LED pulsdimmer live kunnen bedienen, maar ook slim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09
Momenteel maak ik gebruik van Hue icm met Home Assistant.

Nu ga ik verhuizen en in dat nieuwe huis zijn overal LED pulsdimmers aanwezig met normale (domme) spotjes. Nu wil ik "live" kunnen blijven dimmen met de bestaande drukknop, maar ik wil ook dat de schakelaar c.q. de spotjes "slim" zijn en dus te bedienen met de smartphone en/of via Home Assistant. Ik wil uiteraard prima spotjes vervangen, en als er iets moet worden vervangen in de wand is dat ook prima, maar ik wil geen externe dimmer die ik op de muur moet plakken naast de bestaande schakelaar(s).

Bij een Hue wandschakelaarmodule icm met Hue spotjes bereik je wel dat de boel "slim" wordt, maar je verliest de mogelijkheid om "live" te dimmen met de pulse-dimmer: dat is gewoon niet compatibel met elkaar, voor zover ik dat kan zijn na uitgebreid speurwerk.

Mijn vraag is: Is er een systeem dat kan wat ik wil: dus live kunnen dimmen met de schakelaar EN ook smart kunnen dimmen. Ik heb al zitten kijken naar verschillende systemen (Fibaro o.a.), maar ik wordt naar niet wijzer uit omdat op die websites alleen maar jip-en-janneke voorbeelden worden gegeven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Ja, dit is precies wat je zoekt:

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w

Er zijn meer varianten van, je hoeft niet persé deze van Robb te nemen maar het is een goed voorbeeld.

Je kunt deze in Hue opnemen èn blijven dimmen met je bestaande schakelmateriaal (pulsdrukkers)

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 20-10-2024 09:32 . Reden: Link cleanup ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
V-8 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:42:
Ja, dit is precies wat je zoekt:

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-dimmer-400w

Er zijn meer varianten van, je hoeft niet persé deze van Robb te nemen maar het is een goed voorbeeld.

Je kunt deze in Hue opnemen èn blijven dimmen met je bestaande schakelmateriaal (pulsdrukkers)
Dank je!

Maar met deze oplossing kun je dus niet de lampen ook nog individueel aansturen, omdat deze dimmer slim is en alleen "domme" lampen aanstuurt. Ik wilde eigenlijk beide, maar misschien is dat niet mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 20-10-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 23:26
Jack Flushell schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:38:
Bij een Hue wandschakelaarmodule icm met Hue spotjes bereik je wel dat de boel "slim" wordt, maar je verliest de mogelijkheid om "live" te dimmen met de pulse-dimmer: dat is gewoon niet compatibel met elkaar, voor zover ik dat kan zijn na uitgebreid speurwerk.
Als je de WSM aan een pulsdrukker hangt kan je nog steeds vanaf de knop dimmen door deze ingedrukt te houden. Dan heb je een volledig Hue compatibel systeem en (tot zover ik kan lezen) dezelfde functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:58

Pazo

Mroaw?

Kan wel, ik heb het ook.
Ik heb pulsdrukkers met daarachter een (z-wave) dimmer (uitvoering: Qubino Flush Dimmer Z-Wave+)
Dus wat @V-8 aangeeft moet ook kunnen.

Je kunt dus de leds aan/uit zetten en dimmen met de knop, maar ik kan ze ook aansturen via Home Assistant.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 18-10-2024 15:55 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 13:22
Ik heb laatste deze gekocht:
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-draadloze-dimmer-zigbee

Een draadloze dimmer die in je bestaande schakelmateriaal past. Hiermee kun je de spots koppelen via touchlink en ook schakelen tussen WW/CW als je spots dat hebben. Je koppelt de knop aan Home Assistant (of Hue Bridge kan ook denk ik) en je kunt ook de spots nog handmatig wijzigen per stuk

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:58

Pazo

Mroaw?

Jack Flushell schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:09:
Maar met deze oplossing kun je dus niet de lampen ook nog individueel aansturen,
Als ik het goed begrijp wil je elke spot individueel / onafhankelijk kunnen dimmen?
Dat gaat denk ik niet in dit geval (niet in mijn setup met domme spotjes die in een groep achter een drukker zitten) . Het gaat dan alleen om de hele groep die achter die pulsdrukker zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 18-10-2024 16:04 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Jack Flushell schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Dank je!

