Unifi Hulp nodig: nieuw access point verschijnt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Ik heb een USG met daarop twee PoE switches. Ik gebruik een CloudKey controller. Cloudkey Controller draait op 192.168.1.8

Op één van de switches draait al (jaren) een LR AP. Ik wil er nu een extra (light) AP bijplaatsen.
Maar hij verschijnt niet in de lijst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a5iZEh5gnLTCg8PxLaAPNS_JBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maAj4xyUxBxyY5L0biAzTUBb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de apparaten die er al die tijd al in stonden, er verschijnt geen nieuw apparaat.

Hij krijgt wel een IP-adres. In de topology verschijnt hij als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enHQcCJQFENACqSrw_lJtN4cyBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7Y5MHzfkMDYJqXBgi9ix9vx.jpg?f=fotoalbum_large

Onder devices verschijnt hij niet.

Wat heb ik al geprobeerd:
- ja, De AP zit wel in een PoE-poort ;)
- stekkers er uit en alles opnieuw opgestart
- ik heb de AP al talloze malen gereset met het pinnetje achterop
- bij client devices het apparaat met "forget" vergeten en opnieuw laten detecteren
- andere kabel geprobeerd
- op de andere switch aangesloten
- PC waarop ik inlog bedraad aangesloten ipv draadloos
- talloze keren via SSH set-inform http://192.168.1.8:8080/inform

Dan geeft hij wel dat er een adoption request is gedaan, maar wederom verschijnt niet. Screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vzp1tY9bY4iFWs-BZ5YWNjsSt_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVVkoHsWZMVJk8uRC1vStOVe.jpg?f=fotoalbum_large

De inform-pagina is in de browser wel bereikbaar. Ik krijg een leeg scherm, maar de pagina bestaat wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPtzki2T10H-e5FMNssbvS4xsvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B5BqhHrHBH0BUbMbhThYlELA.jpg?f=user_large

- firewall op de PC tijdelijk uitgezet
- ik draai meerdere VLANs met inter-VLAN traffic blocked. Dat heb ik al uitgezet.
- Cloudkey Controller firmware en applicatie zijn beide up-to-date, nieuwste versie
- Elders op internet las ik nog dat je in SSH de set-inform instructie vooraf zou moeten laten gaan door mca-cli.
Als ik dat doe gebeurt er niks, PowerShell bevriest, de command prompt komt niet meer terug, al wacht ik tien minuten.

Ik ben inmiddels wanhopig, uren tevergeefs aan het prutsen en begin door mijn opties heen te raken. Wat doe ik verkeerd? Wat kan ik nog proberen? 8)7

Catch a smile out there!

Beste antwoord (via Glenfiddich op 19-10-2024 08:03)

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 20:37
Glenfiddich schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:57:
[...]

Het ligt dus aan de CloudKey gen1 die ik heb, daarop blijkt niet meer de versie van Unifi Controller te kunnen worden geïnstalleerd die nodig is voor dit type AP (U6+).

Kortom de verkeerde AP gekocht, had nooit verwacht dat die een nieuwere CK zou vereisen. CloudKey 1 was blijkbaar net end-of-life toen dit AP uitkwam.
Voor zo ver ik kan zien is de support van de originele Cloud Key 2 jaar geleden al gedropt. Tenminste dat staat in de release notes van Unifi Network Application 7.3.76.

En dat blijkt ook precies de release te zijn waar de U6+ in is toegevoegd.

Als je nu "makkelijk" toch weer het spul wil kunnen managen kan je de software op een Windows PC installeren of als je ergens een platform hebt draaien dat containers support zou je het in een docker container kunnen draaien. Dat lijken voor nu de simpelste manieren om de hardware incl. je nieuwe AP te kunnen managen.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ondertussen alles gereset, alle apparaten&controller, en opnieuw begonnen. Alle apparaten verschijnen meteen in de lijst om te adopten, behalve de nieuwe AP die ondanks resetten en handmatig via SSH adopt aanvragen nog altijd niet verschijnt.

