Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 14:16
Hallo

Eind december loopt mijn 4 jarige contact bij Eneco af. Hiermee heb ik in de dure periode veel geluk gehad maar nu moet ik eraan geloven.

Ik heb sinds een jaar zonnepanelen en ik kom er niet uit of dynamisch of vast in mijn situatie beter is.
Als ik me aanmeld bij zonneplan dan zegt de site dat ik zo een 145 euro gemiddeld ga betalen. Echter na aanmelding zegt hun app dat mijn voorschotten op gemiddeld 197 euro zou uitkomen. Duurder dan in dit geval vaste tarieven.

Ik zou bij Coolblue bijvoorbeeld vaste tarieven kunnen afsluiten.
Doe ik er wijs aan om over te stappen naar vast ipv dynamisch in mijn situatie of is de app gewoon nog onnauwkeurig omdat het contact nog niet gestart is. Ik kan nog switchen.

Ik gebruik ca 5100 kw stroom en 850m3:gas (een warmtepomp is niet lucratief en een thuisbatterij ook niet schijnt )
Mijn zonnepanelen op oost/west leverde afgelopen jaar ongeveer 3300 kw op.

Ik kan geen eenduidig antwoord op internet vinden, wat denken jullie in mijn situatie

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:45
Om het voorschotbedrag moet je niets op uitdoen. Ik ga per november over naar Zonneplan. Het eerste voorschot is zo hoog dat heb ik nog nooit betaald. Dat wordt een maand later weer verrekend.

Of het in jouw situatie lonend is om dynamisch te gaan kan ik zo niet zeggen. Ik heb ongeveer gelijk elektra verbruik en opbrengst, maar door de L/L warmtepomp maar heel weinig gas. Ik kan sturen met mijn verbruik door de EV.

Verder is het een kwestie van willen en kunnen. Kun je er tegen als het gas opeens €2 gaat kosten. Etc.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-07 14:16
Gas kun je eventueel vastzetten tegen een maximale prijs in de winter maar dat is ook maar een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@arjanvr Als je kunt sturen richting de goedkoopste uren met bijv. een EV, WP, boiler, vaatwasser, wasmachine, wasdroger, etc. EN meer verbruikt dan opwekt dan is een dynamisch contract vaak aantrekkelijker.

Kan je niet of slecht richting de goedkoopste uren sturen, dan wordt het al iets lastiger te bepalen.

Dus: Welke grootverbruikers heb je en kan je die goed timen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Taro schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:50:
@arjanvr Als je kunt sturen richting de goedkoopste uren met bijv. een EV, WP, boiler, vaatwasser, wasmachine, wasdroger, etc. EN meer verbruikt dan opwekt dan is een dynamisch contract vaak aantrekkelijker.

Kan je niet of slecht richting de goedkoopste uren sturen, dan wordt het al iets lastiger te bepalen.

Dus: Welke grootverbruikers heb je en kan je die goed timen?
Ik haak even in, want zit met hetzelfde. In januari loopt ons vaste energiecontract af voor stroom, gas heb ik onlangs voor een jaar vast gezet.

De vraag is of dynamisch interessant is: huishouden van 2 personen, wassen hooguit vier keer per week, nog geen EV. Vloerverwarming via cv-ketel. Vaatwasser om de dag.

Verbruik is ongeveer 1700 kWh en opbrengst van 16 panelen zou 3400 kWh zijn (net verhuisd, ben onbekend met zonnepanelen).

In principe kunnen we de vaatwasser en wasmachine wel overdag aanzetten, maar we hebben nog geen elektrische auto. Dus groot overschot zal blijven.

Is vast, variabel of toch dynamisch dan handiger op dit moment?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@THE_BASE Bij een overschot van zonne opwek kan je salderen en is vast doorgaans de betere keuze. Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is voor vast gaan, maar als de tijd niet uitmaakt wel proberen op momenten te wassen waarop bijv. de zon schijnt zodat je zoveel mogelijk eigen stroom verbruikt en daardoor minder last hebt van evt. terugleverboetes.

Veel mensen met een vast contract knallen gewoon iets aan wanneer ze willen omdat het qua prijs niet uitmaakt, maar het is dan bijv. vaak wel beter om de wasmachine om 12:00 aan te zetten als de zon schijnt ipv rond 18:00 (In de winter donker dus geen zonne opwek, iedereen komt thuis en knalt de auto aan de lader, oven aan, afzuigkap aan, etc.).

