Welke plugin hybride (1-2 jaar oud)? Sedan of hatchback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:51
Omdat ik een huis heb gekocht en nu 12 km naar mijn werk rijd in plaats van 35 km, dacht ik erover om mijn huidige Mazda 3 e-Skyactiv X uit 2022 te vervangen door een plugin hybride. Ik kan op het werk laden en thuis met zonnepanelen. Dacht aan een prijs rond de 30-35k, dan moet ik niet al te veel opleggen om de 3 in te ruilen. Woonachtig in België.

Ik blijf liever bij een hatchback of sedan, geen fan van SUV's of crossovers. Voordat ik mijn Mazda 3 kocht, keek ik naar de nieuwe DS4, maar met de 1.2 Puretech motor was dat geen geweldige optie en de 1.6 turbo was 10k meer dan de Mazda. Sommige DS4 plugins zijn nu rond de 33-35k. Een DS9 is prachtig, ook rond de 35k, maar ook een stuk langer. Ik heb een zwak voor DS sinds ik een DS3 1.6 THP had. Ze voelen altijd veel beter aan dan de Opel/Peugeot/Citroën tegenhangers (vandaar de voorkeur voor de DS4 boven de Peugeot 308/Opel Astra hybrides).
Zonder iets van de "holy trinity" BMW, Audi en Mercedes, welke andere merken en modellen zijn dan goede plug-in opties?

Note: mijn Mazda 3 bevalt me wel, het interieur is lekker simpel en alles zit waar het moet zitten. Hij is ook zuinig met 5,2 L/100km op dit moment, maar elke km elektriciteit kost me aanzienlijk minder en het budget is er, vandaar wat opties overwegen. De restwaarde van mijn 3 is ook nog vrij hoog. MX-30 R-EV is leuk, maar de deuren zijn zeker niet handig, verbruik van de wankel is erg hoog en een trekhaak past er fysiek gewoon niet onder.

[ Voor 4% gewijzigd door deSenna24 op 17-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met dat budget zou ik lekker all electric gaan. Iets van Tesla of Kia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Of gewoon een elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Op basis van dit verhaal is dit niet een hele beste use-case om 10k of meer bij te leggen. 24km per dag en 1:20 ongeveer. Wat bespaar je, 1,80 euro per dag, dus 4 tientjes max per maand?

Maar als je echt wilt switchen zou ik zeker voor een EV gaan. Dan bespaar je namelijk ook elke km buiten de werk km's om (na 12km dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Sethro schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:59:
Met dat budget zou ik lekker all electric gaan. Iets van Tesla of Kia.
STIMPPYYY schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:11:
Op basis van dit verhaal is dit niet een hele beste use-case om 10k of meer bij te leggen. 24km per dag en 1:20 ongeveer. Wat bespaar je, 1,80 euro per dag, dus 4 tientjes max per maand?

Maar als je echt wilt switchen zou ik zeker voor een EV gaan. Dan bespaar je namelijk ook elke km buiten de werk km's om (na 12km dan).
Wel eerst toen ik dit las dacht ik hell no, maar eigenlijk is een EV zo slecht nog niet voor mijn usecase. Ik heb echt maar 1 a 2 keer per maand een trip van 60km te doen (heen en terug), dat is dan naar mijn ouders. Mijn vriendin heeft een mini cooper diesel van het week, daar rijden we meestal mee. Ik ben op gewone dagen thuis om 16u dus kan nog stekkeren terwijl de zon schijnt, en tijdens shiften gewoon overdag insteken.

Momenteel zicht op Polestar 2 en nog steeds DS9, maar DS3 crossback (de nieuwe) zouden ook prima zijn, ruimte is er niet zo nodig. De DS9 voornamelijk omdat een paar jaar oude executive wagen vaak beter is voor dezelfde prijs dan een bijna nieuwe kleinere wagen (een 320i van 3 a 4 jaar zal waarschijnlijk ook beter rijden dan een nieuwe Opel Corsa).

Alleen elektrisch ben ik wat kieskeurig, geen SUV dus dan schiet er niet zoveel over. Break ook geen grote fan en Tesla ook niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07
Ik heb ook een plug in hybride gekocht (Cupra Formentor), omdat ik dagelijks 20km rij. Het bereik van de accu is zo'n 45km. Achteraf had ik liever een plug in met 100km bereik gehad of een EV. Ik laad 'm om de 2 dagen op, in het weekend dagelijks en dat is niet zo goed voor de accu denk ik.
De Cupra Formentor is een fijne auto, een paar cm hoger dan een Cupra Leon. Beide wellicht het overwegen waard.

Edit: als je een EV sedan zoekt is misschien de BYD Seal een optie. Tegenhanger van de Tesla model 3. Maar ligt denk ik net boven je budget.

[ Voor 15% gewijzigd door Jimster op 19-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@deSenna24
Goedkoopste is gewoon lekker met je huidige auto blijven rijden. De afschrijving die je nu hebt weegt niet op tegen het voordeel van een plugin.

Full-electric is nu best aantrekkelijk. Er komen nu heel veel EV's uit de lease van een jaar of 4 oud. In NL koop je voor rond de 17K een E-niro en voor rond de 20K heb je al een prima Tesla Model 3.
Mocht je bij Mazda willen blijven, die hebben ook een EV, die bijna gratis weg wordt gegeven omdat de range erg beperkt is (circa 200Km). Idem voor Lexus, de UX300e is ook erg voordelig te krijgen door de beperkte range. Maar dan haal je wel een auto voor rond de 23K die nieuw rond de 55K was.

