ASUS NUC 14 Pro Ultra 5 met Samsung 990 Pro SSD - Heatsink?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amstelerdammer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen, en denk op dit moment aan een ASUS NUC 14 Pro Core Ultra 5 125H met 2,5" bay.
Hierin komt dan o.a. een Samsung 990 Pro SSD.
Dit systeem is bedoeld als PC voor dagelijks gebruik (geen gaming).

Nu kan je de SSD zowel met als zonder heatsink kopen, wat een tientje in prijs scheelt.
Die heatsink voldoet volgens ASUS aan de PCI-SIG® D8 standard.
De afmetingen zijn dan (WxHxD):
  • Zonder heatsink: 80.00 x 22.00 X 2.30 (mm)
  • Met heatsink: 80.00 x 24.30 X 8.20 (mm)
Mijn vraag is nu: past deze SSD met heatsink in de ASUS NUC, ook als ik eventueel nog een tweede SATA SSD toevoeg?
En zo ja, heeft die heatsink überhaupt zin, of wordt de SSD niet zo warm bij doorsnee gebruik?

[ Voor 16% gewijzigd door amstelerdammer op 17-10-2024 15:52 ]

Beste antwoord (via amstelerdammer op 17-10-2024 19:50)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
De nuc heeft zo te zien een ingebouwde heatsink voor je m.2, dus kopen zonder heatsink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ipKOQ5eSmpMsYkXOeEwjM7VVGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfZvVQ7yzdkBORcvlHDhkHkE.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
De nuc heeft zo te zien een ingebouwde heatsink voor je m.2, dus kopen zonder heatsink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ipKOQ5eSmpMsYkXOeEwjM7VVGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfZvVQ7yzdkBORcvlHDhkHkE.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amstelerdammer
De nuc heeft zo te zien een ingebouwde heatsink voor je m.2
Dank je wel!
Ik zie het nu inderdaad ook, dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amstelerdammer
Ik heb toch nog een vraag: ik kan me voorstellen dat het label (sticker) die boven op de SSD zit thermisch isolerend werkt als deze tussen de SSD chips en de in de NUC ingebouwde heatsink zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4deKIhIqJOTnWZIXJObQMfYwe_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1In3ez65EPZ80nKM1IryLrnq.png?f=fotoalbum_large

Dit staat op de Samsung website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9ab985khYOG802I3uhkIXTyBdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNfiCLQD9TKkxP2F8pekzDAv.png?f=fotoalbum_large

Hier lijkt het om een label aan de onderkant van de SSD te gaan?
Dus is het beter om het label boven op de SSD te verwijderen als een geïntegreerde heatsink wordt gebruikt?
Of heeft dat geen zin, kan dat niet, mag dat niet (bijvoorbeeld omdat dan misschien de garantie vervalt), of is het juist beter het label te laten zitten omdat het juist de warmte beter afvoert?

Heeft iemand hier meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of heeft dat geen zin, kan dat niet, mag dat niet (bijvoorbeeld omdat dan misschien de garantie vervalt), of is het juist beter het label te laten zitten omdat het juist de warmte beter afvoert?
Voor zover ik weet mag je dat label niet eraf halen i.v.m. garantie dus ik laat ze altijd gewoon erop zitten. Eigenlijk ook verder nooit problemen mee gehad en ik ook het koelblokje van het moederboard gebruik voor koeling dan van de M.2 ssd's. Vermoed dan ook wel dat dit niet zomaar papieren labels zijn maar van een of ander warmte doorlatend materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Verwijderd aub bericht

[ Voor 104% gewijzigd door brommer1 op 19-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amstelerdammer
Roel1966 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

Voor zover ik weet mag je dat label niet eraf halen i.v.m. garantie dus ik laat ze altijd gewoon erop zitten. Eigenlijk ook verder nooit problemen mee gehad en ik ook het koelblokje van het moederboard gebruik voor koeling dan van de M.2 ssd's. Vermoed dan ook wel dat dit niet zomaar papieren labels zijn maar van een of ander warmte doorlatend materiaal.
Dank.
Inmiddels heb ik ook zelf verdere info hierover gevonden, en dat bevestigt dit.
Zie bijvoorbeeld:
Should you remove an SSD sticker before mounting a heatsink?
Should you peel the sticker off your NVMe? Does it help?
Pagina: 1