Aarde draad meterkast op 2 puten afgewerkt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Mijn vraag

Ze hebben bij ons een nieuwe groepen kast geinstalleerd, nu zie ik alleen dat de aarde draad op 2 plekken is weggewerkt.

1: Een aarde pen die direct de grond in gaat waar de aarde van de groepenkast mee verbonden is.
2: Een draad die door een muur heen de kast in komt en aan de andere kant van de muur aan waterleidingen verbonden zit, deze draad is ook verbonden met de aarde pen in de grond, er is dus een splitsing geinstalleerd ooit.

Nu las ik dat voor 1980 dit vrij normaal was, maar ik twijfel toch echt of dit helemaal veilig is.

Is het nu verstandig om de draad van de waterleidingen te demonteren en alleen de aarde pen te laten zitten of heeft de draad naar de leidingen nog een andere functie.

Ik ben geen electricien helaas, niet veel verstand van elektra.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MarcHeijerman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:53:
Mijn vraag

Lekker laten zoals het is, dat hoort zo ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een aardedraad mag je prima splitsen, sterker nog, in de badkamer zal je wel moeten. In een centraaldoos overigens ook.

Wat men gedaan heeft is zelfs verplicht: waterleiding aarden. Bij binnenkomst in de woning is dat het makkelijkst, daar zit je aarding aangesloten en is de waterleiding aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Bedankt voor de reacties, hier nog even een foto.

Ik schrok even gezien het rode plaatje meld "Aarde op waterleidingen is levensgevaarlijk"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP9dhXcWDhOaGqyGN7RDniogu6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orhMrWWI6ze1OHpcGiqKFoxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Was de aarding eerder wel verbonden met een aardpen? Wanneer de aarding alleen bestond uit de huisinstallatie verbinden met de waterleiding, dan was dit inderdaad levensgevaarlijk. Nu de boel aan de aardpen zit is het veilig.

Ik snap alleen die beugeltjes niet zo, wat de aardedraden op aangesloten zijn. Dat kan prima met een aardblokje zoals die van een CAP (Centraal AardPunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Volgens mij was dit al zo verbonden, er is naar mijn weten niks veranderd hierin, alleen vandaag viel mij die extra kabel pas op, we wonen hier pas net :)

De blokjes is een goede tip, dan vervang ik die beugeltjes, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBBBB
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:37
Bij aarde geldt de vuistregel hoe meer hoe beter. Zoveel mogelijk vereffenen.
De water- en gasleiding worden dus ook aan aarde verbonden, dat is verplicht.
Die rode waarschuwing slaat er op dat je niet ergens in je huis de waterleiding als aardedraad mag gebruiken, bijvoorbeeld om een geaard stopcontact te maken waar het niet was.

Of ze bedoelen dat je er niet vanuit mag gaan dat je waterleiding geaard is, maar dat je een eigen aardpen nodig hebt.
Iets wat vroeger wel eens anders ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
Vroeger zijn huizen ook nog jarenlang geaard op de drinkwaterleidingen, zonder aardpen.

De drinkwaterleiding was van lood of koper en zorgde buiten voor een goede aarde.

Tegenwoordig is alles buiten tot aan de meter wel vervangen door kunststof. Hierdoor kun je niet meer er vanuit gaan dat de waterleiding van aarde voorziet, en moet je dus een eigen aardpen hebben.

Kans dat dat rode bordje komt uit de overgangsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Wij hebben overal koper nog, is een oud huisje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
MarcHeijerman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:32:
Wij hebben overal koper nog, is een oud huisje :)
Binnen ja.

De leiding van de leverancier gaat het om ;)
Die zal echt wel een keer vervangen zijn inmiddels.

Maargoed met die aarde op de leiding binnen, heb je meteen alle kranen in huis geaard.
Wat met kunststof alleen kan met een aardedraad op elke kraan.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 17-10-2024 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Met die rode sticker wordt iets heel anders bedoeld. Vroegah werden apparaten nog wel eens geaard via de waterleiding of centrale verwarming. Bijvoorbeeld: je wilt een koelkast in een slaapkamer installeren, maar de stopcontacten daar zijn niet geaard (dat is pas sinds kort verplicht). Het was vroegah (jaren 70 en 80 van de vorige eeuw) vrij gebruikelijk om dan de randaarde van een stopcontact te verbinden met een radiator of waterleiding in de buurt. Het idee was natuurlijk dat die waterleiding van zichzelf al geaard was (zoals jij in je meterkast hebt geconstateerd) en in principe is dat ook veilig.

