Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Na jarenlang met Fritz.box routers verwend te zijn ben ik onlangs overgestapt naar Odido, dat mij een Zyxel EX5601-T1 router heeft gegeven. Laat ik die Zyxel router eens prijzen: ik prijs hem regelrecht het graf in. Wat een ongelofelijke @#%&#$!@ interface heeft dat ding zeg }:|. Hij is enorm gebruikersonvriendelijk en knullig vormgegeven, geeft maar heel weinig controle en heeft ook nog eens diverse bugs. Waarschijnlijk heeft Zyxel besloten dat UX maar onzin is.

Alle apparaten bevinden zich in de 192.168.1.nnn range. Om diagnose in mijn netwerk wat eenvoudiger te maken, heb ik aan een aantal apparaten een vast IP-adres toegekend. Voor de Sonos-apparatuur in huis zijn dat adressen die beginnen bij 192.168.1.140. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ils3FoVjuEB2Yd4gQuwgTGh94c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3kUXkkvYm38vO5dNBfnKHQSI.png?f=user_large

Die adressen worden ook daadwerkelijk aan alle Sonos-apparaten toegekend. Geen centje pijn bij de Sonos-apparatuur, alles werkt naar behoren :). Maar wat maakt Zyxel er een zootje van. Er zijn twee weergaven voor wat Zyxel 'verbindingsstatus' noemt: een overzicht van alle actieve verbindingen.

De eerste weergave is een super onhandig vorkaanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLytkktiYZ3OXw0x-jYCevO830M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z2riHqtl7IPCQYsNsdXiijjB.png?f=user_large
In dit overzicht zie ik 36 actieve apparaten, waaronder de apparatuur in de zithoek/keuken: een Playbase, een Sub, een One (in het overzicht aangeduid met de default Sonos-naam udhcp 0.9.8) en een One SL (in het overzicht aangeduid met de default Sonos-naam SonosZP). Ze hebben keurig de toegewezen IP-adressen. Helaas is het in dit rare overzicht niet mogelijk om betekenisvolle namen toe te wijzen.

Dan de tweede weergave: een soort tabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOLxpv1O4ckOlm1JNUikd5-6E6A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RXX7Ezavsr46glBROEwifRpt.png?f=user_large
In dit overzicht zie ik opeens nog maar 32 actieve apparaten 7(8)7. De Playbase is er nog wel, maar de Sub, One en One SL uit de woonkamer staan niet in dit overzicht. Kennelijk ontbreekt er ook nog een ander apparaat, die ik nog niet heb gevonden.

Het probleem: nu kan ik niet de naam aanpassen en het overzicht is ook nog eens aantoonbaar incompleet :')

Dit probleem is reproduceerbaar. Heeft iemand een tip of een oplossing, anders dan die router het raam uit gooien?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:42
een oplossing kan zijn
gebruik je eigen router

uitvoering: MikroTik Chateau 5G ax

dit zou een goed alternatief zijn!
goede firmware updates en support ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVEhv
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-04 17:12
In het lijst overzicht van de EX5601-T1 kun je een apparaat aanklikken, en vervolgens op het edit icoon er bij. Daarna kun je bovenin het venster de naam wijzigen. Alternatieve methode is via MPro Mesh.

[ Voor 1% gewijzigd door FrankVEhv op 27-11-2024 14:02 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
FrankVEhv schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:59:
In het lijst overzicht van de EX5601-T1 kun je een apparaat aanklikken, en vervolgens op het edit icoon er bij. Daarna kun je bovenin het venster de naam wijzigen. Alternatieve methode is via MPro Mesh.
Het probleem is dat een deel van de apparaten niet in dat lijstoverzicht verschijnt. Door die bug kun je voor die apparaten dus ook geen instellingen wijzigen.

Een goede grap mag vrienden kosten.