Ik heb een nieuwe lamp gekocht, bestaande uit 2 LED circuits (warm wit en koud wit): https://www.neona.store/nl-nl/products/ourea. De beschrijving was niet heel duidelijk, maar bij ontvangst blijkt dat er een LED driver in zit van Jun Lee Ley Electronics, type JZ-25-450-1800.
De enige informatie die ik er van vind is een certificatie: https://device.report/jun...technology/jz-25-450-1800

Volgens het opschrift is het een constant current driver met een output van 33-45V en een max vermogen van 80W. Dat zou dus een max stroom van ongeveer 1800 mA moeten zijn.
De driver heeft 1 positieve output en 2 negatieve outputs, voor WW en CW. Beide zijn dimbaar. Bij de lamp wordt een RF afstandsbediening geleverd. Daarnaast kan de lamp cyclen tussen 4 varianten van kleurtemperatuur en felheid door de 230V AAN-UIT-AAN te schakelen met een korte UIT periode.
Ik heb de driver al even open gehad en intern zit er een aantal trafo's en andere componenten voor de AC-DC verzorging en daarna een klein boardje met wat IC's waarmee waarschijnlijk het dimmen, de RF communcatie en logica wordt verzorgd.
Het aansturen via RF en de optie om via 230V te wisselen van kleur vind ik eigenlijk maar irritant.
Wat ik wil bereiken:
- Altijd de kleur en felheid herstellen van de vorige keer, ook als de lamp maar kort is uitgeweest
- Dimmen en kleurinstelling via HomeAssistant, communicatie via WIFI of Zigbee
Ik heb al even de huidige driver losgekoppeld en de LED strip direct op mijn labvoeding gekoppeld. Pas bij 31V (het max van mijn labvoeding) krijg ik een beetje licht. De stroom is dan 80 mA. Schijnbaar heb ik dus in ieder geval ruim meer dan 24V nodig voor de aansturing van de LED strips.
Ik twijfel een beetje hoe ik nu mijn doel kan bereiken.
De opties die ik zelf zie zijn:
Ik zal vanavond wat meer foto's plaatsen.
Heeft iemand ervaring met zulke drivers en het vervangen ervan?
De enige informatie die ik er van vind is een certificatie: https://device.report/jun...technology/jz-25-450-1800

Volgens het opschrift is het een constant current driver met een output van 33-45V en een max vermogen van 80W. Dat zou dus een max stroom van ongeveer 1800 mA moeten zijn.
De driver heeft 1 positieve output en 2 negatieve outputs, voor WW en CW. Beide zijn dimbaar. Bij de lamp wordt een RF afstandsbediening geleverd. Daarnaast kan de lamp cyclen tussen 4 varianten van kleurtemperatuur en felheid door de 230V AAN-UIT-AAN te schakelen met een korte UIT periode.
Ik heb de driver al even open gehad en intern zit er een aantal trafo's en andere componenten voor de AC-DC verzorging en daarna een klein boardje met wat IC's waarmee waarschijnlijk het dimmen, de RF communcatie en logica wordt verzorgd.
Het aansturen via RF en de optie om via 230V te wisselen van kleur vind ik eigenlijk maar irritant.
Wat ik wil bereiken:
- Altijd de kleur en felheid herstellen van de vorige keer, ook als de lamp maar kort is uitgeweest
- Dimmen en kleurinstelling via HomeAssistant, communicatie via WIFI of Zigbee
Ik heb al even de huidige driver losgekoppeld en de LED strip direct op mijn labvoeding gekoppeld. Pas bij 31V (het max van mijn labvoeding) krijg ik een beetje licht. De stroom is dan 80 mA. Schijnbaar heb ik dus in ieder geval ruim meer dan 24V nodig voor de aansturing van de LED strips.
Ik twijfel een beetje hoe ik nu mijn doel kan bereiken.
De opties die ik zelf zie zijn:
- Nieuwe 48V DC constant voltage voeding zoeken en de LEDs met PWM dimmen. Helaas zijn de meeste standaard PWM dimmers met WIFI/Zigbee alleen geschikt tot 24V
- Een constant current driver vinden die WIFI/zigbee ondersteunt en 2 outputs heeft. Ik vind ze tot nu toe nog niet
- Het grootste deel van de huidige driver hergebruiken en het boardje vervangen door wat nieuwe elektronica. Zou mooi zijn, maar wel complex want ik heb geen idee wat dat boardje precies doet en geen datasheets.
- Opgeven en de oplossing van de fabrikant accepteren
- Lamp terugsturen

Ik zal vanavond wat meer foto's plaatsen.
Heeft iemand ervaring met zulke drivers en het vervangen ervan?