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:26:
@THE_BASE Bij een overschot van zonne opwek kan je salderen en is vast doorgaans de betere keuze. Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is voor vast gaan, maar als de tijd niet uitmaakt wel proberen op momenten te wassen waarop bijv. de zon schijnt zodat je zoveel mogelijk eigen stroom verbruikt en daardoor minder last hebt van evt. terugleverboetes.

Veel mensen met een vast contract knallen gewoon iets aan wanneer ze willen omdat het qua prijs niet uitmaakt, maar het is dan bijv. vaak wel beter om de wasmachine om 12:00 aan te zetten als de zon schijnt ipv rond 18:00 (In de winter donker dus geen zonne opwek, iedereen komt thuis en knalt de auto aan de lader, oven aan, afzuigkap aan, etc.).
Helder, eindelijk een antwoord waar ik wat mee kan. Zonnepanelen, salderen, teruglevering en boetes zijn mij nog een beetje onbekend. We hebben een huis gekocht met panelen en ons stroomverbruik is al vrij laag met zijn tweeën.

Ik ben al begonnen meer overdag te wassen. Het komt er dus op neer dat je overdag vanwege zonlicht opwekt en die stroom zelf beter kunt gebruiken, dan het terug te leveren aan het net vanwege de boetes. Ik denk dat we dan het best nog wel voor een vast/variabel/kortlopend contract kunnen kiezen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
@THE_BASE
Bij een vast contract kun je alleen je eigen gebruik salderen. I.v.m. terugleverkosten krijg je voor je overschot bijna niets. Over het algemeen betaal je ook over de wel gesaldeerde stroom ook de terugleverkosten.
Hoeveel brengt die stroom van je panelen dan nog op.

Bij een dynamisch contract saldeer je alleen de energiebelasting (nog). De teruggeleverde stroom verkoop je op de markt. In de wintermaanden (half jaar) is dat een gouden handel. Gewoon voor de volle mep van dat uur.
In de zomermaanden is die markt voor overtollige stroom natuurlijk waardeloos. Maar met een vast contract heb je ook bijna niets. Alles wat je kunt schuiven met verbruik is extra winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gerardus1956 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:04:
@THE_BASE
Bij een dynamisch contract saldeer je alleen de energiebelasting (nog). De teruggeleverde stroom verkoop je op de markt. In de wintermaanden (half jaar) is dat een gouden handel. Gewoon voor de volle mep van dat uur.
Je moet al een erg overbemeten PV-installatie hebben wanneer je in de winter er eerst naar streeft om zoveel mogelijk eigen opwek te verbruiken om daarna nog genoeg overproductie te hebben om van een gouden handel te kunnen spreken.
Wanneer de jaaropbrengst van PV 3400 kWh is dan is de kans heel groot dat die overproductie zich vooral in de zomerperiode zal voordoen en niet in de winter.

Wasmachines zijn ook geen grootverbruikers.
Net een volle wasmachine op 40°C achter de rug. Bij een buitentemperatuur van 0,8°C, een aanvoerwatertemperatuur van 14,1°C was het verbruik 690 Wh.
Het verschil tussen de laagste en hoogste dynamische prijs was heden een 5 cent. Je zou dus hoogstens 3,5 cent "verdiend" hebben door te sturen op laagste tarief. Wanneer je het volledig op zonne-energie kon laten draaien had je een 7,6 cent kunnen verdienen. Alle beetje helpen uiteraard maar om nu van gouden bergen te spreken?

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
IvoB2 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:11:
[...]

Je moet al een erg overbemeten PV-installatie hebben wanneer je in de winter er eerst naar streeft om zoveel mogelijk eigen opwek te verbruiken om daarna nog genoeg overproductie te hebben om van een gouden handel te kunnen spreken.
Wanneer de jaaropbrengst van PV 3400 kWh is dan is de kans heel groot dat die overproductie zich vooral in de zomerperiode zal voordoen en niet in de winter.
Ik heb zelfs een onderbemeten PV installatie trouwens. En dan nog steeds teruglevering in de winter. Met een dynamisch contract moet je ook (nog) helemaal niet streven naar een hoog percentage eigen verbruik te hebben. Gewoon de stroom op goedkope uren gebruiken en terugleveren op dure uren. Op dit moment 1kW teruglevering voor 28 cent.

