De winter zit er weer aan te komen, dus tijd voor een nieuw project. Ik heb het een en ander bedacht, maar ik zou graag jullie kritische blik hebben voordat ik iets koop en doe, wat niet lekker werkt.
Ik heb een woning (2009, goed geïsoleerd) met 3 verdiepingen, begane grond vloerverwarming, de rest radiatoren. Nu is het nog een ouderwets systeem met de hoofdthermostaat beneden en boven Comap thermostaatknoppen (stand 1-5). Als er beneden geen warmtevraag is, wordt boven niet verwarmd. Vaak staat de zon op de begane grond en is het daar lekker warm, terwijl kamers aan de noordzijde nog koud zijn.
Ik wil dit gaan ombouwen zodat ik ook boven kan verwarmen, zonder dat er beneden verwarmd moet worden, bijvoorbeeld als ik boven werk of de kids op hun eigen kamer zitten. Ik ben best handig, maar heb geen zin om het leidingcircuit weer helemaal leeg te laten lopen en aan de buizen te sleutelen. (heb ik al gedaan ter voorbereiding van voor aanleg vloerverwarming, kan het wel maar het is best wat werk en troep). Tevens wil ik schema's per kamer, nu is het handmatig beneden de temperatuur instellen.
Ik heb (zie ook foto's hieronder):
Bedankt alvast!
Notes:
Als ik toch de badkamer ook zijn eigen slimme thermostaat wil geven, dan kan ik altijd nog een overdruk bescherming vlak bij de CV ketel aansluiten, of 1 van de vloerverwarmingszones (gang) altijd open zetten ipv de badkamer.
Ik heb een Synology met home assistant op een VM, heb ook wel zin om dit aan te sluiten, maar het systeem moet vooral zelfstandig zijn.
* De pomploze verdeler zit er omdat ik ooit over wil naar een warmtepomp met vloerkoeling. Is niet ideaal want 40 graden is wat koel voor de radiatoren, maar toch net genoeg om de kamers op te warmen met de speedfans, en net niet te warm voor de vloerverwarming. Wellicht wil ik ooit vvw op de bovenste 2 etages.
:strip_exif()/f/image/3EZhy6RkwZGTnTSrUDlGxB8U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cupsZ2MY8ojeUpIJVO154874.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een woning (2009, goed geïsoleerd) met 3 verdiepingen, begane grond vloerverwarming, de rest radiatoren. Nu is het nog een ouderwets systeem met de hoofdthermostaat beneden en boven Comap thermostaatknoppen (stand 1-5). Als er beneden geen warmtevraag is, wordt boven niet verwarmd. Vaak staat de zon op de begane grond en is het daar lekker warm, terwijl kamers aan de noordzijde nog koud zijn.
Ik wil dit gaan ombouwen zodat ik ook boven kan verwarmen, zonder dat er beneden verwarmd moet worden, bijvoorbeeld als ik boven werk of de kids op hun eigen kamer zitten. Ik ben best handig, maar heb geen zin om het leidingcircuit weer helemaal leeg te laten lopen en aan de buizen te sleutelen. (heb ik al gedaan ter voorbereiding van voor aanleg vloerverwarming, kan het wel maar het is best wat werk en troep). Tevens wil ik schema's per kamer, nu is het handmatig beneden de temperatuur instellen.
Ik heb (zie ook foto's hieronder):
- Intergas Kombi Kompact HRE 28/24 CV temp op 40 graden ingesteld.
- VVW beneden, (woonkamer en gang), 5 lussen op 1 Multitherm pomploze verdeler*.
- Badkamer met 1 radiator
- 4 kamers met 1 radiatoren per kamer, met speedfans eronder
- 1 kamer met 2 radiatoren (verwarmen we nooit)
- Tado X bedrade thermostaat op de begane grond, aangesloten op de CV op dezelfde plek waar de oude thermostaat zat. Dit is toevallig ook vlak blij de verdeler van de VVW, waar ook 230V is.
- 5x Möhlenhoff Zonemotor 24V NC, aan te sluiten op elke groep van de verdeler.
- 24V voeding, sterk genoeg voor 5 knoppen tegelijk. De 24V kan door de tado bedrade thermostaat worden onderbroken. daarna parallel bedraden naar de 5 zonemotoren.
- 4 slimme thermostaatknoppen voor de 4 kamers die we los willen kunnen verwarmen
- De badkamer altijd open zetten, als bescherming van de CV pomp voor als de kleppen per ongeluk allemaal dicht zijn (of te traag open gaan), en er warmte vraag is naar de CV.
Bedankt alvast!
Notes:
Als ik toch de badkamer ook zijn eigen slimme thermostaat wil geven, dan kan ik altijd nog een overdruk bescherming vlak bij de CV ketel aansluiten, of 1 van de vloerverwarmingszones (gang) altijd open zetten ipv de badkamer.
Ik heb een Synology met home assistant op een VM, heb ook wel zin om dit aan te sluiten, maar het systeem moet vooral zelfstandig zijn.
* De pomploze verdeler zit er omdat ik ooit over wil naar een warmtepomp met vloerkoeling. Is niet ideaal want 40 graden is wat koel voor de radiatoren, maar toch net genoeg om de kamers op te warmen met de speedfans, en net niet te warm voor de vloerverwarming. Wellicht wil ik ooit vvw op de bovenste 2 etages.
:strip_exif()/f/image/3EZhy6RkwZGTnTSrUDlGxB8U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cupsZ2MY8ojeUpIJVO154874.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8x9fTgmtu1N6kbWZ0ZDQGrWn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door PieterPan op 19-10-2024 12:17 . Reden: typefout, foto's vergeten in de post te zetten ]