Hemelwaterafvoer beton tegel niet goed geplaatst, hoe wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:21
Hallo Tweakers,

Een korte toelichting op waarom ik dit topic heb aangemaakt: De woningcorporatie is onlangs begonnen met het renoveren van alle huurwoningen om ze te upgraden naar energielabel A. Als eigenaar heb ik besloten niet op hun aanbod in te gaan, aangezien de offerte die ik ontving belachelijk hoog was. Dus ik doe niet mee aan de renovatie.

Tot mijn verbazing is mijn hemelwaterafvoer onlangs ingekort, en er is nu een betontegel onder de pijp geplaatst. Daarnaast is er slecht werk geleverd: het is niet opgevuld met zand en er zit een grote luchtlaag onder.

Foto's:
https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/WSrlgOEGjtUi7Ij

Ik heb zelf weinig verstand van bestrating en had me hier ook niet in verdiept, omdat ik dit soort dingen op korte termijn niet van plan was te veranderen.

Na wat googelen ben ik nog steeds niet zeker of een hemelwaterafvoer tegel op grond, brekerszand, of cementgebonden zand moet rusten.

Daarnaast is de pijp afgekort en vraag ik mij af of dit wel goed is en niet op den duur gaat roesten?

Hebben jullie ideeën, tips hoe het bijv wel moet zodat ik dit weer kan voorleggen aan de uitvoerders.

Beste antwoord (via L-royke op 20-10-2024 11:53)

• Bas1988
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 14:38
Vanuit mijn vakgebied (hemelwaterafvoer) is afkoppelen van hemelwater een verstandig idee. De oplossing met de betontegel is niet ongebruikelijk (snel en goedkoop), al zijn er ook gemeenten (Blaricum bijvoorbeeld) die een nieuw stelsel aanleggen om hemelwater ondergronds te infiltreren, dat voorkomt water op straat (grotendeels).

Ik ben wel benieuwd of het water via de betonnen uitstroom niet recht naar een gemeentelijke kolk loopt... Best kans dat het water dan alsnog in de gemengde riolering terecht komt ;).

Het voordeel van afkoppelen zit trouwens niet alleen in het gebruik van hemelwater door de plantjes in de omgeving. Een andere belangrijke reden (in mijn ogen belangrijker) is namelijk om rioolwater "zo dik mogelijk" bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) te krijgen. Bij een stevige regenbui gaat al dat schone regenwater namelijk naar de rwzi. De rwzi is berekend op de hoeveelheid (vuil)rioolaansluitingen en niet op (veel)extra regen. Bij een regenbui kan het rioolwater niet goed worden gefilterd en komt het niet (goed) gefilterd in het oppervlaktewater terecht.

Dit even als stukje achtergrond bij de redenen voor afkoppelen.

Dan over het zand onder de tegel: misschien is er onvoldoende verdicht waardoor het zand is ingeklonken en holle ruimte is ontstaan. Alles even ophalen en voorzien van wat extra zand is de eenvoudigste oplossing.

Roesten van de doorgezaagde regenpijp kan gebeuren, maar volgens mij is deze verzinkt (zink roest niet). Eventueel een beetje lak over de onderrand smeren om deze extra te beschermen, maar dat kan ook als de regenpijp zou gaan roesten.

Tot slot zie ik vlakbij de uitstroom een grindbak, het water dat de straat oploopt zal daar waarschijnlijk ook wel bij komen en er wegzakken. Als beheerder zou ik niet direct een reden zien om de oude aansluiting op de gemengde riolering terug te brengen.

