Lasapparaat - materiaal dikte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 11:09

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Beste medetweakers,
Ik wil voor een hobby op regelmatige basis frames op basis van staal staaf kunnen maken. De staven die ik gekocht hebben zijn zowel 4 als 5 mm diameter. Dit wordt dan gebogen en gezaagd en vervolgens denk ik dat dit gelast dient te worden.

Nu heb ik zitten kijken naar lasapparaten bv. bij de Lidl Parkside Vuldraad lasapparaat 120A hierbij staat aangegeven dat materiaaldikte tussen 0,8 en 3mm is.

Betekend dit dus dat ik hiermee dus niet betreffende staven van max. 5 mm kan lassen en dus een zwaarder apparaat moet kiezen?

Of heeft het daarnaast ook nog met de hoeveelheid materiaal te maken? ik kan me voorstellen dat een circel van 60cm doorsneede van staal van 5mm diameter een stuk minder volume is als een staalplaat van 50x50 bij 3mm.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Beste antwoord (via Shuriken op 20-10-2024 11:22)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Shuriken schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:28:
Beste medetweakers,
Ik wil voor een hobby op regelmatige basis frames op basis van staal staaf kunnen maken. De staven die ik gekocht hebben zijn zowel 4 als 5 mm diameter. Dit wordt dan gebogen en gezaagd en vervolgens denk ik dat dit gelast dient te worden.

Nu heb ik zitten kijken naar lasapparaten bv. bij de Lidl Parkside Vuldraad lasapparaat 120A hierbij staat aangegeven dat materiaaldikte tussen 0,8 en 3mm is.

Betekend dit dus dat ik hiermee dus niet betreffende staven van max. 5 mm kan lassen en dus een zwaarder apparaat moet kiezen?

Of heeft het daarnaast ook nog met de hoeveelheid materiaal te maken? ik kan me voorstellen dat een circel van 60cm doorsneede van staal van 5mm diameter een stuk minder volume is als een staalplaat van 50x50 bij 3mm.
Ik heb ooit al eens zo'n lidl gevuld draad ding gekocht.
Wat een bagger ding is dat.
Ik gebruik hem een enkel keer nog wel eens om wat betonijzer aan elkaar te bakken dat ook daadwerkelijk in de beton komt.
Want het resultaat ziet er echt niet uit.

En ik ben toch echt wel een redelijke lasser.
Met een stapeltje papieren en certificaten.

Met een beetje een elektrode lasapparaat haal je al snel een beter resultaat dan met zo'n lidl gevuld draad toestel.

Als je echt veel en vaak van plan bent om iets met ijzer te doen kies dan voor een tig toestel of een mig/mag toestel met gas.
Is het enkel voor een keer een dingetje te knutselen dan een elektrode toestel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

5mm rondstaf mag je classificeren als een dun materiaal :)

Eerste is welk lasproces? Ik denk dat je met MIG/MAG beter uit bent als je netjes wil werken.
Harrytheferryman op youtube heeft wat filmpjes gemaakt met dit soort gevulde draad. Hij was er niet zo over te spreken, en fijn lassen deed het niet echt.
Maar voor MIG/MAG heb dan heb je dus wel een gasfles nodig. TIG zou dan ook een optie zijn maar dat is wat lastiger onder de knie krijgen.

Lassen met een beklede elektrode is het goedkoopste, maar ook lastiger om tot een net eindresultaat te komen. Waar worden de frames voor? Is het zichtwerk? Of wordt het een carnavalswagen? Want voor dat laatste zou ik gewoon een elektrode lasapparaatje kopen. Dan kun je met wat oefening en wat 2.6mm elektrodes prima eea aan elkaar bakken. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Shuriken schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:28:
Beste medetweakers,

Ik heb ooit al eens zo'n lidl gevuld draad ding gekocht.
Wat een bagger ding is dat.
Ik gebruik hem een enkel keer nog wel eens om wat betonijzer aan elkaar te bakken dat ook daadwerkelijk in de beton komt.
Want het resultaat ziet er echt niet uit.

En ik ben toch echt wel een redelijke lasser.
Met een stapeltje papieren en certificaten.

Met een beetje een elektrode lasapparaat haal je al snel een beter resultaat dan met zo'n lidl gevuld draad toestel.

Als je echt veel en vaak van plan bent om iets met ijzer te doen kies dan voor een tig toestel of een mig/mag toestel met gas.
Is het enkel voor een keer een dingetje te knutselen dan een elektrode toestel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 11:09

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Het las werk zit niet echt in het zicht en hoeft ook geen zwaar gewicht te weerstaan.

Met een elektrode dan hebben we het over zoiets toch? https://www.lidl.nl/p/par...1tZQF4EAQYAyABEgJO6_D_BwE en zou dit apparaat dan voldoende potent zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Shuriken op 19-10-2024 19:23 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Shuriken schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:22:
Dank voor jullie reacties. Het las werk zit niet echt in het zicht en hoeft ook geen zwaar gewicht te weerstaan.

Met een elektrode dan hebben we het over zoiets toch? https://www.lidl.nl/p/par...1tZQF4EAQYAyABEgJO6_D_BwE en zou dit apparaat dan voldoende potent zijn?
Dat met een pakje goede elektroden is prima geschikt om wat rond staf materiaal aan elkaar te lassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:33

RvV

Jup. Je zou ook kunnen kijken naar die gloednieuwe HBM apparaatjes. Die hebben ook een MMA 160, 200 en 220. Voor het geval dat je ooit wel wat dikker spul aan elkaar zou willen bakken.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

RvV schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:45:
Jup. Je zou ook kunnen kijken naar die gloednieuwe HBM apparaatjes. Die hebben ook een MMA 160, 200 en 220. Voor het geval dat je ooit wel wat dikker spul aan elkaar zou willen bakken.
Zou ik ook eens naar kijken. Ik heb toendertijd een 200A invertertje gekocht. Werkt echt prima!

Maar een 16A B-kar installatie automaat krijgt het boven de 100A aardig moeilijk. Dus een C-automaat voorzien of hopen dat je nog ergens een smeltzekering hebt. Dat geldt voor alle lasapparaten trouwens.

Verder moet je er niet van uit gaan dat je dit meteen goed kan. Hier is echt oefening voor nodig. Kijk wat youtube filmpjes en houdt je elektroden droog.
Pagina: 1