Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keyloged21
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 20:49
Ik wil een huis kopen in Bulgarije. Vraag me af als ik daar zo'n plug en play kit gebruik en 500-1000watt energie teruglever via 2 groepen via stopcontact. Ga ik dan daadwerkelijk die energie eerst zelf gebruiken die de zonnepanelen opwekken ook als het geen slimme meter is?

Dus als ik 2 zonnepanelen via omvormer in stopcontact steek , gaat mijn koelkast het meteen verbruiken?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Ja.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
strik erom en op naar de vrijdagmiddagborrel, het leven is soms zo simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keyloged21
En wat als ik bijvoorbeeld in Bulgarije 3000watt teruglever via omvormer aan een groep in de meterkast en de meterkast begint terug te draaien en als ik weet stroom afpak dan wordt het niet weggestreept tegen de geleverde stroom. Hoe weten ze dan wat ik heb verbruikt als bijvoorbeeld analoge metetkast terug is gedraaid? Of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keyloged21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
keyloged21 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:53:
En wat als ik bijvoorbeeld in Bulgarije 3000watt teruglever via omvormer aan een groep in de meterkast en de meterkast begint terug te draaien en als ik weet stroom afpak dan wordt het niet weggestreept tegen de geleverde stroom. Hoe weten ze dan wat ik heb verbruikt als bijvoorbeeld analoge metetkast terug is gedraaid? Of werkt het zo niet?
Ik kan eigenlijk niet goed volgen wat je zegt. Elektriciteit kiest altijd de kortste route. Alles wat je opwekt wordt in principe eerst in je eigen huis verbruikt. Alles wat over is, gaat terug het net op.

Als je meer verbruikt dan je opwekt, wordt de rest van het net aangevuld.
Stel je verbruikt 3000W, je wekt 1000W op, dan neem je 2000W af het net.
Je meter laat dan ook zien dat je 2000W van het net afneemt.

Als er een analoge meter hangt die terug kan draaien zal je zien dat als je meer opwekt dan je gebruikt, je meter terug gaat draaien.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
waarschijnlijk kom je hier weinig experts tegen op bulgaarse wet- en regelgeving, maar mbt de meter: als ie teurgdraait lever je dus terug. je eigen gebruik is dan lager dan je opwek.
neem je netto stroom af dan draait de meter de verbruikskant op.

speculerende op je situatie:
je kosten zullen waarschijnlijk (de kosten behorende bij) beginstand minus eindstand zijn op je analoge meter.

ze weten dus niet precies wanneer je iets hebt verbruikt of opgewekt, maar kijken gewoon naar de rekensom beginstand minus eindstand. (laat je hierover informeren door je bulgaarse energieleverancier!)

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 18-10-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-10 17:26
De vraag is of je bulgaarse analoge meter terugdraait en/of je telwerk ook terugdraait. Soms zijn de meters hiervoor beveiligd.

- Maar wat je gelijk verbruikt wordt gaat niet door je meter.
- Wat je meer opwekt en niet gelijk verbruikt wordt teruggeleverd aan het net.
- wat je te weinig opwekt wordt aangevuld door het net.

Draait je meter niet terug dan kan je ook niet "salderen".

[ Voor 8% gewijzigd door a.boogerd op 18-10-2024 15:09 ]

Pagina: 1