Windows 10 afsluiten duurt ineens lang.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Sinds enkele dagen duurt het extreem lang om Windows10 af te sluiten.

Ik gebruik Windows10 en Firefox.
Ik had in Firefox Geschiedenis gewist (alle 4 vinkjes). Ik weet niet precies meer waarom, het was niet héél belangrijk.
Vervolgens ging ik afsluiten en dat duurde lang, enkele minuten.

Nu heb ik het probleem dat het afsluiten elke keer erg lang duurt, ook al heb ik nauwelijks geïnternet.

Er wordt blijkbaar "iets" opgeslagen, of er loopt er misschien een proces op de achtergrond?
Ik heb bij mijn weten geen software geïnstalleerd. Enkel Windows update files (ca 4 stuks) van 15-10.

Ik snap dat ik diverse slaaptoestanden kan instellen, maar daar gaat het niet over.
Voorheen kon ik redelijk vlot afsluiten en vlot opnieuw opstarten. Dat afsluiten duurt mij nu veel te lang.

Wat is de oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23

D4NG3R

kiwi

:)

Even uit nieuwsgierigheid; Wat is lang, en waarom maakt het uit dat het wat langer duurt?

Er zijn nogal wat redenen waarom het langer kan duren, van wijzigingen in de software tot aan brakke hardware.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@D4NG3R
Lang is minstens 1 of meer minuten. Voorheen was dat altijd misschien 10 seconden.
Die verandering is sowieso abnormaal.

En ja dat maakt mij uit. Ik heb voorkeur voor netjes afsluiten ipv slaapstand.

[ Voor 41% gewijzigd door Bruin Poeper op 17-10-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23

D4NG3R

kiwi

:)

Bruin Poeper schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:48:
En ja dat mij maakt uit. Ik heb voorkeur voor netjes afsluiten ipv slaapstand.
Afsluiten is afsluiten, of dat nu 10 seconden duurt of een (paar) minuut(en). Als het ding in slaapstand gaat terwijl je afsluiten selecteert is er heel iets anders aan de hand. Als het afsluiten echter gewoon doet wat die moet doen, alleen trager dan voorheen, is er verder toch geen probleem? :)

Wat er veranderd is kunnen wij lastig beoordelen, het opschonen van je browsergeschiedenis zal er iig niet in resulteren dat het afsluiten opeens een factor 6+ langer duurt.

Merk je buiten het trage afsluiten verder nog eigenaardigheden aan het systeem welke je eerder niet had?

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2024 10:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Merk je buiten het trage afsluiten verder nog eigenaardigheden aan het systeem welke je eerder nog niet had?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Misschien is het hierdoor opgelost...:

Ik heb de computer opnieuw opgestart. En dan direct "Opnieuw Opstarten", dus zonder de Firefox browser of ander programma gebruikt te hebben.

(Toen ik Firefox vervolgens opende is de startpagina Bing, hoewel Duckduckgo mijn search engine is.)
Nadien kostte afsluiten nog maar 35 seconden, evenals opnieuw opstarten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daar ben ik weer. Het heeft niet geholpen.
Nadat ik het begin van deze reactie had geplaatst (plus nog ff naar wat andere sites) sloot ik af. Dat duurde ruim 3 minuten, ofwel 185 sec.
Het daarna weer opstarten (= knop indrukken) brengt mij in 12 sec naar het inlogscherm.
Ik heb in deze reactie nog eens wat gewijzigd en afgesloten, zonder nog naar andere websites te gaan. Dat ging binnen 35 sec.
Mogelijk kost het bezoeken van nieuwe websites (ik had immers geschiedenis gewist) veel extra afsluittijd?

Ik had vanmorgen de Windows update KB5044273 verwijderd en vervolgens opnieuw opgestart.
Zojuist heeft Windowsupdate opnieuw KB5044273 geïnstalleerd.
Afsluiten kost nu 240 sec, ofwel dik 4 minuten.

[ Voor 57% gewijzigd door Bruin Poeper op 17-10-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://www.tenforums.com...-5011-22h2-oct-8-a-2.html laat ook dergelijke meldingen zien, lijkt aan KB5044273 te liggen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:17
Wat zijn je systeemspecs? Draai je Windows op een HDD 5400RPM schijf of m2 SSD?

En wat zijn je overige specs?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Wylana
Ik gebruik SSD. Het systeem werkt verder vlot, is niet veranderd. Het lijkt me een software probleem, of gewijzigde policy van Microsoft.
Het valt me op dat ik nu een Bing pagina gepresenteerd krijg bij het opnieuw opstarten. Dat is nieuw voor mij.
(Firefox is mijn default browser, en die heeft Bing echt niet als startpagina)
Ik heb het opstarten van Edge uit gezet, maar dat helpt niet.
Ik vrees dat ik moet leren leven met de nu wel zeer langdurige Afsluitprocedure.
Maar waarom die nu zo extreem lang duurt blijft voor mij een raadsel, misschien is het die Bing omweg?

