welke accesspoints en switch icm ziggo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayBee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-01 13:32
Ik heb internet van Ziggo (zwarte Sagemcom modem) en wil wifi (beter) beschikbaar maken in het huis en aangrenzende werkplaats. Het huis heeft twee verdiepingen en de werkplaats is ongeveer 300m2 groot.

Ik wil vanaf het modem bekabeld naar een switch en van daaruit naar meerdere accesspoints zodat ik wifi heb op de gewenste plekken.

Heeft iemand tips welke switch en accesspoints goed functioneren icm deze Ziggo modem? En enigszins betaalbaar?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via JayBee op 27-11-2024 09:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JayBee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

• Wifi-pod (reeds aanwezig)
Welke exact? Ziggo heft meerdere types apparaat als 'pod' verkocht die nogal verschillen (Sercomm witte zeshoekige WiFI-5 geval, Sagemcom rechthoekige zwarte WiFi-6 ding en bloemenvaas TP-Link Deco M4).

Als je daar tevreden mee bent is meer van hetzelfde veruit de best optie.
als ik overal wifi gebruikersnaam en wachtwoord hetzelfde houd, wordt het dan één groot wifi netwerk tussen de AP's en ziggo modem en wifi pod?
Vergeet beveiliging en encryptie niet, die moeten ook gelijk zijn.

Maar ook dan: ja en nee.

Ja, je client apparaten zien de AP's als onderdeel van zelfde netwerk en zullen roamen ertussen, maar nee, Ziggo biedt managed WiFi aan en het managementsysteem ervan kan alleen met Ziggo pods overweg. Dat systeem doet aan band- en client steering (je client naar ander kanaal of pod sturen als dat op basis van metingen een beter idee lijkt) en daar doen AP's die niet met dat systeem werken niet aan mee. Gevolg is dat ze elkaar kunnen gaan tegenwerken, vooral als de extra AP's ook managed zijn met een ander systeem.

Eigenlijk is het simpel: zodra je managed WiFi gebruikt, wil je alle WiFI AP's in (en om) huis van dat zelfde managed systeem gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De enige die qua WiFi samenwerken met de Ziggo modem zijn de - eveneens door Ziggo geleverde - Ziggo SmartWifi pods. Die worden dan centraal door Ziggo beheerd en je hoeft geen extra instellingen te doen.

Wil je iets anders, dan doe je er beter aan de WiFi op de modem uit te zetten en alle WiFi door de nieuw aan te schaffen APs te laten doen. Dan heb je er in de regel uiteraard eentje meer voor nodig, maar ben je wel volledig vrij in je keuze.

Verder mbt welke - er zijn 1001 opties en je geeft niet genoeg informatie om daar zinnige schifting in te doen. Paar vragen om het wat toe te spitsen:

Wat noem je "enigszins betaalbaar"?
Wat voor apparaten moeten ermee gaan verbinden?
Welke performance-eisen heb je?
Waar zijn de vloeren van je woning van gemaakt?
Zit er apparatuur in de werkplaats dat stoort op 2.4GHz of 5GHz frequenties? Of dat kracht/draaistroom gebruikt?
Is de werkplaats volledig open of zijn er afscheidingen? En zo ja waar zijn die afscheidingen dan van gemaakt?
Wil je IPTV kijken?
Wil je een apart gastennetwerk?
(die laatste twee klinken erg voor de hand liggend maar verhogen onder de motorkap de eisen behoorlijk!)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayBee
Allereerst bedankt voor de snelle reactie :)

Wat noem je "enigszins betaalbaar"?
< 250,- per stuk

Wat voor apparaten moeten ermee gaan verbinden?
computer/laptop (geen zwaar werk, mail/excel enz.), camera's, smartphone, tablet

Welke performance-eisen heb je?
Geen hoge eisen, als het een beetje van deze tijd is en bovenstaande apparaten er goed op werken dan is het goed.

Waar zijn de vloeren van je woning van gemaakt?
houten vloer

Zit er apparatuur in de werkplaats dat stoort op 2.4GHz of 5GHz frequenties? Of dat kracht/draaistroom gebruikt?
Er zijn LED TL-armaturen gemonteerd en er wordt door een compressor en zaagmachine krachtstroom gebruikt. met kabel en AP kan ik hier uit de buurt blijven gezien deze machines in één hoek van de loods staan.

Is de werkplaats volledig open of zijn er afscheidingen? En zo ja waar zijn die afscheidingen dan van gemaakt?
Er zijn hoeken in de ruimte, de buitenmuren zijn deels steen en damwandprofiel, een paar hoeken in de werkplaats zijn van cellenbetonblokken opgetrokken.

