LED driver/dimmer vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Ik heb een nieuwe lamp gekocht, bestaande uit 2 LED circuits (warm wit en koud wit): https://www.neona.store/nl-nl/products/ourea. De beschrijving was niet heel duidelijk, maar bij ontvangst blijkt dat er een LED driver in zit van Jun Lee Ley Electronics, type JZ-25-450-1800.
De enige informatie die ik er van vind is een certificatie: https://device.report/jun...technology/jz-25-450-1800

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gJ7d5cP/20241017-160434.jpg

Volgens het opschrift is het een constant current driver met een output van 33-45V en een max vermogen van 80W. Dat zou dus een max stroom van ongeveer 1800 mA moeten zijn.
De driver heeft 1 positieve output en 2 negatieve outputs, voor WW en CW. Beide zijn dimbaar. Bij de lamp wordt een RF afstandsbediening geleverd. Daarnaast kan de lamp cyclen tussen 4 varianten van kleurtemperatuur en felheid door de 230V AAN-UIT-AAN te schakelen met een korte UIT periode.

Ik heb de driver al even open gehad en intern zit er een aantal trafo's en andere componenten voor de AC-DC verzorging en daarna een klein boardje met wat IC's waarmee waarschijnlijk het dimmen, de RF communcatie en logica wordt verzorgd.

Het aansturen via RF en de optie om via 230V te wisselen van kleur vind ik eigenlijk maar irritant.
Wat ik wil bereiken:
- Altijd de kleur en felheid herstellen van de vorige keer, ook als de lamp maar kort is uitgeweest
- Dimmen en kleurinstelling via HomeAssistant, communicatie via WIFI of Zigbee

Ik heb al even de huidige driver losgekoppeld en de LED strip direct op mijn labvoeding gekoppeld. Pas bij 31V (het max van mijn labvoeding) krijg ik een beetje licht. De stroom is dan 80 mA. Schijnbaar heb ik dus in ieder geval ruim meer dan 24V nodig voor de aansturing van de LED strips.

Ik twijfel een beetje hoe ik nu mijn doel kan bereiken.
De opties die ik zelf zie zijn:
  1. Nieuwe 48V DC constant voltage voeding zoeken en de LEDs met PWM dimmen. Helaas zijn de meeste standaard PWM dimmers met WIFI/Zigbee alleen geschikt tot 24V
  2. Een constant current driver vinden die WIFI/zigbee ondersteunt en 2 outputs heeft. Ik vind ze tot nu toe nog niet
  3. Het grootste deel van de huidige driver hergebruiken en het boardje vervangen door wat nieuwe elektronica. Zou mooi zijn, maar wel complex want ik heb geen idee wat dat boardje precies doet en geen datasheets.
  4. Opgeven en de oplossing van de fabrikant accepteren
  5. Lamp terugsturen
Opties 4 en 5 zijn niet echt gewenst 8)7

Ik zal vanavond wat meer foto's plaatsen.

Heeft iemand ervaring met zulke drivers en het vervangen ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Interessante vraag, je levert veel informatie aan en hebt zelf al gedegen onderzoek gedaan _/-\o_
Ik heb geen antwoord op je vraag maar wil het wel volgen! Succes!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kijk overigens heeeeel erg uit met ledjes proberen te sturen op een spanning. 0,1V kan genoeg zijn om van ruim onder de max naar ruim over de max stroom te gaan. Dus gaan sturen met constante spanning kan je vergeten.

Gezien je niet de kennis hebt voor optie 3 (en zelfs ik met kennis zou er niet snel voor gaan) blijft je enige hoop dus optie 2.

Je hebt dus een constant current driver nodig. Ze zijn alleen niet heel duidelijk of dat 2x 1,8A is of 2x 900mA, zou het laatste verwachten. Kan je meten met een multimeter in serie en dan de driver in vol WW of vol CW en 100% helderheid. Overigens mag een driver met minder stroom altijd, heb je alleen minder licht.