Dan zag ik nog dat iemand dit Rockflow noemt: dit is een HA-steen. Rockflow is ondergrondse infiltratie van steenwol en onderdeel van Rockwool.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:33
Überhaupt speciale manier van afvoer, gewoon over de stenen heen spuiten -.-

Ik zou zeggen haal de tegel weg, graaf 50 cm diep en gooi er grindkiezeltjes in. Dan kam het water wegzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
99ruud99 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:32:

Ik zou zeggen haal de tegel weg, graaf 50 cm diep en gooi er grindkiezeltjes in. Dan kam het water wegzakken
Wat ze hebben bedacht en hebben gerealiseerd is niet echt mijn keus geweest.
Ik kreeg vorige week twee opties:

1. Ze maken het weer hoe het was. HWA aan gemeenteriolering.
2. Laten zoals het nu is.

Alleen is na 1 week (fotos) het resultaat.

Jouw idee van 50cm diep graven en grind kiezels is opzich ook wel een idee. Ik denk alleen dat de uitvoerder zegt van prima, goodluck & have fun. Alleen heb ik nog geen zin in om daar nu geld en energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
L-royke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Wat ze hebben bedacht en hebben gerealiseerd is niet echt mijn keus geweest.
Ik kreeg vorige week twee opties:

1. Ze maken het weer hoe het was. HWA aan gemeenteriolering.
2. Laten zoals het nu is.

Alleen is na 1 week (fotos) het resultaat.

Jouw idee van 50cm diep graven en grind kiezels is opzich ook wel een idee. Ik denk alleen dat de uitvoerder zegt van prima, goodluck & have fun. Alleen heb ik nog geen zin in om daar nu geld en energie in te steken.
Optie 1 dan maar. Terug naar hoe het was.

Dit is ook een recept voor een ijsbaan mocht er nog wat winter komen.

Kun je altijd later zelf nog eens wat bedenken met regenwateropvang oid.
Maar dit is zo niks in mijn ogen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Dit is vrij normaal in sommige gemeentes.. hemel water terug de natuur in in plaats van het riool.
Goed voor grondwater peil en de plantjes enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

vormulier schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Dit is vrij normaal in sommige gemeentes.. hemel water terug de natuur in in plaats van het riool.
Ja terug de natuur in sure. Maar het over de stoep laten lopen is natuurlijk geen porum. Zoals eerder gezegd is dat gewoon gevaarlijk met ijs. Dit kan imho echt niet.

Mag je nog uitkijken dat je niet aansprakelijk bent als oma der heup breekt bij jou voor de deur vanwege de ijsbaan

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

bonzz.netninja schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Ja terug de natuur in sure. Maar het over de stoep laten lopen is natuurlijk geen porum. Zoals eerder gezegd is dat gewoon gevaarlijk met ijs. Dit kan imho echt niet.

Mag je nog uitkijken dat je niet aansprakelijk bent als oma der heup breekt bij jou voor de deur vanwege de ijsbaan
Als het regent vriest het meestal niet, maar zou in geval van TS gewoon vragen om het te weer in dezelfde staat te brengen zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
[...]

Valt eigenlijk wel mee, hier in de gemeente is het niet anders. Beetje zout doet wonderen en iedereen weet het.

Het is natuurlijk wel mooier als het geen beton tegels waren maar klinkers dan heb je meer ruimte tussen de tegels voor het water te laten ontsnappen en heb je wat meer grip dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Barrycade schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

Als het regent vriest het meestal niet, maar zou in geval van TS gewoon vragen om het te weer in dezelfde staat te brengen zoals het was.
En soms ook wel...of de grond is bevroren waardoor het alsnog direct aanvriest.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

En dan heb je dus een grote natte muur waarin het vocht optrekt. Het zou niet mijn plan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Is heel normaal, heb het zelf in de straat ook op die manier gezien en dat is al vanaf de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:33
vormulier schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Maar als je grindbakje hebt onder de grond gaat het toch ook terug de natuur in, zonder dat je een gratis ijsbaan krijgt in je achtertuin?

en @Wolly - als je de grind niet tegen je muur aan doet, maar juist wat verder, dan loopt het vrij snel de grond in.

