Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 21:27

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter

[PC|XB] Subnautica 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vc2d4Jo2VElTtdahlisMVtdEBPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HggG11C9QLqkGZG7aKpKkqHj.png?f=user_large

Ontwikkelaar: Unknown Worlds Entertainment
Uitgever: RAFTON, Inc.
Platforms:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALCt2y1r6Ja_k4YdrKrTkbPfBCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dRLp18qBT5AxKAZD1hYOi3aX.webp?f=user_large Xbox Series X|S, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_BVzIgm0UZru7pbpqRD6A7dVTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ao8cHhkY16Vj7J9MLDz9sjAG.webp?f=user_large PC
Release-datum: 2025 (Early Access)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWGOgoLAg8wFiHs2j8usCQn05OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/momCkWpcgAVuwAekSWk5YDKp.png?f=user_large

Subnautica 2 is een onderwater survival adventure game die zich afspeelt in een geheel nieuwe buitenaardse oceaanwereld. Het is het volgende hoofdstuk in het Subnautica-universum, ontwikkeld door Unknown Worlds.

Over het spel

Nieuwe wereld, nieuw avontuur:
Er wacht je een nieuwe wereld en een compleet nieuw verhaal op je, want je bent een pionier die naar een verre wereld reist. Maar er is iets goed mis, helaas staat de AI van het schip erop dat jij je missie voortzet. Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... Tenzij je verandert..

Verken met vrienden:
Speel alleen of met maximaal drie andere vrienden in online multiplayer coöp. Of je nu mysterieuze ruïnes verkent, basissen bouwt of dieper de wereld in trekt... De uitdaging van deze wereld zal je vindingrijkheid en aanpassingsvermogen op de proef stellen, op onverwachte en nieuwsgierige manieren.

Bouw onderzeeërs, gereedschappen en een basis:
Overleven hangt af van het gebruik van de juiste gereedschap, basissen zijn beter aanpasbaar door een vernieuwd bouwsysteem. Naast basisvoorwerpen zoals je scanner en zaklamp, vind je recepten voor geavanceerdere gereedschappen, uitrusting en onderzeeërs. Met deze nieuwe gereedschappen kun jij je nog beter aanpassen aan deze wereld.

Ontdek diverse nieuwe biomes:
Van torenhoge onderwaterrotsen tot weelderige koraalvelden, deze aquatische buitenaardse wereld zit boordevol levendige en adembenemende biomes, elk vol met diverse ecosystemen en unieke wezens. Maar er klopt iets niet. De wereld is uit balans. Wat is hier gebeurd? Wat is er met jou gebeurd? En nog belangrijker, waar ben jij?

Bestudeer mysterieuze levensvormen:
Ontdek een rijke wereld vol mysterieuze levensvormen, van de kleinste vis tot de grootste Leviathans. Scan wezens om meer over ze te weten te komen. Gebruik je biosampler om monsters te nemen voor onderzoek, terwijl je meer leert over deze wereld ontwikkel jij je genetica om je lichaam aan te passen om te overleven.

Overleef angstaanjagende diepten:
Deze wereld is groot en diep, daag jezelf uit en ga verder dan de veiligheid van ondiepe wateren en daal af in een duister onbekend gebied. Verwondering en gevaar loeren om elke hoek, om deze planeet te overleven, moet jij je grenzen verleggen en de geheimen van deze vreemde wereld ontsluieren.

Early Access:
Subnautica 2 wordt een Early Access-game, wat betekent dat het bij de release nog volop in ontwikkeling is. Je kunt bugs, functies in ontwikkeling en prestatieproblemen tegenkomen. Naarmate we vorderen, voegen we extra biomes, wezens, craftables en verhaallijnen toe. Doe mee aan Early Access en help de toekomst van Subnautica 2 vorm te geven.

Trailers

Screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wugOEbYGrroyobQ6pSsP3SBAj20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onood52XkS4RttNdB68g5xGG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnASb8PghSBXwOGptJCc6487BR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGyrnMdPVzADbzWMU52JHGsB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ej9B8vp5HW0cXQkS6wvjKEwgYzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpMgvASa6bzowg4RJI1kPuaL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG-yQTZxL7HaT8Re0QYwWGD_--A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soXQH8lnXCM4C9PjzRJgz04N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tIMEkWF0tRyh74I_Prekf8KGrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcau2mKnqNCbLqLHQkQNnrne.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit onderwerp word nog uitgebreid,
wanneer er nieuwe informatie bekend word.
Wil je Mede-auteur worden? Doe gerust een PM.

^ Naar boven ^

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 13:58
Kan niet wachten tot deze er is! De eerste echt stuk gespeeld en de DLC iets minder maar alsnog veel gespeeld dus hoop dat ze een goeie combi bouwen.

