Ik maak vaak gebruik van de google newsfeed op mijn telefoon. De laatste weken komen hier naar mijn idee duidelijke scams voorbij als Advertenties. Ik heb er inmiddels al een stuk of 10 gerapporteerd, maar Google vind niet dat de advertenties regels overtreden.
Meestal is ziet de advertentie in de feed er grofweg zo uit:
:strip_exif()/f/image/0eGmL1D8LDyyqIoIXe7oBCCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
ofwel een duidelijk lokkertje.
Druk je op de advertentie dan kom je op dit soort pagina's:
:strip_exif()/f/image/qTsqBNwE5btJL4FuRTkBlS5T.jpg?f=fotoalbum_large)
In vrijwel alle gevallen is het een nagemaakte website van het AD (Algemeen Dagblad) en wordt Chantal Janssen of Elon Musk in het fictieve verhaal gebruikt.
Voorbeeld link van de website:
https://vivqo.com/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwjsi4BhB5EiwAFAL0YJ5CucNLQoRR6LXfFh0Fz2jvJoYh5hm-lbSrtoYL5Ofl-OxASkB95hoCdj4QAvD_BwE
Alle alermbellen gaan dus af. Dit is scam. Regelmatig is enkel 1 pagina in AD stijl en zijn overige links niet in AD stijl.
Antwoord google:
Tips?
Meestal is ziet de advertentie in de feed er grofweg zo uit:
:strip_exif()/f/image/0eGmL1D8LDyyqIoIXe7oBCCZ.jpg?f=fotoalbum_large)
ofwel een duidelijk lokkertje.
Druk je op de advertentie dan kom je op dit soort pagina's:
:strip_exif()/f/image/qTsqBNwE5btJL4FuRTkBlS5T.jpg?f=fotoalbum_large)
In vrijwel alle gevallen is het een nagemaakte website van het AD (Algemeen Dagblad) en wordt Chantal Janssen of Elon Musk in het fictieve verhaal gebruikt.
Voorbeeld link van de website:
https://vivqo.com/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwjsi4BhB5EiwAFAL0YJ5CucNLQoRR6LXfFh0Fz2jvJoYh5hm-lbSrtoYL5Ofl-OxASkB95hoCdj4QAvD_BwE
Alle alermbellen gaan dus af. Dit is scam. Regelmatig is enkel 1 pagina in AD stijl en zijn overige links niet in AD stijl.
Antwoord google:
Dit is naar mijn idee duidelijk een scam. Google vind van niet. Ik zou niet meer weten wat ik moet doen om google duidelijk te maken dat dit niet jofel is.We hebben besloten deze advertentie niet te verwijderen. We hebben vastgesteld dat de advertentie niet in strijd is met het beleid van Google, dat bepaalde content en procedures verbiedt waarvan wij denken dat ze schadelijk zijn voor gebruikers en het algehele online ecosysteem.
Tips?
[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 19-10-2024 15:41 . Reden: Link naar scamsite in norml-tags gezet, zodat deze niet direct klikbaar is. ]
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.