Grond schenken/woning bouwen buiten bouwblok

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutcharmy85
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-03 09:38
Goedemorgen allen,

voordat ik bij een notaris meer informatie hierover ga vragen ben ik benieuwd of iemand hier mij meer hierover kan vertellen.

Wij hebben nu de volgende situatie, een kinderloze oom en tante van mijn vrouw hebben een perceel van ongeveer 6.600 m2 grond. Een gedeelte staat hun woning op, de rest is op dit moment weiland en wordt gebruikt om niets door een boer in de buurt. Er zijn op dit perceel twee huisnummers beschikbaar en er is een omgevingsvergunning om een kleine woning (375 m3) te bouwen in het bouwblok. Nu willen zij ons een gedeelte (2.500 m2) schenken zodat wij daar een (schuur)woning op kunnen bouwen om in de toekomst indien nodig ook mantelzorg te verlenen.

Ik heb al veel gegoogeld, maar ben vooral benieuwd, wat is de goedkoopste manier om die grond aan ons over te dragen?
En hoe moeilijk zou de gemeente (Elburg) gaan doen om een aanpassing van de omgevingsvergunning zodat wij een grotere (rond de 700m3) woning kunnen bouwen dat niet in het bouwblok ligt?

Ik hoop dat iemand ons hier iets meer informatie over kan geven of misschien zelf zo'n situatie heeft meegemaakt.

Hieronder de situatie hoe die nu is, het blauw omcirkelde zou overgedragen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov3bk17EBEKM8ipOrKARjDT9pfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r8Ir4C8Efbr5K81Rk1RrQODJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Eerste google-actie https://www.caddesk.nl/ke...bouwgrond-naar-bouwgrond/

Notaris kun je nog wel even laten wachten, maar ga eens praten met de gemeente. Want die zullen het bestemmingsplan moeten wijzigen. Als die daarin mee willen werken, is het vroeg genoeg om met een notaris of andere expert te kijken hoe je het beste die grond kan verkrijgen van je oom en tante.
Landbouwgrond is goedkoper dan bouwgrond (als ik het goed heb), dus waarschijnlijk eerst de landbouwgrond laten schenken/overkopen en dan pas het bestemmingsplan laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:38
Is vrij simpel qua overdracht.
Landbouwgrond is vrijgesteld van woz/ozb.
Schenken gaat tegen marktwaarde.
Overdrachtsbelasting kan je verrekenen met de schenkbelasting..
Dus zeker eerst schenken en dan eens de gemeente peilen.