Maar met deze oplossing kun je dus niet de lampen ook nog individueel aansturen, omdat deze dimmer slim is en alleen "domme" lampen aanstuurt. Ik wilde eigenlijk beide, maar misschien is dat niet mogelijk.
Bedoel je dat je meerdere lampen, die nu achter één domme pulsdimmer zit, voortaan onafhankelijk wil sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
V-8 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

Bedoel je dat je meerdere lampen, die nu achter één domme pulsdimmer zit, voortaan onafhankelijk wil sturen?
Ik wil de slimme (Zigbee) lampen die achter de pulsdrukker zitten zowel met de pulsdrukker (inclusief dimmen) als met een app / home assistant kunnen besturen. Dat lijkt dus toch te kunnen begrijp ik nu met https://www.robbshop.nl/r..._30xlvalQdRBoCGvgQAvD_BwE die jij, @V-8 aangeeft, ook volgens @Pazo, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Jack Flushell schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Ik wil de slimme (Zigbee) lampen die achter de pulsdrukker zitten zowel met de pulsdrukker (inclusief dimmen) als met een app / home assistant kunnen besturen. Dat lijkt dus toch te kunnen begrijp ik nu met https://www.robbshop.nl/r..._30xlvalQdRBoCGvgQAvD_BwE die jij, @V-8 aangeeft, ook volgens @Pazo, of niet?
Nee, je kunt met die dimmers geen slimme spots dimmen. Dit zijn echt fysieke dimmers die een gedimde fase 230V naar de spots sturen.

Slimme spots hebben altijd een vaste, ongedimde spanning nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jack Flushell Enige optie die je dan (dus slimme lampen met pulsdrukker + module) eigenlijk hebt is de Hue Wall Switch. Hoe goed deze met non-Hue lampen direct te binden is durf ik me niet aan te branden.

Wil je er HA tussen gooien (en hoeft het dus niet direct) zijn de opties breder.

Overigens zie ik dit vaak bij mensen die beginnen met smarthome omdat dit in lijn is met hoe het was. Maar persoonlijk heb ik er nog geen moment spijt dan dat ik juist met scenes werk voor de hele ruimte. Ik hoef echt niet dagelijks (of zelfs wekelijk/maandelijks) exact te bepalen hoe fel een lamp moet. Ik heb aantal scenes die ik direct kan oproepen met de schakelaar en die zijn goed voor 99% van de gevallen. En dat is dan ook nog eens de hele kamer in één keer ipv lamp per lamp. Dus als je naar smarthome wilt gaan is dat ook het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 13:22
Septillion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:33:
@Jack Flushell Enige optie die je dan (dus slimme lampen met pulsdrukker + module) eigenlijk hebt is de Hue Wall Switch.
Ik heb daar dus de E1743 drukknop van Ikea voor gebruikt. Deze kun je aan een pulsdrukker hangen en koppelen met de lampen. Je bedient ze dan als groep maar je kunt ze ook nog individueel bedienen. Ik heb er eens een blogpost over geschreven: Slimme lampen bedienen met een pulsdrukker

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@wautah91 Okay, ik had er bij moeten zetten "zonder naar DIY te grijpen" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 21:42

D4NG3R

kiwi

:)

wautah91 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:51:
Ik heb laatste deze gekocht:
https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-draadloze-dimmer-zigbee

Een draadloze dimmer die in je bestaande schakelmateriaal past. Hiermee kun je de spots koppelen via touchlink en ook schakelen tussen WW/CW als je spots dat hebben. Je koppelt de knop aan Home Assistant (of Hue Bridge kan ook denk ik) en je kunt ook de spots nog handmatig wijzigen per stuk
Dit. Of als je liever knopjes hebt, ik gebruik zelf de 2- en 4-knops varianten van deze: https://www.robbshop.nl/d...-schakelaar-met-2-knoppen

De (Ikea Tradfri) lampen zijn aan te sturen met de knoppen, en aan te sturen via HA.
Mocht HA om wat voor reden een keer platliggen dan blijven de knoppen gewoon functioneel.

Edit: Dat gezegd hebbende gebruik ik de knoppen eigenlijk nauwelijks als dimmer. In de woonkamer (waar een schakelaar met 4 knoppen hangt) gebruik ik het beestje vrijwel exclusief om tussen een viertal scenes te wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 21-10-2024 10:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Flushell
wautah91 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb daar dus de E1743 drukknop van Ikea voor gebruikt. Deze kun je aan een pulsdrukker hangen en koppelen met de lampen. Je bedient ze dan als groep maar je kunt ze ook nog individueel bedienen. Ik heb er eens een blogpost over geschreven: Slimme lampen bedienen met een pulsdrukker
Haha, leuk en mooi hoor, maar met de soldeerbout in de weer gaat mij te ver :P.
Pagina: 1