Hulp bij aanpassing van mijn vloerverwarmings system.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyW
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
Beste Mede tweakers,

Sinds een aantal jaar heb ik een woning gekocht met onderstaande vloerverwarmingsverdeler. Deze is aangesloten op een danfoss CF-MC Regelaar (voorloper van de danfoss ICON) die met behulp verschillende thermostaten in de aangegeven kamers de temperatuur regelt. Deze is verder aangesloten op een Intergas HRE 28/24 Cv-ketel.

Een probleem van deze installatie is dat het geen klok thermostaat heeft, waardoor ik geen automatische controle heb over mijn aansturing, wat ik wel graag zou willen.
Doordat ik een oudere versie van Danfoss heb zijn er ook geen reserveonderdelen meer te verkrijgen wanneer ze beginnen stuk te gaan.

Daarom wil ik het systeem gaan vervangen met een opentherm kamerthermostaat en hiervoor had ik het idee om het volledige systeem te versimpelen.
Momenteel gebruik ik het systeem enkel om mijn woonkamer en gedeeltelijk mijn keuken te verwarmen, de slaapkamers heb ik constant op de antivriesstand staan.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
Ik wil namelijk de thermische actuatoren op de verdeler vervangen door eenvoudige knoppen die ik door middel van waterzijdig in te regelen de juiste warmteafgifte in mijn huis af te laten geven. Verder wil ik dan een nieuwe opentherm thermostaat in de woonkamer hangen om hiermee de CV aan en uit te schakelen.
Zie ik hier belangrijke dingen nog over het hoofd? En waar moet ik opletten bij de aanschaf van de kamerthermostaat?
Ik heb het forum van Tweakers al doorzocht, maar kon voor mijn situatie niet een eenduidig antwoord vinden.

Bedank voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irXjrPFcaUJTjYJVKStI9YruVkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d6v7WvKU4LMeZi6TgN5GBU6U.png?f=user_large

Beste antwoord (via FrankyW op 31-10-2024 19:31)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
je gasketel gebruikt grofweg 0,8m3 gas per uur.
maakt de gasketel dan water temperaturen van 50/30 dan haal je daar 7,6kW uit.
maakt de gasketel dan water temperaturen van 80/60 dan haal je daar 6,9kW uit, met de zelfde hoeveelheid gas.
dus het rendement bij lage temperaturen is een stuk beter ongeveer 0,7kW extra.

(doe niet de temperaturen op de ketel verlagen, dat is juist heel fout om te doen.)
om op die lage temperaturen te blijven, moet je er voor zorgen dat het water voldoende afkoelt in je radiatoren(vloerverwarming).
nu heb je grofweg 55m2 vloerverwarming, daar mee geeft je grofweg een 5,5kW aan warmte mee af.
dit haal je dus niet, dus stook je te lang achter elkaar door, dan zal je ketel langzaam maar zeker toch op hoge temperaturen gaan werken en rendement verliezen.
dus ja je gasketel is aardig te zwaar voor je huis.

ga je groepen vloerverwarming uit zetten, dan verlaag je het aantal kW aan radiator/vloerverwarming.
en dan word dit probleem snel groter en groter. (tot zelfs pendelen van je gasketel, en dan word het pas echt heel erg.)
dus die raad ik af als je zuinig met gas wil doen.

(er is een maar die iets helpt.
vloerverwarming kan flink bufferen, het eerste uur dat je stookt kan die goed 2x zoveel warmte opnemen als wat ik hier boven zeg. het is allen als je te lang door stookt dat het dan niet meer werkt.)