De trailer was echt wel cool met de Leviathan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 14:48
Ben wel zeer benieuwd welke nieuwe elementen ze gaan toevoegen in deze opvolging van Subnautica. Misschien wel dynamische ecosystemen of iets in die richting. Wel weer een game om naar uit te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-09 18:30
Beatz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:25:
Kan niet wachten tot deze er is! De eerste echt stuk gespeeld en de DLC iets minder maar alsnog veel gespeeld dus hoop dat ze een goeie combi bouwen.

De trailer was echt wel cool met de Leviathan!
Deel 1 zelf iets van 3x doorgespeeld en daarna nog 1x met een vriend via een mutliplayer mod. BZ kon mij een stuk minder bekoren en heb deze voor 80% uitgespeeld en toen de interesse verloren.

Deze wel weer echt zin in, ook heel tof dat co-op nu native ingebouwd zit. Plus day-1 gamepass release dus kan waarsch. een aantal anderen nu ook makkelijk overhalen het eens te proberen.

Ben er helemaal klaar voor om met z'n 4-en het diepe in te duiken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:45
Oh yash.

Zin an. Nu heb ik tegenwoordig steeds minder vrindjes die überhaupt nog online spelen, dus wordt voor mij solo.

Maar wat een plezier heb ik met deel 1 gehad. Was echt tof. Helemaal met schone lei erin gestapt, nooit wat opgezocht. In het begin die mooie kleurige visjes en als laatste die verdoemde dieptes in gaan. Ook dat soms wat beklemmende gevoel als die grote badboys ineens geluiden maken. Of dat ik in die grote krater terecht kom.

Wat dat betreft hoop ik dat de wereld iets groter wordt, iets toegankelijker voor een soortgelijke onderzeeboot waar je op mini schaal een basisje in kan bouwen. Leuk hoor. Basisje bouwen, met die onderzeeboot aanklooien.

DLC heeft mij ook niet heel erg weten te bekoren. Heb ik ook niet uitgespeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 14:15
Heel vet! Deel 1 echt kapot gespeeld dus ben heel benieuwd.

Maar zoas meerdere hier al aangeven vond ik de DLC erg tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTTA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 12:40
Zoals zovelen Subnautica helemaal grijs gespeeld in meerdere playthroughs en later met verschillende mods.

De Below Zero uitbreiding ook wat minder gespeeld door de kleinere map (vooral endgame) en de grote Landmassa's die ik persoonlijk niet zo leuk vond en daarbij het toch wel slechte verhaal in vergelijking met het eerste deel. De klachten die veelal op forums voorbij kwamen ook over dat het character teveel dialoog heeft vond ik persoonlijk niet zo erg.

helaas heb ik mijzelf bij het eerste deel op meerdere onderdelen gespoilerd door een aantal YT video's te kijken terwijl de game in early acces was om te kijken hoe de ontwikkeling van de game ging hierdoor wist ik bijvoorbeeld al dat er 2 eilanden waren en dat er aan de achterkant van de Aurora niet veel goeds te vinden was.(De jumpscares van youtubers als Markiplier en jacksepticeye toen ze voor het eerst de reaper zagen waren geweldig).

Ikzelf speel zo goed als nooit early acces games totdat ze volledig worden uitgebracht. Ik kan mij er niet toe zetten om een game al te spelen waarvan ik weet dat de game nog niet compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asdffairy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Ben echt superbenieuwd naar deel 2. Ik hoop dat hij net zo goed/beter is dan de eerste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Hierbij een nieuwe devlog video van Subnautica 2:

YouTube: Subnautica 2 Dev Vlog - Building Unknown Worlds

[ Voor 59% gewijzigd door Beatz op 19-06-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 19:35
Ik las dat de oprichters van Unknown Worlds allemaal ontslagen zijn of ontslag hebben genomen. Benieuwd naar welke invloed dat gaat hebben op Subnautica 2. https://pu.nl/nieuws/over...-ontwikkelaar-vertrokken/

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 14:45
Thierry88 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:25:
Ik las dat de oprichters van Unknown Worlds allemaal ontslagen zijn of ontslag hebben genomen. Benieuwd naar welke invloed dat gaat hebben op Subnautica 2. https://pu.nl/nieuws/over...-ontwikkelaar-vertrokken/
En het feit dat het onduidelijk is waarom ze zijn ontslagen (of dat ze zelf opgestapt zijn) en dat het 'per direct' was zonder enige waarschuwing .. is een *enorme* red flag.

Krafton publiceerde dan ook een heel erg generiek niets-zeggend statement erover.

