nieuwe nas naast mijn huidige Synology 918+ aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik wil naast mijn huidige 918+ nog een kast aanschaffen.
De ene is dan b.v. de D schijf en de andere een E schijf, Ze gaan dus niet dienen als een backup van elkaar.

Al mijn ZIGGO LAN-poorten op de router zitten vol maar ik zie aan de achterkant van de 918+ 2 uitgangen/ingangen zitten.
Is dat voor in mijn geval een uitbreidingsmogelijkheid?
We hebben een Ziggo router en daar weer achter een Ziggo wifi booster met 3 antennes aan de muur hangen, die poorten zitten dus ook vol.
Bedankt voor je advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Geen idee wat precies je vraag is. Maar als de vraag simpelweg is, " ik heb meer poorten nodig"
uitvoering: TP-Link LS1005G

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:43
De twee poorten in de nas zijn zover ik weet alleen voor netwerk in, dus aparte switch nodig zoals hierboven aangegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Peter Honda schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:46:
Ik wil naast mijn huidige 918+ nog een kast aanschaffen.
De ene is dan b.v. de D schijf en de andere een E schijf, Ze gaan dus niet dienen als een backup van elkaar.

Al mijn ZIGGO LAN-poorten op de router zitten vol maar ik zie aan de achterkant van de 918+ 2 uitgangen/ingangen zitten.
Is dat voor in mijn geval een uitbreidingsmogelijkheid?
We hebben een Ziggo router en daar weer achter een Ziggo wifi booster met 3 antennes aan de muur hangen, die poorten zitten dus ook vol.
Bedankt voor je advies.
Nee, zo werkt het niet. Die 2 poorten zijn alleen bruikbaar door de NAS, je kan ze teamen (LACP) of gewoon als SMB3 MC laten lopen.
Het is geen switch functie. Daar zal je gewoon een losse switch moeten gaan aanschaffen.

En die driveletters, dat is een Windows functie, staat los van je NAS of waar de share dan ook leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
heuveltje schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:50:
Geen idee wat precies je vraag is. Maar als de vraag simpelweg is, " ik heb meer poorten nodig"
uitvoering: TP-Link LS1005G
dat was niet de enige vraag, ook of je 2 kasten aan elkaar kunt koppelen dmv lan aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook je NAS uitbreiden met een DX unit, het eerste nummer van een DS model geeft aan wat het max aantal drives is wat mogelijk is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De 918+ heeft een eSata poort. Daarop kan je een DX517 expansion unit aansluiten met nog eens 5 disks.
https://www.synology.com/en-global/products/DX517

Maar je vraag is niet duidelijk. Je hebt het over "de ene is dan de D schijf, de andere de E schijf". Ook op je 918+ kan je meerdere shares aanmaken, waarbij de ene naar D wijst en de andere naar E. Daar heb je geen extra NAS of expansion voor nodig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
De twee berichten van hierboven kan ik wel wat mee, ben helaas niet echt thuis in alles wat tegenwoordig mogelijk is. Vandaar dat dat mijn vraagstelling misschien niet duidelijk genoeg is.
Het doorkoppelen via de ESata poort wist ik dus niet. Ik ga is opzoeken wat daar de voordelen van zijn ten opzichte van een gewoon losse nas erbij te willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
@Peter Honda
Als je verder geen beperkingen hebt op je opslag (dus volle disken) dan kan je idd beter gewoon de shares mappen naar de driveletter.

Vanaf een Windows machine kan dat met "Net Use" commando

Voorbeeld:
Net use D: \\naam van je NAS\sharenaam1 /persistent:yes
Net use E: \\naam van je NAS\sharenaam2 /persistent:yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 14:26
Peter Honda schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

dat was niet de enige vraag, ook of je 2 kasten aan elkaar kunt koppelen dmv lan aansluiting
Dat zou kunnen ja.

Dan bestaat er tussen de NASsen een apart mini-LAN en is het hoofd-NAS ook aangesloten op het eigenlijke LAN.
Dan zou je op het hoofd-NAS een mapping kunnen maken naar een share op het andere NAS.
Die mapping zal er dan uitzien alsof het een gewone map op het hoofd-NAS is.

Of het hoofd-NAS ook 'out of the box' netwerkverkeer kan routeren tussen beide poorten weet ik zo niet.
Je zou vast iets kunnen bouwen als je met root toegang via ssh aan de gang gaat.

Zoals genoemd kun je ook een extra switch aanschaffen zodat je meer apparaten op je netwerk kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Tenzij je expliciet bestanden wilt scheiden in een apart netwerk (VLAN) voegt een extra NAS alleen complexiteit toe. Als je meer schijven nodig hebt, koop dan een DX (expansion) unit en stop er meer schijven in, maak extra gedeelde mappen zoals gezegd om te koppelen aan andere drive letters, maak het jezelf niet te moeilijk.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1