Percentage eigen verbruik is deze maand ongeveer 50 %

[ Voor 3% gewijzigd door Gerardus1956 op 30-11-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Die 28 cent ga je uiteraard alleen maar krijgen wanneer die 1 kW onafgebroken een uur kan volgehouden worden.
En daar moet je dan de vaste kosten van aftrekken en de "lage" kosten voor afname op de minder dure urten. Van gouden bergen geproken. O-)

Een percentage eigen verbruik zegt niet veel (bij mijn installatie was het zelfverbruik trouwens rond de 99%, daar is bij gelijk of hoger verbruik en relatief weinig opwek geen kunst aan).

Hoeveel kWh heb je deze maand teruggeleverd en hoeveel heeft je dat netto - na verrekening van de vaste- en afnamekosten - opgeleverd? Dat zegt meer over het gouden verdienmodel dan een percentage dat vanalles kan betekenen.

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
IvoB2 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:31:
Die 28 cent ga je uiteraard alleen maar krijgen wanneer die 1 kW onafgebroken een uur kan volgehouden worden.
En daar moet je dan de vaste kosten van aftrekken en de "lage" kosten voor afname op de minder dure urten. Van gouden bergen geproken. O-)

Een percentage eigen verbruik zegt niet veel (bij mijn installatie was het zelfverbruik trouwens rond de 99%, daar is bij gelijk of hoger verbruik en relatief weinig opwek geen kunst aan).

Hoeveel kWh heb je deze maand teruggeleverd en hoeveel heeft je dat netto - na verrekening van de vaste- en afnamekosten - opgeleverd? Dat zegt meer over het gouden verdienmodel dan een percentage dat vanalles kan betekenen.
Gezien het zonnetje nu is de teruglevering ruim 2kW. a nu iets minder. Vaste kosten zijn echt vast. Worden ook in Nederland niet hoger.
De gouden bergen moet je vergelijken met de terugleververgoedingen met een vast contract. En dan heb ik dat heel specifiek over de wintermaanden gehad. Deze maand ongeveer 90 kWh.
Mijn punt is/was dat je (nog) niet op eigen verbruik moet richten, maar op duur/goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ah, goed om te weten dat er in Nederland zekerheid is dat vaste kosten van de netbeheerders en energieleveranciers in de toekomst niet verhoogd worden.
Hier in Vlaanderen hebben we deze garantie niet.
De netkosten voor elektriciteit mogen bv. vanaf 1 jan e.k. tot 31% verhoogd worden en de energieleverancier mag met 2 maanden voorverwittiging zijn kosten aanpassen.

Je blijft overigens rond de (goud?)pot draaien.
90 kWh wat? Teruglevering, afname, netto teruglevering, netto afname? Het blijft gissen.

Ook waarschijnlijk een ander uitgangspunt. Een variabel contract (met all in 20 cent/kWh afnameprijs) heeft hier geen vaste kosten. Een dynamisch contract 60 € vaste kosten. Voor die 60 € kan ik variabel al heel veel kWh van het net afnemen waarbij de afnameprijs 24/7 gelijk is.
En terugleveren brengt hier nauwelijks nog iets op (netto een 2 cent/kWh). Je hebt er dan alle baat bij om eigen opwek zelf te verbruiken. Het heeft immers weinig zin deze eerst aan 2 cent te verkopen om nadien aan 20 cent terug in te kopen.

Dat jij per kWh teruglevering netto nog 28 cent krijgt staat of valt ook met de salderingsregeling. Ook in Nederland is de dynamische energiecomponent op zijn hoogst vandaag maar een 13 tot 14 cent. Trek je daar - na saldering - de fee voor de energieleverancier af (ik neem aan dat ook in Nederland deze geen gratis diensten aanbiedt?) blijft er maar een 12-13 cent/kWh over. Ga je dan 90 kWh terugleveren heb je op een maand tijd een 12 euro binnengehaald. Dit in de theoretische veronderstelling dat je alle stroom die je nog moest afnemen niet moest betalen. zoniet moet je die kost er ook nog eens aftrekken. Is beter dan niets maar gouden bergen zijn dat niet.

Mijn punten is dat je geen gouden handel moet beloven die er doorgaans niet is.
Je kan - afhankelijk van het eigen verbruikersprofiel en de eigen flexibiliteit - hier en daar war meer of minder besparen maar dat is iets totaal anders dan "gouden handel" beloven.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
THE_BASE schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:24:
[...]
Is vast, variabel of toch dynamisch dan handiger op dit moment?
Een ander kan jouw rekening niet maken.
Log een jaar lang je uurverbruik en zet dat af tegen de dynamische tarieven van dat ogenblik en vergelijk deze met de kost voor een vast/variabel contract.