ander probleem wat je misschien ook wel merkt.
(ik had hier veel last van.)
de gasketel stookt veel en snel je vloer warm, maar door de isolatie blijft het huis lang warm.
zo lang dat de vloer eigenlijk al weer koud aanvoelde voordat de gasketel weer eens ging verwarmen.
dit is oplosbaar, door een kleinere gasketel te nemen met lager vermogen.
maar kan nog beter opgelost worden met een warmtepomp.
een simpele 5kW warmtepomp kan terug moduleren naar 2kW.
hier door stook je langzamer (en goedkoper) veel meer uren je huis en dus vloer comfortabel mee warm.
dit is zeker iets wat je mag uitzoeken als je dat wil, dit is veel comfortabeler als gas stoken.
(en het is nog goedkoper ook.)
en je kunt ook nog een beetje je huis kunnen koelen in de zomer als je dat prettig zou vinden.
(het is eigenlijk simpel:
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
warmtepomp = duur in aanschaf goedkoop in gebruik.
dit jaar in en jaar uit.)
met maar 2kW aan verwarming vermogen kun je wel veel regelen aan groepen van je vloerverwarming als je zou willen.

in mijn huis heb ik het nu zo simpel in geregeld.
in de herfst zet ik de thermostaat aan van de warmtepomp, en in de lente zet ik die weer uit.
dus gewoon 24x7 is mijn huis warm en ik ben goedkoper uit als met gas.
vloer is gewoon lekker lauw/warm heel de winter door.

er zijn dus wel gasketels te krijgen als je perse gas wil die maar +/-2,5kW leveren.
als je dan 2 groepen vloerverwarming open hebt staan, heb je nog steeds voldoende radiator vermogen voor de gasketel.
dit soort dingen ontstaan vaak doordat Nederlanders graag voor een dubpie op de eerste rang willen zitten.
maar goedkoop is soms duurkoop. ;)

maar ook kun je radiator vermogen toevoegen aan het systeem.
dat helpt ook om goedkoper te stoken.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-10-2024 11:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyW
Niemand die hier een input heeft voor de aankomende winterdagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FrankyW schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:13:
Niemand die hier een input heeft voor de aankomende winterdagen?
het is ook lastig.
veel mensen denken: ik verwarm minder ruimte dus ik verbruik minder gas.
dat klopt, maar is de ruimte te klein dan gaat je gasketel snel meer gas gebruiken omdat hij zijn warmte niet kan afgeven aan de te kleine ruimte (of te weinig radiator vermogen), en dan verlies je weer veel van je besparing.
dus pas er een beetje mee op dat je niet te gek doet.

dus zoek op: hoeveel kW levert je gasketel minimaal in HT en in LT.
(HT hoge temperatuur en LT lage temperatuur.)
en zoek op hoeveel kW de verschillende groepen die je wil aansturen hebben aan radiator/vloerverwarming ook in HT en LT.
die wil je dan hebben voldoen aan het minimum wat er uit je gasketel komt.

(heb je HT radiatoren, dan het aantal kW delen door 4 en je hebt grofweg je LT.)

dan heb je ook nog vloer verwarming.
die warmt langzaam op, en koelt langzaam af.
en ja dat is gewoon lastig en bijna niet nodig dat nog aan te sturen.
(of er is iets in totale onbalans gekomen door latere aanleg vloerverwarming.
maar dit kun je beter anders oplossen.)

edit grofweg:
reken voor vloerverwarming als hij hoofdverwarming is met een h.o.h 10cm, een 0,1kW per m2.
de rest is gewoon opzoeken, wat het nu is.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-10-2024 10:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankyW
Bedankt voor de input en kom er op terug.

Ik heb mijn minimale en maximal vermogen van de CV-ketel terug geschroefd volgens een instalatuer op youtube (John Visser).
Hier door heb ik een maximaal CV vermogen van 30% en minimaal 25%. Wat neer komt op de volgende getallen als ik de boven staande vraag goed begrijp:
HT: 6.9 - 8.3 kW.
LT: 7.6 - 9.12 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6q8QQ9OOZE_QlMUN7fq_Q7z3FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/92EyMMBDcaFzfi3dvWRuyTrA.png?f=user_large

Ik heb een huis (tussen woning) van 3 verdiepingen met ongeveer 54.9 m2 aan vloerverwarming:
Keuken: 12.5m2 (Begaande grond)
woonkamer: 22.8m2 (1ste verdieping)
slaapkamer1: 10.8m2 (2e verdieping)
slaapkamer2: 7.2m2 (2e verdieping)
badkamer: 1.6m2 (2e verdieping)
CV-ketel: 2e verdieping

Als ik de informatie goed begrijp, geeft mijn CV ketel veel te veel vermogen af om uberhaupt per groep warmte af te geven?

