Waarom wil verhuurder een BPM kastje plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:59
Het huurhuis waar we nu in wonen is/wordt verplicht verduurzaamd. Over de kwaliteit van de verduurzaming kun je vanalles vinden, maar onderdeel van de verduurzaming was ook het plaatsen van zonnepanelen. Nu krijgen we deze week een brief dat ze vergeten zijn om een BPM (bruto productie meter) kastje te plaatsen, en dit alsnog komen doen. Waarom wil de verhuurder dit? Ik kom er online niet echt achter.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 17-10-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Om de opgewekte electriciteit door te berekenen aan de huurder of voor het opstrijken van SDE++ subsidie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is BPM, behalve Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

elmo1

Kona Electric jan-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:10
zunrob schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:56:
Het huurhuis waar we nu in wonen is/wordt verplicht verduurzaamd. Over de kwaliteit van de verduurzaming kun je vanalles vinden, maar onderdeel van de verduurzaming was ook het plaatsen van zonnepanelen. Nu krijgen we deze week een brief dat ze vergeten zijn om een BPM kastje te plaatsen, en dit alsnog komen doen. Waarom wil de verhuurder dit? Ik kom er online niet echt achter.
BPM wordt alleen geheven op motorvoertuigen. (Aangezien dat officieel gebaseerd is op CO2-uitstoot is dat voor EV's voorlopig niet van toepassing.)
Maar wat jouw verhuurder wil met BPM? Lijkt me oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Juup schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:00:
Wat is BPM, behalve Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen?
Ik heb de OP aangepast, maar dit staat voor Bruto Productie Meter. Hiermee kunnen ze het verbruik/opwekking bijhouden. Maar ik snap niet waarom de verhuurder inzicht in mijn verbruik/opwekking wil hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 17-10-2024 21:16 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:55
zunrob schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Ik heb de OP aangepast, maar dit staat voor Bruto Productie Meter. Hiermee kunnen ze het verbruik/opwekking bijhouden. Maar ik snap niet waarom de verhuurder inzicht in mijn verbruik/opwekking wil hebben.
En wat zeiden ze toen je het ze vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eigenlijk omdat je zelf waarschijnlijk niet zonder P1 module je PV opwek kan uitlezen..

thans dat is vaak de bedoeling.. dat de "verhuurder" de omvormer kan uitlezen en jij het maar op het losse metertje moet doen (of de P1 poort van je KWH meter..

hier hangt ook zo`n ding.. alleen heb ik heb ik er niets mee..
.1 P1 uitlezing
.2 ze waren vergeten de omvormer aan te melden bij SolarEdge... waardoor ik dat zelf maar heb gedaan... en ik dus de omvormer in eigen beheer heb. ipv mijn verhuurder :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
[...]
Zoals ik het lees is het juist bedoeld om enkel de kale opwekking te kunnen meten, aangezien bij de hoofd meter je directe verbruik er al af is. Zie ook een willekeurige site:
Bruto-productiemeter: onmisbaar voor subsidie Een hoofdmeter alleen is niet voldoende. Hoewel je hiermee het verschil in verbruik en teruglevering kan meten, weet je nog niet hoeveel energie de installatie precies geproduceerd heeft. Met de bruto-productiemeter kan dit wel. Bruto-productiemeters zijn er in 2 soorten. Welke je gebruikt, hangt af van het piekvermogen van de installatie. Wanneer dit minder dan 70kW, zo’n 400 zonnepanelen is, gebruik je een directe bruto-productiemeter. Bij een piekvermogen van meer dan 70kW heb je een indirecte meter nodig. Met de bruto-productiemeter heb je inzicht in de totale opwek van duurzame energie en het rendement van je investering. Ook heb je de bruto-productiemeter nodig voor de ontvangst van SDE-subsidie. Deze werd in het geval van SDE+ uitbetaald per opgewekte kWh. Nu we van de SDE+ zijn overgestapt op de SDE++, wordt deze uitbetaald per vermeden ton CO2. In beide gevallen heb je inzicht in de totale energie-opwek nodig voor de berekening van de hoogte van de subsidie.
https://www.zonnestroomne...zonnepanelen-hoe-zit-dat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
KnoxNL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

En wat zeiden ze toen je het ze vroeg?
'Om het verbruik en de opbrengst te kunnen monitoren'. Maar ik snap oprecht niet waarom de verhuurder dat zou willen. Welk belang heeft er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
SMSfreakie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:23:
Eigenlijk omdat je zelf waarschijnlijk niet zonder P1 module je PV opwek kan uitlezen..

thans dat is vaak de bedoeling.. dat de "verhuurder" de omvormer kan uitlezen en jij het maar op het losse metertje moet doen (of de P1 poort van je KWH meter..

hier hangt ook zo`n ding.. alleen heb ik heb ik er niets mee..
.1 P1 uitlezing
.2 ze waren vergeten de omvormer aan te melden bij SolarEdge... waardoor ik dat zelf maar heb gedaan... en ik dus de omvormer in eigen beheer heb. ipv mijn verhuurder :)
De omvormer kan ik zelf uitlezen, dus dat is het niet. Een P1 meter heb ik zelf ook nog hangen. Het gaat er i.m.o. dus echt om dat de verhuurder inzicht krijgt in het verbruik/de opbrengt, en ik zie niet in waarom ze dat zouden willen. Het voelt ook wat 'indringend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nielson schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:28:
[...]
Zoals ik het lees is het juist bedoeld om enkel de kale opwekking te kunnen meten, aangezien bij de hoofd meter je directe verbruik er al af is. Zie ook een willekeurige site:

[...]

https://www.zonnestroomne...zonnepanelen-hoe-zit-dat/
Ok, maar waarom wil de verhuurder weten hoeveel ze opleveren? Om ons later te laten betalen naar 'opwekking'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
zunrob schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:12:
[...]
Ok, maar waarom wil de verhuurder weten hoeveel ze opleveren? Om ons later te laten betalen naar 'opwekking'?
Vereiste voor de subsidie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:47
Het is nodig voor de subsidie.
Of jij die krijgt of de woningcoorperatie dat weet ik niet:

https://hetmeetbedrijf.nl/ik-krijg-zonnepanelen

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
zunrob schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Wat is er met jou als bewoner gecommuniceerd over die panelen? krijg je ze? betaal je ervoor? is er een vergoedingsgrens? we kunnen jouw vraag nooit beantwoorden als jij zelf niet weet of niet aangeeft hoe de situatie is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
De panelen blijven van de verhuurder, dus hij moet ze ook repareren.
Door een bpm kan de verhuurder op afstand zien als de opbrengst ineens omlaag valt. Dit is een signaal dat een paneel stuk of vies is.
Als het signaal volledig wegvalt is er iets mis met wifi of de omvormer, en moeten ze ook even controleren of de boel nog werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:06

Blokker_1999

Full steam ahead

Zeker in geval van subsidie is er een verplichting om een geijkte meter te hebben om na te gaan hoeveel er wordt opgewekt. De metin die de omvormer doet is niet geijkt en zal afwijken. En dat kan al snel over meer dan 5% gaan wanneer ik mijn omvormers vergelijk met de meter de MID-certified meter die er vlak voor zit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:13
Ik, als huurder, heb tussen de kabel naar de Solaredge en de stoppenkast een metertje die de opbrengst van de panelen meet. Heb jij dat niet, dan gaan ze zoiets monteren vermoed ik. Waarom dat is weet ik niet.
Die waarde is in ieder geval flink groter dan de teruglevering. Kun je berekenen wat je zelf verbruikt tijdens de opwekking in een periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 22:20
Veel (grote/institutionele) verhuurders willen verbruiksinfo omdat ze er over willen/moeten rapporteren voor GRESB of SFDR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 19:30
[...]

Ik heb de OP aangepast, maar dit staat voor Bruto Productie Meter. Hiermee kunnen ze het verbruik/opwekking bijhouden. Maar ik snap niet waarom de verhuurder inzicht in mijn zijn verbruik/opwekking wil hebben.
Fixed that for you. Het is zijn huis he, jij mag er wonen dmv verhuur, maar alles wat binnen en buiten komt is toch echt van de eigenaar. En los dat dit blijkbaar nodig is voor de subsidie kan ik me ook wel voorstellen dat hij inzichtelijk wil hebben wat de panelen opleveren, wat jij direct gebruikt en welk percentage onder de terugleverkosten valt. Maar meer dan dat is het ook niet, voel meer een wantrouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
De verhuurder kan dan de opgewekte energie in rekening brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:56
Je kunt natuurlijk altijd vragen aan de verhuurder waarom hij dat kastje wil plaatsen. Daarnaast geeft hij al aan dat dat kastje vergeten is bij de installatie. Als dat toen wel wat geplaatst, had je het niet eens geweten.

Je huur is neem ik aan wel omhoog gegaan? En betaal je ook zelf voor je energie, dan kun je als het goed is ook de salderingsregeling gebruiken.
En dit zag ik ook: https://www.milieucentraa...oud%20van%20het%20systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 21:14
De BPM is ook om de huurder te laten zien dat er opwek is. Er zijn genoeg van die meters die verder niet uitleesbaar zijn op afstand. Maar goed, de vraag stellen aan de verhuurder is handiger dan hier allerlei gedachtes gedeeld te krijgen wat de reden kan zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

zunrob schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

'Om het verbruik en de opbrengst te kunnen monitoren'. Maar ik snap oprecht niet waarom de verhuurder dat zou willen. Welk belang heeft er bij?
Voor wie is de opbrengst van de panelen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
Marzman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Voor wie is de opbrengst van de panelen?
Ik ga er vanuit dat die voor ons is. We hebben een eigen energiecontract.

Heb vandaag nog eens gevraagd waarom het nodig is, nu kwam als antwoord dat het voor de eigenaar nodig is om de subsidie te krijgen, zoals hierboven ook al werd genoemd door @nodri2000 en @Nielson.

[ Voor 29% gewijzigd door zunrob op 18-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
No Hands schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:05:
[...]

Wat is er met jou als bewoner gecommuniceerd over die panelen? krijg je ze? betaal je ervoor? is er een vergoedingsgrens? we kunnen jouw vraag nooit beantwoorden als jij zelf niet weet of niet aangeeft hoe de situatie is.
Ze zijn gewoon op het dak gelegd, we betalen niks extra. Verder is er niks gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
zunrob schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Ze zijn gewoon op het dak gelegd, we betalen niks extra. Verder is er niks gecommuniceerd.
Er stond zomaar op woensdagmiddag een busje voor de deur en er klommen mannen op het dak die panelen gingen leggen? Ze liepen naar binnen je huis in, openden de meterkast, plaatsten een omvormer en gingen weer weg?
Dat lijkt me sterk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
No Hands schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Er stond zomaar op woensdagmiddag een busje voor de deur en er klommen mannen op het dak die panelen gingen leggen? Ze liepen naar binnen je huis in, openden de meterkast, plaatsten een omvormer en gingen weer weg?
Dat lijkt me sterk.
De zonnepanelen zijn gelegd als onderdeel van een verduurzaming van het gehele pand, zoals ik al in de OP zei. Echter, qua communicatie is er verder niks specifiek gezegd over de panelen. Er is alleen gezegd dat er geen huurverhoging komt na de verduurzaming. Ze zijn tijdens dit project dus 'gewoon gelegd', zonder aanvullende communicatie of afspraken.
Voor de goede orde, de gehele straat bestaat uit deze zelfde soort woningen, die allemaal dezelfde verduurzaming hebben ondergaan. Dus ergens heb je wel gelijk, want die panelen zijn er idd gewoon op gelegd. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door zunrob op 18-10-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:36
De verhuurder van het pand waar ik in woon heeft ook zonnepanelen geplaatst, maar deze gaan compleet buiten de huurders om. Dus misschien speelt het zelfde bij jullie? Of wordt dit BPM kastje in de woning geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ariandra schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:02:
De verhuurder van het pand waar ik in woon heeft ook zonnepanelen geplaatst, maar deze gaan compleet buiten de huurders om. Dus misschien speelt het zelfde bij jullie? Of wordt dit BPM kastje in de woning geplaatst?
Komt in de meterkast ja. Hoe is het bij jou aangesloten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ariandra schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:02:
appartementen complex oid gok ik dan..
waarschijnlijk dus een eigen meterkast voor algemene verlichting / liften / overige algemene voorzieningen..

en grote kans dat die zit waar ongeveer voor het hele complex de hoofdvoedingskabel binnen komt kunnen ze daar in verhouding enorm veel panelen op kwijt... en ja dat salderen / cashen ze lekker..

en grote kans dat ze het verbruik van algemene elektra nog steeds aan elke huurder factureren... terwijl dat nu 1:1 gesaldeerd kan worden..... #CashCow

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Misschien om ook je directe eigen verbruik te kunnen monitoren? Wat dus niet door de hoofdmeter gegaan is maar opgewekt en direct intern gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:36
zunrob schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Komt in de meterkast ja. Hoe is het bij jou aangesloten dan?
Ik heb geen idee.
We kregen enkel kennisgeving dat er zonnepanelen geplaatst worden op het dak ihkv duurzaamheid. Huurders zien hier niets van terug, energieleveranciers waar ik een contract bij afsluit ook niet.

Denk dat het in mijn geval echt compleet voor rekening en profijt is van de verhuurder :)

@zunrob Dat mag trouwens ook gewoon. Ik vind het een beetje zuur, als huurder heb je weinig te zeggen. Zou zelf ook wel zonnepanelen willen. Mijn moeder blijft altijd maar zeggen hoeveel ze casht met haar opbrengst, dat betaal o.a. ik ja :9
Pagina: 1