Ik doe dat al jaren en een dynamisch contract (louter op basis van de kWh prijs en zonder de hogere vaste kost van een dynamisch contract mee in rekening te brengen) is er nog nooit voordeliger uitgekomen dan een variabel contract. Maar ook dat zegt niets over wat het resultaat voor jouw verbruikersprofiel zou zijn want deze zijn zelden gelijk aan elkaar.
Meten = weten en gissen is vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
IvoB2 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:01:
Ah, goed om te weten dat er in Nederland zekerheid is dat vaste kosten van de netbeheerders en energieleveranciers in de toekomst niet verhoogd worden.
Je leest slecht. Ook vaste kosten kunnen na verloop van tijd wijzigen. Maar heeft niets met verbruik te maken. Ik heb het helemaal niet over netwerkkosten gehad. Gaan ook in Nederland fors omhoog, maar is hier off topic.
Hier in Vlaanderen hebben we deze garantie niet.
De netkosten voor elektriciteit mogen bv. vanaf 1 jan e.k. tot 31% verhoogd worden en de energieleverancier mag met 2 maanden voorverwittiging zijn kosten aanpassen.

Dat jij per kWh teruglevering netto nog 28 cent krijgt staat of valt ook met de salderingsregeling. Ook in Nederland is de dynamische energiecomponent op zijn hoogst vandaag maar een 13 tot 14 cent. Trek je daar - na saldering - de fee voor de energieleverancier af (ik neem aan dat ook in Nederland deze geen gratis diensten aanbiedt?) blijft er maar een 12-13 cent/kWh over. Ga je dan 90 kWh terugleveren heb je op een maand tijd een 12 euro binnengehaald. Dit in de theoretische veronderstelling dat je alle stroom die je nog moest afnemen niet moest betalen. zoniet moet je die kost er ook nog eens aftrekken. Is beter dan niets maar gouden bergen zijn dat niet.
Met een dynamisch contract heb je geen saldering van de energiecomponent. Wel saldering van de energiebelasting. Afhankelijk van leverancier krijg je de fee terug. Zoals ik geschreven heb leveren mijn zonnepanelen minder op dan mijn verbruik. Dus opgeteld krijg ik over dat uur 28 cent.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar in de 28 cent zit ook al de terugbetalingscomponent van je eerdere betaalde afnamekosten?
Om die "terugbetaling" bovenop de energiecomponent te "krijgen" moest je deze toch eerst betalen via afname?
Zo ja is de "terugbetaling" bovenop de energiecomponent een nuloperatie en geen "winst/inkomsten".
De "winst" is dan het mbt de energiecomponent verschil tussen de laagste uurprijs en de hoogste uurprijs.

Of bedoel je dat men in Nederland bij dynamische contracten geen kosten betaalt bij afname maar wel kosten krijgt terugbetaald bij teruglevering?
Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik had begrepen dat je eerst kosten/belasting betaalde op afname en vervolgens dezelfde kosten/belasting kreeg terugbetaald bij eenzelfde hoeveelheid teruglevering.

En iedereen maakt uiteraard zijn eigen rekening.
En persoonlijk tel ik de vaste kosten er dan ook bij want die zijn ook te betalen.
Wanneer bij een vergelijking tussen twee contracten de ene vaste kost hoger is dan de andere moet de kWh prijs voor het contract met de hoogste vaste kost al gevoelig lager zijn om het verschil goed te maken. Heb je PV waarbij het het grootste deel van het jaar zelfvoorzienend bent neem je nog maar weinig kWh af en is het veel moeilijker om met een lagere kWh prijs het verschil van de hogere vaste kost in te lopen. In de totaalrekening doet iedere component van de afrekening ertoe.

Mijn energierekening wordt bv. over een totaal jaar gemaakt en all in.
Niet op basis van een enkel uurtje een negatieve kWh prijs voor afname of af en toe een iets hogere kWh prijs voor teruglevering.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ik zit mij toch af te vragen of ik het wel juist heb met die 28 cent.
Als je afneemt betaal je energiekosten, energiebelasting en daarover BTW.
Hoe zit het met die 2 componenten BTW. Krijg je die ook terug?
Weet iemand dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
Met salderen wel ja.
Maar bij teveel leveren natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 21:55

ChUcKiE

Dus........

Er is natuurlijk al het een en ander over geschreven, maar sluit me toch nog even aan bij dit topic.
Ik zit nu bij Essent, contract is afgelopen en ik kom op een voorschotbedrag van 200 euro uit voor een variabel contract.

