3 standen dimmer, geen pulsdrukker, geen Smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 14:26
Hoi!

In de badkamer heb ik een dubbele schakelaar in een enkel afdekraampje. 1 voor de lamp, de ander voor de spiegelverwarming. Ik wil graag dat als ze in dezelfde stand staan, dat dan zowel de lamp als de verwarming uit is. Dat is niet zo moeilijk, en ook hoe is opgeleverd.

Daarbij wil ik dat de lamp gedimmed kan worden. Nu is dat nog 1 e27 led lamp, in de toekomst een aantal led spotjes.

Ik zoek dus een dimmer die met een gewone aan/uit schakelaar werkt, en bijvoorbeeld in de inbouwdoos achter de schakelaar past.

Bij voorkeur geen Smarthome oplossing, en ook niet iets dat een pulsdrukker nodig heeft.

Ik weet dat er 3 standen lampen zijn die zo werken, maar dat wil ik niet doortrekken naar meerdere spotjes. Ik wil die functionaliteit in de schakelaar.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik. Nvt
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Een draaidimmer met extra uitgang heb ik al geprobeerd. Dat werkt, maar dan staat de verwarming dus altijd aan als de lamp aanstaat. Dat is niet nodig en zonde van de energie.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:55
Wat is de reden dat je wilt dimmen?
Als het dimmen sporadisch gaat gebeuren zou ik een dim knop in je spiegelkast maken en verder alleen schakelen met de schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
Ik wil de lamp dimmen, omdat ik overdag veel licht wil, maar 'savonds en nachts niet.

Een losse dimmer naast de inbouwschakelaar is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er zijn pulsdrukkers met ingebouwde dimmer.
1x drukken is aan/uit
Ingedrukt houden is dimmen.

Maar dat wil jij niet. Jij wil het onmogelijke bereiken met een gewone schakelaar.

Misschien gewoon een lichtsensor bij je raam die dimt bij minder zonlicht?
Dan werkt het ook bij plotselinge bewolking en een eclips.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Wat jij wilt is niet mogelijk.

Ik ken je badkamer niet maar waarom maak je er geen dubbele doos van met een schakelaar voor de verwarming, en een dimmer voor de verlichting.

Of als je bedrading het toestaat kun je de kachel bij de ventilator op zetten.

Of je spiegel(kast) heeft de ruimte om er een schakelaar in te bouwen.

Etc.. etc..

Veel verschillende dingen mogelijk en wat voor jou het beste is hangt af van je situatie en van wat jij aanvaardbaar vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
Een dubbele doos er van maken zou een mooie oplossing zijn, maar het is een inbouw doos op een smal stukje muur, dat past niet. Wel een prima suggestie.

Wat ik wil is niet onmogelijk, ik heb alleen een product nodig dat (misschien) niet op de markt is. Dat is heel wat anders. Er is geen enkele natuurwet die zegt dat dit niet kan.

Op een andere plek in huis heb ik een 3 standen lamp, die zijn overal te verkrijgen. Die werken met een gewone aan/uit schakelaar, dus niet met een puls schakelaar. Wat ik wil bereiken is precies dat, maar dan voor meerder spotjes tegelijk. Dus de functionaliteit van die 3 standen lamp, in een kastje achter een schakelaar.

Het probleem is dat niemand zo'n kastje lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
Voor wie ze niet kent, dit soort lampen hebben deze functionaliteit aan boord. Het lijkt mij mogelijk om dit ook los van de lamp te realiseren.

https://www.bol.com/nl/nl...Edii-mslpPV0aAji5EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:00
In theorie kan dit heel eenvoudig gerealiseerd worden met een dim-blokje wat reageert op pulsen.

Alleen praktisch gezien werkt de bediening dan ronduit ruk.
Dan moet je met je gewone schakelaar namelijk de pulsen gaan realiseren. Héél snel de schakelaar aan en weer uit zetten voor de korte puls van lamp aan of lamp uit. En als de lamp aan staat de schakelaar wat langer aan zetten om het dimniveau te regelen.

Voor GU10 spotjes zijn overigens ook gewoon 3-standen lampjes te verkrijgen. Waarom koop je die niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 19-10-2024 10:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
Ik verwacht dat als ik meerdere 3 standen gu10 spotjes neem, dat ze dan niet allemaal op dezelfde stand staan. Dat is wel zo mooi. Daarom wil ik het graag bij de schakelaar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:00
Ze schakelen allemaal via dezelfde schakelaar, dus staan ze in dezelfde stand/stap

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:55
Ivow85 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:25:
Ze schakelen allemaal via dezelfde schakelaar, dus staan ze in dezelfde stand/stap
Dat is wishful thinking...
Ik geloof meteen dat dat een keer mis gaat lopen, en dat krijg je dan lastig weer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Vaan
hfolkers schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Dat is wishful thinking...
Ik geloof meteen dat dat een keer mis gaat lopen, en dat krijg je dan lastig weer gelijk.
Precies dat. En daarom zou het mooi zijn als dit centraal geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Jan Vaan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:02:
Een dubbele doos er van maken zou een mooie oplossing zijn, maar het is een inbouw doos op een smal stukje muur, dat past niet. Wel een prima suggestie.
Dan doe je toch 2 inbouwdozen boven elkaar? Er is niets wat voorschrijft dat ze naast elkaar moeten.

[ Voor 60% gewijzigd door Groningerkoek op 20-10-2024 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 15:08
Even de casus helder krijgen, je wil dat je spiegelverwarming altijd 100% aan staat, maar de verlichting niet? En dat ze samen in- of uitschakelen? Lijkt me niet zo'n energie-efficiënte oplossing, maargoed.

Mocht je het wel zo willen: er zijn toch ook genoeg dimmers met een drukschakelaar? Volgens mij moet het dan theoretisch mogelijk zijn om de geschakelde fase te misbruiken voor je spiegelverwarming, en de gedimde uitgang voor je verlichting. Ik kan er echter zelf ook niet zoveel over vinden, dus hoop dat iemand deze denkwijze kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12
Jan Vaan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:02:
Het probleem is dat niemand zo'n kastje lijkt te maken.
Daar leveren fabrikanten dan weer Smarthome oplossingen voor ;)

Ik heb hier zelf iets vergelijkbaars (zij het dan met een spiegellamp ipv een spiegelverwarming). Hier hebben we het opgelost door een Philips Hue op het plafond te hangen, een Philips Wall Switch module achter de schakelaar te plaatsen en een zigbee-relai bij de spiellamp.

Met die module is het mogelijk om de plafondlamp+spiegellamp aan/uit te zetten en door meerdere keren te schakelen kan de plafondlamp gedimd worden. Achteraf nog een losse Philips Hue schakelaar op de muur geplakt omdat het toch wat counter-intuïtief voelde om steeds aan/uit te schakelen om te dimmen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-10 20:18
Inbouw dimmer met ingebouwde tijdklok mss? zal vast wel op ali te koop zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door natural colour op 20-10-2024 18:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Ten eerste, ik heb op een plek 4 spots met zo'n ingebouwde 3 dimstanden; als die uit sync gaan (erg zelden) dan knip je een paar keer de schakelaar op en neer en dan syncen ze vanzelf op de hoogste dimstand. Dat is dus zeker wel mogelijk.

Ten tweede, met een shelly dimmer kan je instellen dat je op bepaalde uren een andere dimstand wil dan standaard; dus je kan 2 helderheden kiezen volgens het uur. Dit kan ook een optie zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1