Maar toen kwamen de kunststof waterleidingen. Als jij braaf de aardekabel van je wasmachine aan je waterleiding op de 2e verdieping bevestigt, maar de tussenleidingen op de 1e zijn van kunststof, dan denk je dat je apparaat geaard is, maar dat is niet het geval. Bij een defecte wasmachine kun je dus onder stroom komen te staan. Daarom is die praktijk nu verboden en is het bij nieuwbouw verplicht om alle stopcontacten te voorzien van een fatsoenlijke aarde. Geen aarde meer via waterleidingen dus, want dat is niet betrouwbaar. Maar bestaande waterleidingen moeten wel geaard worden, zeker als ze zich in een badkamer bevinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MarcHeijerman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:53:
Mijn vraag

Ze hebben bij ons een nieuwe groepen kast geinstalleerd, nu zie ik alleen dat de aarde draad op 2 plekken is weggewerkt.

1: Een aarde pen die direct de grond in gaat waar de aarde van de groepenkast mee verbonden is.
2: Een draad die door een muur heen de kast in komt en aan de andere kant van de muur aan waterleidingen verbonden zit, deze draad is ook verbonden met de aarde pen in de grond, er is dus een splitsing geinstalleerd ooit.

Nu las ik dat voor 1980 dit vrij normaal was, maar ik twijfel toch echt of dit helemaal veilig is.

Is het nu verstandig om de draad van de waterleidingen te demonteren en alleen de aarde pen te laten zitten of heeft de draad naar de leidingen nog een andere functie.

Wat vroeger gebruikelijk was, was aarding via de waterleiding. Dat was namelijk een koperen leiding die de grond in ging.

Maar tegenwoordig zijn steeds meer waterleidingen van kunststof, en dan werkt aarding op die manier natuurlijk niet meer. Dus dat is (al langer) niet meer de bedoeling. Daarom is die aardpin er in geslagen.

Het is wel ook de bedoeling dat je (koperen) waterleidingen geaard zijn, dus dat die aarding óók verbonden is met de de waterleiding is correct.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 10:36
Je aarding en vereffening ziet er echt uit als een dikke knoeiboel. Normaal komt je aarde vanaf je aardpen, met 16mm² vertind koper, naar je hoof aarde punt. Vaak ergens onderin je meterkast. Vanaf hier moet hij met een 6mm² vertind koper in 1x naar je groepenkast. Dus geen onderbrekingen of aftakkingen. Dit is je aarde, PE.

Je vereffening, iets anders dan "aarden", mag aangesloten worden op je hoofd aardepunt. Dit is o.a. je waterleiding NA de meter, gasleiding NA de meter, en overige zoals je badkamer.

(Bovenstaand er vanuitgaande dat je gewoon 1x40a of 3x25a oid hebt).

Dat bordje is idd om aan te geven dat je de waterleiding niet meer als aarde mag gebruiken, omdat deze in de straat al vervangen is door plastic. Vroeger had je een heel net aan stalen waterleidingen door je woonwijk, met nagenoeg perfect lage ohmse waarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Doesnotcompute op 17-10-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Doesnotcompute schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:31:
Je aarding en vereffening ziet er echt uit als een dikke knoeiboel. Normaal komt je aarde vanaf je aardpen, met 16mm² vertind koper, naar je hoof aarde punt. Vaak ergens onderin je meterkast. Vanaf hier moet hij met een 6mm² vertind koper in 1x naar je groepenkast. Dus geen onderbrekingen of aftakkingen. Dit is je aarde, PE.

Je vereffening, iets anders dan "aarden", mag aangesloten worden op je hoofd aardepunt. Dit is o.a. je waterleiding NA de meter, gasleiding NA de meter, en overige zoals je badkamer.

(Bovenstaand er vanuitgaande dat je gewoon 1x40a of 3x25a oid hebt).

Dat bordje is idd om aan te geven dat je de waterleiding niet meer als aarde mag gebruiken, omdat deze in de straat al vervangen is door plastic. Vroeger had je een heel net aan stalen waterleidingen door je woonwijk, met nagenoeg perfect lage ohmse waarde.
hoofdschakelaar zegt 63A 400V maar dit is waarschijnlijk voor de zonnepanelen die net geinstalleerd zijn.
Pagina: 1