Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-04 21:29
Ik zit de laatste tijd rond te kijken naar thuisbatterijen om na te denken wat ik ga doen als saldering eenmaal weg is..
Stel je hebt een hoop zonnenpanelen.
Je kan dus een thuis batterij kopen van rond 3~25kwh.
Ik zie dat het ook mogelijk dan nog een auto zon gestuurt op te laden.

Maar wat als je een 10kwh batterij systeem aansluit, en je wil later meer kwh kunnen opslaan.
Maar het systeem wat je geinstalleerd hebt kan je niet meer op aansluiten. Of het merk bestaat niet meer etc.
Kan je dan altijd een ander batterij systeem nog naast zetten? Waarschijnlijk op een andere groep in meterkast natuurlijk.

Of stel dat over 5~10 jaar je ineens 1000~2000kwh batterijen betaalbaar kunt kopen om de hele winter door te komen.
Betekend dat dan je het huidige systeem weg moet doen?

Enige video die ik kon vinden waar het lijkt dat iemand 2 systemen had was dit:
YouTube: I Installed Two Home Battery Systems - Which is Best? | Anker HPP VS...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
je hebt accu's die hangen aan de omvormer.
en je hebt accu's die hangen aan het stroom net.

wil je een nieuwe accu aan je omvormer, jep dan moet je meestal de oude weg doen.
(veel omvormers kunnen ook 2 accus aan, maar dat is merk specifiek.
en ja omvormer merk X heeft accu Y nodig, je omvormer bepaald heel erg veel welke accu's je kunt gebruiken.)

een accu die aan het stroom net hangt, tja die werkt geheel standalone die kan gewoon blijven zo lang je wil.

maar je komt wel al snel in prioterings probleem, er is altijd 1 accu die de eerste prioriteit krijgt.
is dat jouw juiste opstelling soms wel soms niet, dit is altijd lastig.

maar laten we wel wezen.
op dit moment heb je niet veel accu nodig.
stel je gebruikt 10kWh per dag, dan doe je de helft van de dag de stroom rechtstreeks van de panelen gebruiken laten we zeggen 5kWh geen accu nodig.
dan kun je met 5kWh accu de nacht door komen en de volgende dag die weer op nieuw vullen met stroom.
(ach laten we er een 10kWh accu van maken voor extra marge en een slechte dag te kunnen opvangen.)
het is nu goedkoper om dan gewoon "te veel" zonnepanelen te hebben en zo op slechte dagen ook nog wat accu te kunnen vullen. de te veel kWh kun je altijd nog voor een dump prijs verkopen als het moet of niet opwekken en de omvormer uit schakelen.
meer Wp is goedkoper als meer kWh accu. ;)
een 1000-2000kwh accu zal nooit zo goedkoop worden als gewoon veel panelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een accu die rechtstreeks aan het net hangt?
Sorry maar ik ken geen enkele accu voor thuisopslag die wisselstroom opslaat.

Het net levert wisselstroom en je verbruikers in en rond de woning werken doorgaans ook op wisselstroom.
Een thuisaccu slaat energie op als gelijkstroom.
Een PV installatie levert ook gelijkstroom (vandaar dat er steeds een omvormer tussen hangt om er wisselstroom voor verbruik van te maken).
Je zal dus steeds een inverter/omvormer nodig hebben om te communiceren tussen het net en de verbruikers.

Kies dus een inverter met een open systeem die met verschillende merken accu's kan werken en niet in een gesloten ecosysteem zit. (Bv. hardware van Victron.)
Kies een accu die in modules uitbreidbaar in opslagvermogen is. (Bv. accu's van BYD, Pylontech,.....)

In de praktijk lijkt het me ook niet eenvoudig om alleen op PV (en zeker niet wanneer je - zoals TS suggereert - veel Wp installeert) 50% direct vermogen te halen.
Hoe groter het geïnstalleerde aantal WP (bv. om in de winter voldoende productie te hebben) hoe lager het zelfverbruik, maar hoe hoger de zelfvoorzienigheidsgraad.
Een zelfvoorzienigheidsgraad van 25 tot 30% (zonder opslag en zonder thuislaadpaal) op basis van direct verbruik uit PV zijn doorgaans al een mooi gemiddelde.

