Hoe SD kaart mountbaar maken door user?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 14:34
Mijn vraag

Ik probeer ervoor te zorgen dat ik zonder root privileges het SD kaartje van m'n camera kan mounten (zodat ik het backuppen van foto's kan automatiseren). Echter, ik loop hier toch tegen wat gedoe aan dat ik niet had verwacht.
Ik ging ervanuit dat ik dit gewoon in fstab zou kunnen toevoegen. Dit is wat ik nu heb:
code:
1
/dev/sdb1   /mnt/sdcard_canon   auto    users,noauto,async,user,uid=1000,gid=1000   0   0

Echter heb ik ook al tientalle andere combinaties vanop google gebruikt. Geen enkele combinatie lijkt te werken. Ik krijg steeds de melding dat enkel superuser mag mounten.
Uiteraard gebruik ik
code:
1
sudo systemctl daemon-reload
na elke aanpassing.

Wat verrassend is, is dat wanneer ik mount met udiskctl, hij wel degelijk het juiste pad kiest dat gespecifieerd werd in fstab? Dus die regel lijkt toch herkend te worden?

Wat kan hier nog mis lopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Arch Linux, Zsh, systemd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
En kan je ook specificeren naar welk deel op die pagina ik precies moet kijken...? Een random link vanop Google droppen is niet bepaald behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

En kan je ook specificeren naar welk deel op die pagina ik precies moet kijken...? Een random link vanop Google droppen is niet bepaald behulpzaam.
Als Arch gebruiker ben je niet in staat om een pagina met antwoorden gerangschikt op waarde te beoordelen wat je kan gebruiken om je probleem op te lossen? Er wordt daar meerdere keren gewezen naar Polkit, je distro heeft vast wel iets van documentatie erover, of niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02:16
Er zijn verschillende manieren hoe je dit aan kan vliegen, een daarvan is automount.

De Arch wiki heeft zoals altijd uitstekende documentatie hierover:

https://wiki.archlinux.org/title/Fstab

Andere is een helper gebruiken die specifiek bedoelt is om te mounten als non root user, denk aan udisk/pmount/enz. Dit gebruiken DE's om verwisselbare media automatisch te mounten in /run/media

https://wiki.archlinux.or...ons/Utilities#Mount_tools

Je kunt ook nog mounten via systemd --user met unit files. Dan moet je wel een root mountpoint kiezen waar de user owner van is (bv ~/sdcard).

Als je perse wilt mounten via systemd + fstab en geen automount wilt, kan je polkit gebruiken. Dan lijkt het mij toch handiger om bv een uuid ipv /dev/sdb1 te gebruiken. Anders word elke 2e sd* device op /mnt/sdcard_canon gemount (ook andere USB pen drives en USB hddds)

Ik ben t verder wel eens met @Hero of Time. Arch is een DIY distro (gevalletje "heb m zelf ook"), waar stiekem toch wel veel out-of -the-box gewoon werkt. Maar, we mogen wel verwachten dat je in staat bent stackexchange en de Arch wiki door te speuren. Als dat niet zo is heb je het verkeerde OS gekozen :+

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 19-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Als Arch gebruiker ben je niet in staat om een pagina met antwoorden gerangschikt op waarde te beoordelen wat je kan gebruiken om je probleem op te lossen? Er wordt daar meerdere keren gewezen naar Polkit, je distro heeft vast wel iets van documentatie erover, of niet?
Ik draai de KDE polkit. Die doet het al sinds het begin prima wanneer ik drives (en zelfs SD kaartjes) mount vanuit mijn file manager.

Het antwoord dat polkit vermeldt gebruikt udiskctl om te mounten. Zoals ik reeds in de TS zei werkt dat gewoon alvast prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
kwibox schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:07:
Er zijn verschillende manieren hoe je dit aan kan vliegen, een daarvan is automount.

De Arch wiki heeft zoals altijd uitstekende documentatie hierover:

https://wiki.archlinux.org/title/Fstab
De Archwiki is in veel gevallen mijn startpunt. Dat was ook hier het geval. Ik slaag er echter niet meteen in om te zien waar ik juist de fout in ga in mijn fstab. Voor zover ik kan zien is de syntax gewoon correct. Bovendien lijkt udiskctl ook de entry in fstab te herkennen.
Andere is een helper gebruiken die specifiek bedoelt is om te mounten als non root user, denk aan udisk/pmount/enz. Dit gebruiken DE's om verwisselbare media automatisch te mounten in /run/media

https://wiki.archlinux.or...ons/Utilities#Mount_tools

Je kunt ook nog mounten via systemd --user met unit files. Dan moet je wel een root mountpoint kiezen waar de user owner van is (bv ~/sdcard).