Het in slaapstand zetten werkt heel wat vlotter. Afsluiten moet ik voortaan maar vermijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bruin Poeper op 17-10-2024 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Bruin Poeper schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:50:
Het valt me op dat ik nu een Bing pagina gepresenteerd krijg bij het opnieuw opstarten. Dat is nieuw voor mij.
(Firefox is mijn default browser, en die heeft Bing echt niet als startpagina)
Ik heb het opstarten van Edge uit gezet, maar dat helpt niet.
Automatisch openende browser pagina's bij het (her)starten?
Dat is natuurlijk al niet normaal.
Ik zou dan maar eens het systeem scannen op ad/malware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Bij herstarten krijg ik na pin-code deze pagina:
https://www.bing.com/spot...d=AspensGrandTetonWyoming

Het is wel met Firefox, maar dat is niet mijn startpagina.

Misschien is het ad/malware, maar dat zou Windows-beveiliging dan tegen moeten gaan.
Dat is weer van Microsoft en Bing ook. De slager zou zijn eigen vlees mogen keuren.

Ik zie soms bij afsluiten dat er een applicatie bezig is. Iets met NvContainerclass 0000190C.
Geen idee wat dat is, ik kan het dus ook niet sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 17-10-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dat zal wel een Bing/Spotlight link zijn.
Bruin Poeper schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:21:
Ik zie soms bij afsluiten dat er een applicatie bezig is. Iets met NvContainerclass 0000190C.
Geen idee wat dat is, ik kan het dus ook niet sluiten.
Google: NvContainer class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:45
Waarom is dit zo'n groot probleem? Ja het duurt wat langer dan voorheen en dat is mogelijk niet zoals gewenst.
Maar je klikt afsluiten en je loopt weg van je PC. Wat maakt die paar minuutjes uit...

Zoals eerder aangegeven ligt dit mogelijk aan een Windows Update. Dan lost het vanzelf weer op of je her installeert je pc opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:35
Al gekeken in de logboeken? Mocht er iets blijven hangen wat windows probeert af te sluiten of als windows ergens op wacht, kun je daar vaak vinden welk proces dat dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Ik heb een update van Firefox gehad naar versie 132.0
En naar aan leiding van
nieuws: Politiediensten delen meer details over ontmantelen Redline- en Meta-...
heb ik gescand met ESET.
Die heeft 1 bestand verwijderd.
Jammer genoeg kan ik niet meer achterhalen welke, want ik had optie "scanlogboek opslaan" niet gezien.
(Het is dus mogelijk dat ik een Infostealer aan boord had...)

Afsluiten gaat nu (vooralsnog) echt vlot, max 20 sec.
(En bij het opstarten krijg ik gelukkig geen Bing pagina meer voor m'n neus geschoven.)

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 31-10-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-01 14:51
Ik heb in het verleden ook zulke problemen gehad met afsluiten.
Toen met sfc /scannow mijn harde schijf gechekt en heeft het programma het gerepareerd.
Ook chkdsk C: /F gedaan op het controleren van beschadigde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52
Heeft je PC een NVIDIA video chip (onboard dan wel als insteekkaart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@EricJH
Ja.mijn laptop heeft ook een Nvidia chip aan boord. Maar die staat altijd uit omdat ik vind dat de laptop anders teveel herrie maakt. De Intel graphics werkt voor mij goed genoeg, laptop blijft dan mooi stil.

Ik heb inderdaad kortgeleden wat met de Video moeten knoeien omdat er ineens weer een Intel Graphics command center app was die Microsoft / Windows 10 ooit ongewenst heeft verklaard en uitgeschakeld heeft. Ik ben dan ook even bij Nvidia langs geweest voor de Geforce Experience. Dat heb ik er weer afgegooid. Maar kan best zijn dat daar vervelende resten van zijn gebleven. Die Intel Graphics Command center (of zoiets, ik weet de preciese naam niet meer) app daar ben ik nu van verlost, is verdwenen uit Start.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 31-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52
Je kunt DDU (Display Driver Uninstaller) restanten van de NVIDIA driver verwijderen. Misschien dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@EricJH
Bedankt voor je suggestie, maar ik ga er van uit dat met de acties in mijn bericht van donderdag 31 oktober 2024 00:44 het probleem opgelost is. Ik doe er niets meer aan :)
Mijn afsluittijd is nu steeds 15, hooguit 20 sec. Dat is dik voor mekaar, en zoals ik gewend was.

Overigens heb ik niets tegen de Nvidia driver. Hij hoort er officieel bij. Die zou ik graag wel kunnen gebruiken.
In Apparaatbeheer staat bij Beeldschermadapters nog wel NVIDIA Geforce GTX 960M. Maar op geen enkele plaats vind ik aanwijzingen dat er iets mee gebeurt. Volgens Nvidia website is de laatste ondersteuning Windows 8.1
Het was Intel Graphics Control Panel die plotseling weer opdook.
Die , en blijkbaar ook Intel Graphics Command Center, waren verbannen.

Why was the Intel® Graphics Command Center removed from the graphics driver installer package? The Intel® Graphics Command Center is not included with the graphics driver package to comply with Microsoft's Universal Windows Platform (UWP) requirements.

Ik geloof dat Microsoft nu wil dat de videoinstellingen vanuit Windows10 Systeem Beeldscherm worden gedaan. Er is daar een optie bij Grafische Instellingen om per app (bv een spel?) te kiezen voor betere grafische prestaties of langere batterijduur.

[ Voor 73% gewijzigd door Bruin Poeper op 01-11-2024 08:43 ]

Pagina: 1