Of, optimaal, een regenton, en dan als die "overloopt" en pijpje naar een grindbak, dan zit de grindbak dus halve meter van je huis (= meestal naast de fundering)

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 19-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Maar als je grindbakje hebt onder de grond gaat het toch ook terug de natuur in, zonder dat je een gratis ijsbaan krijgt in je achtertuin?

en @Wolly - als je de grind niet tegen je muur aan doet, maar juist wat verder, dan loopt het vrij snel de grond in.

Of, optimaal, een regenton, en dan als die "overloopt" en pijpje naar een grindbak, dan zit de grindbak dus halve meter van je huis (= meestal naast de fundering)
Opzich, maar dan moet je wel een grind bak aanschaffen en grind (en of ook nog een regenton, iets wat TS niet wil), en dat aan blijven vegen. En ook als dan de natuur het nog steeds niet snel genoeg weg kan werken kan je nog steeds een ijsbaan krijgen..

Het beste is gewoon goed afschot en zo veel mogelijk klinkers waar het water er lekker tussen kan lopen. En dan moet je eventueel sporadisch een beetje zout strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Wolly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Is heel normaal, heb het zelf in de straat ook op die manier gezien en dat is al vanaf de bouw.
Niet echt een argument he :P dat iets normaal is. Daarnaast is het helemaal niet "normaal" het is gewoon lomp en onnodig.

De meeste plaatselijke veroordeningen schrijven hier ook wel wat over, bijv. bij ons in utrecht https://www.utrecht.nl/on...-voor-afvalwater-en-riool waar het gewoon benoemd wordt. Soms zie je het nog wel in nieuwbouw maar dan eigenlijk altijd samen met een gootje naar een stukje groen, stukje van het huis af. En terecht, anders wordt dat buitenblad van je spouw ook alleen maar nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
Hallo allemaal, bedankt voor alle reacties.

Terugkoppelend op het aansluiten op het gemeentelijke riool, wil ik dit eigenlijk liever vermijden. Ik begreep ook dat veel gemeenten dit willen ontmoedigen, omdat ze uiteindelijk willen dat woningeigenaren schoon hemelwater terug laten vloeien naar de natuur.

Ik woon zelf in Tilburg, waar momenteel veel renovatieprojecten gaande zijn. In veel wijken is het hemelwater nu op een nette manier afgekoppeld, waarbij er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van een 45-graden bocht. Hierdoor spat het water niet op het beton en tegen de gevel.

Ik overweeg om iets soortgelijks te doen, waarbij ik het water zou laten uitkomen bij mijn rozenstruikje. Voor de rozenstruik zit ik eraan te denken om kiezelstenen of grover grind te gebruiken zodat water daar zijn weg terug kan vinden.

Projectje om volgend jaar af te werken.
Dit stond eigenlijk niet op mijn lijstje.

Maar weet iemand bijv wel hoe je het beste de ?afkoppelsteen? Kan plaatsen?
Buurman bij mij in de straat gaf aan dat hoe het nu is geplaatst niet goed is en stabilisatie zand moet worden gebruikt (zit cement in ofzo). Bestrating lijkt soms makkelijk maar goede ondergrond daar heb ik gewoon geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Niet echt een argument he :P dat iets normaal is. Daarnaast is het helemaal niet "normaal" het is gewoon lomp en onnodig.

De meeste plaatselijke veroordeningen schrijven hier ook wel wat over, bijv. bij ons in utrecht https://www.utrecht.nl/on...-voor-afvalwater-en-riool waar het gewoon benoemd wordt. Soms zie je het nog wel in nieuwbouw maar dan eigenlijk altijd samen met een gootje naar een stukje groen, stukje van het huis af. En terecht, anders wordt dat buitenblad van je spouw ook alleen maar nat.
Het is de derde voorkeursoptie van de gemeente Utrecht, dat kwalificeert in mijn ogen als “normaal”.
Voor het afvoeren of verwerken van neerslag (hemelwater) moet u kiezen voor de best mogelijke manier. Kijk daarvoor naar de volgende manieren. De 1e heeft de meeste voorkeur, de 6e de minste.