Aan heel veel geïnstalleerde WP heb je ook niet veel op dagen zonder zon en nooit tussen zonsondergang en zonsopgang (en dat schijnt ieder etmaal voor te komen).
Anderzijds heb je ook niet veel aan een groot opslagvolume in kWh wanneer je productievermogen doorgaans te laag is om dat aan te vullen.
Aan heel veel Wp en een laag kWh opslagvermogen heb je niet veel wanneer er geen saldering meer is en je moet betalen om teveel geproduceerd vermogen op het net kwijt te kunnen.

Afhankelijk van de individuele situatie zal je een evenwicht moeten zoeken tussen verbruik, productie en opslagvermogen.

Pv Wp is inderdaad (nog) goedkoper dan kWh opslag.
Maar hou er ook rekening mee dat een systeem met weinig opslag mer kWh duurder is dan een systeem met meer opslag in kWh. De vaste installatie- en systeemkosten blijven immers gelijk en wegen bij een systeem met een klein opslagvermogen meer door dan bij een systeem met een groter opslagvermogen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16
DexteRNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:13:
Of stel dat over 5~10 jaar je ineens 1000~2000kwh batterijen betaalbaar kunt kopen om de hele winter door te komen.
Betekend dat dan je het huidige systeem weg moet doen?
Die kan je er dan gewoon bijzetten, wellicht heb je dan nog wel wat extra regeltechniek nodig.

Al denk ik in de praktijk het oude weghaalt als je met het nieuwe 100x zoveel energie kan opslaan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Een batterij met een honderdvoudig opslagvermogen kan dan wel goedkoper worden maar ik zou er dan al bij aanvang rekening mee houden om daar de nodige plaats voor te voorzien.

Geen idee trouwens wat je in een huishoudelijke omgeving met 1000 tot 2000 kWh opslag zou moeten aanvangen.
Ik laat mijn woning op 15 kWh opslag een volledig jaar zelfvoorzienend draaienen

Economisch en ruimtelijk lijkt het me meer voor de hand te liggen om eerst te investeren in een goed geïsoleerde woning, zuinige apparatuur en zoveel mogelijk Wp (in verhouding tot het verbruik) dan om dat allemaal te negeren en nadien proberen terug recht te trekken met een buitenproportioneel opslagvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:23
In theorie ja. In de praktijk zul je grote moeite hebben om de systemen naast elkaar te laten werken. Regeltechnisch dan, want als je geen open modulair systeem hebt zoals victron dan kun je waarschijnlijk maar beperkt sturen wat de twee systemen moeten doen. Ze hebben immers beide hun eigen meetsysteem en regelsoftware. En de meeste systemen nu zijn erg gesloten.
Wat bepaalt dan in welke volgorde ze opladen? Hoe gaat zero-export zich gedragen als je twee onafhankelijke systemen hebt? Gaan ze per ongeluk elkaar opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

IvoB2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:36:
Ik laat mijn woning op 15 kWh opslag een volledig jaar zelfvoorzienend draaienen
Je hebt dus je netaansluiting opgezegd, die heb je immers niet meer nodig, en bespaart daar ook het vastrecht mee?

Of is het in de winter een ander verhaal?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:03

Jan2023

KISS

Is het niet slimmer om je te verdiepen in vehicle-to-grid (V2G) technologie?
Dan heb nog veel meer opslag tot je beschikking.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
V-8 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Je hebt dus je netaansluiting opgezegd, die heb je immers niet meer nodig, en bespaart daar ook het vastrecht mee?

Of is het in de winter een ander verhaal?
Nee ik heb mijn netaansluiting niet opgezegd.
Voor alle duidelijkheid, ik woon in Vlaanderen en daar betaal je sowieso geen vast recht op een aansluiting maar een capaciteitstarief volgens daadwerkelijk afgenomen vermogen boven de 2,5 kW (verbruik je minder of gelijk aan 2,5 kW dan betaal je een forfaitair tarief, iets van een 100€ op jaarbasis).

Door de combinatie van PV en thuisopslag kom ik inzake netaansluiting niet meer boven de 2,5 kW.
De reden dat ik wel nog een netaansluiting heb is tweeledig:
1. De PV energie die ik niet direct en indirect kan verbruiken lever ik terug aan het net (of de EV) tegen een vergoeding. En met die vergoeding wordt het forfaitair tarief betaald.
2. De geïnstalleerde kWp van mijn PV installatie is nog niet groot genoeg om in de maanden december en januari genoeg op ge wekken. Ik krijg dan mijn accu niet volgeladen met de huidige geïnstalleerde kWp. Ik ben dus nog on grid omdat er gedurende twee tot drie maanden per jaar onvoldoende productie is en niet omdat het opslagvermogen te klein is.