Eindconclusie moet wel zijn dat dit apparaat DOA is, ondanks dat hij wel aangaat en een IP-adres krijgt etc.

Fijn, dat heeft dan een halve dag gekost om vast te stellen :(

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 16:17
Ondersteund je controller wel het AP?
En wat als je het AP een firmware upgrade geeft naar een latere firmware?

[ Voor 50% gewijzigd door SniperGuy op 18-10-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
SniperGuy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:15:
Ondersteund je controller wel het AP?
En wat als je het AP een firmware upgrade geeft naar een latere firmware?
Hoe zou ik het AP een firmware upgrade kunnen geven als ik hem niet kan adopten?

Unifi Controller is geupdated naar de nieuwste versie.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zou je de inform eens kunnen doen op 192.168.1.1? Heb al een tijd geen USG meer, maar volgens mij loopt via de USG het de Cloudkey in (waarschijnlijk praat ik onzin, maar makkelijk om te proberen).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zie hier de rede waarom je een Ubiquiti Unifi Controller niet op een device moet gaan draaien wat (regelmatig) van IP kan wisselen, al is het maar doordat een laptop sowieso al regelmatig van DHCP IP wisselt.

Kijk voor nu eens in één van de oude AP's wat daar het oorspronkelijke 'inform' adres is geweest en routeer dat adres naar je laptop middels DNS (desnoods als Alias). Voor de toekomst: Een recente Ubiquiti Unifi controller host je beter op een eigen appliance (i.e een CloudKey Gen 2).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik ben er inmiddels achter: de huidige generatie AP werkt niet meer icm de 1e generatie CloudKey die ik nog heb.

Enorm balen, want deze AP kan niet meer terug, heb ik maanden terug al gekocht vooruitlopend op de aanleg van netwerkkabels door het huis wat langer geduurd heeft dan gepland :(

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 16:17
Glenfiddich schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Hoe zou ik het AP een firmware upgrade kunnen geven als ik hem niet kan adopten?

Unifi Controller is geupdated naar de nieuwste versie.
Je kunt toch via cli een update commando geven? (Wat ik me ervan kan herrinneren)
Niet dat het in jouw specifieke geval een oplossing is door verouderde cloudkey

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 18-10-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
SniperGuy schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Je kunt toch via cli een update commando geven? (Wat ik me ervan kan herrinneren)
Niet dat het in jouw specifieke geval een oplossing is door verouderde cloudkey
Het ligt dus aan de CloudKey gen1 die ik heb, daarop blijkt niet meer de versie van Unifi Controller te kunnen worden geïnstalleerd die nodig is voor dit type AP (U6+).

Kortom de verkeerde AP gekocht, had nooit verwacht dat die een nieuwere CK zou vereisen. CloudKey 1 was blijkbaar net end-of-life toen dit AP uitkwam.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Even wat gedachten spuwen: probeer eens met de Unifi app op een mobiele telefoon, of via de online Unifi Cloud controller die je via je account kunt benaderen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 20-09 20:37
Glenfiddich schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:57:
[...]

Voor zo ver ik kan zien is de support van de originele Cloud Key 2 jaar geleden al gedropt. Tenminste dat staat in de release notes van Unifi Network Application 7.3.76.

En dat blijkt ook precies de release te zijn waar de U6+ in is toegevoegd.

Als je nu "makkelijk" toch weer het spul wil kunnen managen kan je de software op een Windows PC installeren of als je ergens een platform hebt draaien dat containers support zou je het in een docker container kunnen draaien. Dat lijken voor nu de simpelste manieren om de hardware incl. je nieuwe AP te kunnen managen.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
@Clueless Ik heb wel een mini PC-tje met Home Assistant draaien en las dat er ook een integratie is waarmee je Unifi Network in HA kan draaien, zal me daar eens in verdiepen!

Catch a smile out there!

Pagina: 1