hemelwater vasthouden en nuttig gebruiken, bijvoorbeeld op het dak of in de tuin

hemelwater laten wegzakken (infiltreren) in de bodem op eigen terrein

hemelwater lozen op de grond (over maaiveld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een open regenpijp op de uitbouw, met 45 graden bocht, maar wat een lawaai maakt dat bij zware regen!
Ik zou zeggen lekker het riool in met dat water. Het loopt immers bij de buren wel de straat op, dus "de natuur" krijgt z'n water wel.
En het argument van de ijsbaan vond ik ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Wolly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Het is de derde voorkeursoptie van de gemeente Utrecht, dat kwalificeert in mijn ogen als “normaal”.

[...]
ja en als je dat wat verder leest de volgende kanttekening
"Hemelwater mag alleen over de grond worden geloosd als dat niet tot negatieve situaties leidt op of naast uw terrein of in de openbare ruimte."

Daarnaast is "normaal" nog steeds geen goed argument :) Er zijn wel meer dingen "normaal" en toch een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:16
De manier van afkoppelen zoals hier gedaan is prima, waar ik werk is het ook zo gedaan.
Het hemelwater loopt dan schuin weg de bestrating op en van daar uit de hemelwaterafvoer in.
Nog nooit meegemaakt dat dit gevaarlijke situaties qua ijsvorming opleverde.
Zou ook vreemd zijn want er komt (na een vorstperiode) alleen maar water uit die pijp wanneer het dooit.
Uitspoeling kun je tegengaan door wat zand en fijn grind in de nu ontstane 'gaten' te vegen, doordat er gegraven is blijft die grond nog even na zakken, zeker na een paar regenbuien. Op een gegeven moment is de grond zover ingeklonken dat er geen spleten / kieren meer ontstaan en loopt het water gewoon weg over de bestaande bestrating. Alleen niet te lang wachten met opvullen, anders gaat die rockflow (zo heten die stenen) verzakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
BounceMeister schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:58:
Ik heb een open regenpijp op de uitbouw, met 45 graden bocht, maar wat een lawaai maakt dat bij zware regen!
Ik zou zeggen lekker het riool in met dat water. Het loopt immers bij de buren wel de straat op, dus "de natuur" krijgt z'n water wel.
En het argument van de ijsbaan vond ik ook wel belangrijk.
Het gaat er niet om dat de natuur zijn water krijgt. Het gaat erom dat alle rioolzuiveringsinstallaties schoon regenwater aan het zuiveren zijn wat door het riool komt. Dat is nergens voor nodig. Dat water kan prima gewoon je tuin, een gazon of een wadi inlopen. Dat hoeft niet door een rioolsysteem.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:30:
[...]

ja en als je dat wat verder leest de volgende kanttekening
"Hemelwater mag alleen over de grond worden geloosd als dat niet tot negatieve situaties leidt op of naast uw terrein of in de openbare ruimte."

Daarnaast is "normaal" nog steeds geen goed argument :) Er zijn wel meer dingen "normaal" en toch een slecht idee.
Er is geen negatieve situatie, tenzij je het vervelend vindt dat het trottoir nat wordt :?

Het verhaal van een ijsplaat heb ik nog nooit zien gebeuren, als het vriest regent het ook niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Bas1988
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 14:38
Vanuit mijn vakgebied (hemelwaterafvoer) is afkoppelen van hemelwater een verstandig idee. De oplossing met de betontegel is niet ongebruikelijk (snel en goedkoop), al zijn er ook gemeenten (Blaricum bijvoorbeeld) die een nieuw stelsel aanleggen om hemelwater ondergronds te infiltreren, dat voorkomt water op straat (grotendeels).

Ik ben wel benieuwd of het water via de betonnen uitstroom niet recht naar een gemeentelijke kolk loopt... Best kans dat het water dan alsnog in de gemengde riolering terecht komt ;).