Om op jaarbasis van de huidige 87% zelfvoorzienigheidsgraad (en van half februari tot half november is dat 100%) te stijgen tot 100% moet de kWp bijna verdriedubbeld worden (bij eenzelfde opslagvermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Jan2023 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:54:
Is het niet slimmer om je te verdiepen in vehicle-to-grid (V2G) technologie?
Dan heb nog veel meer opslag tot je beschikking.
Ik woon in Vlaanderen en daar is aan de netzijde V2G nog niet gehomologeerd.
Niet iedere EV heeft al V2G en wanneer deze dat wel al heeft dan is dat doorgaans AC output en geen DC output waardoor je ook nog eens een bidirectionele laadpaal nodig heeft die tussen EV en woning (V2H) kan leveren en terugleveren. Dat is een extra kost van een 3000 € die alleen maar werkt wanneer de EV aan de woning gekoppeld is.

Zelf kies ik dan liever voor de combinatie van een thuisaccu (die 24/7 aan de woning gekoppeld is) en een EV met V2L die tijdens de wintermaanden kan bijspringen om energie terug te leveren. Dan heb je geen bidirectionele laadpaal nodig maar gewoon een generatoringang op de inverter van de thuisaccu en kan er gewoon vermogen vanuit de EV met V2L geleverd worden aan de thuisverbruikers/accu.

Een EV verbruikt ook energie.
Wanneer je deze thuis goedkoop wil laden zal je sowieso ook al meer PV moeten plaatsen om deze mobiel te houden.

Sinds juli 24 heb ik een EV met V2L en sinds 2021 een thuisaccu met inverter met generatormogelijkheid.
Op jaarbasis kom ik met de huidige opwekcapaciteit een 250 tot 300 kWh te kort.
De EV kan netto 74 kWh opslaan.
Theoretisch is het dus geen probleem om met de accu van de EV tijdens de wintermaanden energie terug te leveren aan de woning.
In de praktijk is het uiteraard een ander verhaal: wanneer er niet genoeg PV-productie is om een thuisaccu van 15 kWh dagelijks van voldoende opslag te voorzien kan je ook niet meer opslag tevoorschijn toveren voor een bijkomende opslagcapaciteit van 74 kWh (+ een 20 tot 30% verliezen).

De bottleneck blijft dus de productiecapaciteit en niet de opslagcapaciteit.
Nu kan ik maandelijks aan een destination charger wel een 80 kWh gratis en ongeregistreerd gaan laden maar dat is een n=1 verhaal en niet voor iedereen toepasbaar.

Om te "besparen" op energie moet je het ook niet doen want momenteel haal ik op jaarbasis netto voor een 30 € energie uit het net (na verrekening vergoeding teruglevering en forfaitaire vaste kosten) die ook nog eens ruim gecompenseerd wordt door de vergoeding om aan de EV te leveren.
De energierekening op jaarbasis is door de huidige configuratie sowieso al negatief.
Afsluiten van het net is dus nog voor niets nodig gezien het nog altijd meer opbrengt dan het kost (en ik saldeer sinds 2021 ook niet meer).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

IvoB2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Nee ik heb mijn netaansluiting niet opgezegd.
Voor alle duidelijkheid, ik woon in Vlaanderen en daar betaal je sowieso geen vast recht op een aansluiting maar een capaciteitstarief volgens daadwerkelijk afgenomen vermogen boven de 2,5 kW (verbruik je minder of gelijk aan 2,5 kW dan betaal je een forfaitair tarief, iets van een 100€ op jaarbasis).

Door de combinatie van PV en thuisopslag kom ik inzake netaansluiting niet meer boven de 2,5 kW.
De reden dat ik wel nog een netaansluiting heb is tweeledig:
1. De PV energie die ik niet direct en indirect kan verbruiken lever ik terug aan het net (of de EV) tegen een vergoeding. En met die vergoeding wordt het forfaitair tarief betaald.
2. De geïnstalleerde kWp van mijn PV installatie is nog niet groot genoeg om in de maanden december en januari genoeg op ge wekken. Ik krijg dan mijn accu niet volgeladen met de huidige geïnstalleerde kWp. Ik ben dus nog on grid omdat er gedurende twee tot drie maanden per jaar onvoldoende productie is en niet omdat het opslagvermogen te klein is.