Ik heb een modern full electric huis, met warmtepomp, kookplaat, stoomoven, airco's en verder gewoon het standaard elektrisch spul wat iedereen heeft. Daarnaast hebben we een elektrische auto. We hebben een eigen laadpaal (Zappi)., waar we de auto buiten vakantietripjes altijd opladen In totaal hebben we 21 zonnepanelen op de voorkant van het huis en 16 op de achterkant voor een mooi brede spreiding van de opbrengst.
Juist door de auto is ons verbruik meer dan dat we jaarlijks opwekken.

Verbruik Normaal: 3889
Verbruik Dal: 8234 (nu laden we de auto vaak 's nachts op)
Totaal verbruik: 12123

Teruglevering Normaal: 4791
Teruglevering Dal: 2298
Totaal verbruik Dal: 7089

Ik overweeg om toch maar eens over te stappen naar een dynamisch contract. Juist met de Zappi kun je automatisch laden van de auto op de goedkoopste momenten inregelen.
Verder moet ik wel zeggen dat we niet enorm bewust omgaan met wanneer we wat aanzetten. daar valt nog wel wat in te sturen, maar dat zal, naast de laadmomenten van de auto, niet enorm veel opleveren denk ik.

Naar de toekomst overweeg ik nog een thuisbatterij, of een tweede elektrische auto die dan vaak thuis staat als de andere weg is en dus overdag opgeladen kan worden. Als de andere dan leeg is, gaat de volle overdag mee en kan de lege weer overdag opgeladen worden.

helaas kan ik via Essent nog geen dynamisch contract openen. Via Independer kom ik ergen ik gok rond de 75 euro voorschot uit. Ik kan niet meer dan 10.000 opgeven bij stroomafname.

Iemand nog tips? Specifieke energieleverancier icm bovenstaande situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 27-02-2025 20:49 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:04:
Er is natuurlijk al het een en ander over geschreven, maar sluit me toch nog even aan bij dit topic.
Ik zit nu bij Essent, contract is afgelopen en ik kom op een voorschotbedrag van 200 euro uit voor een variabel contract.

Ik heb een modern full electric huis, met warmtepomp, kookplaat, stoomoven, airco's en verder gewoon het standaard elektrisch spul wat iedereen heeft. Daarnaast hebben we een elektrische auto. We hebben een eigen laadpaal (Zappi)., waar we de auto buiten vakantietripjes altijd opladen In totaal hebben we 21 zonnepanelen op de voorkant van het huis en 16 op de achterkant voor een mooi brede spreiding van de opbrengst.
Juist door de auto is ons verbruik meer dan dat we jaarlijks opwekken.

Verbruik Normaal: 3889
Verbruik Dal: 8234 (nu laden we de auto vaak 's nachts op)
Totaal verbruik: 12123

Teruglevering Normaal: 4791
Teruglevering Dal: 2298
Totaal verbruik Dal: 7089

Ik overweeg om toch maar eens over te stappen naar een dynamisch contract. Juist met de Zappi kun je automatisch laden van de auto op de goedkoopste momenten inregelen.
Verder moet ik wel zeggen dat we niet enorm bewust omgaan met wanneer we wat aanzetten. daar valt nog wel wat in te sturen, maar dat zal, naast de laadmomenten van de auto, niet enorm veel opleveren denk ik.

Naar de toekomst overweeg ik nog een thuisbatterij, of een tweede elektrische auto die dan vaak thuis staat als de andere weg is en dus overdag opgeladen kan worden. Als de andere dan leeg is, gaat de volle overdag mee en kan de lege weer overdag opgeladen worden.

helaas kan ik via Essent nog geen dynamisch contract openen. Via Independer kom ik ergen ik gok rond de 75 euro voorschot uit. Ik kan niet meer dan 10.000 opgeven bij stroomafname.

Iemand nog tips? Specifieke energieleverancier icm bovenstaande situatie?
Heb je de Zappi 2.1? Dan zal Tibber in het 2de kwartaal met een integratie komen zodat je maximaal kan profiteren van Slim Laden en de Grid Rewards. En later dit jaar ook zonneladen op basis van realtime P1 data via de Pulse :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 21:55

ChUcKiE

Dus........

ja ik heb de Zappi 2.1, dus volledig voorbereid op Slim Laden. Ik zal me eens verdiepen in Tibber, bedankt!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1