Heb ik een Laadstation? Of een laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Dag allen,

Vergeef me deze vraag die in jullie ogen waarschijnlijk zo eenvoudig is dat je denkt "Dat spreekt toch voor zich?" of "Kon hij dat nu niet gewoon googlen??", maar ik ben een totale leek op vlak van EV's en elektrisch laden en zie de bomen door het bos niet meer vrees ik.

Intussen bijna twee jaar geleden kochten wij onze huidige woning. In de garage is een lader voor de elektrische wagen aanwezig. Wat ik tot nu toe had begrepen is dat dit een zogenaamd "laadstation" is. Met andere woorden: niet veel meer dan een toestel dat je wagen rechtstreeks aan het stroomnet hangt, zonder extra intelligentie of logica.

Van wat ik begreep uit het verhaal van mijn huidige werkgever kan ik dit laadstation niet gebruiken voor een EV leasingwagen die ik van hen zou krijgen. Het opladen van deze wagen gebeurt namelijk met een laadpas die gescanned moet worden aan een "laadpaal". Om dit thuis te kunnen gebruiken zou ik (op eigen kosten) een nieuwe laadpaal moeten laten installeren die deze kaart ondersteunt.

Fast-forward +- een jaar: Ik start binnenkort bij een andere werkgever. Zij stellen mij de keuze tussen een ICE leasingwagen of een EV. Ik vertel ze bovenstaand verhaal, waarop hun antwoord is "Alle private laadstations zouden alle laadpassen moeten ondersteunen".

Met dat gegeven ben ik nog eens gaan kijken naar het toestel in onze garage. Het typenummer dat ik op het toestel vind ik 904460027 . Via Google vind ik dat dit toestel een Alfen - Eve Single Pro-line 3F 32A 22kW vaste kabel is.

In de datasheet zie ik tot mijn verbazing inderdaad vermeldingen over RFID kaarten en OCPP (wat voor Open Charge Point Protocol staat blijkbaar).

Begrijp ik het dan goed dat dit toestel wel degelijk laadpassen kan scannen? En er dus geen reden is om geen EV aan te nemen van mijn toekomstige werkgever? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Nog een bijkomend vraagje: Ik zie vermeldingen van OCPP 1.5 and 2.0. Hoe vis ik uit welke van de twee bij mij van toepassing is? Of is dat een keuzemogelijkheid?
Ik zie namelijk dat voor 2.0 er een optie is tot Remote en Smart Charging. Ik neem aan dat dat wil zeggen dat ik het laden kan starten/stoppen via HASS? Dat zou welk erg interessant zijn...

Alvast voor het geduld en de moeite bij het helpen van deze EV leek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Ik zou zeggen, neem een pasje mee en probeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
99ruud99 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:25:
Ik zou zeggen, neem een pasje mee en probeer het.
Dat is jammer genoeg geen optie vrees ik. In de eerste plaats omdat ik er nog niet werk (pas over een maand, maar moet nu al wel een keuze geven voor de wagen), maar daarnaast ook omdat deze pasjes op naam zijn. Ik kan niet zomaar het pasje van iemand anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

franssie

Save the albatross

@Opifex ik ben geen expert maar als de kabel er al is, en de groepenkastaanpassing al gedaan is, zou het relatief makkelijk moeten zijn om er een andere laadpaal op aan te sluiten Sommige versies hebben dacht ik ethernet of wifi nodig voor de communicatie, dus wellicht even uitzoeken of dat er ook is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Ken je niet iemand met een ev?
Dan probeer het 5 min, en betaal jij de kosten terug, mocht hij rekening krijgen (meestal 30 ct per kWh, dus zal iets van 1 euro zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 11:12
Als ik dit zo lees moet het werken. Je hebt volgens mij alleen een abonnement nodig om de verrekening via te doen (jij krijgt per geladen kWh betaald). Dit kost volgens mij een paar euro maand. Als ik andere draadjes hier moet geloven, vragen veel mensen hulp van de (toekomstige) leasemaatschappij. Als je geen laadpaal had gehad, dan hadden ze ook geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:25

TeeDee

CQB 241

Hoeveel vragen kan je stellen wolligheid kan je kwijt in een topic... ik ben ff kwijt wat je daadwerkelijke vraag is... Al die extra info is niet nodig.
Wat heb je
Wat is er nodig
Wat mist er

[ Voor 8% gewijzigd door TeeDee op 18-10-2024 22:42 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
99ruud99 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:31:
Ken je niet iemand met een ev?
Dan probeer het 5 min, en betaal jij de kosten terug, mocht hij rekening krijgen (meestal 30 ct per kWh, dus zal iets van 1 euro zijn)
Eerlijk gezegd... neen? Toch niet in mijn buurt. Hoogstens een hybride. Bovendien zijn dat privé wagens en geen leasewagens met tankkaart.
DrSpixel schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:34:
Als ik dit zo lees moet het werken. Je hebt volgens mij alleen een abonnement nodig om de verrekening via te doen (jij krijgt per geladen kWh betaald). Dit kost volgens mij een paar euro maand. Als ik andere draadjes hier moet geloven, vragen veel mensen hulp van de (toekomstige) leasemaatschappij. Als je geen laadpaal had gehad, dan hadden ze ook geholpen ;)
Bedankt. Dat abbonement wordt via de werkgever geregeld vermoed ik. Ik zal hen vragen welke firma dat is, om via hen advies in te winnen. Lijkt me een goed plan.
TeeDee schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:36:
Hoeveel vragen kan je stellen wolligheid kan je kwijt in een topic... ik ben ff kwijt wat je daadwerkelijke vraag is... Al die extra info is niet nodig.
Wat heb je
Wat is er nodig
Wat mist er
lader
lader die kaart aanvaardt
wagen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
Laadpaal en laadstation zijn synoniemen.

Jij wilt weten of je paal geschikt is om te koppelen met een bedrijf voor facturatie. De lader die je hebt is daar geschikt voor. De vraag is of de provider waar de leasemaatschappij of werkgever mee werkt hem wil koppelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:25

TeeDee

CQB 241

Wat heb je
Wat is er nodig
Wat mist er
Opifex schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:48:
lader
lader die kaart aanvaardt
wagen
Als ik t zo extraheer, mis je een auto?
Alsjeblieft geen wagen, we zijn de 1900's al ruim voorbij. :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Als het een Alfen is, dan moet je een kaart hebben met een aantal wachtwoorden. Daarmee kan je hem opnieuw instellen en eventueel een andere backoffice selecteren, zodat het laden automatisch verrekend wordt met je werkgever.

Indien je geen wachtwoorden hebt: https://knowledge.alfen.c...y+password+in+the+webshop.

[ Voor 24% gewijzigd door DjVe op 19-10-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

DjVe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:06:
Als het een Alfen is, dan moet je een kaart hebben met een aantal wachtwoorden. Daarmee kan je hem opnieuw instellen en eventueel een andere backoffice selecteren, zodat het laden automatisch verrekend wordt met je werkgever.
Precies dit , Ps normaal gesproken en zeker in dit geval had een foto je of sneller geholpen .
Pagina: 1