Om op jaarbasis van de huidige 87% zelfvoorzienigheidsgraad (en van half februari tot half november is dat 100%) te stijgen tot 100% moet de kWp bijna verdriedubbeld worden (bij eenzelfde opslagvermogen).
Duidelijk, maar je zei 'heb het jaarrond zelfvoorzienend draaien', en dat is dan dus toch niet zo lees ik..

Desalniettemin al knap wat je voor elkaar hebt!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik schreef dit in de context van dit topic:
"Ik laat mijn woning op 15 kWh opslag een volledig jaar zelfvoorzienend draaien".

Ik licht toe: wat betreft thuisopslag via een accu laat ik mijn woning met 15 kWh een volledig jaar zelfvoorzienend draaien (en heb daar dus zeker geen 1000 tot 2000 kWh opslag voor nodig).

Mijn woning zelf is nog niet 100% zelfvoorzienend opdat de productiecapaciteit van PV onvoldoende is.
Niet omdat de opslag van 15 kWh onvoldoende is.

De oplossing is dus PV capaciteit te verhogen, niet de opslagcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Met het thuisaccu/ ESS systeem van het Nederlandse merk Victron kun je maximaal 96 accu's aan het Battery Managment System (BMS) hangen, neem je de (prima) 5 KWh Rack battery van Pylon kom je op niet meer dan 96x 5KWh = 480 KWh..
Per 100 kost één accu (inclusief btw) 1000 euro.. totaal €96.000,= plus 11 kasten á €400,= waarin de accu's worden gemonteerd.
100K aan alleen accu's...en dat voor 4 weken stroom voor mijn woning (bj 2021, gasloos) in december.
Zelfs als alles de helft goedkoper zou worden kosten de accu's alleen nog steeds €50.000,=

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Laat ik nu toevallig een systeem van Victron gebruiken in combinatie met één BYD LV 48V accu (15,4 kWh per module).
Dat kost een fractie van het bedrag dat jij noemt (in 2021 betaalde ik 6500 € voor de batterij + MPII inverter van Victron + cerbo GX + Hager lastscheider voor V2L+ ombouw automatenkast om alle circuits in eilandmodus te laten functioneren en minus de subsidie).

Dat werkt hier al sinds 2021 probleemloos en zonder te salderen.
In een eveneens full electric woning zonder gas en een laadpaal voor een EV.
Bouwjaar midden jaren negentig vorige eeuw maar tussen 2011 en 2021 stap voor stap energetisch gerenoveerd.
Van half februari tot begin november (voorzichtig gesteld dus een achttal maanden per jaar) is de woning dan 100% zelfvoorzienend en kan er nog een groot deel overschot richting EV.
Op jaarbasis was ik (geteld over de laatste 12 maanden) voor 86,4% zelfvoorzienend.

De laatste 12 maanden nam ik (geconcentreerd in de wintermaanden) 282,46 kWh van het net af met een
totale netto energiekost (kWh + kW + forfaitaire vaste kosten) van 20,66 € (31,47 € inclusief BTW).
Dit jaar (te tellen vanaf 1/1/24 en tot op de dag van gisteren) nam ik 72 kWh van het net af (of één lading van de opslagcapaciteit van de EV) en was ik voor 95,6% zelfvoorzienend.
En tot nu toe was 2024 het slechtste productiejaar sinds 2011 (het jaar dat ik de installatie in dienst nam).