Het voordeel van afkoppelen zit trouwens niet alleen in het gebruik van hemelwater door de plantjes in de omgeving. Een andere belangrijke reden (in mijn ogen belangrijker) is namelijk om rioolwater "zo dik mogelijk" bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) te krijgen. Bij een stevige regenbui gaat al dat schone regenwater namelijk naar de rwzi. De rwzi is berekend op de hoeveelheid (vuil)rioolaansluitingen en niet op (veel)extra regen. Bij een regenbui kan het rioolwater niet goed worden gefilterd en komt het niet (goed) gefilterd in het oppervlaktewater terecht.

Dit even als stukje achtergrond bij de redenen voor afkoppelen.

Dan over het zand onder de tegel: misschien is er onvoldoende verdicht waardoor het zand is ingeklonken en holle ruimte is ontstaan. Alles even ophalen en voorzien van wat extra zand is de eenvoudigste oplossing.

Roesten van de doorgezaagde regenpijp kan gebeuren, maar volgens mij is deze verzinkt (zink roest niet). Eventueel een beetje lak over de onderrand smeren om deze extra te beschermen, maar dat kan ook als de regenpijp zou gaan roesten.

Tot slot zie ik vlakbij de uitstroom een grindbak, het water dat de straat oploopt zal daar waarschijnlijk ook wel bij komen en er wegzakken. Als beheerder zou ik niet direct een reden zien om de oude aansluiting op de gemengde riolering terug te brengen.

Dan zag ik nog dat iemand dit Rockflow noemt: dit is een HA-steen. Rockflow is ondergrondse infiltratie van steenwol en onderdeel van Rockwool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Veel waardevolle input ontvangen van jullie allemaal.

Ik ga het straks even uitgraven (wil nog een foto hebben van hoe de situatie is, voor het archief) en dan vul ik het op en monitor ik de situatie nog een aantal dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Wolly schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Er is geen negatieve situatie, tenzij je het vervelend vindt dat het trottoir nat wordt :?

Het verhaal van een ijsplaat heb ik nog nooit zien gebeuren, als het vriest regent het ook niet.
We gaan in rondjes. De negatieve situatie is gladheid door aanvriezing, zogenoemde aanvrienzende regen. Ik heb genoeg ijsplaten op de stoep zien liggen door afvoeren van cv's en regenpijpen die bijv. lekken. De grond kan natuurlijk nog prima harstikke bevroren zijn terwijl het iets hoger al dooit.

Maar goed, ik hoef ook niet mijn gelijk te halen, het is ook niet mijn stoep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Bas1988 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:35:

Dit is een mooi punt, Hier in de gemeente lopen alle kolken in de straat naar de gezamelijke water plas via een "water machine" Persoonlijk vind ik het en mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-royke
bonzz.netninja schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

We gaan in rondjes. De negatieve situatie is gladheid door aanvriezing, zogenoemde aanvrienzende regen. Ik heb genoeg ijsplaten op de stoep zien liggen door afvoeren van cv's en regenpijpen die bijv. lekken. De grond kan natuurlijk nog prima harstikke bevroren zijn terwijl het iets hoger al dooit.

Maar goed, ik hoef ook niet mijn gelijk te halen, het is ook niet mijn stoep.
Je hebt wel een punt en dit soort gecreëerde situaties ga je tegenwoordig wel vaker zien.
Elk renovatie project door woningcorporaties in mijn omgeving creëren wat hier bij mijn in de straat is gecreëerd.
Het is dan wel niet mijn of jouw stoep maar veel mensen maken wel gebruik van deze gemeentelijke stoep.

Ik strooi eigenlijk elke winter wel, maar er zijn zat mensen die dit niet doen. Dit is dan weer een andere discussie.

Dankjewel voor het reageren, elke input vind ik waardevol en volgend jaar lente weer een klein projectje.
Pagina: 1