Hulp gezocht bij samenstellen stille workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijmer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 13:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken: Graphics Programming in C++, Rust en HLSL. Met andere woorden, veel code compilen en daarna zware GPU workload draaien.
Voor de rest een beetje (casual) gaming en browsen.
Af en toe PC naar beneden tillen en op de TV aansluiten voor games vanaf de bank.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb zo'n €2000 te besteden, is niet erg als het er iets over gaat.
Assemblage doe ik zelf en ga alles bij Megekko halen omdat die in buurt is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPUs krijg ik vanuit werk mee om thuis te kunnen werken, die hoeft dus niet meegenomen te worden.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 115,05€ 115,05
1SSD'sSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 85,41€ 85,41

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was begonnen met de CPU aangezien die key is voor compilation. De 16 core 9950x ziet er geschikt uit. Ik wil ook met AVX-512 aan de gang, dus dan valt Intel een beetje af.
Voor de rest moet er elke random GPU in kunnen, dus qua kast grootte is dat wel een belangrijke.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, ik betaal wel liever iets meer voor iets goeds dan de goedkoopste optie die later allemaal problemen blijkt te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste zou ik weer voor een micro ATX systeem gaan zoals mijn vorige. Ik zie het nut van allemaal extra PCI-e sloten niet omdat multi-GPU voor real-time graphics toch een slecht plan is. Echter zie ik qua moederborden dat de hoge kwaliteit VRMs alleen op full-size ATX zit.
Qua geluidsniveau wil ik dat het systeem het liefste zo stil mogelijk is. Als dat tijdens compilation kan zou dat helemaal mooi zijn. Met GPU workloads ligt het er natuurlijk aan welke GPU op dat moment in het systeem zit, maar wellicht dat sound dampening daar nog een beetje bij kan helpen?

Ga je overklokken?
Nee, ik heb liever stabiliteit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Qua CPU weet ik vrij zeker wat ik wil, behalve dat ik nog op de 9950X3D wacht om te kijken hoe die performt. (Die 3D V-Cache ziet er ook wel leuk uit voor wat hobby programmeer experimenten).
Voor de rest weet ik even niet wat redelijk is. Mijn kennis van hardware is tegenwoordig meer op de micro-arch niveau dan dat van een volledig systeem. Qua moederbord weet ik niet of ik echt er een van 250 euro moet hebben met betere VRMs of dat een goedkoper micro-ATX bordje voldoende is.

Qua RAM heb ik er nu 6400MT/s in zitten, maar ik weet niet of dit haalbaar is qua moederbord en CPU, in de reviews leek er veel met deze snelheid getest te worden.

Daarnaast weet ik ook niet wat nodig is qua koeling. Het liefste ga ik voor luchtkoeling ivm het mindere gedoe en onderhoud, maar een AIO zou ik nog wel kunnen overwegen.

Qua behuizing lijkt alles ingesteld te zijn op òf koeling, òf stitle, en dan zijn er ook nog mensen die juist zeggen dat je voor koeling moet gaan, zodat de ventilatoren niet hard hoeven te draaien en stiller zijn. De `be quiet Silent Base 802` lijkt het wel allebei te kunnen, maar die kast ziet er wel heel groot uit, en is ook redelijk duur. Verder ben ik echt helemaal geen fan ramen of RGB verlichting waardoor de keuze ook al een stuk kleiner lijkt te zijn.

Zelf ben ik zo ver gekomen qua lijstje.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 649,90€ 649,90
1MoederbordenASRock X870 Steel Legend WiFi€ 265,20€ 265,20
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 159,-€ 159,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 95,95€ 95,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2X6800C32€ 258,53€ 258,53
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 287,05€ 287,05
Totaal€ 1.715,63

Als jullie hier mij wat advies in zouden kunnen geven zou dat heel fijn zijn.

Alvast bedankt!

EDIT: Rx 580 uit het lijstje van 'meenemen van vorige systeem' verwijderd die er niet in moest.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
N.a.v.: "GPUs krijg ik vanuit werk mee om thuis te kunnen werken":
- Maak je voor je werk gebruik van twee gpu's en heb je dus een moederbord nodig met x8/x8 lane verdeling?
- Wat voor gpu's zijn het? Ivm benodigde voeding en RTX40xx videokaarten hebben een 12VHPWR connector nodig. Ook relevant ivm afstand tussen de PCIe-sloten.

Je wilt je huidige RX580 meenemen. Wil je deze gebruiken naast je werk-gpu?