Als je perse wilt mounten via systemd + fstab en geen automount wilt, kan je polkit gebruiken. Dan lijkt het mij toch handiger om bv een uuid ipv /dev/sdb1 te gebruiken. Anders word elke 2e sd* device op /mnt/sdcard_canon gemount (ook andere USB pen drives en USB hddds)
Al die tools zijn niet nodig. Het is niet dat mounten an sich niet werkt. Zoals ik in de TS reeds zei lukt het prima via udiskctl. Ook via de file manager kan ik zonder problemen mounten. Ik dit geval wil ik echter zuiver via het mount commando kunnen mounten, zodat ik het nadien kan verwerken in een automatisatiescript.
Ik ben t verder wel eens met @Hero of Time. Arch is een DIY distro (gevalletje "heb m zelf ook"), waar stiekem toch wel veel out-of -the-box gewoon werkt. Maar, we mogen wel verwachten dat je in staat bent stackexchange en de Arch wiki door te speuren. Als dat niet zo is heb je het verkeerde OS gekozen :+
Ik gebruik intussen al een kleine 8 jaar exclusief Arch Linux op mijn thuiscomputer. Ik vind het jammer dat er meteen wordt teruggevallen maar "We verwachten dat je in staat bent stackexchange en de Archwiki te lezen", of erger nog... dat er gewoon een link zonder meer gedropt wordt. Alsof ik er zelf nog niet aan had gedacht om te Googlen op "mount Linux fstab"... Het getuigt van een zeer jammerlijke arrogantie die niets bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:25:
Mijn vraag

Ik probeer ervoor te zorgen dat ik zonder root privileges het SD kaartje van m'n camera kan mounten (zodat ik het backuppen van foto's kan automatiseren). Echter, ik loop hier toch tegen wat gedoe aan dat ik niet had verwacht.
Ik ging ervanuit dat ik dit gewoon in fstab zou kunnen toevoegen. Dit is wat ik nu heb:
code:
1
/dev/sdb1   /mnt/sdcard_canon   auto    users,noauto,async,user,uid=1000,gid=1000   0   0

Echter heb ik ook al tientalle andere combinaties vanop google gebruikt. Geen enkele combinatie lijkt te werken. Ik krijg steeds de melding dat enkel superuser mag mounten.
Uiteraard gebruik ik
code:
1
sudo systemctl daemon-reload
na elke aanpassing.

Wat verrassend is, is dat wanneer ik mount met udiskctl, hij wel degelijk het juiste pad kiest dat gespecifieerd werd in fstab? Dus die regel lijkt toch herkend te worden?

Wat kan hier nog mis lopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Arch Linux, Zsh, systemd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.
Je hebt nu users, user, uid en gid aaneengesloten in de options staan, maar volgens mij sluiten die elkaar enigszins uit. Welk file system staat er op het kaartje en welke uid/gid horen er bij jouw user?

Tevens zegt de gebruiker in de link van de eerste post dat udisks alleen in /media mag mounten via de instellingen die ze in de kernel doen:
The various desktop environments have actually already built solutions to this, to allow users to mount removable media. They work by mounting in a subdirectory of /media only and by turning off set-user/group-id support via kernel options. Options here include udisks, udisks2, pmount, usbmount,
Kan het zijn dat je niet /mnt maar /media moet gebruiken zodat het werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