Dus zou mijn voorgestelde manier in mijn orginele vraagstelling een goede oplossing zijn?
Als dat zo is, kan ik dan welke thermostaat hiervoor gebruiken of moet ik hier ook nog op dingen letten?

[ Voor 172% gewijzigd door FrankyW op 23-10-2024 18:34 . Reden: extra info op mijn antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke via DM weet ik nu wat meer van je huis.

allemaal eenvoudige knoppen op de verdeler zetten, dat is geen probleem.
je huis is goed geïsoleerd, vloerverwarming bij bouw aangelegd.
ik verwacht geen problemen door het gewoon normaal te doen.

water zijdig inregelen, ik verwacht eigenlijk dat je geen bal hoeft te doen.
even in het begin in de gaten te houden, lijkt mij wel verstandig gewoon ter check.
(normaal: is het systeem zo dat je badkamer een graad of 2 warmer word als je huiskamer, ik verwacht dat het ingecalculeerd zit in je vloerverwarming.
als je wil dat je slaapkamer wat minder warm word als de huis kamer, dan kun je die groep wel een beetje dichter draaien, geen probleem.)

aansturing van de gasketel, heb ik nog geen antwoord voor je.
heeft ook erg veel te maken met wat je wil en je doel is.
dus die later. eerst een verhaal waar het lastig word met je systeem, en welke oplossingen er wel en niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je de boel niet gewoon vervangen door een Honeywell HCE80?
https://www.verwarmenperk...rming-zone-regelaar-hce80

Dan kan je elke kamer draadloos regelen en een klokthermostaat in de woonkamer hangen.
Mogelijk kan je de huidige actuators gewoon hergebruiken.
Actuators vervangen door eenvoudige knoppen zou ik zeker niet doen, aangezien je dan geen enkele controle meer hebt over de temperatuur in andere ruimtes. Er blijft altijd warm water stromen, ook al is de temp bereikt. Zonde van je gas.
Waterzijdig inregelen doe je niet via de actuator maar via een voorinstelbare kraan.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 26-10-2024 10:37 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je gasketel gebruikt grofweg 0,8m3 gas per uur.
maakt de gasketel dan water temperaturen van 50/30 dan haal je daar 7,6kW uit.
maakt de gasketel dan water temperaturen van 80/60 dan haal je daar 6,9kW uit, met de zelfde hoeveelheid gas.
dus het rendement bij lage temperaturen is een stuk beter ongeveer 0,7kW extra.

(doe niet de temperaturen op de ketel verlagen, dat is juist heel fout om te doen.)
om op die lage temperaturen te blijven, moet je er voor zorgen dat het water voldoende afkoelt in je radiatoren(vloerverwarming).
nu heb je grofweg 55m2 vloerverwarming, daar mee geeft je grofweg een 5,5kW aan warmte mee af.
dit haal je dus niet, dus stook je te lang achter elkaar door, dan zal je ketel langzaam maar zeker toch op hoge temperaturen gaan werken en rendement verliezen.
dus ja je gasketel is aardig te zwaar voor je huis.

ga je groepen vloerverwarming uit zetten, dan verlaag je het aantal kW aan radiator/vloerverwarming.
en dan word dit probleem snel groter en groter. (tot zelfs pendelen van je gasketel, en dan word het pas echt heel erg.)
dus die raad ik af als je zuinig met gas wil doen.