Wil je IPTV kijken?
Nee

Wil je een apart gastennetwerk?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:52
Ik zou modem in bridge mode zette en dan een knappe TP-LINK DECO set nemen naar wens voor je situatie.

1 unit in ROUTER mode zetten en de andere in AP mode.
En waar mogelijk de units verbinden met KABEL.

Als switch kan je een prima (managed) gigabit switch nemen.
Afhankelijk van hoeveel devices je wilt/kan/moet aansluiten kan je voor een Netgear Smart serie switch gaan.

https://www.netgear.com/nl/business/wired/switches/plus/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Bridge mode is nutteloos, waarom zelf een router kopen als je een prima router van Ziggo krijgt.
Een managed switch is alleen zinvol als je daar een doel mee dient en zo te horen heeft TS die niet.

Mijn advies is gewoon ook de wifi van de Ziggo blijven gebruiken en eerst eens een enkele AP bijplaatsen.
Ga eerst meten met een wifi analyzer app op je telefoon wat waar je bereik is zodat je zo'n ding goed plaatst.

Wil je simpel en goedkoop plaats dan een wifi pod van Ziggo die kosten ongeveer 50 euro.
Iets ingewikkelder is een AP van een ander merk, maar dan wel met een netwerk kabel aansluiten.
Je moet dan zelf de settings van met name de security gelijk trekken van wat in de Ziggo staat ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 18-10-2024 08:57 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayBee
Bedankt voor de reacties.

Ik ben van plan het volgende te gaan proberen, als iemand hier nog tips/opmerkingen over heeft dan is dat zeker welkom! :)
  • Ziggo modem
  • Bekabeld van ziggo modem naar switch
  • Van switch bekabeld naar 2 AP's
Als ik dan een switch aanschaf met genoeg poorten dan kan ik altijd meerdere AP's aansluiten indien nodig.

als ik overal wifi gebruikersnaam en wachtwoord hetzelfde houd, wordt het dan één groot wifi netwerk tussen de AP's en ziggo modem en wifi pod?

En zijn er nog dingen waar ik om moet denken? bepaalde instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:59
...

En zijn er nog dingen waar ik om moet denken? bepaalde instellingen?
ALLE settings tussen de APs (inclusief de Ziggo modem / wifi pods) moeten EXACT hetzelfde zijn.
Niet alleen SSID, en wachtwoord, maar ook security settings.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
Ik zou 2 extra pods kopen en bekabeld aansluiten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Welke exact? Ziggo heft meerdere types apparaat als 'pod' verkocht die nogal verschillen (Sercomm witte zeshoekige WiFI-5 geval, Sagemcom rechthoekige zwarte WiFi-6 ding en bloemenvaas TP-Link Deco M4).

Als je daar tevreden mee bent is meer van hetzelfde veruit de best optie.
Vergeet beveiliging en encryptie niet, die moeten ook gelijk zijn.

Maar ook dan: ja en nee.

Ja, je client apparaten zien de AP's als onderdeel van zelfde netwerk en zullen roamen ertussen, maar nee, Ziggo biedt managed WiFi aan en het managementsysteem ervan kan alleen met Ziggo pods overweg. Dat systeem doet aan band- en client steering (je client naar ander kanaal of pod sturen als dat op basis van metingen een beter idee lijkt) en daar doen AP's die niet met dat systeem werken niet aan mee. Gevolg is dat ze elkaar kunnen gaan tegenwerken, vooral als de extra AP's ook managed zijn met een ander systeem.

Eigenlijk is het simpel: zodra je managed WiFi gebruikt, wil je alle WiFI AP's in (en om) huis van dat zelfde managed systeem gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 08:32
Ben(V) schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:56:
Bridge mode is nutteloos, waarom zelf een router kopen als je een prima router van Ziggo krijgt.
De "prima router" zoals jij het omschrijft is een dichtgetimmerd consumentending. Gelukkig kan die dus in bridge, zodat je met een eigen router weer baas bent over de inrichting van je eigen netwerk. Wifi zou ik ook met eigen APs regelen en niet met provider-meuk.
Hier draaien twee ubiquiti accespoints. Ik ben niet een enorme ubiquiti adept, maar die access points doen hun werk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Er is niets mis met een dichtgetimmerde router van je provider voor 95% van de mensen, daar kan ook weinig verkeerd aan ingesteld worden waardoor de boel niet meer werkt.
En als iemand veel meer functionaliteit van een router nodig heeft dan heeft hij ook voldoende verstand van zaken om het zelf te configureren of komt met gerichte vragen.

En de mensen die de provider router vervangen plaatsen dan consumentenprut van Asus, Netgear, Tp-link of nog erger van ubiquiti die allemaal van beduidend mindere kwaliteit zijn en slechte firmware zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayBee
Iedereen bedankt voor de reacties en tips!
Pagina: 1