Koopadvies voor thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Goedemorgen allemaal.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe thuis server. Momenteel draai ik Unraid op een Xeon E5-2630 v3, 64Gb RAM, P2000 voor transcoding en een LSI kaartje met een batterij aan spinning disks, paar SSDtjes voor VM's en een 10gbit netwerkkaartje.

De hardware is dus inmiddels wel wat ouder en zit in een grote, 4u 19" kast van supermicro met plek voor 24 disken. Deze server zit nu met diverse andere hardware in een 19" patch kast, waar ik eigenlijk vanaf wil. De rest 'kom ik wel uit', maar bij het uitzoeken van de server hardware kan ik wel wat hulp gebruiken. Iets met bomen en een bos. :+

Ik zal mijn punten/vragen proberen te splitsen, zodat het meedenken misschien wat makkelijker gaat.

Budget
Echt een budget heb ik niet. Het hoeft geen 10k te gaan kosten, maar het komt ook niet aan op €1000. Liever iets fatsoenlijks, dan besparen en over anderhalf jaar spijt hebben.

Verbruik
Verbruik is geen primair keuzepunt, maar ik heb geen zonnepanelen, dus iedere KWH betaal ik. Oftewel, liever geen machine die idle 500w uit de muur trekt :*) . Ik weet niet wat mijn huidige machine verbruikt, maar ik probeer bij het uitzoeken van de CPU bv wel op zaken als TDP te letten. Echter is dat natuurlijk een theoretisch verhaal en geen reallife scenario, waarbij de CPU in veel gevallen redelijk idle zal zijn.

Kant-en-klaar of zelfbouw
Allebei is prima. Bouwen is ook totaal geen probleem; denk dat ik in mijn leven 500+ pc's in elkaar heb gezet vanaf ~1995 tm heden. Echter, wanneer er kant-en-klare opties zijn, is dat natuurlijk ook meer dan prima.

Kast
Ik wil dus af van mijn patchkast. Ik zoek dus een kast waarin ik, in geval van zelfbouw, fatsoenlijk mijn bord, kaarten en disken kwijt kan. Voor de disken wil ik graag dat ik er makkelijk bij kan, voor het geval dat er iets mee moet. Momenteel valt mijn oog op de Jonsbo N5 (https://www.jonsbo.com/en/products/N5Black.html). Mooi formaat, makkelijke toegang tot de disken en ondersteuning voor (e)atx moederborden (zie verder op). Nadeel is dat deze net uit is en volgens mij alleen nog maar via Ali-Express te verkrijgen is. Wanneer mensen alternatieve opties hebben, sta ik daar zeker voor open. Let wel: de kast moet uiteindelijk op een plank, met daarboven weer een andere plank. Deze zijn nog te realiseren, dus de max hoogte is niet vast, maar een fullsize bigtower van 90cm is verre van ideaal :9

CPU
Allereerst de keuze: Intel of AMD. Vervolgens de keuze bij Intel tussen i7/i9 (of de opvolgers) of Xeon, of Ryzen of Threadripper of Epyc bij AMD. Een van mijn grotere vraagtekens in dit hele verhaal. Heb ik een server CPU echt nodig, of is een consumer CPU eigenlijk ook prima? Daarbij denk ik direct aan wel of geen ECC memory (wil ik dat echt? Heb het nu ook niet, wat mis ik er aan?) en beschikbare PCI lanes. (ga ik in de praktijk limieten tegenkomen?) etc.. en wellicht wel andere zaken waar ik nu niet aan denk.

Storage
Idealiter wil ik mijn storage opdelen in drieën, denk ik. 1) OS, 2) VM's en Docker, 3) domme data opslag (mijn linux isootjes enzo, je kent het wel..). Voor 1 en 2 denk ik aan bv 2+ NVME stickjes per pool (redundancy). Voor 3 moet ik vooral een batterij aan sata poortjes hebben. Ik wil beginnen met een aantal (3+) grote 3.5" disken (20+ tb per stuk). met de optie om uit te breiden in de toekomst. Wil ik hiervoor veel onboard sata poorten? Wil ik opnieuw een LSI kaart? Wil ik zo'n ali-express m.2-naar-6x-sata-adapter? Snijdt mijn idee hout, of wil ik helemaal iets anders qua opslag? Zie ook regelmatig dingen als U2 storage voorbij komen, of allerlei adapters van PCIe naar wat-dan-ook, maar geen ervaringen mee..

Videokaarten
Eén van de primaire usecases is Plex. Denk aan een max 2-3 concurrent gebruikers, met remuxed 4k DoVi x264/x265 content op een bitrate van ~100mbit. Soms direct stream, soms transcoded (incl tonemapping). Momenteel met mijn P2000 kaartje gaat dat prima. Intel's Quicksync schijnt best goed te zijn, maar dat zie/hoor ik vooral op Amerikaanse youtube kanalen, waar men geen ondertitels gebruikt. De media die ik heb gebruikt van alles. Ingebakken, losse files, etc. Ik weet van de tijd vóór mijn P2000 dat het transcoden van 4k best aardig ging, totdat er ondertitels meegestuurd moesten worden. Dan werd het stuiter-stuiter-stotter-stotter. Gaat een moderne intel CPU dit netjes trekken met Quicksync, of wil ik een extra videokaart?

Daarnaast wil ik evt graag wat willen spelen met GenAI (bv stable diffusion) en LLMs. Beetje afhankelijk van wat dat inhoudt qua prijs/evt beperkingen elders. Dit mag gedeeld met de kaart voor Plex, of op een extra dedicated GPU.

Iemand ervaringen of suggesties?

Netwerk

De server moet uiteindelijk op 10gbit worden aangesloten. Dit mag zowel rj45, als sfp+ zijn. Onboard, of met een losse kaart, allebei prima. Dingen als IPMI zijn een pro, maar geen moet-je (van hier naar de serverkast in huis is 25-20 meter lopen, dat is geen hele grote ramp).

Verder gebruik
Naast file sharing (Samba) en Plex gebruik ik mijn server voor het hosten van een 5-6 tal VM's welke ik 24/7 heb draaien. Denk hierbij aan ééntje voor Blue Iris met 8 camera's, een VM voor RDP naar mijn werk, wat VM's voor spielerij/testen etc. Behalve die VM voor Blue Iris wellicht, geen heavy load VMs, maar gewoon win10/11 VMs die wel lekker snappy moeten performen. Daarnaast nog wat gedocker, denk aan PiHole, Unif controllertje, Plex, Backup software etc. Belangrijk is dat dit alles goed en vlot moet draaien, enigszins toekomst bestendig is en gezonde dosis head-room qua resources overhoudt, voor het geval ik volgend jaar iets nieuws bedenk :+ Dingen als een router (pfsense) en domotica (HA) draai ik overigens op losse hardware.

Tot slot
Ik vergeet nu ongetwijfeld belangrijke zaken. Stel dus gerust vragen wanneer dat helpt bij het geven van advies. Wanneer ik zelf nog iets bedenk, pas ik dit aan in deze post. Wanneer je dit leest heb je al even tijd gestopt in dit lange verhaal, waarvoor al grote dank /-\o . Niet op alle punten verstand of een mening, maar deels wel? Ook dat is zeer, zeer welkom. Dank jullie wel alvast!! _/-\o_ :9~ _

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je huidige Xeon is qua performance vergelijkbaar met een hedendaagse Core i3, een moderne i5 is twee keer krachtiger. De huidige generatie Intels zijn geen aanraders, ze zijn gevoelig voor oververhitting door het hoge stroomverbruik. En idd, idle verbruik is maatgevend voor server verbruik, dan is Intel de betere keuze, de nieuwe generatie CPU's komt zeer binnenkort uit, een Intel Core Ultra 5 245K Boxed is een forse verbetering, maar beter wacht tot de CES begin volgend jaar, dan komen meestal de minder stroomvragende modellen en bijbehorende moederborden op de markt, ze wachten daar altijd een paar maanden mee.
De ingebouwde graphics van Intel zijn in het afgelopen decennium al flink verbeterd, die van de nieuwe modellen zal nog flink beter zijn, je Plex wensen gaan daar wel op lukken schat ik in. Voor stable diffusion is een NVidia videokaart wel nodig, de RTX 4060 Ti 16 GB is volgens kenners de sweet spot, bv Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti Windforce OC 16G
In de niet al te grote Silverstone CS330 passen veel schijven en een videokaart.
Voor 10G netwerk zou ik een los kaartje nemen, bv ASUS XG-C100F, SFP poorten zitten alleen op hele dure server moederborden

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 19-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Dank voor je reactie! Ik weet van de issues met 13/14e generatie Intel en ben ook benieuwd naar de nieuwe line-up van Intel. Nog een paar dagen wachten :-)