De Archwiki is in veel gevallen mijn startpunt. Dat was ook hier het geval. Ik slaag er echter niet meteen in om te zien waar ik juist de fout in ga in mijn fstab. Voor zover ik kan zien is de syntax gewoon correct. Bovendien lijkt udiskctl ook de entry in fstab te herkennen.
Misschien moet je ook niet aannemen dat er iets mis is met fstab en je daarop blindstaren (al lijkt zowel users als user in de opties me niet echt de bedoeling). https://xyproblem.info/ Je zegt:
Ik krijg steeds de melding dat enkel superuser mag mounten.
Wanneer krijg je die melding? (En gewoon copy-paste is beter dan vertalen/parafraseren; dus zowel commando als output. In die 8 jaar nooit op de Arch forums geweest?) Gokje: je hebt het korte derde alineaatje op de ArchWiki (net voor sectie 1 Usage) niet (goed) gelezen?
Alsof ik er zelf nog niet aan had gedacht om te Googlen op "mount Linux fstab"...
Daarmee vind je dan waarschijnlijk ook niet iets als https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=22002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Ik draai de KDE polkit. Die doet het al sinds het begin prima wanneer ik drives (en zelfs SD kaartjes) mount vanuit mijn file manager.
Dus je kan al wat je wilt.
Het antwoord dat polkit vermeldt gebruikt udiskctl om te mounten. Zoals ik reeds in de TS zei werkt dat gewoon alvast prima.
En je probleem dan? Je kan toch mounten zonder root rechten? Waarom heb je dit topic dan gemaakt? Je vraag heb je zelf letterlijk al beantwoord zoals die in de TS staat.
Opifex schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:52:
Ik gebruik intussen al een kleine 8 jaar exclusief Arch Linux op mijn thuiscomputer. Ik vind het jammer dat er meteen wordt teruggevallen maar "We verwachten dat je in staat bent stackexchange en de Archwiki te lezen", of erger nog... dat er gewoon een link zonder meer gedropt wordt. Alsof ik er zelf nog niet aan had gedacht om te Googlen op "mount Linux fstab"... Het getuigt van een zeer jammerlijke arrogantie die niets bijdraagt.
Misschien dan je vraag beter formuleren en ook daadwerkelijk bronnen meegeven met wat je al gevonden hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Intussen heb ik het werkend gekregen. Geloof het of niet, maar tot nu toe heb ik fstab enkel nog maar gebruikt om devices automatisch te mounten. Nooit om ze manueel te mounten via mount. Blijkbaar mag je geen pad opgeven als het device een regel in fstab heeft... Dat had ik niet door. En daar zat de fout'm dus.
Merethil schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Je hebt nu users, user, uid en gid aaneengesloten in de options staan, maar volgens mij sluiten die elkaar enigszins uit. Welk file system staat er op het kaartje en welke uid/gid horen er bij jouw user?
Er is inderdaad enige overlap bij deze opties (ik heb ze incrementeel toegevoeg bij het proberen van verschillende oplossingen), maar volgens mij sluiten ze mekaar nier uit.
Tevens zegt de gebruiker in de link van de eerste post dat udisks alleen in /media mag mounten via de instellingen die ze in de kernel doen:

[...]

Kan het zijn dat je niet /mnt maar /media moet gebruiken zodat het werkt?
Die restrictie heb ik niet ondervonden. Ik kon mounten in /mnt, /media en zelfs /tmp.
Raynman schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:58:

Misschien moet je ook niet aannemen dat er iets mis is met fstab en je daarop blindstaren (al lijkt zowel users als user in de opties me niet echt de bedoeling). https://xyproblem.info/
Mijn vraag was vrij open. "Wat kan hier nu nog mislopen?" Als in: mogelijks mis ik nog iets buiten fstab om.
Maar toegegeven, bij mijn troubleshooting op eigen houtje was ik me vrij hard aan het focussen op de fstab file.
Je zegt:

[...]
Wanneer krijg je die melding? (En gewoon copy-paste is beter dan vertalen/parafraseren; dus zowel commando als output.(...) Gokje: je hebt het korte derde alineaatje op de ArchWiki (net voor sectie 1 Usage) niet (goed) gelezen?
Goed gokje. Dat was het inderdaad. Ik had het wel degelijk eerder al gelezen, maar had er niet uit afgeleid dat je dan het pad zelf niet mag meegeven. Dat wordt er namelijk maar heel vaagjes mee geïmpliceerd.
[...]
In die 8 jaar nooit op de Arch forums geweest?
Daarmee vind je dan waarschijnlijk ook niet iets als https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=22002
Al wel enkele keren op de Arch forums geweest, ja. Dit keer daar niet expliciet gezocht inderdaad.
Een apparaat mounten lukt me wel, ja... maar niet via fstab. Dat is wat ik probeerde.
En je probleem dan? Je kan toch mounten zonder root rechten? Waarom heb je dit topic dan gemaakt? Je vraag heb je zelf letterlijk al beantwoord zoals die in de TS staat.
In de TS staat toch duidelijk een fstab regel? Die leek (naar wat ik ervaarde) niet te werken. Ik deed ergens iets fout. Wat dat iets was wist ik niet. Dat heb ik intussen gevonden. Raynman's gok was ook correct. Dat was hetgene ik fout deed.
Misschien dan je vraag beter formuleren en ook daadwerkelijk bronnen meegeven met wat je al gevonden hebt.
Ik kan honderd-en-één links geven die allemaal voorbeelden geven van fstab regels. Daar heb je echt niets extra aan. Zeker niet omdat de fstab in dit geval een red-herring was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Je bedoelt dat je geen device mag opgeven, toch?
Als je in de fstab hebt staan
code:
1
/dev/sdb1 /mnt/sdcard_canon auto user 0 0

dan mag je niet dit doen:
mount /dev/sdb1 /mnt/sdcard_canon

maar alleen dit:
mount /mnt/sdcard_canon

[ Voor 191% gewijzigd door MartinMeijerink op 21-10-2024 17:59 ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Pagina: 1