(er is een maar die iets helpt.
vloerverwarming kan flink bufferen, het eerste uur dat je stookt kan die goed 2x zoveel warmte opnemen als wat ik hier boven zeg. het is allen als je te lang door stookt dat het dan niet meer werkt.)

ander probleem wat je misschien ook wel merkt.
(ik had hier veel last van.)
de gasketel stookt veel en snel je vloer warm, maar door de isolatie blijft het huis lang warm.
zo lang dat de vloer eigenlijk al weer koud aanvoelde voordat de gasketel weer eens ging verwarmen.
dit is oplosbaar, door een kleinere gasketel te nemen met lager vermogen.
maar kan nog beter opgelost worden met een warmtepomp.
een simpele 5kW warmtepomp kan terug moduleren naar 2kW.
hier door stook je langzamer (en goedkoper) veel meer uren je huis en dus vloer comfortabel mee warm.
dit is zeker iets wat je mag uitzoeken als je dat wil, dit is veel comfortabeler als gas stoken.
(en het is nog goedkoper ook.)
en je kunt ook nog een beetje je huis kunnen koelen in de zomer als je dat prettig zou vinden.
(het is eigenlijk simpel:
gasketel = goedkoop in aanschaf, duur in gebruik.
warmtepomp = duur in aanschaf goedkoop in gebruik.
dit jaar in en jaar uit.)
met maar 2kW aan verwarming vermogen kun je wel veel regelen aan groepen van je vloerverwarming als je zou willen.

in mijn huis heb ik het nu zo simpel in geregeld.
in de herfst zet ik de thermostaat aan van de warmtepomp, en in de lente zet ik die weer uit.
dus gewoon 24x7 is mijn huis warm en ik ben goedkoper uit als met gas.
vloer is gewoon lekker lauw/warm heel de winter door.

er zijn dus wel gasketels te krijgen als je perse gas wil die maar +/-2,5kW leveren.
als je dan 2 groepen vloerverwarming open hebt staan, heb je nog steeds voldoende radiator vermogen voor de gasketel.
dit soort dingen ontstaan vaak doordat Nederlanders graag voor een dubpie op de eerste rang willen zitten.
maar goedkoop is soms duurkoop. ;)

maar ook kun je radiator vermogen toevoegen aan het systeem.
dat helpt ook om goedkoper te stoken.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyW
@Microkid
Bedankt voor het idee, enkel had ik ook aan zo'n oplossing gedacht maar vond het een dure oplossing. Ik wilde met name met boven geschreven plan een goedkope oplossing hebben. Op dit moment hoef ik mijn andere ruimte niet te controleren op temperatuur naar mijn idee, als er af en toe wat door heen loopt wanneer ik mijn woonkamer verwarm is dat prima. Zolang ik wel stuur op mijn woonkamer temperatuur zou ik geen gas moeten vebruiken toch als deze geen warmte vraag heeft?

@migjes
Bedankt voor de uitgebreide reactie, op dit moment weet ik niet of ik mijn hele CV-systeem wil gaan laten vervangen (weet niet hoe lang ik nog op dit adres blijf wonen). Ook vind ik dit vrij rigorous enkel omdat ik een kamer thermostaat wil gebruiken. Ik heb dit huis gekocht zoals hij is, dus de totale oplossing was mijn keuze niet, was er ook al achtergekomen dat mijn vloerverwarmings verdeler verkeerd was aangesloten, dus die ook afgelopen jaar laten aanpassen.
Maar als ik je goed gebegrijp is mijn oplossing een betere manier om gebruik te maken van mijn huidige CV dan hoe hij nu is aangesloten? Omdat nu met de actuatoren juist alle kamers worden afgesloten wanneer hun temperatuur is bereikt?

Ik wil met name de activatie van mijn CV-ketel kunnen sturen zodat hij niet aanslaat in de avonduren. De CV-installatie staat tegenover mijn slaapkamer, maar maakt nog best wat lawaai wanneer hij alles aan het verwarmen is. Dit wil ik met een klokthermostaat proberen te voorkomen.
Pagina: 1