Ze zeggen we dat de leden van het 'core dev team' nog allemaal daar zitten. Maar ja; een CEO met 'verkeerde' bedoelingen kan veel schade doen. Verwacht zelf dat Subnautica 2 versneld gereleased gaat worden, eventueel met 1 (of meerdere) betaalde DLC's. Maar Ik HOOP dat ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcade
Post van Charlie op reddit (https://www.reddit.com/r/...ave_but_a_thousand_drops/ ) sterkt inderdaad het idee aan dat het vertrek van de drie, niet op vrijwillige basis was.

Hij schrijft ook dat op dit moment Subnautica 2 klaar is voor early access. Dus vermoeden is dat de drie en Krafton het ergens niet eens konden worden over hoe early access te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Gameplay!!
Let's gooooooo
https://youtu.be/oK5Nr1VtJ9Q?feature=shared

Early access 2026!! Dit is dus al veranderd....🫣

[ Voor 25% gewijzigd door Beatz op 09-07-2025 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatz
Hierbij ook de uitleg van 1 van de oud eigenaren van Unknown World:
https://x.com/Flayra/stat...TRCPTnLc-Qa4ex4imznA&s=19

Toch best wel pijnlijk dat dit op deze manier is gegaan. Na 20 jaar eruit worden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:38
Er gaan nu wel veel berichten over.
In deze video geeft wel een uitleg waarom : YouTube: Subnautica 2 OFFICIALLY Delayed To PREVENT Paying Devs $250 Million ...
De reden dat het naar 2026 is gegaan, omdat er anders een dev bonus van 250 miljoen dollar uitbetaald zou worden als ze een bepaalde bedrag aan inkomsten zou hebben. Als de early acces in 2025 zou zijn dan halen ze dat bedrag en krijgen de devs de bonus. Nu het in 2026 is krijgen ze niet die bonus.

Heb gelijk mij Subnautica 2 van Steam wishlist gehaald

Ik hoop dat het alleen deze reden is en niet omdat ze nog iets van mirco paymend in willen stoppen. Of Pay a service.

Door dit heb ik wel veel minder vertrouwen in het spel.
Wou eerst dit spel 2x kopen in early acces. Ook 1 voor mij dochter om te spelen. Nu je ook met 4 personen kan spelen, ze vind dit ook leuk en is nu ook oud genoeg er voor. Eerst maar afwachten hoe het gaat lopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Calamor op 10-07-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
Ja, ontzettend jammer. Ook hier van m'n wishlist gehaald. Zal vast niet veel uithalen, maar I'm doing my part. Ondertussen maar rustig afwachten wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Uitleg Krafton!!
https://krafton.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Op dit moment is de uitleg nogal eenzijdig. Kan natuurlijk ook dat de ontwikkelaars die $250 miljoen bonus veilig probeerden te stellen door de EA veel te vroeg uit te brengen.
Maar vooral de keuze op de nieuwe CEO heeft niet echt de schijn dat Krafton dit puur heeft gedaan voor de gamers.

Ik ga proberen hem niet meer als EA te kopen en wachten tot die volledig uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Pendora schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:55:
Op dit moment is de uitleg nogal eenzijdig. Kan natuurlijk ook dat de ontwikkelaars die $250 miljoen bonus veilig probeerden te stellen door de EA veel te vroeg uit te brengen.
Maar vooral de keuze op de nieuwe CEO heeft niet echt de schijn dat Krafton dit puur heeft gedaan voor de gamers.

Ik ga proberen hem niet meer als EA te kopen en wachten tot die volledig uitkomt.
Ik ben het met je eens. Ondanks dat ik en meerdere met mij grote fans zijn van Subnautica denk ik ook dat het verstandiger is om de EA te laten voor wat het is. Hoe moeilijk dat ook zal zijn want man man wat was 1 toch echt super cool 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Dit is een leak van het Subnautica 2 Milestone review mei 2025. Ik heb het als spoilers gemaakt omdat er ook info in kan staan over wat er in Subnautica 2 kan komen.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMDTOpjFySg3HwRiNkgfEw4qrFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzeNByNv99XofpLJrsNaTksy.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wj1zG63aGJfnn91xM3ajvshiPho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBRsaVdTZRWARnJU6wNevmuF.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten het geen spoilers zijn dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Stinkt allemaal ngo steeds maar begrip voor Krafton neemt bij mij wel toe.
Ze hadden het alleen veel beter moeten aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterniet
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 12:33
Pendora schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:53:
Stinkt allemaal ngo steeds maar begrip voor Krafton neemt bij mij wel toe.
Ze hadden het alleen veel beter moeten aanpakken.
Ik vind het echt extreem dat heel het internet nog steeds zegt: ja het is prima klaar voor early acces.

Kom op man, 10 uur gameplay, 1 klein stukje map

Ik zou echt heel droevig worden als ik dat had gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Luisterniet schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Ik vind het echt extreem dat heel het internet nog steeds zegt: ja het is prima klaar voor early acces.

