Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvO-1992
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-10-2024
Hoi allemaal,

Ik heb al enkele jaren enkele HUE GU10 spotjes onder de carport in gebruik. Deze had ik gekoppeld aan de HUE Bridge met een Motion Sensor Outdoor. Hoewel in mijn ogen een vrij eenvoudig schema, kreeg ik voorheen enkel met HUE Labs (Three Times is a Charm) het gewenste schema geprogrammeerd. Nu is sinds de zomer HUE Labs opgeheven en moet ik (door opnieuw instellen van de bridge) mijn verlichting en sensor opnieuw instellen via de HUE app, zonder de HUE Labs. Kunnen jullie mij aangeven hoe ik de volgende instelling goed in de app aanmaak?

- Zonsopkomst - 'half uur voor zonsondergang (of lichtopbrengst meer dan..): Geen verlichting, geen actie bij beweging.
- Half uur voor zonsondergang-01:00u: Gedimd licht scene, bij beweging fel licht scene gedurende vijf minuten, daarna gedimd licht scene.
- 01:00 - Zonsopkomst: Geen verlichting, bij beweging gedimd licht scene gedurende vijf minuten, daarna geen verlichting.

Eerst had ik bovenstaand schema in 'Three times is a charm' in de HUE Labs omgeving en werkte perfect. De zonsopkomst-ondergang had ik o.b.v. lichtopbrengst op de bewegingssensor afgesteld. Via de automatisering of instelling van de accessoire Motion Sensor Outdoor krijg ik het zelf nu niet meer ingesteld. Kunnen jullie mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Wat heb je zelf al geprobeerd en waar loop je dan tegenaan? De opheffing van Hue labs zat er volgens mij al enkele maanden aan te komen, dus je hebt hopelijk al wat voorwerk gedaan in die tijd, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvO-1992
Dank voor je reactie. Ik begreep in de app dat sinds de opheffing, de reeds geprogrammeerde HUE Labs behouden blijven. Door het opnieuw instellen van de Bridge, ben ik helaas de HUE Lab setting kwijt en kan ik deze niet opnieuw instellen.

Wat ik nu heb ingesteld is het volgende:
- Onder 'Automatisering' een tijdschema van zonsondergang tot 01:00uur met gedimd licht scene.
- Onder 'Accessoires settings' Motion Sensor Outdoor het volgende:
- 09:00-16:00u: Bij beweging 'Niets doen'
- 16:00u - 01:00u: Bij beweging (en lichtopbrengst laag), helder licht gedurende vijf minuten, daarna 'Terugkeren naar vorige status'
- 01:00u - 09:00u: Bij beweging (en lichtopbrengst laag), gedimd licht gedurende vijf minuten, daarna 'Terugkeren naar vorige status'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
RvO-1992 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:27:
- Onder 'Automatisering' een tijdschema van zonsondergang tot 01:00uur met gedimd licht scene.
Het is mij niet duidelijk wat er nu niet goed werkt, maar even een gokje. Zorg dat het bovenstaande bestaat uit twee automatiseringen. Één is een automatisering om een half uur voor (of juist ten tijde van, jouw keuze) zonsondergang de lamp naar gedimd te zetten. Hier zet je geen eindtijd in. De tweede automatisering is een aparte waarin je een starttijd zet van 01:00 waarbij de lamp naar UIT gaat. Ook hier zet je geen eindtijd in.

Bij de motionsensor zou ik de voorwaarde voor 'lichtopbrengst laag' er eerst eens uit laten. Kijk of het zonder die voorwaarde werkt, dan kan je altijd nog aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door Archer_VC10 op 18-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvO-1992
Ik heb de instellingen aangepast zoals voorgesteld. De verlichting is nu in ieder geval aangegaan zoals geprogrammeerd (een half uur voor zonsondergang) in gedimd scenario. Ook de bewegingsmelder werkte en schakelde over op fel licht bij beweging. Na enkele minuten keert het licht terug naar het gedimde scenario ('terug naar vorige status'). Echter, wanneer na beweging het licht fel gaat branden er opnieuw beweging wordt gedetecteerd is 'de vorige status' niet gedimde toestand, maar fel licht, waardoor deze fel blijft branden. Bij de HUE lab 'three times is a charm' kon je gewoon selecteren om terug te keren naar gedimde toestand ipv vorige status.
Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RvO-1992 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:21:
Ik heb de instellingen aangepast zoals voorgesteld. De verlichting is nu in ieder geval aangegaan zoals geprogrammeerd (een half uur voor zonsondergang) in gedimd scenario. Ook de bewegingsmelder werkte en schakelde over op fel licht bij beweging. Na enkele minuten keert het licht terug naar het gedimde scenario ('terug naar vorige status'). Echter, wanneer na beweging het licht fel gaat branden er opnieuw beweging wordt gedetecteerd is 'de vorige status' niet gedimde toestand, maar fel licht, waardoor deze fel blijft branden. Bij de HUE lab 'three times is a charm' kon je gewoon selecteren om terug te keren naar gedimde toestand ipv vorige status.
Iemand nog ideeën?
Wat je ook nog kunt proberen is om in de App onder 'Instellingen' -> 'Bridge Instellingen' de Resterende HUE-LABS Formules te verwijderen (is sinds de uitfasering een extra optie geworden daar).

Heeft bij mij, met drie bridges met HUE-LABS in gebruik gehad, een hoop ellende opgelost.

Suc-6 in ieder geval (y) _/-\o_

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1