Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 19:37
Hallo,

Momenteel gebruik ik een afzuigunit voor mijn ventilatie. Ik heb zelf tijdens de verbouwing deze op zolder geplaatst, en er zitten afzuigkanalen naar toilet en bijkeuken (gecombineerd op 1x125mm) en badkamer (125mm). De badkamer moet nog een keer verbouwd worden, wat me de mogelijkheid geeft om nog een extra afzuigkanaal te plaatsen in kantoor/speelkamer die recht onder de badkamer zit (125mm), en op zolder komt nog een keer een extra kantoor/slaapkamer waar ik dan ook een afzuigpunt kan plaatsen (125mm). Nu speel ik met de gedachte om een WTW unit te plaatsen. Ik vind ventilatie en een gezond binnenklimaat heel belangrijk, maar ik vind het anderzijds ook weer zonde om zoveel warmte te onttrekken aan je woning. het is natuurlijk nagenoeg onmogelijk om in alle ruimten ook nog een toevoerkanaal te plaatsen. Vandaar dat ik zit te denken om één enkele toevoer te plaatsen op de overloop van de 1ste verdieping. In principe is dit een grote open ruimte van de begane grond naar de zolder toe, en volgens mijn denkwijze kan dit dan functioneren als groot luchtkanaal om de opgewarmde toevoerlucht weer over de woning te verdelen. Ik begrijp dat ik dan afhankelijk ben van kieren onder deuren etc, maar daar heb ik al enigszins rekening mee gehouden.

Mijn grootste vraag: is mijn scenario haalbaar, of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Ik heb een aantal jaar terug hetzelfde overwogen, maar dan om de inblaas via een niet gebruikte schoorsteen richting de woonkamer te krijgen en op meerdere plekken door de zoldervloer te boren naar de slaapkamers.
Dit aan de hand van wat we tijdens de duurzame huizen route ergens hadden gezien. Alleen betrof het daar een ouder huis met houten vloeren ipv het jaren 90 prefab-beton bij ons.

We hebben hier nog contact met Itho over gehad om een 1 van hun WTW units te laten plaatsen.

Maar het werd ons afgeraden omdat het heel duur zou worden, als we al een aannemer konden vinden, omdat er nog weinig ervaring in de markt was om het achteraf te doen.

Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om in de woonkamer voor decentrale WTW te gaan (https://fresh-r.eu/) en voor de slaapkamers hebben we kozijnen die in parallel stand kunnen (PADK: https://www.selectwindows...ventilatie%20garandeert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
Je moet in iedere ruimte op zn minst een toe of afvoer kanaal hebben om ervoor te zorgen dat er uberhaupt luchtstroom in die ruimte is.

Jouw idee lijkt op de decentrale oplossing.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning