Platenspeler draait te langzaam na schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik heb de platenspeler van mijn zoontje schoongemaakt en nu draait hij te langzaam. :'(

Het betreft deze Soundmaster PL196H platenspeler met radio:
Soundmaster PL196H platenspeler met radio

Het ding was hartstikke stoffig en bij het ontstoffen heb ik ook het draaiplateau verdraaid omdat het makkelijker was het plateau te draaien ipv de stofdoek, ik vermoed dat dat de reden is dat hij nu te langzaam draait. :X

De instelling voor de toeren stond op 33 bij het schoonmaken en dit is nu ook de stand waarop hij te langzaam draait.
Op 45 en 78 toeren werkt de platenspeler nog wel normaal.

Iemand enig idee hoe dit te fixen?
Dacht eerst een slippende riem door het schoonmaken maar dan had 45 en 78 ook een probleem gehad lijkt me.
Kan het iets zijn van een indicator binnenin de platenspeler die verdraaid is ofzo waarmee de snelheid wordt bepaald? :S

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 12:19
Tja, het enige wat ik kan bedenken is dat de riem een tandje lager is gegaan maar dat zou inderdaad niet verklaren waarom die op 45 en 78 wel goed draait.

Ik weet niet of er nog garantie op zit, anders moet je hem eens openhalen om te kijken hoe het zit met de aandrijving.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
nodri2000 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:12:
Tja, het enige wat ik kan bedenken is dat de riem een tandje lager is gegaan maar dat zou inderdaad niet verklaren waarom die op 45 en 78 wel goed draait.

Ik weet niet of er nog garantie op zit, anders moet je hem eens openhalen om te kijken hoe het zit met de aandrijving.
Er zit geen garantie meer op dus ben inderdaad van plan om de platenspeler uit elkaar te halen om te kijken.
Hopelijk wordt daar iets uit duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:02
Ik neem aan dat dit snaar aangedreven is>? misschien heb je bij het verdraaien de riem iets uitgerekt waardoor de grip tussen motor en draaischijf wat minder is, slippende snaar. bij 45en 78 rpm is de schijf waar de snaar langs gaat wat groter waardoor deze mogelijk wel genoeg grip heeft.

edit: snelheidskeuze lijkt electronisch, dus een mechanische snelheidsregeling lijkt niet waarschijnlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 18-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:52
nachtnet schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:51:
Ik neem aan dat dit snaar aangedreven is>? misschien heb je bij het verdraaien de riem iets uitgerekt waardoor de grip tussen motor en draaischijf wat minder is, slippende snaar. bij 45en 78 rpm is de schijf waar de snaar langs gaat wat groter waardoor deze mogelijk wel genoeg grip heeft.

edit: snelheidskeuze lijkt electronisch, dus een mechanische snelheidsregeling lijkt niet waarschijnlijk.
Weet je het zeker, ik vind hem er redelijk mechanisch uit zien... Is ook goedkoper wat meer te verwachten is bij zo'n apparaat.