Midden 2031 wordt de huidige PV installatie (na 20 jaar dienst) van het dak genomen en wordt de huidige 5,6 kWp vervangen door 15,2 kWp. Meer opslag dan de huidige opslag is dan zeker niet nodig om het ganse jaar, winter inbegrepen, 100% zelfvoorzienend te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Thx voor alle reacties,zoals ik zij ben nog aan rondkijken en kon niet veel informatie vinden over uitbreiden met eventuele een andere batterij systeem.
Waarschijnlijk koop ik pas een batterij als saldering weg is. Dit kan in 2027 zijn of later als ze er hier in NL niet mee overeens worden :)

Ik heb geen gas aansluiting meer, huishouden van 3 personen.
Verwarm mijn huis met 2 LG airco inverters: LG-H12MW en LG-H09AP
Warm water: Atlantic Explorer V4 200L
Op moment heb ik 1x40a aansluiting met 4200wp panelen op zuid met 30~35grade(op me dakpannen) met 4k omvormer (installatie 2013).
Opbrengst: 3896 ~ 4762 kwh/jaar (hoogste opbrengst was in 2022)

Verbruik: 5500 ~ 6200 kwh.jaar (dit is total verbruik net import+zelfconsumptie vanuit solar)
Ben nu van plan nieuwe meterkast erbij te plaatsen en naar 3x25A te gaan.
En dan nog eens zo 3800wp erbij te plaatsen. En heb nog de optie later nog eens 4000~5000wp erbij te plaatsen als ik wil.
Dus het is mogelijk 12800wp te krijgen als ik wil. Misschien meer als ik overal verticale panelen mag plaatsen :) Maar ben niet van plan boven 15000wp te gaan want dan wordt je BTW plichtig in NL blijkbaar.

Maar ik ga dus binnenkort zowiezo naar 7800wp. Mijn idee is inderdaad eerst meer pannelen om mogelijk minder opslag nodig te hebben om de avond/nacht door te komen. De nieuwe panelen wordt een oost/west opstelling met 10graden, om avonds/ochtent opbrengst te verhogen.
En dan in home assistant een batterij simulator draaien komende jaren, om idee te hebben wat een 10, 15 of 20kwh batterij zou doen.

Oh en ik heb nog geen EV auto anders was het gebruik vast een stuk hoger :)

[ Voor 4% gewijzigd door DexteRNL op 18-10-2024 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:05
Het even bijplaatsen van 2000kwh aan accu's man wel.
Maar ik zou het nooit in huis willen hebben.

Wij hebben op mijn werk nu een accu bunker staan.
Dat is een stalen container met airconditioning en een aansluiting voor de brandweerwagen. (En een drain onderaan)

Als er brand is pompen ze dat hele ding vol water.

Als je in huis brand krijgt, ben je je woning kwijt.

Ik zou daar toch uiterst voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FRANQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:45:
Als je in huis brand krijgt, ben je je woning kwijt.

Ik zou daar toch uiterst voorzichtig mee zijn.
In of aan een woning plaats je dan ook beter LFP batterijen en die laat je best aansluiten door een vakman gevolgd door een onafhankelijke keuring van het gehele systeem.

LFP accu's vliegen nl. niet spontaan in brand.
Brand ontstaat meestal door gebruik van verkeerde bekabeling en/of slechte aansluitingen.
Dat wordt dus, zoals alle elektra in je woning, beter zorgvuldig uitgevoerd en gecontroleerd.

En een verstandig woningeigenaar/-bewoner sluit uiteraard beter een goede brandverzekering af en plaatst een goede rook- en brandmelder in minstens de technische ruimte van de woning.
Paniek zaaien is dan voor niets meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Het even bijplaatsen van 2000kwh aan accu's man wel.
Ik bedoelde het ook niet heel serieus, maar wat als er een andere soort batterij uitkomt die gewoon meer kan opslaan, veiliger, en kleiner omvang. Ik heb bv ook nog ergens een 10~20MB harddisk liggen :)
Soms is het moeilijk te voorspellen waar de technologie heen gaat over 10 jaar.

Zonnenpanelen zijn ook veel beter geworden, maar hellaas zijn ze tegewoordig groter.
Mijn 2013 zonnenpanelen zijn 21x 200wp (4200wp), dit was kwa opbrengst/oppervlakte het beste wat ik toen kon vinden.
Als ik die nu zou vervangen met 13x455wp (5915wp) is het maar 1715wp (~41%) hoger omdat ze gewoon groter zijn en minder van mijn dak oppervlakte kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je wil blijven wachten tot technologie volledig uitontwikkeld is kan je in dit geval nog lang wachten.
Waarom heb je ooit die harddisk in huis gehaald want dat was ook niet het einde van de ontwikkeling?