Zou de eis van 1-2 jaar loslaten. Kijk eerder naar model-reeks en betrouwbaarheid van een merk.
Leeftijd zegt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
deSenna24 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

[...]

Wel eerst toen ik dit las dacht ik hell no, maar eigenlijk is een EV zo slecht nog niet voor mijn usecase. Ik heb echt maar 1 a 2 keer per maand een trip van 60km te doen (heen en terug), dat is dan naar mijn ouders. Mijn vriendin heeft een mini cooper diesel van het week, daar rijden we meestal mee. Ik ben op gewone dagen thuis om 16u dus kan nog stekkeren terwijl de zon schijnt, en tijdens shiften gewoon overdag insteken.

Momenteel zicht op Polestar 2 en nog steeds DS9, maar DS3 crossback (de nieuwe) zouden ook prima zijn, ruimte is er niet zo nodig. De DS9 voornamelijk omdat een paar jaar oude executive wagen vaak beter is voor dezelfde prijs dan een bijna nieuwe kleinere wagen (een 320i van 3 a 4 jaar zal waarschijnlijk ook beter rijden dan een nieuwe Opel Corsa).

Alleen elektrisch ben ik wat kieskeurig, geen SUV dus dan schiet er niet zoveel over. Break ook geen grote fan en Tesla ook niet 8)7
Goede EV rijdt wel een stuk leuker dan wat je nu hebt. Ook al ben je geen fan van Tesla, probeer toch even een testritje in de Model 3 Performance. Heb er zelf 5 jaar een gereden. Leukste wagen die ik ooit heb gehad en kan ook nog eens veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Goede EV rijdt wel een stuk leuker dan wat je nu hebt. Ook al ben je geen fan van Tesla, probeer toch even een testritje in de Model 3 Performance. Heb er zelf 5 jaar een gereden. Leukste wagen die ik ooit heb gehad en kan ook nog eens veel in.
Wel, even kort in een model 3 meegereden gereden een paar weken terug. Rijdt inderdaad wel fijn, maar oh echt geen fan van het uiterlijk, dan spreekt de Polestar 2 mij wel meer aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
chrisborst schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:19:
@deSenna24
Goedkoopste is gewoon lekker met je huidige auto blijven rijden. De afschrijving die je nu hebt weegt niet op tegen het voordeel van een plugin.

Full-electric is nu best aantrekkelijk. Er komen nu heel veel EV's uit de lease van een jaar of 4 oud. In NL koop je voor rond de 17K een E-niro en voor rond de 20K heb je al een prima Tesla Model 3.
Mocht je bij Mazda willen blijven, die hebben ook een EV, die bijna gratis weg wordt gegeven omdat de range erg beperkt is (circa 200Km). Idem voor Lexus, de UX300e is ook erg voordelig te krijgen door de beperkte range. Maar dan haal je wel een auto voor rond de 23K die nieuw rond de 55K was.

Zou de eis van 1-2 jaar loslaten. Kijk eerder naar model-reeks en betrouwbaarheid van een merk.
Leeftijd zegt weinig.
Huidige auto is zeker goedkoper dan iets anders te kopen, maar het knaagt toch gezien ik tot enkele maanden terug nog 70km dagelijks reed en nu "slechts" 25km, toen ik de Mazda kocht was plugin te duur en nog niet tweedehands verkrijgbaar, en de dagelijkse afstanden te groot voor tweedehands elektrisch.

De MX-30 is ook interessant, maar range zoals je zegt vrij kort. De R-EV willen ze echt vanaf, donderdag stond ik nog bij de dealer en was 8500 euro korting op (nog 30.500 euro voor een nieuwe R-EV met opties). Op zich wel leuke auto, los van het enorme verbruik als de wankel aan gaat.

E-niro hebben we in februari gekregen op het werk als wagen voor onze dienst, al enkele keren mee gereden ook en daar ben ik weer geen fan van. Interieur voelt heel goedkoop aan, schermpjes lijken ook goedkope plastic displays. Dat doen de meer luxueuze merken/modellen wel beter (Tesla, Polestar, DS, BMW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
@deSenna24 En de Lexus UX300e?
Super luxe. Range is beperkt, maar je vrouw heeft een mooie diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Jimster schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:03:
Ik heb ook een plug in hybride gekocht (Cupra Formentor), omdat ik dagelijks 20km rij. Het bereik van de accu is zo'n 45km. Achteraf had ik liever een plug in met 100km bereik gehad of een EV. Ik laad 'm om de 2 dagen op, in het weekend dagelijks en dat is niet zo goed voor de accu denk ik.
De Cupra Formentor is een fijne auto, een paar cm hoger dan een Cupra Leon. Beide wellicht het overwegen waard.

Edit: als je een EV sedan zoekt is misschien de BYD Seal een optie. Tegenhanger van de Tesla model 3. Maar ligt denk ik net boven je budget.
STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Het is een Polestar 2 geworden :) mooie deal op eentje met long range en plus pack, zag er nog perfect uit en rijdt lekker, nu nog laadpaal laten plaatsen en de Mazda binnekort omruilen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Vet hoor, veel plezier ermee !
Pagina: 1