de mbp draaien zo licht mogelijk houden.

Heeft iemand hier toevallig een macbook pro van ~5k die dit eens wil testen voor mij?

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als jij de meeste zaken niet native op een ARM/M chipset kan draaien, maar wel op x86. Is MacOS + een M gebaseerde device wel de juiste keuze? :?

Tijd voor een dedicated x86 servertje voor erbij waar je labzaken op draait?

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 19-10-2024 17:01 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
x86 windows op arm mac's is inherent traag vanwege de dubbele virtualisatie/emulatie.
Dat gaat nooit echt snel worden.
Prijs van de MacBook maakt trouwens niet echt uit, hoogstens de hoeveelheid RAM geheugen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterenergy
Juup schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:59:
x86 windows op arm mac's is inherent traag vanwege de dubbele virtualisatie/emulatie.
Dat gaat nooit echt snel worden.
Prijs van de MacBook maakt trouwens niet echt uit, hoogstens de hoeveelheid RAM geheugen.
Gotcha, dat wordt 'm dus never nooit niet.
Falcon schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:57:
Als jij de meeste zaken niet native op een ARM/M chipset kan draaien, maar wel op x86. Is MacOS + een M gebaseerde device wel de juiste keuze? :?

Tijd voor een dedicated x86 servertje voor erbij waar je labzaken op draait?
Way ahead of you - mac os is meer een fysieke scheiding tussen hacking shit en dagelijkse admin/ software development taken.

Ik heb een windows bak staan waar ik 7x virtualbox win10 opdraai voor hacking shit. Parrotos is nu nog een vmmetje op een andere ssd in dezelfde windows bak, maar wordt waarschijnlijk een vmmetje bij amazon.

Maar de vraag wordt nu dus of ik het ga doen met een mac van 1400e of 2200e met als grootste verschil 10-20% cpu winst, en 8 of 16 gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Monsterenergy Is hij voor Docker containers en development?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterenergy
Falcon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:18:
@Monsterenergy Is hij voor Docker containers en development?
Dat wordt inderdaad veruit de zwaarste taak. Dus 16gb minimum en als ik even gok sta je op het punt mij 32 of 64GB ram aan te raden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Monsterenergy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Dat wordt inderdaad veruit de zwaarste taak. Dus 16gb minimum en als ik even gok sta je op het punt mij 32 of 64GB ram aan te raden? ;)
Die mag jij zelf beslissen. Ik krijg lokaal de 32GB onder Windows 11 met gemak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterenergy
Falcon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:31:
[...]

Die mag jij zelf beslissen. Ik krijg lokaal de 32GB onder Windows 11 met gemak vol.
Hmm, air gaat maar tot 24GB, en daarna is het al snel weer een machine van 3-5k in de pro's hoek.

Dan is de clue dus of docker-slim zijn werk goed doet of ergens remote de complete infra draaien en de locale dev setup gelimiteerder draaien.

Dat, of alsnog een machine van 4-5k halen... keuzes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Monsterenergy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Hmm, air gaat maar tot 24GB, en daarna is het al snel weer een machine van 3-5k in de pro's hoek.

Dan is de clue dus of docker-slim zijn werk goed doet of ergens remote de complete infra draaien en de locale dev setup gelimiteerder draaien.

Dat, of alsnog een machine van 4-5k halen... keuzes ;-)
Zolang de Docker-images arm64 zijn en de nieuwste versies van de framework images voor builden van de applicaties/uiteindelijk de image, zal het wel enigzins meevallen denk ik.

Anders zou ik eens serieus kijken naar je totale infra kwa optimalisatie.

Maar goed ik weet niet precies wat je draait. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monsterenergy
Falcon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Zolang de Docker-images arm64 zijn en de nieuwste versies van de framework images voor builden van de applicaties/uiteindelijk de image, zal het wel enigzins meevallen denk ik.

Anders zou ik eens serieus kijken naar je totale infra kwa optimalisatie.

Maar goed ik weet niet precies wat je draait. ;)
Nog niks, maar ik ga de komende jaren wel flink wat product ontwikkeling doen. 200e extra voor die 24G is dan best handig ;)

Thanks.
Pagina: 1