Wat betreft PV heb je toch niet goed gezocht dan?
Mijn PV panelen zijn van 2011 en hadden toen al - niet het beste maar op dat ogenblik de betere prijs/kwaliteitsverhouding - 280 Wp per stuk.
Er liggen er nu 20 stuks op en er kunnen er nog een viertal bij.
Maar ik ga dan ook geen panelen meer op het dak leggen maar van het volledig deel van het ZZO gerichte dak één groot geschakeld zonnepaneel maken (wat esthetisch ook al een vooruitgang is).
Dan stijgt de productiecapaciteit op dezelfde opp. van 5,6 naar 15,2 kWp (en in 2031 waarschijnlijk nog meer).
De PV inverter kan er dan ook tussenuit (tenminste als ie het nog zolang volhoudt) en kan vervangen worden door MPPT trackers waardoor de DC van het dak rechtstreeks als DC naar de accu kan.
Scheelt door de lagere verliezen ook weer 10 tot 20% meer opbrengst dan gewoon te blijven werken met een AC omvormer.

Het doel is dan ruimschoots bereikt (100% zelfvoorzienend) en dan maakt het niet meer uit wat de technologie daarna doet.
Eens zal je toch moeten beslissen of je iets doet of niet.

Wanneer je start met een relatief laag opslagvermogen (tov je verbruik) en rekening houdt met een normale degradatie van 2% jaar zal de accu door een hoge C-ratio en door meer cycli gaan draaien ook vlugger verslijten.
Over tien, ten hoogste 15 jaar - maar dan moet je al zuinig zijn op het aantal cycli en aan een lage C-ratio werken - zal de accu dan sowieso al einde normale levensduur zijn en aan vervanging toe zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
DexteRNL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

Ik bedoelde het ook niet heel serieus, maar wat als er een andere soort batterij uitkomt die gewoon meer kan opslaan, veiliger, en kleiner omvang. Ik heb bv ook nog ergens een 10~20MB harddisk liggen :)
Soms is het moeilijk te voorspellen waar de technologie heen gaat over 10 jaar.

Zonnenpanelen zijn ook veel beter geworden, maar hellaas zijn ze tegewoordig groter.
Mijn 2013 zonnenpanelen zijn 21x 200wp (4200wp), dit was kwa opbrengst/oppervlakte het beste wat ik toen kon vinden.
Als ik die nu zou vervangen met 13x455wp (5915wp) is het maar 1715wp (~41%) hoger omdat ze gewoon groter zijn en minder van mijn dak oppervlakte kan gebruiken.
Er ligt een Nobelprijs en heel veel andere prijzen klaar voor diegene die een accu ontwerpt met een KWh prijs gelijk aan die van zonnepanelen...
Was het maar zo gemakkelijk met Mr. Fusion uit Back to the future; een paar schillen fruit erin en time-jumpen maar 8)

Maar met een accu van rond de 10-15 KWh, PV -wat maar op het dak past- en zelfs zonder EV kun je gemakkelijk 65% van de tijd Off the Grid draaien, een aantal jaren geleden was er een Tweaker die dat al aantoonde.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexteRNL
Wat betreft PV heb je toch niet goed gezocht dan?
zoals ik al zij ik had toen kleinere panelen genomen zodat ik meer wp/oppervlakte kon hebben ipv de grote panelen. Mijn waren 158 x 81 volgens mij.
Hiermee kon ik dat hele stuk dak dichtleggen, en met grotere panelen past daar een hele rij minder panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvangelder
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 12:48
ik vroeg me af, mijn zonnepanelen hebben optimizers, van solaredge met de omvormer van solaredge, nu wil ik een thuisbatterij kopen maar die heeft dan weer zijn eigen omvormer, kortom ik ga een extra keer van DC naar AC , verlies ik daarmee veel rendement ?
de batterij verkoper zegt van niet maar is dit wel zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-08 16:35
Ik heb het volgende. Op zolder heb ik 2x een 1 fase omvormer staan. 1x Oost met 11x 325wp en 1x West met 11x 315wp. Deze wil ik vervangen door een Growatt 5000 hybride omvormer met een 10kw accu. Nu wil ik in in de garage nog een growatt 4000 omvormer plaatsen met ook een 10kw accu. Deze worden dan aangesloten op een smart meter om het zelfverbruik te maximaliseren. Is dit mogelijk kwa aansturing? Ik heb gezocht, maar niks gevonden op tweakers of ergens anders.
Pagina: 1