Dat is het voordeel van populair zijn, dan kan je ermee weg komen, iig op korte termijn, terwijl als een groot bedrijf dat direct had gedaan ze helemaal afgekraakt werden (en terecht).

Zoals ik ook op FP schreef: Ik kijk uit naar Subnautica 2, ik vond 1 enorm leuk. Maar sinds Star Citizen geen haar op mijn hoofd die overweegt Early Access te kopen. Laat ze eerst maar zien dat ze een geheel spel hebben om uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
Luisterniet schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Bij de vorige 2 delen was het in het begin ook karig. Vooral als je vergelijk met het eerste deel. Je had toen bijna niks.
Below Zero heeft er meer dan 2 jaar over gedaan vanaf early access voordat het echt af was. Toen had ik misschien 6 maanden of langer het spel links gelaten en weer gekeken wat er was. Vond het wel leuk om de ontwikkeling te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterniet
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 12:33
Sissors schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:23:
[...]

Dat is het voordeel van populair zijn, dan kan je ermee weg komen, iig op korte termijn, terwijl als een groot bedrijf dat direct had gedaan ze helemaal afgekraakt werden (en terecht).

Zoals ik ook op FP schreef: Ik kijk uit naar Subnautica 2, ik vond 1 enorm leuk. Maar sinds Star Citizen geen haar op mijn hoofd die overweegt Early Access te kopen. Laat ze eerst maar zien dat ze een geheel spel hebben om uit te brengen.
Cities 2 wordt tot op de dag van vandaag nog steeds door een groot deel keihard de grond ingeboord, en nu met subnautica 2 vind iedereen het blijkbaar wel helemaal prima

Het heeft wel heel erg David - Goliath tintje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcade
Lawsuit van de Founders vs. Krafton.

https://www.scribd.com/do...s-v-Krafton-via-Aftermath

En youtuber die er doorheen gaat: YouTube: Did Krafton SABOTAGE Subnautica 2 ON PURPOSE Just To Save MONEY ?!

Interessant. Heel erg benieuwd wat Krafton's next move zal zijn; mijn mening denk dat Krafton hier sowieso de grote verliezer gaat worden; de reputatie schade voor Krafton gaat enorm zijn. Als ik Krafton was, mits er echt solide bewijs is tegen de founders .. zullen ze eieren voor hun geld moeten kiezen.

Heb het gevoel dat hier idd. een beetje cultuur verschil probleem is die Krafton heeft onderschat; America vs. Korea.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcade op 18-07-2025 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
Ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen.
Ik hoop dat ze alle 3 terug komen en dat een duidelijke regeling wordt gemaakt hoe Krafton met Unknown Worlds omgaat. En iets van consequenties heeft als het wel gebeurt. Denk dan wel dat mijn vertrouwen terug is. Heb geen in een spel met mogelijk micro payments.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
Er is een reactie gekomen van Krafton
YouTube: Did THIS Just Make Things WORSE For Subnautica 2 ?! KRAFTON'S Offici...

Het document : https://www.scribd.com/do...mUjTuK1JQkOU4QaYn#page=65

Ze zeggen dat ze alles ontkennen en dat ze het recht hebben om ze te ontslaan.

Ben wel benieuwd of de overeenkomst 500M (waaronder 250 bonus) op straat komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Calamor op 15-08-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
Dit is echt niet best. Maar als ik het zo lees hebben ze voor de bonus dus al 460 miljoen gehad voor de verkoop van unknown worlds en zouden ze daarna nog eens zoveel krijgen dat je bijna op een miljard zit? Man man wat een geld....

Maar goed de game wordt waarschijnlijk pas ergens in 2026 als Early uitgebracht (hopelijk) en dan ergens 2027 misschien de game. En anders 2028. Pff ik had zo de hoop dat het een toffe sequel zou worden maar ben er bang voor met al het gezeik wat er nu ontstaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
We zullen het zien hoe het loopt. Het ziet er niet heel goed uit nee.

Maar ik denk ook dat het wel even gaat duren. Als de 3 het winnen, lijk mij dat ze nog in beroep ook nog gaan. Het duurt dan wel meerdere maanden. Dan zit je al in 2026 voordat er iets uit komt.

Ik had gehoopt dat we nu een base te kunnen bouwen in multi-player. Een beetje de wereld ontdekken. Bij de vorige 2 delen duurde het ieder geval toen ook paar jaar voordat v1.0 uit kwam.

Wou nu 2x het spel kopen ook voor onze dochter, maar ik zit nu echt te twijfelen of ik er 1 ga kopen. Eerst eens kijken hoe dit gaat aflopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor

Krapton trekken een deel van de aanklacht in waarom ze ontslagen zijn. Dat Subnautica 2 nog niet gereed was.
Pagina: 1