Maar welke spanning je nodig hebt kan je ook gewoon meten aan de driver. Zet daarvoor de weer de driver in vol WW of vol CW en 100% helderheid. En meet dan de spanning (met de ledjes er dus aan) over + en W/Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:03

dragonhaertt

@_'.'

80W is best veel voor één lamp, ik denk dat het wel waard is om even het werkelijke verbruik na te meten om optie 2 te bekijken.

Misschien is dit een optie, als dat vermogen wat lager ligt dan verwacht: https://www.meanwell.com/...search.aspx?prod=LCM-40TW
Zo te zien bestaat die alleen met DALI aansturing, ik denk dat je misschien beter kan kijken naar 2 losse 1 kanaals LED drivers.

Je kan natuurlijk ook kijken naar 'domme' dimmers die niet aan je wifi/HA hangen, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:06
Dali in Home Assistant lijkt mij niet echt een probleem met de nieuwe Shelly Dali dimmer ;)

https://www.shelly.com/products/shelly-dali-dimmer-gen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Ik heb eens gemeten en de output per kanaal loopt van 100 tot 1800 mA. Dus het lijkt wel alsof die driver inderdaad 80W per kanaal kan halen. Ik denk niet dat ie 160W totaal zou kunnen leveren trouwens...

Overigens is 1800mA wel een oogverblindende hoeveelheid licht, die ik waarschijnlijk nooit wil gebruiken. 1000 mA was al mooi helder, al hangt de lamp nog niet en kan ik het dus niet 100% beoordelen.

Zo'n DALI dimmer is misschien wel een optie, al vind ik het een beetje zonde om een complexe optie met een heel bus systeem te gebruiken terwijl ik toch geen extra draden ga trekken naar andere lampen. Jammer dat DALI via powerline nog niet echt een succes lijkt, dan was het makkelijker toepasbaar op bestaande bedrading.

Wat betreft de PWM optie, ik denk dat ik nog teveel dacht aan standaard 12V led strips. Die zijn natuurlijk al zelf voorzien van weerstandjes om de stroom te limiteren en dat zal in deze lamp misschien niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Raafz0r Poehh, wat is het voor lamp dat hij zoooo veel licht kan geven?

Want CC drivers van >1000mA zijn dus nogal schaars, zeker met CCT.

En als alternatief, gewoon optie 4? Bedoel, afstandsbediening gewoon in de la. En hoe vaak schakel je de lamp nu per ongeluk snel aan-uit-aan?

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 19-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Ja, dat ga ik sowieso de eerste tijd doen zodat ik weet hoe we hem echt gebruiken. Ik ben vandaag bezig de lamp op te hangen. Daarna even beoordelen wat ik precies ga doen.

Geen idee waarom deze lamp zoveel stroom kan trekken. Maar zoals ik al zei is waarschijnlijk 1000 mA ook prima qua lichtopbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raafz0r
Ik kom tot de conclusie dat we alleen eigenlijk het warmwit licht gebruiken en nooit het koudwit of een mengvorm.
Daarom ben ik uiteindelijk uitgekomen op een triac dimbare Led driver tot max 1000mA: https://webshop.tronixlig...tt-flicker-free-triac-dim

Die combineer ik dan met een Shelly Dimmer 2 die ik al heb om te kunnen dimmen.
De omvang van de drivers was uiteindelijk wel beperkend voor wat ik kan doen. In de lamp is namelijk ongeveer 20cm lengte beschikbaar. Een andere optie zoals een zigbee driver met 2 kanalen was ook een optie, maar net te lang voor de toepassing: https://webshop.tronixlig...-driver-50w-250~1000ma-tw

Het was trouwens ook wel oppassen bij welke spanning een driver de opgegeven stroom kan leveren. Sommige drivers met lager vermogen kunnen hun max stroom leveren bij spanningen <30V, wat waarschijnlijk niet voldoende zou zijn voor mijn LED.

[ Voor 13% gewijzigd door Raafz0r op 23-10-2024 16:28 ]

Pagina: 1