PS: het gekozen memory ondersteunt alleen Intel XMP. Voor AMD kies je beter geheugen dat AMD Expo ondersteunt, de kloksnelheid is dan wel wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijmer
- Maak je voor je werk gebruik van twee gpu's en heb je dus een moederbord nodig met x8/x8 lane verdeling?
Nee ik draai altijd maar een enkele GPU
- Wat voor gpu's zijn het? Ivm benodigde voeding en RTX40xx videokaarten hebben een 12VHPWR connector nodig. Ook relevant ivm afstand tussen de PCIe-sloten.
Altijd consumenten GPUs; zou in theorie een RTX 4090 kunnen zijn. Echter zit ik meestal op de wat meer mid-range GPUs.
Je wilt je huidige RX580 meenemen. Wil je deze gebruiken naast je werk-gpu?
Die was ik vergeten te deleten uit het lijstje van onderdelen die ik mee wil nemen. Dat is gewoon de GPU die ik origineel in mijn PC had gezet.
PS: het gekozen memory ondersteunt alleen Intel XMP. Voor AMD kies je beter geheugen dat AMD Expo ondersteunt, de kloksnelheid is dan wel wat lager.
Oh daar had ik niet op gelet. Ik heb dit setje gevonden, die lijk wel Expo te ondersteunen op 6400Mhz.

uitvoering: Kingston Fury Beast KF564C32BBEK2-64

Is het ook realistisch dat ik die snelheid ga halen?
Bij mijn 1800x kon ik het geheugen pas op volledige snelheid draaien na een aantal BIOS updates een jaar ofzo later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Vanaf een RTX4070 Super hebben videokaarten een 12VHPWR connector (12+4 pins). Een goede ATX3.0 voeding heeft deze connector ook, anders zul je net als bij je eigen oudere RM850x een verloopkabel moeten gebruiken (wordt vaak wel meegeleverd bij de videokaart).

AMD was de eerste die DDR4 ging gebruiken en inderdaad waren er nog wel de nodige beperkingen die met latere bios versies deels opgelost konden worden. 6400CL32 is wel de max, waarvan ik van een 32Gb kit heb gelezen dat het goed werkt. 6000CL30 heeft ook een true latency van 10,0ns en is couranter en goedkoper.

Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 636,13€ 636,13
1MoederbordenMSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI€ 295,03€ 295,03
1BehuizingenJonsbo VR4 Zwart€ 98,66€ 98,66
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 23,90€ 47,80
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J4040A48GX2-FX5€ 209,08€ 209,08
1SSD'sKingston KC3000 4TB€ 261,15€ 261,15
Totaal€ 1.605,70
Luxe moederbord met o.a. 5Gb Lan.
Zeer stille cpu-koeler: https://www.tomshardware....-6-black-edition-review/2
Goedkoper 96Gb geheugen maar wel iets langzamer.
Compacte mesh behuizing met USB-C en 2x 14cm pwm frontfans: https://www.jonsbo.com/en/products/VR4Black.html
Goedkopere Kingston SSD met 4Gb cache.

[ Voor 5% gewijzigd door Woezik op 17-10-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijmer
Cool!

Ik denk dat ik de voeding nog even zo laat en dan met een conversion stekkertje aan de gang ga, en pas als dat niet meer gaat de voeding ga vervangen.

Ik zie zelf niet helemaal het voordeel is van een 5 Gbps moederbord als mijn glasvezellijntje en alle andere netwerkapparatuur maar tot 1 Gbps gaan, en qua netwerkapparatuur meer dan 2.5 Gbps nog een best duur grapje is. Wellicht dat dit de komende tijd gaat veranderen?
Verder zie ik naast een extra PCI-e slot niet echt wat het verdere voordeel is van dat MSI moederbord? Is dit een gevalletje van in general meer future proof mocht ik verder willen upgraden naar een nieuwer AM5 CPU?

Die koeler is een stuk goedkoper dan die van Noctua, als die ook net zo stil is ziet dat er helemaal top uit.

Qua RAM ga ik denk dan toch maar voor 64 GiB als ik een hele hoop bandwith moet inleveren voor extra geheugen. Dan liever over het algemeen sneller dan alleen net die ene keer sneller als ik de hele engine opnieuw moet compilen.

Het merk Jonsbo had ik nog niet van gehoord! Die kast ziet er qua looks ook goed uit, en de handvatten lijken erg handig. Gaat zo'n mesh paneel nog verschil maken qua geluid vs dichte panelen met foam?

Qua benchmarks lijken die 990 pro en die kc3000 ongeveer hetzelfde te performen, de één net wat sneller in de ene test, de ander net weer sneller in de andere test. Good find!

Dan kom ik nu (excl fans) op dit lijstje uit, toch een stukje goedkoper

1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 649,90€ 649,90
1MoederbordenMSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI€ 308,04€ 308,04
1BehuizingenJonsbo VR4 Zwart€ 98,66€ 98,66
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
1Geheugen internKingston Fury Beast KF564C32BBEK2-64€ 265,76€ 265,76
1SSD'sKingston KC3000 4TB€ 269,-€ 269,-
Totaal€ 1.649,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
5Gb Lan kan nuttig zijn als je een NAS hebt. Andere verschillen zijn: zwart, geen verlichting, foutdiagnose led, extra stroomaansluiting (voor 2x GPU), extra jaar garantie, extra PCIe5.0 M2 slot ipv PCIe4.0.

Mugen koeler is reeds 4db stiller dan de NH-DH15S (met enkele fan) en koelt bijna net zo goed (229W vs 233W).

Een mesh paneel voert makkelijker warmte weg, waardoor je minder/langzamere fans kunt gebruiken. Daarom ook gekozen voor grote 14cm fans die rustig kunnen draaien. Het is wel belangrijk dat je stille componenten gebruikt (videokaart/voeding). RM850x heeft goede reputatie, dus videokaart is wellicht het meest bepalend.
Pagina: 1